Superbiznis: Chce sa investor bratislavskej lanovky vyhnúť plateniu miliónových poplatkov?

Chce sa investor bratislavskej lanovky vyhnúť plateniu miliónových poplatkov?

Hlavné mesto čaká dopravný kolaps. Súkromná stavebná spoločnosť HB Reavis, ktorej stavby mali v minulosti vážne problémy so statikou, ide v strede Bratislavy postaviť nákupné a kancelárske centrum, ktorého súčasťou bude v menšinovej funkcii autobusová stanica. V zmysle platných predpisov by investor mal zaplatiť mestu za svoje projekty v tejto lokalite a v Petržalke až do desať miliónov eur v podobe poplatku za rozvoj. Investor sa však práve tomuto poplatku chce vyhnúť. Jedným z argumentov okrem iného je, že postaví pre verejnosť lanovku. Tá by mala ako doplnkové dopravné riešenie zabezpečovať prepravu cestujúcich z Petržalky do centra mesta.

Nová štvrť: Postaví sa ďalšie nákupné centrum tentoraz vo verejnom záujme?
Nová štvrť: Postaví sa ďalšie nákupné centrum tentoraz vo verejnom záujme?
Vizualizácia HB REAVIS

Štatút významnej investície

Súkromný investor sa chystá podľa vlastných slov postaviť v centre mesta novú štvrť. Ak sa na tento veľkolepý projekt pozrieme podrobnejšie a v číslach, plánované nákupné centrum s tržnicou bude mať rozlohu 73-tisíc štvorcových metrov, kancelárska budova 30-tisíc a autobusová stanica rovnako 30-tisíc štvorcových metrov. Verejný záujem v podobe autobusovej stanice je podľa týchto počtov vo výraznej menšine oproti súkromnému záujmu. Plocha stanice je menej ako štvrtina z celkovej výmery objektu.

„Spoločnosť HB Reavis podala žiadosť o udelenie štatútu významnej investície na projekt Stanica Nivy a súvisiace projekty,“ píše sa v oficiálnom vyhlásení investora k danej stavbe. Čo znamená v praxi? Doposiaľ bol štatút významných investícií udelený významným výrobným podnikom, prípadne priemyselným parkom, ktoré zamestnávajú tisíce ľudí.

Otázne je, do akej miery je výstavba obchodného centra a tržnice verejným záujmom a či nestačí iba výstavba autobusovej stanice, ku ktorej sa investor dostal kúpou 49-percentného podielu v niekdajšom dopravnom podniku Slovenskej automobilovej dopravy, dnes Slovak Lines. Fakt je, že ak tomuto projektu udelia štatút významnej investície, developér sa vyhne plateniu poplatku za rozvoj.

Jeho výška je 35 eur za štvorcový meter nadzemnej podlažnej plochy. V prípade desaťtisícov štvorcových metrov plochy obchodov a kancelárií ide o milióny eur, ktoré by mestské časti a magistrát mohli zmysluplne využiť na rozvoj mesta. Ministerstvo hospodárstva sa zatiaľ k udeleniu štatútu významnej investície projektu Nivy nevyjadrilo. „Je v procese posudzovania,“ dodal hovorca rezortu Maroš Stano.

Z Petržalky: Lanovka by viedla popri moste Apollo, na vizualizácii vyznačená žltou farbou.
Z Petržalky: Lanovka by viedla popri moste Apollo, na vizualizácii vyznačená žltou farbou.
Vizualizácia: HB REAVIS

Lanovka

Investor HB Reavis chce začať s prácami na výstavbe už v lete tohto roku. „Dobrou správou pre Bratislavu je, že v lete 2017 štartujeme výstavbu projektu Stanica Nivy. Súčasťou projektov v zóne je kompletná obnova ulice Mlynské nivy. Momentálne preverujeme v spolupráci s mestom najvhodnejší prístup k obnove z hľadiska obmedzenia dopravy. Podľa plánu by mohli Bratislavčania už v roku 2018 získaťnový bulvár Mlynské nivy a v roku 2020 novú autobusovú stanicu,“ uviedol vo vyhlásení výkonný riaditeľ HB Reavisu Slovakia Adrián Rác.

