Autobusová stanica: Parkovanie pred ňou nie je jednoduché. Priestor je úzky, miest málo.

Syna poslankyne napadol taxikár

Syn poslankyne Viery Dubačovej zažil kurióznu situáciu. Na bratislavskej autobusovej stanici na neho zaútočil taxikár.

Domov

Kopal mu do dverí auta a bránil mu nastúpiť. Dôvod agresivity? Taxikár si myslel, že Dubačovej syn je vodič Uberu.

Priniesol revolúciu do sveta taxislužieb. Napriek tomu ho zakazujú všade, kde sa dá

Incident

„Išiel odprevadiť kolegu, ktorý sa ponáhľal na autobus. Nechtiac vbehol autom na miesto, kde parkujú taxíky, tak zrejme došlo k nedorozumeniu,“ opisuje situáciu Viera Dubačová. Poslankyňa sa k synovmu incidentu na mikrofón vyjadriť nechcela. Povedala len toľko, že s kolegami zákonodarcami sa chystajú situáciu týkajúcu sa napätia medzi Uberom a taxikármi riešiť.

Medzi podráždeným vodičom taxíka a synom poslankyne by zrejme došlo k bitke, keby situáciu neupokojil iný taxikár, ktorý incident sledoval. „Zakričal na kolegu, nech mu dá pokoj. Videl, že sa objímal na rozlúčku, čo vodiči Uberu asi nerobia,“ opísal nám zdroj z parlamentu šťastný koniec príbehu z polovice apríla o dobrom a zlom taxikárovi.

Nepríjemnosť: Synovi poslankyne Viery Dubačovej taxikár kopol do dverí auta. Myslel si, že je vodič Uberu.
Nepríjemnosť: Synovi poslankyne Viery Dubačovej taxikár kopol do dverí auta. Myslel si, že je vodič Uberu.
Martin Domok

Parkovanie na autobuske

Autobusová stanica Mlynské nivy v tomto období začína veľkú rekonštrukciu. Parkovanie v okolí je však komplikované aj bez nej. Pred hlavným vchodom treba miesta na parkovanie pozorne hľadať, je ich len niekoľko.

O tie najlukratívnejšie bojuje asi 15 taxikárov. Situácia sa nepozdáva ani vodičom taxislužieb. „Nie je tu ani miesto pre invalidov, nemáme sa kde otáčať, klientov vyhadzujeme na priechode,“ sťažujú sa nám. Ak chcete „vyhodiť“ príbuzného s veľkým kufrom a ponáhľate sa, môže vás to zviesť zaparkovať na chvíľu na ich mieste.

Mladý Slovák odišiel do Anglicka za priateľkou, dnes robí osobného šoféra najväčším hviezdam

Kto je Uber a kto nie

Útok ich kolegu, ktorú zažil syn poslankyne, si nikto z hŕstky, ktorú sme oslovili, nevšimol. Priznali však, že na ich miesta cestujúci svojím autom zablúdia často. Vedia ich odlíšiť od Uberu? „Áno,“ uisťujú nás. „Uber vždy vezie nejakého Araba, Inda, cudzincov. Tí si nikdy neberú normálny taxík,“ vraví pohotovo jeden taxikár. Ďalší dodáva, že „tam vždy niečo naťukajú“. Ak teda máte zapnutú navigáciu, zvyšujete si šance, že si vás pomýlia s konkurenciou, ktorej vyčítajú neférovosť.

Mesto ešte nevie, ako situáciu s parkovaním riešiť. Rekonštrukcia sa bude rozširovať, manévre vodičov zužovať. „Predpokladá sa zmena organizácie dopravy v okolí autobusovej stanice. V súčasnosti ešte nie sú známe podrobnosti. Keď bude rozhodnuté, budeme verejnosť informovať,“ napísala Veronika Šafáriková z magistrátu.

Hľadanie správnych zákonov

Kontroverzná prepravná služba Uber prišla na Slovensko v auguste 2015. Napätie medzi taxikármi a jej vodičmi sa prejavilo už v septembri. Zorganizovali protestné jazdy, blokády i akciu, počas ktorej autá uberistov polepili nálepkami. Určenie pravidiel, ktoré by mali konflikt vyriešiť, si štátne úrady pohadzujú ako horúci zemiak.

Ministerstvo dopravy neplánuje nijako zasiahnuť voči Uberu ani uvoľniť prísne podmienky pre taxikárov. Štát do vyostreného konfliktu neplánuje zasiahnuť, vyhovuje mu úloha pozorovateľa.

Opoziční poslanci ponúkli novelu, ktorá chcela pravidlá pre taxislužby liberalizovať - chceli zavedenie voľnej živnosti s názvom zmluvná nepravidelná doprava a zrušenie regulácie, ako je povinnosť mať stojiská, limit veku vodiča, psychotesty, spôsobilosť, technické požiadavky na vozidlá. Taxikári návrh ostro kritizovali. Plénum o novele hlasovalo 19. mája, návrh SaS však neprešiel ani do druhého čítania. Hlasovalo zaň len 40 ľudí. Mimochodom, medzi nimi Viera Dubačová.

Dopravné prostriedky svetových miest: Je drahšia gondola či ťava?

Pokus opozície, prípravy mesta

„Pravidlá musia platiť pre všetkých rovnako. Môžeme robiť opatrenia, ale najprv musíme mať kompetencie. V súčasnosti mesto rieši správne delikty taxislužieb v správnom konaní na základe podnetu mestskej polície a štátnej polície,“ hovorí magistrát.

