Vodičku z búračky s Laššákovou ratovala sanitka. Političku vrtuľník

Jednu previezol do nemocnie vrtuľník, druhú sanitka. Prvej „pomohlo“ podozrenie na zranenie chrbtice, ktoré sa nepotvrdilo, druhú operovali.

Dvadsaťštyriročná Diana z Drienčan pri Rimavskej Sobote sa zrazila s limuzínou Audi A8 so smeráckou podpredsedníčkou parlamentu Janou Laššákovou na palube. Političku odviezol z miesta havárie vrtuľník, keďže utrpela povrchové poranenia v oblasti drieku a panvy a existovalo podozrenie na poranenie chrbtice.

Po druhú účastníčku zrážky s otrasom mozgu a vážne poranenou rukou prišla sanitka. Na prvý pohľad banálna nehoda rozvírila na internete vášnivé diskusie, či sa pri poskytovaní pomoci účastníkom karambolu a jeho vyšetrovaní postupovalo s rovnakou razanciou a nasadením, alebo sa potvrdila známa teória o rovných a rovnejších.

Policajné vyšetrovanie

Dopravná nehoda sa stala pri Ožďanoch predminulú sobotu okolo piatej. Podľa polície vodička Škody Fabia išla po ceste v smere od Oždian.

„Na suchej vozovke pri odbočovaní na rýchlostnú cestu R2 v smere na Rimavskú Sobotu nerešpektovala dopravnú značku Daj prednosť v jazde, vošla s vozidlom do križovatky a bez toho, aby sa presvedčila, či môže bezpečne odbočiť, vošla do jazdného pruhu prichádzajúceho vozidla Audi A8,“ spresnila hovorkyňa banskobystrickej krajskej polície Mária Faltániová.

Auto mladej vodičky sa po náraze otočilo a zostalo stáť v pravom jazdnom pruhu. Vládna limuzína vletela do ľavej priekopy v smere jazdy a zastala v kukuričnom poli.

„Polícia v Rimavskej Sobote začala trestné stíhanie pre prečin ublíženia na zdraví. Dopravná nehoda je v štádiu vyšetrovania,“ dodala Faltániová bez ďalších podrobností. Polícia zaistila v rámci vyšetrovania aj auto mladej šoférky.

„Nerobí sa to bežne, ale polícia má na to právo. Najmä vtedy, ak sa skúma technický stav vozidla a zvažuje sa, či príčinou nehody nemohlo byť technické zlyhanie vozidla,“ vysvetľuje policajt, ktorý si neželá byť menovaný.

O zadržaní nerozhoduje ani závažnosť úrazov. „Skôr sa skúma výška škody. Najmä pri autách, ktoré sú vo vyššej cenovej relácii, čo Audi A8 rozhodne je,“ dodáva náš zdroj. Polícia môže vozidlo zadržať na tak dlho, ako bude potrebovať.

Čítajte viac:

Čierny víkend Smerákov: Laššáková skončila v kukurici, Brixi sa zranil

Kto nahlásil nehodu?

Účastníci internetových diskusií sa nezaoberali len vyšetrovaním nehody. Primárne ich zaujímalo, či bol princíp spravodlivosti dodržaný aj pri poskytnutí zdravotnej starostlivosti.

Hovorca Záchrannej zdravotnej služby Slovenskej republiky (ZZS SR) Boris Chmel vylučuje rozdielny prístup. Zdôrazňuje, že záchranári netušili, že idú k nehode Laššákovej.

„Nehodu nám nahlásil účastník nehody, vodič, ktorý bol v šoku. Neuviedol, o čiu nehodu ide. Aj policajti nahlásili iba nehodu v Ožďanoch. Až počas rozbehnutého zásahu sme sa dozvedeli, že ide o ústavného činiteľa. Takže zo strany operačného strediska ZZS SR to bolo zvládnuté absolútne štandardne a profesionálne,“ dôvodil.

Otázne je, kto bol oným záhadným vodičom, čo nahlásil nehodu. Vodička Fabie bola vo vozidle sama. Audi A 8 šoféroval člen ochranky, policajt, ktorý prešiel tvrdým výcvikom, Laššáková sedela vzadu. Účastníci nehody boli traja, muž sa nezranil.

Z uvedeného tak vyplýva, že záchranárov musel alarmovať ochrankár, keďže je vodičom a zároveň jediným mužským účastníkom havárie.

Bežný smrteľník ťažko uverí, že záchranárom zabudol povedať, že havarovala podpredsedníčka parlamentu, keď pri takýchto haváriách ústavných činiteľov sa musí zachovať presný postup, dokonca nie je nezvyčajné, že okamžite po nehode demontujú evidenčné číslo vozidla.

Vrtuľník alebo sanitka

Podpredsedníčku parlamentu Laššákovú odviezol z miesta nehody vrtuľník s podozrením na zranenie chrbtice do nemocnice v Banskej Bystrici.

„Pacientka utrpela povrchové poranenia v oblasti drieka a panvy. Pri takom zranení je podozrenie aj na poranenia chrbtice,“ uviedol hovorca záchranárov Chmel. Zdôraznil, že ak je vrtuľník k dispozícii, zasahuje pri dopravných nehodách na diaľniciach a rýchlostných cestách, kde hrozí ich upchatie z dôvodu uzavretia premávky.

