Zbabraný tender: Zaplatíme modernizáciu trate v Trenčíne my?

Štát možno bude musieť vytiahnuť dvesto miliónov z vlastného vrecka. Presnejšie, z našich vreciek.

Domov

Tender na modernizáciu železničnej trate v Trenčíne-Zlatovciach sa začne prehodnocovať od začiatku. Najvyšší súd rozhodol, že Železnice Slovenskej republiky musia súťaž prehodnotiť. Dôvod? Tender vyhrala spoločnosť, ktorá ju vyhrať nemala. Naopak, spoločnosť, ktorá ponúkla najnižšiu cenu, z tendra vylúčili.

Modernizácia trate za 245 miliónov eur je pritom už druhý rok v plnom prúde. Rekonštrukciu do sumy dvesto miliónov eur mala z eurofondov preplatiť Európska únia.

Minister dopravy Ján Počiatek však už presmeroval tieto peniaze na iné projekty. Dá sa iba tipovať, či tak urobil „pre istotu“, aby peniaze neprepadli, až únia uzavrie vyšetrovanie a uzná pochybenia v tendri.

Najlacnejšiu ponuku vyradili

Železničný tender, na ktorý malo Slovensko dostať z eurofondov dvesto miliónov eur, mal jasne stanovené parametre. Víťazom mala byť spoločnosť, ktorá ho dokáže urobiť najlacnejšie. Svoje cenové ponuky doručili železniciam štyri spoločnosti. Skanska chcela trať postaviť za 201 miliónov eur.

Konzorcium TSS Grade, Bögl a Krýsl a chorvátsky Konstruktor Inžinjering ponúkalo, že stavbu postaví za takmer 245 miliónov. Tretia ponuka, od konzorcia OHL ŽS, Doprastavu, Váhostavu a Eurovie, znela na 263 miliónov eur. Konzorcium Viamont a Strabag ocenilo ponuku na 279 miliónov eur.

Železnice otvárali obálky s ponukami v marci 2010, v čase prvej vlády Roberta Fica. O dvestomiliónovú zákazku sa začala papierová vojna s niekoľkými pokusmi dostať von z hry spoločnosť Skanska s najnižšou cenovou ponukou. Investor, Železnice SR, najprv najlacnejšiu ponuku vylúčil.

Po námietkach firmy Skanska ju Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) vrátil do súťaže. Nasledovala žaloba konzorcia vedeného spoločnosťou TSS Grade, ale investor medzitým najlacnejšiu ponuku akceptoval. Nasledoval pokus ÚVO zrušiť súťaž úplne. Toto rozhodnutie zažalovala aj Skanska, aj TSS Grade, aj investor.

Súd žalobcom vyhovel a vrátil prípad Úradu pre verejné obstarávanie. Ten ho opäť skontroloval a nariadil železniciam, aby súťaž vyhodnotili nanovo. Zdalo sa, že víťazom bude predsa len logicky spoločnosť s najnižšou cenovou ponukou. Lenže nestalo sa. Železnice vylúčili firmu so švédskym majetkovým pozadím preto, že údajne uviedla nepravdivé údaje o dĺžke praxe svojich stavbyvedúcich.

Skanska žiadala ÚVO o opätovné preskúmanie všetkých ponúk a požiadala o predbežné opatrenie, ktoré by znemožnilo železniciam podpísať zmluvu do momentu, kým úrad neprešetrí námietky o pochybení TSS Grade.

Úrad pre verejné obstarávanie však odmietol vydať predbežné opatrenie a vzápätí podpísali Železnice SR zmluvu o diele s konzorciom vedeným TSS Grade.

Nepravdivé údaje

Spoločnosť TSS Grade, spájaná v tom čase s trnavským podnikateľom Vladimírom Poórom, vyhrala súťaž spolu so svojimi partnermi - českou firmou Bögl a Krýsl a chorvátskym Konstruktor Inžinjeringom s ponukou drahšou o 44 miliónov eur.

