Smrť lady Diany zaujala čitateľov viac, ako Pamela Anderson.

Smrť predáva, nahota už nie: Toto vás za 25 rokov zaujímalo najviac

Nebude sa vám to páčiť, ale podľa psychologičky smrť, nešťastia a smutné životné príbehy nás budú zaujímať večne.

Hovorí sa, že obal predáva. A tlačené médiá nie sú výnimkou. Dobrá titulka je základom úspechu. Existuje však zázračný vzorec, podľa ktorého postupovať?

Pomohla nám Diana

Asi sa vám to nebude páčiť, ale podľa psychologičky Klaudie Trojanovej smrť, nešťastia a smutné životné príbehy nás budú zaujímať večne. Svedčí o tom titulná strana nášho časopisu, kde sme avizovali tragické úmrtie princeznej Diany v auguste 1997. Číslo 37 z tohto roku malo pre ďalší osud PLUS 7 DNÍ zásadný význam.

Dianina tragédia k nám totiž pritiahla aj čitateľov, ktorí o nás dovtedy ani netušili. A väčšina z nich pri PLUS 7 DNÍ zostala a zakrátko sme sa stali najpredávanejším slovenským časopisom. Len pre zaujímavosť - najvyššie čísla dosiahol časopis s titulnou stranou, ktorá oznamovala smrť herca Michala Dočolomanského.

Nahota už neláka

No príbeh nie je to jediné - aj keď percentuálne najdôležitejšie. Pre titulku, ktorá sa má trafiť do čierneho, treba mať poriadne prečítanú aj spoločnosť, pre ktorú časopis robíte. A tá sa mení. A s ňou aj rebríček príťažlivosti tém.

Jeden príklad za všetko - zatiaľ čo pred rokom 2005 na titulných stranách nahota priťahovala pozornosť - a v PLUS 7 DNÍ bola bežnou realitou -, dnes je ňou trh natoľko presýtený, že nepredáva.

Postupom rokov opadol aj záujem o politické prešľapy. „Pretože sa neriešia, ľudia rezignovali a časom stratili chuť sa tým zaoberať,“ myslí si Trojanová.

Horší ako komunisti

Prvá titulka PLUS 7 DNÍ mala dátum 3. júla 1990 a bola kreslená. Na slovenské pomery to bola novinka. Ambíciou bolo vytvoriť slovenskú obdobu dvoch najpredávanejších amerických týždenníkov - Newsweeku a US News and World Report. Práve on do značnej miery inšpiroval podobu loga PLUS 7 DNÍ.

Hrdinom karikatúry na prvej prvej strane bol vtedajší federálny minister financií Václav Klaus. Zobrazovala ho, ako do mlynčeka na mäso vkladá československé koruny, ktoré sa po zomletí zázračne menia na zlaté dukáty.

„Bolo to krátko po novembri, po revolúcii, ktorou skončil socialistický režim a čakávania ľudí boli obrovské,“ vysvetľuje doteraz jediný šéfredaktor „plusky“ Miloš Luknár.

„Každý si myslel, ako sa bude mať super, že láska zvíťazí nad nenávisťou a dobro nad zlom. Zrejme nikto netušil, že dôjdu rovnakí chrapúni a budú kradnúť ešte viac ako komunisti.“

Karikaturista aj výtvarník počítačových hier

Prečo práve kresba a nie fotografia, ako to bolo dovtedy zvykom? „Lebo ten nápad sa v tých časoch nedal urobiť na fotke. O Photoshope sa vtedy nikomu ani len nesnívalo,“ vysvetľuje Luknár. PLUS 7 DNÍ pokračoval v kreslených titulkách ešte dlho a vystriedal viacerých autorov.

Pamätnú prvú vytvoril dnes uznávaný slovenský karikaturista Pavol Jakubec. Na ďalších sa autorsky podieľali Tono Sládek a nakoniec Milan Dubnický, dnes uznávaný ilustrátor sci-fi, ktorý ako výtvarník spolupracuje aj na vývoji počítačových hier.

Už v stredu budete môcť v ANKETE hlasovať, ktorá známa tvár bola na titulke Plus 7 DNÍ za 25 rokov najčastejšie. Nenechajte si to ujsť!

  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].