Laššákovej služobná limuzína skončila po náraze v poli.

Tajnosti okolo Laššákovej nehody: Ako rýchlo šla služobná limuzína?

Laššákovej nehoda zaviazala mnohým ústa, mlčí i samotná podpredsedníčka parlamentu. Verejnosť stále nevie, koľko a či doplatila za luxusnú izbu v nemocnici a ako rýchlo išla služobná limuzína.

Júlová dopravná nehoda podpredsedníčky parlamentu Jany Laššákovej (Smer) pri Ožďanoch dáva mužom zákona poriadne zabrať. Hoci polícia mala už krátko po karambole jasno, kto pochybil, ani mesiac po zrážke nedokáže povedať, či služobná limuzína na palube s Laššákovou dodržala povolené rýchlostné maximum.

Hradbou mlčania sa obrnili aj v banskobystrickej Fakultnej nemocnici s poliklinikou F. D. Roosevelta, kde političku hospitalizovali po prevoze vrtuľníkom. Laššáková tam ležala v samostatnej izbe.

Či šlo skutočne o nadštandard a či zaň platila z vlastného vrecka ako každý iný smrteľník, sme sa však od hovorkyne zdravotníckeho zariadenia Ruženy Maťašeje nedozvedeli.

Mlčí aj Laššáková, ktorá ako volená zástupkyňa ľudu platená z peňazí daňových poplatníkov nepovažuje za potrebné objasniť, či za prípadný pobyt v nadštandardnej izbe zaplatila.

Čítajte viac:

Vodičku z búračky s Laššákovou ratovala sanitka. Političku vrtuľník

Vinník jasný hneď po nehode

„Na suchej vozovke pri odbočovaní na rýchlostnú cestu R2 v smere na Rimavskú Sobotu nerešpektovala dopravnú značku Daj prednosť v jazde, vošla s vozidlom do križovatky a bez toho, aby sa presvedčila, či môže bezpečne odbočiť, vošla do jazdného pruhu prichádzajúceho vozidla Audi A8.“

Tak opísala hovorkyňa banskobystrickej krajskej polície Mária Faltániová zrážku dvadsaťštyriročnej Diany z Drienčan na Škode Fabia s Audi A8, v ktorom sa viezol ochrankár a šesťdesiattriročná podpredsedníčka parlamentu.

Rimavskosobotská polícia začala trestné stíhanie za prečin ublíženia na zdraví, konkrétna osoba nebola obvinená. Domáci sa však pýtajú, či polícia preverila aj rýchlosť služobnej limuzíny. V danom úseku totiž platila v čase nehody sedemdesiatka.

„Nik nespochybňuje, že mladá vodička vchádzala na rýchlostnú komunikáciu z vedľajšej cesty. Akou rýchlosťou však išiel vodič služobného Audi A8? Skutočne dodržal sedemdesiatku?“ hovorí jeden z miestnych, ktorý dobre pozná spomínané miesto.

Polícia na rozdiel od minulosti odmieta čokoľvek povedať, keďže vyšetrovanie nebolo ukončené. „Dopravná nehoda je stále v štádiu vyšetrovania, prebiehajú procesné úkony,“ dôvodí Faltániová.

Ani mladá vodička Diana sa k nehode nevyjadruje, čaká na oficiálne výsledky policajného vyšetrovania. Mlčí i Laššáková, ktorá sa ešte v nemocnici zverila Pellegrinimu, že vďaka pohotovej reakcii šoféra nedošlo k najhoršiemu.

„Hodnotí to tak, že práve vďaka reakcii vodiča, ktorý strhol volant do iného smeru, zachránili život aj tej panej. Ak by narazili spredu, následky by boli podstatne vážnejšie,“ citovali médiá Pellegriniho.

Nenáročné vyšetrovanie

Ako dlho potrvá, kým polícia uzavrie vyšetrovanie a verejnosť sa dozvie všetky okolnosti karambolu, nevedno. Pri každej dopravnej nehode sa však v zásade postupuje rovnako.

