Dabléri: Za mnohých pacientov čakajú na lekára dlhé hodiny ich príbuzní.

Zaplať alebo seď: Pacienti čakajú na vyšetrenie aj od tretej hodiny ráno!

Základným atribútom nášho zdravotníctva je rovnosť v prístupe k starostlivosti. Objednávka na presný čas je však nadštandard.

V pondelok budú prednostne vyšetrení zamestnaní poistenci - hlása nápis na jednej z ambulancií praktických lekárov na Poliklinike Tehelná v Bratislave. Hneď vedľa je iná ceduľa: „Všetci poistení pacienti budú vyšetrení bezplatne len v rámci vymedzených hodín. Príchod pacientov najneskôr 30 minút pred koncom ordinačných hodín.“

A ďalšia: "V odpoludňajších hodinách sú uprednostňovaní zamestnaní poistenci!“ Iné zdravotné stredisko, tentoraz na Strečnianskej ulici, iné oznamy: „V prípade, že všetky poradové čísla v daný deň sú už rozdané, z kapacitných dôvodov nemôžete byť v tento deň vyšetrená.“

Tento text na dverách gynekologickej ambulancie sprevádza opodiaľ iný: „Objednávame na vyšetrenie na dohodnutý termín - 9,96 eura.“ Aspoň viete, na čom ste, susedná psychiatrická ambulancia, ktorej výkony, ako hlási ceduľa, nie sú hradené poisťovňami, má aj cenník výkonov od jeden po pätnásť, ale v kolónke ceny je biele prázdno.

Poliklinika pri Nemocnici svätého Cyrila a Metoda v Petržalke. Navlas podobná smršť nápisov vylepených na dverách. Ortopedická ambulancia: „Objednávať sa môžete priamo v ambulancii alebo na telefónnom čísle... Čas objednania je orientačný.“ Urologická ambulancia: „Poradie, v ktorom pacienti vstupujú do ambulancie, určuje lekár alebo sestra.“

Gynekologický ultrazvuk: „Prednostne vyšetrujeme objednané pacientky. Od pondelka 17. 9. 2007 vyšetrujeme len objednané pacientky.“ Kardiologická ambulancia pre deti a dorast: „Prednostné vyšetrenie na základe individuálne a vopred dohodnutého termínu za poplatok 9,96 eura.“

Päť slov, päť eur

Mamičky dobre vedia, aké stresujúce je presúvať sa s malým dieťaťom k lekárovi a potom si tam odsedieť niekoľko hodín. Mnohé preto vítajú možnosť, že za príplatok dostanú termín. „Teraz, keď dojčím, mám, našťastie, prednosť aj u praktického lekára, aj u pediatričky, takže nemusím dlho čakať. U niektorých špecialistov však platím, len aby som ušetrila čas,“ hovorí Zuzana z Malaciek.

„Išla som na chirurgiu dohodnúť sa na operácii pruhu. Dojčila som, ale dcérku som nechala u svokry, dúfala som, že to vybavím rýchlo. No v čakárni som sedela tak dlho, že sa mi naliali prsia do prasknutia. Zaklopala som sestričke a poprosila ju, nech mi vráti kartu, že mám doma dvojtýždňové bábätko a musím ísť dojčiť. Odvrkla, že keď zaplatím päť eur, zoberú ma prednostne. Zaplatila som. Päť eur za to, aby mi chirurg povedal, že keď dojčím, pruh operovať nemôžu,“ opisuje svoju skúsenosť s bezohľadným prístupom Elena zo Starej Turej.

Prístup lekárov sa veľmi líši. Kým niektorí pochopili, že ak pacientovi dajú presný termín vyšetrenia, samozrejme, bez príplatku, ušetria čas a nervy sebe i návštevníkom. Takto funguje napríklad detská urologická ambulancia na Kramároch. „Rodič sa telefonicky objedná a nikto od neho nepýta desať eur,“ hovorí Bratislavčanka Veronika. Treba pripomenúť, že spomínaná ambulancia má stovky pacientov nielen z Bratislavy, ale i mimo hlavného mesta, takže bez organizácie by v čakárni vládol poriadny chaos.