Po vodičku Fabie - bežnú smrteľníčku Dianu - vraj nemohol prísť, lebo záchranári nezvyknú na jedno miesto - ak nejde o vážnu hromadnú nehodu - posielať dva vrtuľníky, aby nezablokovali iné kraje. Platí totiž, že na jeden kraj pripadá jeden vrtuľník. Výnimkou je Trnavský kraj, kde zasahuje vrtuľník z Bratislavy.

Pri Laššákovej vraj zavážilo i podozrenie na poranenie chrbtice, keď podľa Chmela tiež zvyčajne posielajú do terénu vrtuľník. Vo všeobecnosti pritom platí, že podozrenie na poškodenie chrbtice má prednosť napríklad pred otrasom mozgu.

Definitívne rozhodnutie o tom, kto a ako bude transportovaný z miesta nehody, je však na veliteľovi zdravotníckeho zásahu, v tomto prípade lekárovi vrtuľníka Air Transport Europe, s. r. o.

„V ten istý deň zasahoval vrtuľník napríklad pri nehode na D1 pri Piešťanoch, kde sa zranili traja ľudia. Všetci boli pri vedomí a jedného z nich transportovali do Bratislavy, čiže netransportujú sa členovia vlády a parlamentu pri hocijakej nehode, ale všetci ľudia pri hocijakej nehode, ak je vrtuľník k dispozícii,“ dodal Chmel.

Politička vo VIP izbe

Laššákovú hospitalizovali v nemocnici v Banskej Bystrici. Podľa medializovaných informácií mala samostatnú izbu, takzvanú VIP izbu. Podozrenie na poranenie chrbtice sa nepotvrdilo a politička sa zotavovala len z povrchových zranení.

Keď sme od hovorkyne nemocnice zisťovali bližšie informácie o poskytnutej zdravotnej starostlivosti, ako aj to, či si Laššáková platila VIP izbu z vlastného vrecka, odpoveď sme nedostali.

„Stav pani podpredsedníčky je natoľko dobrý, že umožnil jej prepustenie do domáceho ošetrenia,“ uviedla hovorkyňa Fakultnej nemocnice s poliklinikou F. D. Roosevelta Banská Bystrica Ružena Maťašeje bez ďalších podrobností.

Hradbu mlčania prelomil až predseda parlamentu Peter Pellegrini, ktorý kolegyňu navštívil v nemocnici už na druhý deň po nehode. Médiá ochotne informoval, že Laššákovej je lepšie a na nemocničnom lôžku rieši aj pracovné záležitosti.

Sanitkou do štandardu

Vodička z Fabie utrpela otras mozgu a vážne poranenie predlaktia. Z miesta nehody ju odviezla sanitka do nemocnice v Rimavskej Sobote, kde ju operovali. Ležala v štandardnej izbe s ďalšími pacientkami. O pár dní ju z nemocnice prepustili, v čase našej uzávierky chodila na preväzy operovanej ruky. Šoférka ani jej rodina nechcú o nehode hovoriť.

Dianini najbližší sú radi, že havária nedopadla horšie a odnieslo si to najmä auto. „Už sa neoplatí opravovať, oprava by bola pridrahá,“ dozvedeli sme sa od príbuzných.

V Drienčanoch, kde Diana žije, sa však o nehode živo diskutuje. „Nebola to len taká obyčajná nehoda - zrazila sa s podpredsedníčkou Národnej rady. To nie je len tak. Len aby jej to neprinieslo zbytočné komplikácie a nepríjemnosti,“ zhrnula obyvateľka Drienčan.

Pochybnosti

Miestni, ktorí pravidelne prechádzajú cez križovatku - dejisko havárie -, tvrdia, že práve v smere jazdy Audi A8 s Laššákovou na palube idú autá nezriedka rýchlejšie, než je povolená rýchlosť.

„Dobre klopená zákruta a hladká vozovka lákajú na rýchlu jazdu, najmä na drahých autách si to tu vodiči režú neskutočne rýchlo,“ hovorí jeden zo šoférov, ktorých sme na križovatke oslovili. Ubezpečuje, že viditeľnosť je napriek početnosti áut výborná.

„Vodič, ktorý chce odbočovať, vidí všetko. Aj preto je tu iba príkazová značka Daj prednosť v jazde, a nie stopka,“ dôvodí. Niektorí šoféri znalí pomerov špekulujú, či nešla limuzína prirýchlo a vodička Fabie, predbežne označená za vinníčku havárie, nemala šancu spozorovať ju.

„Zákruta je mierne klopená, láka to jazdiť v oboch pruhoch, a nie držať sa iba v jednom. Možno to šofér nepoznal a oddal sa svižnej jazde. Nemusel tušiť, že z vedľajšej cesty bude do jeho pruhu vchádzať nejaké auto. S presným opisom udalosti však musia prísť policajti,“ hovorí ďalší oslovený vodič.

Na ten si počkáme aj my. Na danom úseku rýchlostnej cesty je povolená maximálna rýchlosť sedemdesiat kilometrov. Budeme sa pýtať, či polícia zisťovala rýchlosť oboch áut a či obe dodržali povolené maximá.

  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].