Stovky: Slogan Ja som SDKÚ by mal byť na 500 bilbordoch.

Zadlžené SDKÚ láka ľudí bilbordmi bez predsedu. Koľko stála kampaň?

SDKÚ ostali dlhy a neznáme tváre, ktoré na potenciálnych voličov hľadia z bilbordov. Stálica Ľudovít Kaník na pútačoch nie je napriek tomu, že kampaň finančne podporil.

Heslom Ja som SDKÚ oblepuje strana predsedu Pavla Freša celé Slovensko. Na bilbordoch však chýba samotný Frešo. Asi nie je SDKÚ. Chýba aj druhá a posledná známejšia tvár strany - Ľudovít Kaník. Ten v tom nevidí zmysel. Ostali tak iba neznáme tváre a Frešov mladší brat Slavomír.

Niektorí ľudia z bilbordov iba nedávno darovali strane peniaze, takže si reklamu v podstate sami zaplatili. Politológovia veľa šancí na vzkriesenie niekdajšej Dzurindovej strane nedávajú. Naposledy vraj zaujala iba podrazom pri voľbe šéfa NKÚ, a tak podľa nich bojuje vo vopred prehratej vojne.

Lojálni

Kto sú títo verejnosti neznámi ľudia, ktorí hovoria, že sú SDKÚ? Napríklad v Bratislavskom kraji sa usmieva z bilbordov šéf kampane a Frešov poradca zo župy Peter Húska, ďalej šéf komunikačného oddelenia župy Lukáš Dobrocký, riaditeľ úradu kraja Valerián Potičný, ale aj predsedov brat Slavomír Frešo.

Naopak, samotný predseda chýba, rovnako ako Ľudovít Kaník. „O predsedovi Pavlovi Frešovi nikto nepochybuje, že je v SDKÚ,“ vysvetľuje Húska ako šéf kampane. „Je to štyridsať tvárí. Počas informačnej kampane to môže byť až sto členov z regiónov,“ pokračuje Húska. Postupne má byť bilbordov až päťsto.

Čítajte viac:

Nie som funkcionár, tvrdí Frešo. Kresla šéfa SDKÚ sa však drží

Zachránia ho voliči

„SDKÚ je strana, ktorej dali dôveru v každých voľbách voliči. O strane nerozhodnú funkcionári, ale voliči,“ odpovedá Húska na otázku, či sa neboja, že neznáme tváre ľudí neoslovia.

Podľa Freša kampaň zaberá. Dokonca tak, že si na jej podporu berie voľno, aby sa venoval ľuďom v regiónoch. V sobotu bol s ďalšími straníkmi v Bytči, kde rozdávali balóniky a bavili sa s potenciálnymi voličmi. „Je úspešná a toho sa obávajú konkurenti, preto sa o tom tak veľa píše,“ myslí si Frešo.

Predsedovo nadšenie však zjavne neprežíva jeho jediný stranícky kolega v poslaneckých laviciach Ľudovít Kaník. Hoci donedávna stál za Frešom, kým ostatní SDKÚ opúšťali, asi mu došla trpezlivosť. „Nie som na bilbordoch, lebo som tam nechcel byť. Nepokladal som to za zmysluplné,“ vraví Kaník.

Dokonca založil vnútri strany platformu s názvom demokratická skupina. „Vznikla preto, stranu, ale nechcú voliť Pavla Freša, mali možnosť alternatívneho riešenia,“ vysvetľuje Kaník.

Podľa vlastných slov chce pomôcť pravici pri vytváraní predvolebného zoskupenia proti Ficovi. Prezradil, že sa stretáva aj s predstaviteľmi novej Demokratickej strany, ktorá bola pre neho ešte prednedávnom nepravá. Takže možno sa pomlčka za SDKÚ odtrhne.

Zadlžení

SDKÚ podľa výročnej správy patrí medzi najzadlženejšie strany. Z čoho kampaň platia, keď ešte nedávno sa vedenie strany sťažovalo, že nemajú peniaze ani na hovorcu?

„Zdedili sme dlh, ktorý sme nespôsobili. Znížili sme ho z 3,8 milióna na 900-tisíc eur. Stále je to veľa, ale zvládneme to. Infokampaň financujeme z členského a darov fyzických osôb,“ tvrdí Húska. Presnú cenu však zatiaľ vyčísliť nevie. „Koncom leta budeme mať presné číslo,“ sľubuje.

Jeden bilbord priemerne stojí sto eur mesačne. Pri 500 bilbordoch to teda vychádza na 50-tisíc eur za mesiac. V lete sú však pútače obvykle lacnejšie, preto môže byť suma mierne nižšia.

Viacerí ľudia z bilbordov darovali strane nemalé peniaze. Napríklad Valerián Potičný vytiahol z vlastného vrecka 15-tisíc eur, Ján Odzgan 5-tisíc eur. Obaja si tak de facto predplatili bilbordy. Zaujímavé je, že aj Kaník dal päťtisíc eur.

Bez charizmy

Politológovia sa zhodujú v tom, že kampaň nie je práve najúžasnejšia. „Už im nič iné neostávalo, len staviť na neznámych ľudí a nové tváre,“ myslí si Ján Baránek.

„Frešo tam nie je preto, lebo majú asi prieskumy, že nebude nejak veľmi populárny,“ vysvetľuje si neprítomnosť šéfa strany v kampani. A dodáva, že marketingovo môže takáto kampaň fungovať. Je však otázne, či pri politickej strane.

„Tam treba niečo viac, ako len ukázať, že bežní ľudia sa hlásia k SDKÚ. Môže to byť začiatok niečoho väčšieho, ale budú potrebovať politika s charizmou,“ dopĺňa s tým, že práve ten chýba najviac.

Prehratá vojna

Politológ Miroslav Kusý si myslí, že SDKÚ bojuje dopredu prehratú vojnu. „Snažia sa zachrániť, čo sa len dá. Asi sa domnievajú, že to pomôže. Stavili na efekt Ja som Charlie Hebdo, ktorý veľmi tiahol, keď vyvraždili francúzsku redakciu,“ domnieva sa Kusý.

Kampaň pokladá za veľmi jednoduchú. „Iné ako neznáme tváre nemajú. Stavili na to, že ukazujú - máme tu veľa ľudí, ktorých vy nepoznáte, ale sú to naši funkcionári. A oni sa hrdo hlásia k SDKÚ, čiže strana nemôže byť stratená,“ vysvetľuje Kusý.

Zaujali iba podrazom

Podľa neho je to však márna snaha. „ SDKÚ skončilo. Hlásiť sa k niečomu takému prefláknutému, ako je SDKÚ, by malo zmysel, keby za tým bol nejaký pozitívny čin. Ale oni neurobili vôbec nič. Iba podraz pri voľbe šéfa Najvyššieho kontrolného úradu. A k tomuto sa teraz hlásia?“ pýta sa Kusý.

Na post šéfa NKÚ navrhol ako kandidáta Karola Mitríka práve Pavol Frešo. Opozícia mu to vyčítala preto, že mala spoločného kandidáta Maroša Žilinku z KDH a Mitríka už predtým za vhodného kandidáta označil premiér Robert Fico.


  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].
VIDEO Plus 7 Dní