Iní lekári si však chcú prilepšiť za každú cenu. „V Bratislave sme navštevovali neurologičku, ktorá nás vždy nútila zaplatiť si presný termín, vraj, aby sme dlho nečakali. V tom čase sme však nemali eurá nazvyš, tak sme túto ponuku odmietali. Pocítili sme nevôľu pani doktorky aj v telefóne, aj počas vyšetrenia. Najviac nás však prekvapilo, že aj bez príplatku sme vôbec nemuseli dlho čakať. Čakáreň bola takmer prázdna, takže pani doktorka zbytočne rodičov stresuje a vymáha od nich peniaze, ktoré rodine s malým dieťaťom vždy chýbajú,“ sťažuje sa Miriam.

Jaroslav mal nepríjemnú skúsenosť s obvodnou lekárkou. Navštívil ju v ordinačných hodinách, ale neušlo sa mu poradové číslo. Aby ho lekárka vyšetrila, musel si priplatiť pätnásť eur, no čakal vyše dvoch hodín, kým lekárka nezobrala všetkých pacientov s číslami aj objednaných. „Zaplatil som poriadnu sumu a pritom ma vyšetrila v ordinačných hodinách a ešte s nekonečným čakaním. Žiadny nadštandard,“ vraví.

Zákon neporušujú

Rozbolela vás hlava? Pripadá vám to šialené? Zákon je na strane lekárov, ktorých ambulancie sú už zaradom neštátne. „Podľa paragrafu 44 odsek 2 zákona č. 577/2004 poskytovateľ môže požadovať úhradu za prednostné poskytovanie ambulantnej starostlivosti len v rámci na to vyhradených ordinačných hodín, ktoré nesmú presiahnuť jednu štvrtinu ordinačných hodín. Výšku úhrady schvaľuje samosprávny kraj podľa miesta prevádzkovania zdravotníckeho zariadenia,“ cituje slová zákona MUDr. Vladimír Balogh zo Slovenskej lekárskej komory.

Zákon teda nehovorí, či si lekár má tú štvrtinu rozložiť po polhodinách, alebo to majú byť napríklad dve hodiny popoludní. Každý podľa svojho gusta. Je to však morálne? „Základným atribútom nášho zdravotníctva je rovnosť v prístupe k zdravotnej starostlivosti. Inými slovami, samotný výkon musí byť štandardný, ak však pacient požaduje službu navyše, v tomto prípade, aby sa mu venovali v čase, ktorý mu vyhovuje, ide o nadštandardnú službu, a to už nemá s morálkou nič spoločné,“ hovorí MUDr. Ladislav Pásztor, prezident Asociácie súkromných lekárov.

Podľa jeho názoru, keby všetci lekári ošetrovali pacientov „na termín“ napríklad od dvanástej do štrnástej, keď už nemajú ordinačné hodiny, bolo by všetko v poriadku. Dobrý manažér by si dokonca mohol objednávať bez poplatku všetkých pacientov, lebo približne vie, koľko času mu zaberie jedno vyšetrenie, čo by však zasa znamenalo, že pacient by si termín nemohol vybrať.

Vedie si diár

V Bratislave má ambulanciu aj detská lekárka MUDr. Katarína Šimovičová. Keď sa začíname zhovárať o príplatku za nadštandardnú službu, pozastaví sa nad tým, prečo vlastne kraje určujú lekárom ceny. A ak lekárom, prečo potom nie povedzme aj kvetinárom. Sú súkromníci a pracujú zväčša na živnosť.

„Vediem si diár, aby som mohla ľuďom vyjsť v ústrety - kto, kedy... Neviem si totiž predstaviť, že by som zo šesťhodinového ordinačného času, a máloktorý lekár má dlhší čas, vyčlenila napríklad pol druha hodiny pre tých, čo si zaplatia časenku. Robím to tak, že si medzi dvoma objednanými pacientmi nechávam čas, keď vyšetrím tých, čo sa neobjednali. Ak má však niektoré dieťa akútny problém, uprednostním ho aj pred tými s časenkou. Nuž, a treba ešte povedať, že štyri hodiny mám vyčlenené pre choré deti a dve pre poradňu. Do poradne si deti bezplatne objednávam, každú polhodinu jedno,“ hovorí doktorka Šimovičová.