Kto teda kontroluje taxíky a služby, ktoré sa na taxíky podobajú? Zatiaľ to zostáva na pleciach Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI). Tá hovorí, že na zákon dohliada len okrajovo a kontrolné kompetencie má v rukách magistrát.

Celoeurópsky problém

Vo veci poskytovania služby Uber od septembra 2015 dostali inšpektori celkovo 9 podaní, 7 otázok spotrebiteľov a 2 spotrebiteľské podnety. Sami, na požiadanie únie taxikárov, vykonali vlani 12 kontrolných jázd Uberom. Zistili prehrešky, ale zatiaľ sú v odvolacej lehote.

Mestská polícia v roku 2017 nezaznamenala prípad, ktorý by sa týkal vzťahov medzi taxikármi a vodičmi Uberu alebo vodičmi, ktorých by taxikári pokladali za uberistov.

No a mesto? Nič konkrétne. „Hlavné mesto pripravuje v spolupráci s mestskou políciou postup riešenia vzniknutej situácie s ohľadom na platnú legislatívu s cieľom zabezpečiť kontrolu vodičov Uberu,“ napísala bez ďalších detailov Veronika Šafáriková z magistrátu Iva Nesrovnala. Dodáva, že sa radia s radnicami Brna aj Prahy. V Európe jazdí Uber v 90 mestách.

Akcie budú pokračovať

„Na to, aby sa situácia riešila koncepčne, treba v Národnej rade Slovenskej republiky zmeniť legislatívu ohľadom taxislužieb, ktorá by obsiahla aj taký druh služby, akú poskytuje Uber,“ vraví za Bratislavu Veronika Šafáriková.

Konflikt medzi taxikármi a Uberom v Bratislave zmobilizoval v apríli asi stovku taxikárov na protest pred Primaciálnym palácom. Pripravujú aj ďalšie akcie. „Ak organizujeme protesty, tak sa to deje v priebehu pár dní a spontánne. Môžem však prezradiť, že sa bude konať veľký protest, v tomto prípade plánovaný niekoľko týždňov. Bude to forma jemného protestu,“ avizuje facebooková skupina Stop Uber Slovensko.

Neférová konkurencia: Taxikári pravidelne protestujú proti firme Uber, dostávajú sa aj do konfliktov s jej vodičmi.
Neférová konkurencia: Taxikári pravidelne protestujú proti firme Uber, dostávajú sa aj do konfliktov s jej vodičmi.
TASR

Dva prípady polície

Štátna polícia v Bratislavskom kraji riešila v tomto roku dva prípady konfliktu taxikárov s vodičmi Uberu. Ani v jednom nešlo o fyzický útok na osobu. „K prvému prípadu došlo v bratislavskej štvrti Trnávka v ranných hodinách dňa 7. 3. 2017. V tomto prípade bol už obvinený 39-ročný Bratislavčan z prečinu poškodzovania cudzej veci,“ informovala hovorkyňa Lucia Miháliková.

O čo išlo? Obvinený na Ivanskej ceste v smere z letiska údajne spôsobil preliačinu na zaparkovanom osobnom motorovom vozidle. Poškodenej spoločnosti vznikla škoda vo výške 550 eur. „K druhému prípadu došlo na Pribinovej ulici v Bratislave dňa 10. 3. 2017 vo večerných hodinách. Podľa doterajších informácií doposiaľ neznámi páchatelia nálepkami oblepili vozidlo stojace v blízkosti vchodu do podzemných garáží nákupného centra,“ opísala druhý prípad Miháliková.

Čo vyčítajú taxikári Uberu

  • autá Uberu nie sú označené ako taxi, preto ich mestská polícia nemôže kontrolovať
  • vodiči podľa nich nedodržiavajú zákon, chýbajú im napríklad licencie či taxameter, nemajú ani poistenie áut

Aké má Uber podmienky pre vodičov

  • mať viac ako 21 rokov
  • najviac desaťročné auto
  • čistý register trestov a žiadne vážnejšie dopravné prehrešky
  • Uber tvrdí, že ich vodiči pracujú aj na získaní licencie, ktorú musia mať všetci taxikári.

Vyhrajú taxikári?

V máji 2017 odporučil poradca súdu Poliak Maciej Szpunar, takzvaný generálny advokát dvora, vykladať činnosť Uberu ako podnikanie v oblasti prepravy a nie ako elektronickú sprostredkovateľskú službu, ako to bolo doposiaľ. Koniec neférovej konkurencie? Minimálne krok k víťazstvu taxikárov. Súd takto odpovedal na žiadosť španielskych taxikárov, ktorí sa obrátili na Súdny dvor Európskej únie.

Namietali, že pri podnikaní čelia nekalej obchodnej súťaži s vodičmi bez licencií, ktorých Uber využíva. Ak by sa súd stotožnil s jeho argumentáciou, znamenalo by to, že Uber a jeho vodiči sa budú musieť podriadiť reguláciám platiacim pre taxislužby a prepravné firmy v jednotlivých krajinách Európskej únie. Rovnaké pravidlá, rovnaké náklady. Hrozilo by, že Uber zdvihne ceny a pre klientov tak stratí atraktivitu.

Domov
  • vc
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].

Vianočné tipy na darček