„Najprv sa urobia úkony priamo na mieste nehody. Ak to zdravotný stav dovoľuje, zisťuje sa alkohol v dychu účastníkov nehody. Merajú sa stopy, spraví sa fotodokumentácia, nakreslí sa plánik nehody. Samozrejme, zaistia sa stopy, napríklad niektoré časti vozidiel.

Ak si to situácia vyžaduje, zadržať možno celé vozidlo,“ opisuje odborník na dopravné nehody s vyše dvadsaťročnou praxou. Potom nasleduje „papierovačka“, vypočúvajú sa prípadní svedkovia nehody a čaká sa na finálnu dĺžku práceneschopnosti zranených.

„Ak je pri nehode niekto zranený a práceneschopnosť presiahne sedem dní, začína sa trestné stíhanie vo veci ublíženia na zdraví. Ak je maródka dlhšia ako štyridsať dní, ide o ťažké ublíženie na zdraví,“ dodáva.

Nerozhoduje pritom dĺžka pobytu zraneného v nemocnici, ale celková práceneschopnosť. Ak sa pri nehode zrania ľudia, prípad dozoruje prokurátor, ktorý môže nariadiť rôzne doplňujúce úkony. „Nie je nič zvláštne, keď sa k nehode prizve súdny znalec a ten určí príčinu nehody. On môže určiť rýchlosť vozidla, akou šlo v čase zrážky, a podobne,“ poznamenáva odborník.

Polícia má síce snahu vyriešiť dopravné nehody do jedného mesiaca, no často sa stáva, že to trvá podstatne dlhšie. „Navyše pôvodná správa o predbežnom určení vinníka nemusí byť vždy konečná,“ upozorňuje odborník.

Oslovili sme i špecialistu na autá, ktorému sme ukázali fotografie oboch poškodených vozidiel. Tvrdí, že k nehode došlo vo vysokej rýchlosti. Presnejší odhad sa podľa neho nedá urobiť bez podrobných parametrov. „Každý súdny znalec v tejto oblasti si s tým však hravo poradí,“ dodáva.

Odborník potvrdzuje skoršie Laššákovej slová, že vodič služobnej limuzíny zachránil mladej vodičke život. „Audi narazilo do Fabie presne v mieste kolesa. Ak by do nej buchlo o pár desiatok centimetrov ďalej, v oblasti dverí, mladá vodička by náraz neprežila.“

Poukazuje tiež na to, že samotná kolízia vozidiel nemusela spôsobiť všetky škody na služobnom Audi. „Skôr ho zlikvidoval náraz do poľa - chvíľu letelo vzduchom. Tieto autá sú konštruované tak, aby za každých možných okolností ostal kokpit a posádka v ňom bez zranení. Pani Laššáková mala sedieť tak, ako jej prikazuje protokol - vzadu vpravo.

Pravdepodobne nebola pripútaná, preto ju pri nárazoch obilo a mala drobné povrchové zranenia. Ako vieme, vodičovi sa nestalo nič, hoci sedí na podstatne rizikovejšom mieste ako ona.“ Obaja oslovení špecialisti sa zhodujú, že Audi A8 je jedno z najbezpečnejších áut.

„Je to štvorkolka s vynikajúcimi motorickými schopnosťami. Samozrejme, aj brzdiacimi. Keby išiel vodič predpísanou sedemdesiatkou, auto by zastavil maximálne na tridsaťpäťmetrovom úseku. V tomto úseku je viditeľnosť vynikajúca, preto by vodičku nemohol zbadať iba na poslednú chvíľu. Ani ona jeho. Ako to vlastne bolo, musí objasniť transparentné vyšetrovanie,“ uzatvárajú.

Kedy hovoriť, kedy mlčať

Ticho okolo Laššákovej nehody zaráža i preto, že po karambole boli všetci dookola ochotní vysvetľovať, prečo političku s povrchovými poraneniami priviezol do nemocnice vrtuľník a po druhú účastníčku zrážky s otrasom mozgu a vážne poranenou rukou prišla sanitka. Vraj bol rozdiel v tom, že v prípade političky existovalo podozrenie na poranenie chrbtice.