Morálne - nemorálne? Kladieme tú istú otázku. „Myslím si, že každý by mal mať možnosť objednať sa, ako je to napríklad v Rakúsku. Potom by však malo byť jasné i to, koľko času sa mu bude lekár venovať. Ak si to prerátam na svoje ordinačné hodiny, ošetrila by som hádam zo tridsať detí a ostatné by som jednoducho nebrala. Ani to nie je riešenie.“

Pekní a zdraví

Je lepšie byť pekný a zdravý ako chorý a škaredý. Bonmot, ktorý je asi najlepšou odpoveďou na všetko, čo sme povedali doposiaľ. Prípadne by sme mohli dodať, že za taký zákon našim zákonodarcom pekne ďakujeme. Zostáva len dúfať, že si tieto slová prečítajú a zohľadnia ich pri novelizácii spomínaného zákona - to by sa malo stať už tento rok.

Súboje chorých

Všade je tma, vonku mrzne, nemocnica v Brezne je zamknutá, lekár i sestrička z neurologickej ambulancie doma sladko spia. Do rána ďaleko. Zato ich pacienti sú hore už dávno. Pani Erika z Pohronskej Polhory prišla vyčkávať na obyčajné vyšetrenie už tri hodiny po polnoci, a hneď za ňou sa náhlili ďalší pacienti. Kým pri vrátnici čakajú na odomknutie polikliniky, podávajú si papierik s provizórne vytvoreným poradovníkom, aby nedošlo k žiadnej pochybnosti, ktorí z nich prišli prví desiati. Každý ďalší má smolu. Lekár ho nevyšetrí.

Dabléri pacientov

Na spádovú oblasť siahajúcu od Červenej Skaly cez Telgárt, Tisovec, Revúcu až po Nemeckú by malo pripadať šesť až osem neurologických ambulancií, ale na Horehroní sú len dve. Jedna z nich je súkromná, kde sa podľa domácich „platí už za chytenie kľučky na dverách“.

Tá druhá, nemocničná, vyriešila obrovský nápor pacientov zavedením pochybného pravidla „desať a dosť“. Chorým, uboleným ľuďom tak nezostáva iné, len o vyšetrenie bojovať s ostatnými chorými. Do neľudskej súťaže - kto skôr príde, na toho sa lekár pozrie - sú nútené zapájať sa celé rodiny.

Breznianska víťazka: Pani Erika drží manželovi miesto v poradovníku od tretej hodiny ráno. Foto: Vlado Kollár

Prednostne o dva mesiace

Ako katastrofálny zdravotný systém zmenil bežnú návštevu lekára na komplikovanú akciu, opisuje aj pani Erika, ktorá drží dnešný rekord v skorom príchode do nemocnice.

„Tu na Horehroní to nie je tak, že sa cítite zle a zájdete k lekárovi. U nás je to hotová tortúra. Ja som tu za manžela. Sám by nevydržal toľko sedieť a ja som sľubovala, že budem pri ňom stáť v zdraví aj chorobe. Včera som rovno z poobedňajšej zmeny šla k švagrinej do Brezna, u nej som prespala. Ráno som vstala o druhej, aby sme neriskovali, že sa muž k lekárovi nedostane, veď minule prišiel o štvrtej a už bol deviaty v poradí! Doma je nachystaný synovec, ten muža do nemocnice dovezie od nás z Pohronskej Polhory, lebo on sám šoférovať nemôže.“

Ďalšia pani v čakárni priznáva, že si musela zobrať taxík, aby sa nadránom dostala do Brezna z Podbrezovej. Nie kvôli sebe. Miesto drží dcére. Taxík nie je lacná záležitosť, a tak sa pýtame v breznianskej čakárni, prečo títo ľudia nevyužijú možnosť prednostného objednania. Desať eur určených banskobystrickým VÚC ako poplatok za stanovený termín u lekára síce je v horehronskom regióne veľmi veľký peniaz, ale v konečnom dôsledku to ani nemusí byť vyššia suma, ako ich stojí komplikovaný boj o miesto v poradovníku.

„Včera som volal sestričke, že ja si radšej zaplatím, len nech ma objedná. Povedala mi, že prvý voľný termín má v máji,“ vysvetľuje muž s barlami a hneď sa pridávajú ďalší: „Prednostné vyšetrenie? Veď je to o dva mesiace! Kto môže čakať tak dlho? Zatiaľ aj zomriem. Sem chodia chorí ľudia, ktorí potrebujú lekársku pomoc hneď. A keby ste sa aj objednali, zoberú vás len v konkrétny deň. Hodina nie je stanovená. Takže tiež tu budete vysedávať. Ibaže nie od rána, ale od obeda. A domov pôjdete večer.“

Čo si myslíte o čakaní u lekára?