Táto suma je ekvivalentom napríklad 72-tisíc priemerných platov pre zdravotné sestry, 65-tisíc priemerných slovenských učiteľských platov. Navyše, okrem úspory existovali aj ďalšie vážne dôvody, prečo konzorcium okolo TSS Grade nemalo v súťaži uspieť. Podmienkou účasti v tendri totiž bola aj referencia na už postavený cestný alebo železničný most s pevnou jazdnou dráhou dlhší ako dvesto metrov.

Združenie firiem TSS Grade, Bögl a Krýsl a Konstruktor Inžinjering si uviedlo most cez kanál Mohan - Dunaj na trati z Norimbergu do Ingolstadtu. Podľa podkladov do tendra mal tento most dĺžku 241 metrov. Lenže údaj bol nepravdivý. V skutočnosti tento železničný most meria iba 141 metrov.

Spoločnosť Bögl a Krýsl, ktorá most stavala, nám vtedy vysvetlila, že k chybe došlo pri prenose dát. Navyše, práve firma Bögl a Krýsl mala na konte aj dve nešťastia spôsobené chybnými konštrukciami. Pri prvom z nich sa zrútila mostná konštrukcia na železničnú trať v českej Studénke práve vo chvíli, keď popod ňu prechádzal medzinárodný rýchlik. Výsledkom bolo osem mŕtvych a 67 zranených cestujúcich.

V novembri 2012, mesiac po podpise zmluvy na výstavbu a modernizáciu trate v Trenčíne, sa firme Bögl a Krýsl stalo ďalšie nešťastie. Zrútil sa rozostavaný diaľničný most pri obci Kurimany, tragédiu neprežili štyria robotníci.

Firma v reštrukturalizácii

Okrem technických nedostatkov mala účasť TSS Grade a chorvátskeho Konstruktor Inžinjeringu ešte jeden problém. Obe spoločnosti mali vážne ekonomické ťažkosti. TSS Grade sa ocitol v reštrukturalizácii, čo je posledný predstupeň pred vyhlásením konkurzu.

Návrhu na konkurz a zablokovaným účtom čelila aj chorvátska firma Konstruktor Inžinjering, ktorá mala vrátiť katarskému emirátu 17 miliónov dolárov za nedodržanie termínov pri výstavbe diaľnice v Katare. Európske pravidlá a kontrolné mechanizmy sú však v takýchto prípadoch neúprosné a preplácanie peňazí firmám v reštrukturalizácii nie je garantované.

Na tento fakt, ako aj na hrozbu, že rekonštrukciu nakoniec bude musieť zaplatiť štát, sme v týždenníku PLUS 7 DNÍ upozorňovali už v novembri 2012.

Čítajte viac:

Pri Trenčíne bude stavať firma, ktorej spadli dva mosty

Nové skutočnosti

V marci roku 2013 sa Skanska sťažovala v Európskej komisii, sťažnosť prijali a zaevidovali v registračnom systéme 18. marca. Najčerstvejším dokumentom v kauze je rozsudok Najvyššieho súdu SR, ktorý rozhodol, že Železnice SR musia nanovo prehodnotiť ponuky súťažiacich.

Tender vyšetruje aj Európsky úrad pre boj proti podvodom OLAF. Podnet podal europoslanec Richard Sulík v auguste 2014. Paradoxne, podanie z augusta 2014 odôvodnil aj faktmi uvedenými v článku týždenníka PLUS 7 DNÍ z novembra 2012, ktorého link pripojil k podaniu. Kde bol poslanec Sulík takmer dva roky a prečo nekonal hneď po vyhlásení tendra, nevedno.

Rovnako paradoxne znejú aj medializované vyjadrenia poslanca za KDH Pavla Zajaca. Ten si dnes myslí, že víťazom tendra mala byť Skanska a obáva sa, že Slovensko tejto firme bude musieť zaplatiť odškodné vo výške hodnoty zmareného tendra.

Pritom v čase, keď sa o tendri mohlo rozhodnúť transparentne, bol zhodou okolností ministrom dopravy jeho stranícky predseda Ján Figeľ. Doposiaľ Európska únia preplatila Slovensku platbu súvisiacu s rekonštrukciou železničnej trate v Zlatovciach v sume 24 miliónov eur. Ďalšie platby zastavil OLAF, ktorý tender prešetruje.

Domov