O objekte Cyrila Talapku (na snímke), ktorý dostal prívlastok najväčšia čierna stavba na Slovensku, má súd rozhodnúť koncom januára.

Zámoček Cyrila Talapku je aj po viac ako troch rokoch neriešiteľný problém

Situácia okolo megastavby postavenej sčasti na štátnom pozemku a načierno je poriadne zamotaná. Hrozí, že gordický uzol nerozpletú ani súdy.

Keď Železnice Slovenskej republiky prenajali v roku 2001 podnikateľovi Cyrilovi Talapkovi šesťsto štvorcových metrov štátneho pozemku, nikto netušil, že z bežného prenájmu sa vykľuje neriešiteľný spor.

S parcelou patriacou železniciam v obci Reca neďaleko Senca susedia rozľahlé pozemky, ktorých vlastníkom je Talapka. Ten hneď vedľa železničnej trate vybudoval honosné sídlo pripomínajúce zámoček s umelým jazerom, kde vlani v lete kotvil motorový čln i dva vodné skútre.

Časť luxusného objektu, ktorý si vyslúžil povesť najznámejšej čiernej stavby na Slovensku, pritom leží na štátnych pozemkoch v správe železníc.

Zamotaný prípad

„Nájom pozemku sa pánu Talapkovi skončil 31. decembra 2010. Nájomca bol zo strany Železníc SR vyzvaný, aby k 4. januáru 2011 odovzdal majetok v pôvodnom stave,“ priblížila začiatok komplikovaného prípadu hovorkyňa štátnej spoločnosti Martina Pavlíková. Keď sa tak nestalo, železnice sa obrátili na súd.

Ak by chcel totiž Talapka odovzdať Železniciam SR pozemok v pôvodnom stave, musel by časť svojej haciendy zbúrať. A to je práve kameň úrazu komplikovaného problému.

Keďže podnikateľ búranie v pláne zrejme nemá, prinajmenšom tak doteraz neurobil, železnice podali na súd žalobu o vypratanie prenajatého pozemku. Zároveň žiadajú, aby doplatil rozdiely za prenájom pozemkov.

Ostrý boj od začiatku

Boj o štátne pozemky je pre železnice tvrdý oriešok. Talapka v minulosti odmietol vpustiť za múry svojho sídla geodetov, aby pozemok premerali. Stalo sa tak až po zásahu Okresného súdu v Pezinku, ktorý nariadil vlastníkovi haciendy, aby do deväťdesiatich dní umožnil geodetom konať si svoju prácu.

„Strana odporcu určila tri termíny, Železnice SR využili hneď prvý a merania fyzicky uskutočnili dňa 15. decembra 2011. Na základe výsledkov doplnili Železnice SR žalobný návrh,“ priblížila okolnosti neľahkého sporu Pavlíková.

Merania ukázali, že podnikateľ Talapka zabral železniciam dokonca ešte viac pozemku, ako mu povoľovala zmluva o prenájme. Železnice preto žiadajú nielen spomínané vypratanie pozemku, ale aj náhradu škody.

Hoci zmluva o nájme je neplatná a o veci rozhoduje súd, Talapka vraj poslal železniciam tri splátky nájomného za šesťsto štvorcových metrov pozemku. Železnice SR však trvajú na svojom. Zdá sa, že získať späť pozemky nemusí byť až také jednoduché.

Čítajte viac:

Talapka si už dva roky užíva haciendu na cudzom pozemku

Patová situácia?

Zdroj oboznámený s prípadom, ktorý si želal zostať v anonymite, naznačil, že zbúranie časti domu na pozemku patriacom železniciam zrejme neprichádza do úvahy. Dôvod?

„Na štátnom pozemku stojí iba časť domu, tá druhá je na pozemku pána Talapku a postavená legálne. No a podľa zákonov nie je možné zbúrať len časť domu. Ten by sa totiž stal neobývateľným. Iné by bolo, keby stál celý dom na pozemku patriacom Železniciam SR - vtedy by sa o búraní mohlo rozhodnúť,“ prezradil náš zdroj.

V hre bola i ďalšia možnosť, a to predaj sporného štátneho pozemku Talapkovi. Ako rýchlo však nápad vznikol, tak rýchlo i zanikol.

„O tejto možnosti sa tiež hovorilo, no pozemok je štátny a predaj štátneho majetku sprevádzajú isté pravidlá. Jedným z nich je napríklad vyhlásenie verejnej súťaže. To však neprichádza do úvahy, keďže víťaz je, takpovediac, vopred známy. Asi by totiž nebolo možné predať pozemok, na ktorom stojí majetok pána Talapku, inému záujemcovi,“ dôvodil zdroj.

Situácia okolo megastavby postavenej sčasti na štátnom pozemku a načierno je poriadne zamotaná. Napriek tomu sa očakáva, že verdikt by mal súd vyrieknuť už koncom januára. Ako sa s problémom vyrovná, zostáva pre zainteresovaných veľkým otáznikom.


  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].