Formulár otázok a odpovedí

Vaše meno:

Odkaz:

11.06.2013 11:40 [email protected]:Dobrý deň, chcela by som sa vyjadriť na tému "čakanie u lekára": bývam v RS, tu u nás väčšinou otrasne funguje čakanie u lekárov. Nemajú systém "na termín", keby aj mali, nefunguje. Žila som v zahraničí 20 rokov, zaujímavé, tam to fungovalo u každého lekára. A žiadne príplatky a úplatky som nepoznala, ale tu je to otrasné, asi tak, keď nemáš, alebo si nepožičiaš, ani nechoď k lekárovi. Ale musím povedať, že sú aj tu výnimky, žiaľ málo. Poznám pani doktorku, ku ktorej chodím, u nej to funguje "vynikajúco", objednajú si Ťa a takmer presne to funguje, bez príplatkov a tiež má veľmi dobrý, príjemný prístup k pacientom (ona aj sestrička). Je to možno tým, že prišla sem z ČR, neviem. Ale o to ide, o pacienta. Veď bez pacientov by ani oni nezarábali, škoda, že si to neuvedomujú a väčšinou sa človek cíti u lekára ako "spodina", ako keby lekár bol nadprirodzená bytosť, sorry, ale často sa nám to tu zdá tak. Príjemný deň12.04.2013 11:53 maja:a to su len poplatky za prednostne vysetrenie ale niekde sa beru peniaze za vypisanie receptu, PN, potvrdenia do skoly alebo ine hovadiny...nech sa nehnevaju, lekari stale placu a vyhrazaju sa strajkom ale ked si to normalny clovek spocita tak ak jeden lekar berie 10e za prednostne + vypise PN, recept alebo potvrdenie do skoly a vynasobi si to poctom pacientov v cakarni tak zarobi pomimo nemale peniaze...ja som v praci ohodnotena pevne stanovenou sadzbou od odpracovanych hodin a nikdy mi nikto nedal ani korunu navyse...kde su teraz organy aby toto kontrolovali? ze jeden lerak moze mat denne aj 100 eur pomimo vyplaty...a zdanuje sa mu to? odvadza z toho odvody?09.04.2013 14:06 vladimir:je to všetko v organizacii prace ale hlavne v ochote lekarov.niektori su fakt nenažraty.ministerstvo zdravotnictva je podla mna nato aby odvovodnilo všetko a robilo bubub.su to všetko lekari a ako taky si nebudu komplikovať vsťahy medzi sebou.02.04.2013 15:36 Júlia Civáňová:Ked si uz niekto zaplati za vysetrenie na presne stanovenu hodinu, tak by to nemalo byt pocas ambulancnych hodin, ale popoludni. Zo zaciatku ked sa zaclalo platit za prednostne vysetrenie to bolo len v popoludnajsich hodinach. Preco nikto nekontroluje lekarov? Co ti chuaci, ktori na to namju??? Sedia a cakaju.02.04.2013 14:11 Alexandra Lisá:Lekári ordinujú za poplatok nielen v čase, ktorý majú schválený, ale počas celého dňa a nikto ich nekontroluje. Uprednostnení sú solventní pacienti, nesolventní musia čakať.02.04.2013 09:55 Viera:No toto čo tu čítam, je neskutočné.A to sa nikto nesťažuje?To si nikto neoveruje vo svojej ZP, ako je možná takáto anarchia? Veď predsa nemôže každý pacient platiť za prednostné vybavenie...A nemôže sa duplicitne platiť za výkony, ktoré prepláca poisťovňa . Chyba je v ľuďoch /pacientoch/ - dajú sa zneužívať, pretože sa nikto na Slovensku nesťažuje - nikde,ani v zdravotníctve.Slováci ohnú vždy chrbát, a to je celé. Všetko, každý systém /odvetvie/ záleží len na ľuďoch, ako si to zariadime.02.04.2013 09:54 Katka:Presne takto to vyzera aj v Dolnom Kubine. Mam rodicov dochodcov obidvaja su ZTP, musime chodit s nimi ( 15 km)na vysetrenia, berieme si dovolenky na cely den so surodencami na striedacku kvoli tomu. Aj napriek tomu, ze vzdy maju v karte napisany a dohodnuty termin kontroly, vzdy cakame od skoreho rana, aby sme sa zapisali do poradovnika a niekedy sa dostaneme na rad okolo obeda, aj neskor - hroza. Kedy uz niekto v tom spravi nejaky poriadok. Tiez nemaju eura naviac, aby si stale takto platili. Minule isla mama len poziadat o sedadlo na vanu pre oca, kedze je uz takmer 10 rokov tazko ZP a este doteraz nedostali ziadnu pomocku, nic. Lekarka sa osopila, ze sa to nemoze dat kazdemu a ked zistila, ze pocas celeho obdobia este nedostal ziadnu pomocku, tak nahnevana ju mame predpisala s tym, nech prispeje aspon sponzorsky na ambulanciu. Mama taka vystresovana jej prispela a doma, ked sme si to pozerali, tak sme zistili, ze keby sme doplatili este 2 Eura, nemuseli by sme vobec prezivat tento stres a uzasnu aroganciu a neochotu zo strany lekarky, kupili by sme si ju sami v plnej vyske v zdrav. potrebach. Podotykam, ze mama ma 78 a otec 89 rokov. Pre nich uz len obycajna navsteva u lekara je poriadne velka zataz, 2 noci predtym nespia a este cela rodina si musi spravit harmonogram, kto kedy s nimi pojde k lekarovi. A ked sa ide s mamou (ktora je o barliach), musi niekto doma strazit oca. Cize 2 ludia su v pohotovosti a vela raz sa nic nevybavi, pretoze limit pacientov na ten dany den je uz vycerpany o 7 rano. Neviem, ci to takto este niekde funguje.29.03.2013 07:30 Jaroslav:Vidím, že nemá veľký zmysel snažiť sa o konštruktívne návrhy ev. vysvetlenia, pretože v tejto spoločnosti je vytvorený taký zdravotnícky systém, kde lekár je postavený na úroveň služby či nekvalifikovaného zamestnanca: "obleč si montérky, drž ústa a pracuj". Viem, čo som vo svojej práci lekára pre túto spoločnosť a obyvateľov SR i iných krajín odviedol, a takéto články a primitívne reakcie na ne ma urážajú. Vidím, že všetko smeruje k tomu, aby bola práca lekára postavená na úroveň služby dostupnej kedykoľvek, komukoľvek a samozrejme zdarma, pretože pýtať peniaze za svoju prácu, je nemorálne. O tom, že ambulancie sú limitmi podfinancované a že týmito poplatkami v rámci zákona sa tento nedostatok vykrýva, je asi zbytočné hovoriť. Jednoducho je potrebné nás asi všetkých nakopať a zavolať sem ukrajincov. To, že sú naši lekári v zahraničných krajinách vážení a vítaní, je určite len odraz ich nekvality.28.03.2013 13:01 path:Ešte dodatok: Keď som bola pred rokmi u očnej lekárky v Bratislave, prišla som na čas okolo obeda. Lekárka si obedňajšiu prestávku predĺžila o 30 minút. Pred obedom. Mala som vraj šťastie, zvykla vraj predĺžiť prestávku o 30 minút pred i po.28.03.2013 13:01 path:Áno, mali by sme si brať príklad z Nemecka. Za objednanie sa platí. Ale čo to vraví článok - že vraj čas je orientačný? Tak to nie je žiadne objednanie, čas musí byť úplne presný. A keď sa pacient nedostaví, zaplatí lekárovi pokutu. A keď lekár nedodrží čas, zaplatí pacientovi pokutu. Pokuta sa neplatí, ak na príčine bola dopravná nehoda či úraz v tom čase a pod. A samozrejme cena za objednanie je prispôsobená mzde v krajine. 10 eur za objednanie v SR je strašne veľa. Kde by čas objddnania rušili akútne stavy, samozrejme nemožno objednávať na presný čas. Tam má lekár objednať zadarmo na konkrétny deň.28.03.2013 11:24 Rossmann:Pracujem v Nemecku, náš Pán Premier dáva za príklad Nemecko, koľko platia dane atd., ale ked sa tam objedná pacient na určitú hodinu a den, tak je slušne ošetrení a nemusí za nič platiť.Lekár si váži pacienta,som opatrovateľka a mám stým skúsenosti. Slovenský lekári potrebujú zmeniť systém ,lebo sú prepracovaní a po zlých skúsenostiach s poisťovňami to riešia po svojom.Slovensko potrebuje zmenu od Hora, tam sú najväčší