Milujem Slovensko: Jedna časť stojí takmer 50-tisíc eur.

Verejnoprávny biznis: RTVS zaplatila externým firmám za výrobu relácií desiatky miliónov eur

RTVS v súčasnosti vysiela okrem vlastných formátov množstvo takých, na ktoré si musí kúpiť licencie od iných televízií alebo spoločností. Spomenieme len niektoré - Milujem Slovensko, 5 proti 5 či TV Šanca. Práve Milujem Slovensko, v zahraničí známy formát, televízii často vyčítajú.

Kto by to bol povedal, že koaličná štvorka neoslávi ani povestných sto dní a už bude čeliť vnútorným konfliktom. Paradoxne v čase, keď sa občania schádzajú pred bytovým komplexom Bonaparte a protestujú proti vláde Roberta Fica, koalíciu trápia médiá.

Konkrétne tie verejnoprávne. A konkrétne trápia najsilnejšiu stranu Smer a druhého najsilnejšieho koaličného partnera Slovenskú národnú stranu (SNS).

Koaličný spor

Predseda SNS Andrej Danko už niekoľko týždňov verejne kritizuje fungovanie RTVS. Jeho hnev zašiel až tak ďaleko, že na koaličnej rade neváhal vstať a zabuchnúť za sebou dvere. A to nie je všetko.

V rozhovore pre PLUS 7 DNÍ odkázal ministrovi kultúry Markovi Maďaričovi, že partnerom v diskusii o verejnoprávnych médiách a koncesionárskych poplatkoch pre neho nie je on, ktorý je za ich fungovanie zodpovedný, ale premiér Robert Fico.

„Ja som predseda koaličnej strany, za partnerov som si vybral predsedov koaličných strán. Mne nebude žiadny minister brnkať na nervy,“ vyhlásil Danko pre PLUS 7 DNÍ.

Vo svojich vyhláseniach predseda Národnej rady naznačuje, že v RTVS si zopár firiem robí biznis, pričom sa zabúda na jej verejnoprávnu funkciu. „Zoberte si, že za natočenie relácie Milujem Slovensko niekto dostane 40-50-tisíc!“ naznačil kšeftovanie v televízii Danko.

Ovládnutie RTVS

Nemôžeme opomenúť, že súčasný generálny riaditeľ Václav Mika sedí vo funkcii od začiatku augusta 2012, a tak o rok sa mu končí funkčné obdobie. Radu RTVS teda čaká v roku 2017 voľba nového riaditeľa na najbližších päť rokov. V kuloároch sa šíria informácie, že o tento post má záujem práve SNS. Dokonca zaznieva aj meno ich kandidáta, ktorým má byť bývalý moderátor Karol Farkašovský.

To, že SNS by obsadila verejnoprávne médiá, by nebolo nič nové. Počas prvej vlády Roberta Fica mali národniari pod vedením Jána Slotu - vtedy ešte v STV - taktiež veľmi silné postavenie a svojich ľudí v manažmente. Ani vtedy sa televízia nevyhla škandálom a nešetrnému míňaniu peňazí.

Václav Mika: Šéfuje RTVS od roku 2012.
Václav Mika: Šéfuje RTVS od roku 2012.
TASR

Václav Mika: Šéfuje RTVS od roku 2012. Foto: TASR

Václav Mika, ešte stále hlava RTVS, pre PLUS 7 DNÍ obvinenia o míňaní odmietol. Rovnako popiera slová o tom, že by si externé firmy robili vo verejnoprávnej inštitúcii biznis.

„Na úvod tejto témy zdôrazňujeme, že RTVS, porovnaním rokov 2011 a 2016, zaznamenala výrazný nárast vlastnej výroby. Konkrétne to bolo takmer o 20 percent,“ znelo Mikovo stanovisko prostredníctvom hovorkyne televízie Dominiky Šulkovej.

Kšefty na Milujem Slovensko

Poďme si to rozmeniť na drobné. RTVS v súčasnosti vysiela okrem vlastných formátov množstvo takých, na ktoré si musí kúpiť licencie od iných televízií alebo spoločností. Spomenieme len niektoré - Milujem Slovensko, 5 proti 5 či TV Šanca. Práve Milujem Slovensko, v zahraničí známy formát, televízii často vyčítajú.

Pozrime sa na to bližšie. RTVS získala licenciu na vysielanie tejto zábavnej relácie od holandskej produkčnej spoločnosti Talpa. Pri jej zrode stál Holanďan John de Mol, ktorý sa preslávil reality šou Big Brother i reláciou The Voice. Pôvodný názov nášho formátu Milujem Slovensko je I love my country a vysielali ho napríklad v škandinávskych krajinách.

Podstata šou je, že dva tímy zložené zo známych osobností tej-ktorej krajiny proti sebe súťažia. Dostávajú otázky o svojej krajine, či už zo športu, z kultúry, zo spoločnosti, alebo z histórie.

Milujem Slovensko: Jedna časť stojí takmer 50-tisíc eur.
Milujem Slovensko: Jedna časť stojí takmer 50-tisíc eur.
Emil Vaško

Milujem Slovensko: Jedna časť stojí takmer 50-tisíc eur. Foto: Emil Vaško

A teraz k tvorbe

RTVS začala reláciu vysielať v roku 2013. Presne vtedy aj podpísala prvú zmluvu na jej výrobu. Zákazku na Milujem Slovensko získala externá firma Good TV, s. r. o. Prvú zmluvu na výrobu 15 častí relácie podpísal Václav Mika s majiteľom firmy a známym producentom Radoslavom Štefanovom v marci 2013 v hodnote viac ako 700-tisíc eur bez DPH.