Riaditeľka Rooseveltovej nemocnice Miriam Lapuníková už na druhý deň po nehode na spoločnom brífingu s Pellegrinim zdôraznila, že pre podozrenie na vážne zranenie chrbtice bol nutný transport vrtuľníkom.

Hovorca Záchrannej zdravotnej služby Slovenskej republiky (ZZS SR) Boris Chmel neskôr potvrdil Lapuníkovej slová, že pri rozhodovaní o spôsobe prevozu účastníčok nehody do nemocníc zavážilo i podozrenie na poranenie chrbtice.

Otázne je, prečo mesiac po nehode mlčí nemocnica i samotná Laššáková, keď bolo všetko s kostolným poriadkom. Podľa internetovej stránky Fakultnej nemocnice s poliklinikou F. D. Roosevelta vyjde jeden deň v samostatnej izbe druhej kategórie na tunajšom oddelení úrazovej chirurgie - traumatológie - na pätnásť eur. K samostatnej izbe patrí kúpeľňa a toaleta.

Palculienka

Laššáková zaujala v minulosti najmä starostlivým prístupom k straníckym kolegom. Keďže smerákov je v Národnej rade osemdesiattri a ona je nielen podpredsedníčka parlamentu, ale i šéfka poslaneckého klubu, početný ansámbel poctivo „diriguje“.

Využíva na to povestný palec, podľa ktorého politickí súkmeňovci zo Smeru vedia, ako majú reagovať pri hlasovaní. Palec hore znamená áno, palec dole nie. Jednoduché a logické, aby to pochopili aj najroztržitejší jedinci.

O to viac prekvapuje, že taká dôsledná a spoľahlivá osoba ako Laššáková, ktorej palec sa stal tristným symbolom našej parlamentnej demokracie, toľko otáľa s odpoveďami na otázky týkajúce sa nehody a pobytu v nemocnici.

Mlčanie pritom nemožno pripísať na vrub jej zdravotnému stavu, keďže už krátko po nehode priamo na nemocničnom lôžku riešila pracovné záležitosti. Aspoň tak povedal Laššákovej stranícky kolega a šéf parlamentu Peter Pellegrini, ktorý ju navštívil v nemocnici na druhý deň po nehode.

Zostáva iba veriť, že vyštudovaná právnička si nájde čas a k nehode sa vyjadrí, aby zmietla akékoľvek pochybnosti verejnosti. A vyvrátila, že na Slovensku sú rovní a rovnejší.

Politička má kde oddychovať

Jana Laššáková mala po návrate z nemocnice viacero možností, kde sa doliečiť a zrelaxovať. V dedine Vlkanová pri Banskej Bystrici jej patrí rodinný dom s hospodárskym objektom. Priamo v centre stredoslovenskej metropoly zas jej manžel s rodinou vlastnia kancelársku budovu, kde sídli viacero rodinných firiem Laššákovcov.

Podpredsedníčka Národnej rady si v srdci Chorvátska na Zadarskej riviére kúpila dom vzdialený len pár metrov od slnkom zaliateho azúrovomodrého pobrežia. Nehnuteľnosť leží v spleti úzkych uličiek mestečka Vrsi. Na pozemok, kde dom stojí, možno vstúpiť z dvoch ulíc. Počas našej návštevy tu panoval čulý ruch.

Rozvešaná bielizeň, záhradné sedenie a gril svedčili o pravej dovolenkovej idyle. Za bránou parkovalo terénne Mitsubishi s banskobystrickou poznávacou značkou. Ak sa politička rozhodne „vypnúť“ na Zadarskej riviére, nezostane odkázaná len na Vrsi.

Môže podnikať výlety do okolia. Do Zadaru to má dvadsaťtri kilometrov. Ďaleko nie sú ani známe chorvátske národné parky Kornati, Paklenica, Plitvice, Krka, Vrana a Zrmanja.


  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].
VIDEO Plus 7 Dní