zlodeji, idú príkladom pre všetkých.28.03.2013 10:31 Jaroslav:Rád by som reagoval na článok i príspevky, bez nejakých výraznejších emócií. Pracujem v zdravotníctve viac ako 20 rokov a snažím sa svoju prácu vykonávať svedomito maximálne, ako sa len dá. Musím ale konštatovať, že z roka na rok sa mi pracuje ťažšie najmä vďaka zle nastavenému systému i vďaka správaniu sa pacientov. Počet ambulancií v regióne je určovaný centrálne tzv. minimálnou sieťou a zväčša je na návštevnosť pacientmi nedostatočný. Máte pravdu, lekári-špecialisti sú zväčša súkromníci. To znamená, že štát sa zbavil nákladov na prevádzku ambulancií, ale všetky ambulancie limituje v práci finančnými prostriedkami pridelenými od poisťovne. Aký by som mal dôvod nepracovať aj dlho do noci, ak za túto prácu dostanem zaplatené. Ale nedostanem. A čo nato Hippokratova prísaha? Tá obsahuje práve aj túto zabúdanú stránku, že za svoju prácu majú byť primerane ohodnotení. Takže vzniká vo väčšine nepomer medzi nákladmi na ambulanciu a príjmom. Systém organizácie práce na ambulancii môže byť rôzny: buď sa pacienti berú podľa poradia, v akom prišli, to znamená že pri priemernom čase na vyšetrenie 15-20 minút je jasné, že pocienti sa na vyšetrenie nemusia dostať alebo čakajú príliš. dlho. Alebo sú pacienti objednávaní na dátum a čas, ale vtedy pri veľkom počte pacientov sa môže objednávací čas predĺžiť aj na niekoľko mesiacov a medzi objednaných pacientov musí lekár vsúvať aj akútne stavy, ktoré nie sú u nás riešené v tzv. emergency oddeleniach ako je to inde v rozvinutých krajinách, ale práve na špecializovaných ambulanciách. A tým sa celý systém objednávania rúca. Vážení pacienti, ktorý systém vy považujete za lepší a správny. Prosím, aby reagovali aj iní kolegovia, pretože tieto reakcie sú len jednostranné.26.03.2013 16:29 Daniela Habanerova:NO MYSLIM SI, ZE JE TO PORIADNY HYNIEZMUS. Je mi z toho na grc. Na Slovensku su vsetci lekari, cest vynimkam, poriadne nenazrane svine, ide im iba o peniaze, su im prednejsie ako zdravie cloveka, a co tak HYPOKRATOVA PRISAHA, to uz absolutne nevedia, ze co to je, zabudol vol, ze telatom bol.26.03.2013 14:37 Zuzka:Môj muž 2 dni stravil v čakarni u reumatologa a nedostal sa na rad,tak tretí den si zaplatil....Lekár ho minutu počuval,5 minut písal a na další den mal prísť na krv,aby sa podla vysledkov prepísali lieky.Na další den bol na krv,ktoru mu vzala sestrička a o 2 tyždne mal prísť pre vysledky a recept.Tak aj bolo,recept mu podala sestrička medzi dverami a hotovo,ale mužovi lieky nepomahali,bolesti sastale zhoršovali a dostal ešte aj alrgicku reakciu na liey.Tak sa znovu vybral k lekárovi,že čo ma robiť,odsedel si tam v bolestiach cely deň a lekár sa s ním ani nebavil,vraj je tam v tomto mesiaci už tretí krát u nej a poisťovna mu to nepreplatí!!!!! U veterinára je so psom lepšie zaobchádzane,ako na Slovensku s chorým človekom...26.03.2013 14:08 du:Všimli ste si, tých 6 ordinačných hodín denne aj to je prehnane veľa, niektorí ordinujú max.5 hod.medzitým vybavia nejakých dealerov s liekmi a pod.tak sa nečudujem, že čakárne sú plné. A na objednaných pacientov by mali jednozančne mať vyhradené hodiny, mimo riadných ordinačných hodín, inak nechápem za čo sa im platí. Čím ďalej viac som z nášho zdravotníctva zhnusený.Ešte niečo k zubárovi chodím objednaný a nič za to neplatím a ten pracuje 8 hod. ako otrok, je slušný a cítim sa tam ako pacient.26.03.2013 14:07 Alena:Podte do Siach a čakajte