Jedna časť Milujem Slovensko teda vyšla televíziu takmer na 47-tisíc bez DPH. Spoločnosť Good TV sa zaviazala RTVS dodať samostatné audiovizuálne dielo v trvaní 80 minút.

Televízia však podľa zmluvy dodá firme vlastné priestory, vlastnú obrazovú réžiu, vlastnú zvukovú réžiu, rekvizity, vlastné ozvučenie, vlastné kamery, nakúpi oblečenie pre súťažiacich a zabezpečí ešte mnoho vecí na vlastné náklady.

Milióny eur

Takýchto zmlúv na výrobu Milujem Slovensko s firmou Good TV podpísal Václav Mika celkovo päť. Všetky približne v rovnakej sume a s rovnakými podmienkami. Spoločnosti Good TV sa v RTVS darí aj pri iných projektoch.

Mika jej služby využíva tiež pri tvorbe relácie Naj dedinka a pod palcom má i projekt Slovensko chutí. Spoločnosť Radoslava Štefanova za roky 2013, 2014 a 2015 zarobila na zákazkách v televízii viac ako 7 miliónov eur.

Štefanov sa s Mikom v RTVS nestretol prvýkrát. V minulosti pracoval v televízii Markíza v Centre kreatívnych služieb a stál napríklad za sledovanou reality šou Mojsejovci. Konateľom spoločnosti Good TV je podľa Obchodného registra od roku 2006, keď bol jej názov Kuul TV.

Známa MAYA

Vo verejnoprávnej televízii nie je Štefanovova spoločnosť jediná, ktorá zarába na výrobe relácií. Finančne sa veľmi darí aj známej produkčnej spoločnosti MAYA, spol. s r. o., za ktorou stojí Peter Čermák a Marcela Mojtová. RTVS s nimi podpísala podľa centrálneho registra až 20 zmlúv. Pod palcom majú výrobu relácie Pravdivé príbehy s Katkou Brychtovou.

Podieľajú sa aj na novom formáte Strom želaní, ktorý televízia spustila tento rok. So spoločnosťou MAYA spolupracoval Mika aj počas svojho pôsobenia v Markíze, kde sa jej veľmi darilo. Od roku 2011 zinkasovala táto produkčná spoločnosť od štátu takmer desať miliónov eur.

Katarína Brychtová: Tvár RTVS v relácii Pravdivé príbehy.
Katarína Brychtová: Tvár RTVS v relácii Pravdivé príbehy.
Michal Smrčok

Katarína Brychtová: Tvár RTVS v relácii Pravdivé príbehy. Foto: Michal Smrčok

Podľa zákona

PLUS 7 DNÍ si pozrelo aj ostatné zmluvy, ktoré RTVS podpísala s externými firmami na výrobu relácií. Celkovo im za služby zaplatila desiatky miliónov eur.

A to napriek tomu, že televízia vlastní niekoľkoposchodovú budovu, má vlastné štúdiá, techniku aj ľudí. Václav Mika však tvrdí, že RTVS dnes využíva externé firmy menej, ako to bolo v minulosti. „Konštatovanie, že RTVS vo veľkom využíva externé firmy, je nepravdivé a zámerne účelové,“ zdôraznila hovorkyňa televízie Šulková.

Dôležité podľa televízie nie je len to, koľko investujú do výroby, ale aj za akých podmienok. „V porovnaní s minulosťou RTVS aktuálne uplatňuje pri externej výrobe dodržiavanie internej smernice.“ Využívať firmy z externého prostredia je navyše podľa Šulkovej zákonná povinnosť verejnoprávneho média. Zaujímalo nás, na základe čoho si televízia firmy vyberá.

„RTVS svoje projekty vyberá transparentne a vždy na základe rozhodnutia dramaturgickej a následného schválenia programovej rady. Výber teda podlieha niekoľkonásobnej kontrole.“

Kauzy aj v minulosti

Verejnoprávne médiá čelia kritike a kauzám v podstate od svojho začiatku. Po vytvorení samostatnej Slovenskej televízie v nej získala vplyv strana Vladimíra Mečiara.

Odborníci vtedy hovorili, že vtedajší predseda vlády si spravil z televízie svoju hlásnu trúbu. Do funkcie riaditeľa vládna strana dosadzovala svojich ľudí. Najznámejší Mečiarov človek bol Igor Kubiš, ktorý politicky plnil, čo od neho predseda HZDS očakával.

Azda najznámejším generálnym riaditeľom STV bol Richard Rybníček, ktorý vo verejnoprávnej inštitúcii urobil prevrat. Prepustil stovky zamestnancov, zmenil logo a celú vysielaciu štruktúru.

Rozbehol projekt SuperStar, na ktorý televízia využívala externé firmy. V roku 2008 spustila televízia tretí kanál zameraný na šport pod názvom Trojka. Jeho sledovanosť však bola mizerná a po štyroch rokoch ho televízia zrušila. Ušetrila tým milión eur ročne.

Počas prvej vlády Roberta Fica sa vo vedení televízie vystriedali Radim Hreha a Štefan Nižňanský. Obaja televíziu viedli viac politicky ako profesionálne. V kuloároch sa hovorilo, že v pozadí sú ľudia Slotovej SNS, rovnako firmy, ktoré v tom čase robili v televízii biznis, vraj boli na národniarov napojené. Nižňanského vo funkcii vystriedal v roku 2012 Václav Mika.

Vianočné tipy na darček