Podľa investora sa ako najpraktickejšie riešenie javí kompletné uzavretie tejto štvrte pre všetku dopravu minimálne na štrnásť mesiacov. Ako súčasť dopravného riešenia ponúka HB Reavis projekt lanovky. Tá by mala prepojiť Petržalku, kde vybudujú záchytné parkovisko s autobusovou stanicou Nivy. Investor HB Reavis nie je v tejto štvrti nováčikom, postavil tu už bizniscentrum Apollo, ktoré sa neslávne zviditeľnilo zlou statikou. Jedna z budov, Apollo I, bola dokonca pre svojich nájomníkov natoľko nebezpečná, že ju kompletne vysťahovali a zrejme ju čaká búranie.

Jej statika Jána Tomčániho súd v marci tohto roku uznal za vinného z prečinu všeobecného ohrozenia, pretože v dôsledku mizerného projektovania sa zrútila strecha garáží obytného komplexu Trinity v Bratislave. Problémy so statikou malo aj bizniscentrum Apollo II, kde museli vo viacerých budovách dodatočne spevňovať poddimenzované nosné konštrukcie. Teraz sa HB Reavis pokúša postaviť lanovku.

„Nebudujeme nosný systém dopravy v meste. Riešenie je zároveň technicky aj konštrukčne realizovateľné, je ekologické, tiché a mestu dodá dynamiku. Ideu rozvíjame takmer trištvrte roka. Trasovanie je technicky preverené. Na konkrétnej technológii a riešeniach s ňou spojených pracujeme. Sme v spojení s niekoľkými spoločnosťami, momentálne sa intenzívne preveruje lanová technológia,“ informovala Martina Jamrichová z HB Reavis. Priemerná výška, v ktorej pôjde dráha, je 25 až 30 metrov, potrebná šírka vzdušného koridoru je maximálne dvadsať metrov.

Jedna kabína by mala prepraviť 10 až 15 osôb a v prevádzke by malo byť 90 kusov kabín a jazda na trase by trvala osem minút. „V spolupráci s viacerými firmami zvažujeme minimálne 6 možných variantov, nič nie je finálne rozhodnuté. Ide o návrh, ktorý čaká na schválenie,“ doplnila informáciu Martina Jamrichová.

Na otázky, ako budú využívať lanovku napríklad osoby so zníženou mobilitou, investor neodpovedal. Fakt je, že pre peších je prekonanie vzdialenosti medzi petržalským brehom Dunaja pri Starom moste a centrom mesta otázka krátkej prechádzky, spojenie poskytujú aj trolejbusové a autobusové linky. Otázna je aj hodnota pre turistický ruch, keďže ide o dopravu ľudí z parkoviska do budúceho obchodného centra.

Autobusová stanica: Povolenia pre zriadenie dočasnej stanice sú v procese, stavať sa však má začať už o tri mesiace.
Autobusová stanica: Povolenia pre zriadenie dočasnej stanice sú v procese, stavať sa však má začať už o tri mesiace.
MATEJ KALINA

Nech platia

„Lanovka nie je koncepčné riešenie. Nosným dopravným systémom v hlavnom meste je električka. Na okolie Mlynských nív sa koncentruje záujem viacerých veľkých developérov. Teraz je jedinečný moment, aby od nich mesto aj niečo získalo a developéri vrátili niečo obyvateľom tohto mesta. Ak chcú ďalej stavať, nech prispejú na koncepčné riešenie dopravy, inak nám Bratislava dopravne skolabuje. Máme unikátnu príležitosť získať prostriedky na električkové prepojenie Vrakune, Podunajských Biskupíc a Slovnaftu cez Košickú ulicu. Dopravne by sme vyriešili Mlynské nivy, vybudovalo by sa záchytné parkovisko pre cezpoľných, ktorí by sa do centra dopravili električkou. Ide o praktické riešenie tri v jednom za cenu zhruba 50 miliónov eur. Je to menej ako cena plánovanej lanovky, ktorá vyrieši iba dopravu z bodu A do bodu B a jej výstavba by stála 80 miliónov,“ vysvetľuje bratislavský mestský poslanec Martin Chren.

Mlynské nivy: Zatiaľ sa podľa čísel javí, že autobusová stanica bude akoby doplnkovou funkciou nákupného centra.
Mlynské nivy: Zatiaľ sa podľa čísel javí, že autobusová stanica bude akoby doplnkovou funkciou nákupného centra.
MATEJ KALINA

Vianočné tipy na darček