Bývalý predseda Najvyššieho súdu SR Štefan Harabin po odchode z funkcie cestuje do práce v ranných hodinách preplnenou mestskou hromadnou dopravou.

Toto naozaj nie je vtip! Harabin sa vozí v električke

Štefan Harabin služobnými autami celé roky rozvážal seba i svoju rodinu. Dnes, po odchode z vysokých funkcií, cestuje do práce MHD.

Verili by ste tomu? Štefan Harabin chodí do práce električkou! Bývalý predseda Najvyššieho súdu počas funkcionárčenia naplno využíval výhody služobných vozidiel. A nielen on, ale i jeho manželka, dcéry, syn či dokonca synovi kamaráti.

Časy sa však menia a Štefan Harabin temer po ôsmich rokoch na vysokých postoch presadol z luxusnej štátnej limuzíny do vozidiel mestskej hromadnej dopravy. Podľa zistení PLUS 7 DNÍ pritom len v čase od júla 2010 do júna 2014 ako predseda Najvyššieho súdu v služobných vozidlách prejazdil takmer 200-tisíc kilometrov.

Veľkopanské maniere

Na Štefana Harabina stojaceho v električke sme narazili pred pár dňami. Do práce na Najvyššom súde sa viezol od svojho bydliska, z moderného obytného komplexu s názvom Octopus - v preklade chobotnica.

Pohľad na Harabina v električke je nezvyklý. Bývalý minister spravodlivosti a niekdajší prvý muž slovenského súdnictva v minulosti síce pripomínal, že pochádza z jednoduchých pomerov slovenského vidieka, no v časoch vrcholnej funkcie sa nevyhol veľkopanským spôsobom.

Harabin totiž presadzoval názor, že vozidlo určené pre ústavného činiteľa je podľa zákona k dispozícii pre celú rodinu. V praxi svoj výklad začal aplikovať krátko po nástupe na post ministra spravodlivosti v roku 2006. Ako každý člen vlády aj on dostal k dispozícii luxusnú limuzínu s prideleným vodičom a ochrankárom zo špeciálneho policajného útvaru.

Netrvalo však dlho a z profesionálne cvičených policajtov sa stali taxikári. Okrem ministra Harabina pravidelne rozvážali do práce, po meste či do školy aj jeho rodinných príslušníkov. A to dokonca vtedy, keď bol Štefan Harabin na služobnej ceste v zahraničí.

Synovi, ktorý v tom čase študoval právo v Trnave, poskytol referenčné rezortné vozidlo Volkswagen Passat. Mladý Harabin týmto autom vyvážal aj svojho kamaráta.

Podobným praktikám zostal Štefan Harabin verný aj po tom, ako v júni 2009 nastúpil na post predsedu Najvyššieho súdu SR. Po nástupe pravicovej vlády v roku 2010 mu však minister vnútra Daniel Lipšic ochranku odobral s tým, že ju nepotrebuje a navyše je drahá.

Daňových poplatníkov údajne za jeden rok vyšla približne na 167-tisíc eur. Štefana Harabina sa to dotklo. Upozornil na riziko možnej fyzickej likvidácie. Tieto obavy sa, našťastie, nenaplnili.

Čítajte viac:

Harabin myslí na rodinu: Služobné auto požičal žene i synovi

Desaťtisíce kilometrov

Medzitým, od júla 2010 do júna 2014, ako šéf Najvyššieho súdu a predseda Súdnej rady stihol na služobných vozidlách mesačne najazdiť osemtisíc kilometrov. Vyplýva to z údajov, ktoré nám na základe infozákona poskytol Najvyšší súd.

Podľa týchto údajov Harabin za svoje pôsobenie najazdil 193-tisíc kilometrov. V peniazoch tak minul iba na benzín okolo 53-tisíc eur. Len na porovnanie, nástupkyňa Štefana Harabina vo funkcii predsedníčky Najvyššieho súdu Daniela Švecová prejazdí priemerne menej ako 1 400 kilometrov mesačne.

Šéfka Súdnej rady Jana Bajánková si zas podľa poskytnutých informácií zabezpečuje „cestu do práce a z práce svojou súkromnou dopravou, na svoje náklady a len vo výnimočných prípadoch používa motorové vozidlo v správe Kancelárie Súdnej rady SR“.

V súvislosti so Štefanom Harabinom stojí za zmienku skutočnosť, že jeho služobné vozidlo bolo mimoriadne vyťažené aj počas sobôt a nedieľ. Nie raz sa cez víkendy do služobného auta tankovalo tri- či štyrikrát.

Zaujímavé sú i údaje z obdobia, keď bývalého predsedu Najvyššieho súdu SR hospitalizovali. Harabina prijali do nemocnice 8. januára 2013 a prepustili ho 11. januára. Z poskytnutých údajov však vyplýva, že do jeho služobného auta za tieto dni tankovali trikrát 60 litrov.

Nezverejnia

Aby sme potvrdili, že Štefan Harabin využíval autá najmä na služobné účely, od Najvyššieho súdu SR sme si vyžiadali mesačné výkazy evidencie jázd. V nich by mali byť uvedené trasy, ktorými vozidlá pridelené Štefanovi Harabinovi jazdili.

Najvyšší súd však tieto informácie na rozdiel od údajov o tankovaní a celkových kilometroch sprístupniť odmietol, pretože laicky povedané - ide o osobné údaje Štefana Harabina, ktoré bez jeho súhlasu nemožno zverejniť.

Právnik Peter Wilfling si však myslí, že údaje o tom, kade jazdili služobné autá Štefana Harabina, by zverejnené mali byť. „Cieľom ochrany osobných údajov je chrániť súkromie osôb."

"Informácie o spôsobe výkonu významnej verejnej funkcie však nie sú súkromná záležitosť, naopak, mali by byť pod verejnou kontrolou. Preto by sa zákon mal vykladať tak, že nejde o osobné údaje,“ vysvetľuje právnik. Opäť sa potvrdilo, že slovenské zákony sa dajú vykladať rôzne.


  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].