tam na ortopeda, raz tyždenne ordinuje a berie 20pacientov. Alebo ku psichiatrovy a o pol 10 ej začne ordinovať. No predsa su sukromne lakari možu to dovoliť.!!!!26.03.2013 14:06 Jozef:Predoperačné vyšetrenie, MUDr.D. Demešová z Antolskej, internistka: za odber krvi si účtuje 5 eur (vraj by to mal robiť obvoďák, ten ale predoperačné nerobí), 10 eur za termín, ďalších 10 eur za sono brucha. Zdravotné poistenie som tento rok okrem platu odvadzal aj z honorárov, aj z predaja chalupy, zo zisku. Pozdravujem slovenskú vládu, je to legálne výpalné a na nič nemáte právo, iba zasa platiť.26.03.2013 14:05 Julia:Dobry den. To je nehorazne čo si dovolia dnešni lekari.. . Ja chodim k psichiatrovy stredu piatok neordinuje "bere len tych pacientov"""""" ktory su zapisani a platia za čas. Pondelok,utorok ,štvrtok chodi pan doktor na 9.30hod.a bere len 20 pacientov,a ešte tych ,ktore su na čas. Mala som 16 časenku a o trištvrte na štiri som ešte bola vonku. Pri objednani pacienta ešte v januari nevedela sestrička či bude žit do marca. A vo februari už mala čas len na april. Co na to poviete? U ortopeda ťiež je hrozna situacia bud treba tam čakať nad ranom o 3 ej .Alebo objednať sanitku a to, pred tym tyžden treba sa objednať v pondelok,aby zobral pacienta dovezeni so sanitkou otyžden stredu. To je pravny štat? Tlieskajme to je ono.26.03.2013 13:38 Elena:Dobre, že sa tomu začal niekto z novinárov venovať. Príďte sa pozrieť na dr. Kováčikovú do LM, to je tiez anabáza.26.03.2013 13:38 Duditka:Je to tak všade, je to hrôza. Prečo si lekari, ktorí chcú takto zarábať, nedajú jednoducho dva dni na platiacich pacientov a ostatné na neplatiacich? Lebo im to vyhovuje. O pacientov ani nejde, len o kartičku, poplatok za nich z poisťovne, popísať do počítača, na pacienta ani nepozrieť... sem-tam liek predpísať, čo by sme ešte chceli,nie?26.03.2013 13:37 JANA:System a organizovanie ambulancie je horší ako z roku pred kristom urgentné vyšetrenia 3 tyždne najlepšie je neochoriet čo bohužial nejde26.03.2013 12:44 Jarka:Realita z Bytče: Alergologička pýta za ošeterenie na danú hodinu peniaze, ale ošetrí tak len pár ľudí. Zvyšní čakajú od 5:00 na číslo. Ak ho nestihnú, majú smolu. A tí, čo ho majú, čakajú od rána aj do 16:00. Stalo sa už, že pacienta nevzala, lebo už bolo veľa hodín, aj keď čakal od rána!26.03.2013 12:42 rastislav47:Realita zo Senickej polikliniky.Štyri hodiny ráno,pred zamknutými dverami polikliniky sa už zoraďujú pacienti z celého Senického okresu,často o barlách aby si mohli po otvorení budovy o pol siedmej vybrať časenku ,ktorých je presne dvadsať.Tí čo mali to šťastie a dostali sa k časenke sa musia pripraviť na niekoľko hodinové čakanie v nevetranej čakárni, tí ktorým sa časenka neušla môžu zase nasadnúť na autobus a odísť ,alebo počkať na sestričku ktorá ich objedná na termín tzn.zaplatiť 5 až 9 eur a čakať v priemere dva mesiace.I napriek mnohým sťažnostiam sa riaditeľka polikliniky vyjadrila ,že pacienti môžu byť radi,lebo po odchode starých lekárov do dôchodku bude situácia ešte horšia! Nechápem kam miznú každoročne absolventi lekárskych fakúlt!