Operácia chrbtice: Neakútny pacient na ňu čaká päť až sedem rokov.

V operačných poradovníkoch čaká viac ako tisícka pacientov. Mnohí celé roky

Nie dni, nie týždne ani mesiace. Roky. Toľko si musí počkať pacient, ktorý potrebuje operáciu na neurochirurgii v Univerzitnej nemocnici Bratislava (UNB) na Kramároch a nie je v akútnom stave. Napriek tomu, že nemocnica nemá kapacity na to, aby ošetrila stovky čakajúcich pacientov, jej vedenie sa tvári, že všetko je v najlepšom poriadku.

O probléme sa začalo hovoriť po tom, ako týždenník PLUS 7 DNÍ koncom minulého roka priniesol informácie, že pacienti s diagnózou mozgová aneuryzma, čiže cievna vydutina ohrozujúca život, musia neúmerne dlho čakať, kým na nich príde rad. Podľa vyjadrení pacientov, s ktorými sme hovorili, ich Univerzitná nemocnica držala doslova ako rukojemníkov a lekári, ktorí ich poslali na ošetrenie do neštátneho zariadenia, čelia nepríjemným atakom zo strany vedenia. Ohlasy na spomínaný článok však ukázali, že problém nie je len v prípade aneuryziem. Na operačný zákrok musia nekonečne dlho čakať aj pacienti s nezhubnými nádormi mozgu či „platničkári“.

Roky v bolestiach

„Povedali mi, že budem musieť čakať na operáciu chrbtice viac ako päť rokov. V poradovníku je vyše tisíc pacientov, ročne vedia zoperovať iba zlomok, vraj budem musieť čakať aj viac ako päť, možno až sedem rokov,“ zavolal nám po uverejnení článku o pacientoch čakajúcich na operáciu mozgovej aneuryzmy na neurochirurgii Univerzitnej nemocnice v Bratislave pacient s chronickým ochorením platničiek.

Kramáre: Jediná neurochirurgia v Bratislave nestíha, dopyt prevyšuje jej kapacitné možnosti.
Kramáre: Jediná neurochirurgia v Bratislave nestíha, dopyt prevyšuje jej kapacitné možnosti.
Michal Smrčok

„Povedali mi, že na ich neurochirurgické pracovisko sú extrémne dlhé čakacie lehoty. Lekári na to dokonca upozorňujú pacientov, keď ich objednávajú počas telefonickej konzultácie. Pán doktor mi vysvetlil, že ak nie sú akútne príznaky, ide o chronickú bolesť a diskomfort a stav sa nezhoršuje, v poradovníku je nás takých vyše tisícsto a ročne vedia zobrať zhruba 150 až 200 pacientov. Z toho sa dá ľahko vyrátať, že poradovník je nekonečný,“ konštatoval znechutený pacient.

Obchádzanie poradovníkov

„Reálne trvá päť až sedem rokov, kým sa pacient dostane na operáciu. Vie o tom vedenie nemocnice, vedia o tom poisťovne, neriešia to nijako, opakovane na to upozorňujú naši šéfovia. Pacienti to riešia tak, že sa im stav zhorší, dostanú sa na hospitalizáciu na neurológiu a preberieme ich ako akútny stav. Týmto spôsobom, obchádzkou na úkor ostatných čakajúcich, ich vieme dostať na operačný stôl. Vtedy sa poradovník nemusí akceptovať, pacient leží v nemocnici a je zhoršený. Zvlášť máme poradovník na chrbticu a zvlášť na ochorenie mozgu. Ak je nádor na mozgu nezhubný, čaká sa približne rok, na neprasknuté cievne vydutiny je poradovník zhruba na pol roka,“ dozvedeli sme sa, keď sme sa telefonicky v ambulancii zaujímali, ako dlho by musel čakať konkrétny pacient, záujemca o zákrok.

„Čakacie lehoty sú neprimerane dlhé a medicínsky neprijateľné. Vedenie nemocnice je opakovane informované, vedenie poisťovní tiež. Nereflektujú na naše požiadavky. My pacientom túto informáciu štandardne dávame, riešenie je v nedohľadne a vadí nám to možno ešte viac ako samotným pacientom,“ospravedlňujúco nám vysvetlil službukonajúci lekár z ambulancie, ktorý mal snahu pomôcť, v danom nastavení systému je to však jednoducho nemožné.

Pritom v štandardnom systéme by pacient podľa zákona mal potrebnú liečbu dostať do troch mesiacov od stanovenia diagnózy. Ak to nie je možné, poisťovňa by mu mala nájsť iné zdravotnícke zariadenie, ktoré je schopné liečiť pacienta. Ak sa také na Slovensku nenachádza, pacient by mal dostať liečbu v niektorej z krajín Európskej únie. Lenže to je iba teória. Prax je taká, že všetci sa tvária, akoby problém neexistoval.

