Približne 20 litrov kravského mlieka treba použiť na výrobu 1 kila masla.

Výrobcovia varujú: Ak vláda nezačne konať, pripravte sa na veľkú mliečnu krízu

Vaječná kríza, maslová kríza, nedostatok tovaru. Aj keď ceny masla posledné dni stagnujú, budúci rok môže byť všetko inak.

V roku 2009 vyvrcholila veľká mliečna kríza. Kvóty na mlieko boli po tridsiatich rokoch zrušené, čo spustilo zložitý mechanizmus opatrení, ktoré dospeli k premršteným cenám mliečnych výrobkov na Slovensku. Prvovýrobcom platia reťazce za liter mlieka oveľa menej, ako je jeho výrobná cena. V konkurencii so zahraničnými dodávateľmi, ktorí nemajú problém privážať mlieko na Slovensko za dumpingové ceny, domáci výrobcovia jednoducho nemajú šancu.

Graf
Graf
archív

„Stačí, že Nemci siahnu do nadbytkov mlieka, z tých privezú na Slovensko 3 percentá a už pokryjú dopyt. A to ešte nastavia reťazcom dumpingové ceny. Na dôvažok toho celého reťazce už teraz odkupujú mlieko od domácich výrobcov za menej, ako je vôbec výrobná cena,“ vyjadril sa k problematike Alexander Pastorek, predseda Slovenského zväzu prvovýrobcov mlieka.

Ing. Alexander Pastorek
Ing. Alexander Pastorek
archív

To sa nepodpisuje len pod závratne vysoké ceny mlieka, ale i za pokles malovýrobcov, ktorí sú schopní zapĺňať pulty našich obchodov domácimi výrobkami. V roku 2005 bolo takých výrobcov 755, tento rok je to podľa oficiálnych štatistík len 438.

Graf
Graf
archív

Zatiaľ iba sľuby

Už celé roky vláda Roberta Fica prisľubuje finančnú podporu domácim výrobcom. Minulý rok napríklad premiér vyhlásil, že „radšej bude dotovať mlieko, ako zbrane“ a schuti sa napil plného pohára mlieka. Realita je však taká, že v návrhu rozpočtu na ďalší rok 2018 vyčlenila vláda na dotácie len milión eur. Pastorek tvrdí, že ideálna finančná injekcia, ktorá by pomohla dostať slovenské výrobky do obchodov za slušné ceny, by mala byť aspoň 70 miliónov. „Od vlády dostávame najnižšiu podporu spomedzi všetkých európskych štátov,“ dodáva Pastorek, ktorý zároveň upozorňuje na fakt, že na pultoch našich obchodov je menej ako 50 percent domácich výrobkov. V porovnaní s Francúzskom či Nemeckom, ktorí dokážu k spotrebiteľom dostať až 80 percent výrobkov z vlastnej výroby, je to podľa mliekarov smiešne.
Legislatívne je pre mliekarov náročné zadefinovať všetky relevantné potreby, ktoré by mali mať výrobcovia slovenského mlieka zabezpečené. Vláda podľa ich slov sľubuje, ale na skutočné činy ešte nedošlo.

Ing. Stanislav Vohár
Ing. Stanislav Vohár
archív

„Ministerka Matečná je otvorená našim návrhom a diskusiám o zvýšení dotácii. Nežiadame obrovské sumy, v porovnaní s okolitými krajinami by to bolo stále oveľa menej,“vraví prezident Slovenského mliekarenského zväzu Stanislav Voskár.

Vianočné tipy na darček