Škoda,že mladý lekári nezačínajú svoju prax na povinnú umiestenku ako to bolo v dobách hlbokého socializmu ale to by pre nich asi nebolo dostatočne humánne...26.03.2013 12:15 anna:Pridite sa pozriet do Pezinka. Tam to funguje presne tak ako je to opisane v clanku. Ale mame jednu specialitu a tou je, ze ak potrebujete rontgon, tak od pol 8smej do deviatej si musite zaplatit 4 eura. Po deviatej uz nie. To je taka drzost aka sa uz lem naozaj nikde nenajde. Krasne to ma zariadene usny lekar v Senci. Sestricka sa do telefonu opyta ci si chcete zaplatit, tak Vam da termin hned na druhy den a ak nie, tak neplateny termin je o den neskor. Tak k tomu nie je co dodat. Vysetrena som hned. A to mi je sympaticke.26.03.2013 12:14 li:Nieco dohonestujuce, nech okamzite prestanu vyberat a strhavat peniaze, za zdravotne poistenie.Banda jedna nenazrata.Toto je podla vas normalne?Naco si vselijaki funkcionari v zdravotnictve?Nech kontroluju a pokutuju, tych nenazranych doktorov, ale na nich zrejme nema nikto paky,vsak? Chore zdravotnictvo, cela vlada, len plat do zdravotneho jak sprosty a ked ochories a zostarnes, plat znova.Dokedy to budu znasat pacienti,vsak podla ustavy mame narok na bezplatnu starostlivost.Treba s tym nieco robit, lebo to nie je normalne.26.03.2013 11:56 jaro zeman:ze su to vsetko haj*li treba vsetkych vyhodit a pridu za par korun ukrajinci26.03.2013 11:55 Peter:Keď nezaplatíte zdravotnej poisťovni odvody načas tak máte hneď penále. Keď Vás lekár načas nevyšetrí nikomu sa nič nestane. Je to protiústavné v tom, že chorí ľudia sú diskriminovaní. Je len otázkou času (ak sa niekto nebude báť ísť proti politikom a proti neobmedzeným, pánskym a sebavedomým lekárom), keď sa niekto bude právne dožadovať plnenia riadne a včas, lebo si pacient platí odvody riadne a včas. Predpokladám, že chýba právny predpis, ktorý by presne stanovil i penále pre zdravotnú poisťovňu a lekára, že nebola poistencovi poskytnutá adekvátna zdravotná starostlivosť riadne a včas.26.03.2013 11:55 Alžbeta:Najlepšie riešenie pre vyšetrenia sú objednávania pacientov na konkrétny deň a hodinu. A akútne stavy vyšetrovať prednostne. Ja mám dobrú skúsenosť s časenkami, či zapisovaním sa pacientov. Zaplatiť lekárovi za prednostné vyšetrenie som ešte nemusela, preto som prekvapená, že sa vôbec niečo také deje.26.03.2013 11:55 občas tiež pacient:..aby lekárom už konečne niekto udrel po prstoch, zastavil vymyslené, často nepriznané a nezdanené príjmy od pacientov,(fantázia za inkasované úkony nemá hraníc) stanovil pracovnú dobu ako u iných profesií 42,5 hod. týždenne s 30 min. prestávkou na obed, možnosťou objednať sa telefonicky, bez "hesla", kto skor príde (aj o štvrtej ráno), ten má šancu byť aj ošetrený...za priam vydieračský prístup k pacientom (pacient nie je klient) zaviesť reštrikcie voči lekárom a možnosť hlásiť nelegitímne požiadavky lekárov aj anonymne (inak by sa lekári vedeli odborne "odvďačiť") .... ale myslím si, že sprísnenie pracovnej morálky si vyžadujú aj profesie sedavých zamestnaní na ministerstvách (prac. doba 35 hod. týždenne) a iných nedôležitých, zato veľmi početných inštitúcií s vysokými platmi a nízkou pracovnou morálkou a aktivitou....26.03.2013 11:55 Miloš:Myslím si,že ide o rovnakú zlodejinu, s akými sa stretávame na Slovensku na každej úrovni v každodennom živote. Ľudí treba z peňazí jednoducho zdrat, je motto všetkých vládnucich a reformujúcich od roku 1989. Lekári nechávajú ľudí čakať zámerne čo najdlhšie dúfajúc, že ich to omrzí a hromadne za budú za 10.-15 eur objednávať! A Slovák sa len hrbí a mlčí!!!!!26.03.2013 11:54 Ing. Renáta Ondrejčáková:po mojich skúsenostiach a arogancii lekárov radšej k nim nechodím. Čas, ktorý mám na dôchodku radšej strávim v prírode, alebo nejakou prácou - aj keď s bolesťou.Nájdených 31 záznamov.


VIDEO Plus 7 Dní