Šéfovia sú v pohode

S alarmujúcimi informáciami od pacientov sme sa obrátili na vedenie Univerzitnej nemocnice. Pýtali sme sa len to, čo má právo opýtať sa ktorýkoľvek pacient, záujemca o operačný zákrok, na špecializovanom neurochirurgickom pracovisku. A každý pacient na svoju otázku štandardne dostáva v ambulancii pravdivú odpoveď.

Preto nie je jasné, že vedenie nemocnice sa rozhodlo držať bobríka mlčanlivosti. Chceli sme vedieť, koľko pacientov je v poradovníku na neurochirurgické operácie, pričom sme požiadali o uvedenie súhrnného čísla a potom rozdelenie podľa kategórií. Čiže koľko je pacientov s aneuryzmou, koľko s nezhubnými nádormi mozgu, koľko s inými typmi nezhubných nádorov a koľko pacientov s chronickými ochoreniami chrbtice. Chceli sme vedieť, aké sú čakacie lehoty v jednotlivých kategóriách a pre relativizáciu počtu aj informáciu, koľko operácií ročne zvládne urobiť prednosta neurochirurgie docent Andrej Šteňo.

Prednosta: Nemocnica odmietla zverejniť, koľko neurochirurgických operácií za minulý rok urobil docent Andrej Šteňo.
Prednosta: Nemocnica odmietla zverejniť, koľko neurochirurgických operácií za minulý rok urobil docent Andrej Šteňo.
TASR

Ako prvá odpovedala hovorkyňa nemocnice Eva Kliská. Vyjadrenie, ktoré zaslala, však neobsahovalo nič z požadovaných informácií, iba bezzubé vyhlásenie, že „Univerzitná nemocnica Bratislava garantuje poskytovanie zdravotnej starostlivosti v plnom rozsahu neodkladnej a odkladnej zdravotnej starostlivosti“. Tak sme to skúsili opäť. A znova sa pýtali na počty čakajúcich pacientov. Druhýkrát sa s odpoveďou-neodpoveďou „unúval“ sám generálny riaditeľ ústavu Juraj Kovács.

Utajované informácie

„Vážime si váš záujem o Univerzitnú nemocnicu Bratislava a môžem vás ubezpečiť, že všetkým pacientom je poskytovaná adekvátna zdravotná starostlivosť na špičkovej úrovni podľa toho, ako si to vyžaduje ich zdravotný stav. Univerzitná nemocnica Bratislava garantuje poskytovanie zdravotnej starostlivosti v plnom rozsahu neodkladnej a odkladnej zdravotnej starostlivosti. Na viacerých klinikách Univerzitnej nemocnice Bratislava, vrátane Neurochirurgickej kliniky LF UK a UNB, sú liečení najkomplikovanejší pacienti z celého Slovenska. Zdravotná starostlivosť sa poskytuje na zá-klade zdravotného stavu pacientov. To znamená, že akútne prípady sa liečia bezodkladne, odkladná zdravotná starostlivosť sa plánuje tak, ako si to vyžaduje zdravotný stav pacienta, a tak, ako to umožňuje prevádzka jednotlivých kliník. Je to štandardný postup uplatňovaný vo všetkých ústavných zdravotníckych zariadeniach nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí.

Manažment plánovania operačných zákrokov v zmysle štandardne plánovaných operácií, ako aj manažment operačných výkonov realizovaných jednotlivými lekármi, považujeme za interné informácie UNB. Informácie v zmysle platnej legislatívy poskytujeme zdravotným poisťovniam či v prípade vyžiadania Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou,“ píše vo svojom stanovisku generálny riaditeľ Kovács.

Opäť ani jedno číslo - ani počet pacientov, ani dĺžka čakania, ani počet operačných zákrokov prednostu kliniky. Nič. Akoby čakacie listiny, ktoré by mali garantovať transparentnosť podmienok pre adeptov na operácie, boli utajovaná skutočnosť. Akoby počet vykonaných operácií nebol znakom kvality operatéra. „Ako pacient som písomne dostal informáciu, že čakacia lehota nie je adekvátna a mám kontaktovať konkurenčné pracoviská. Tu sa naozaj čaká na to, že niektorý z pacientov v dôsledku takéhoto prístupu ostane poškodený alebo zomrie? Len preto, že nedokázal nájsť spôsob, ako ,obísť‘ utajený poradovník? Problém budú mať v konečnom dôsledku iba lekári pri lôžku, ktorí sa aj teraz snažia robiť, čo sa dá. Nie vedenie, ktoré nie je schopné problém vyriešiť,“ dodáva pacient, ktorý si, z pochopiteľných dôvodov, želal ostať v anonymite.