Utrpenie: Denne prechádza obcou Mýtna trinásťtisíc až osemnásťtisíc vozidiel.

Žijú v hluku a prachu. Pred oknami im jazdia tisícky kamiónov denne

Žijú v hluku a prachu, lebo pred oknami im jazdia tisícky kamiónov denne

Jauž ani s mojou ženou nežijem, len s tou cestou. Dvadsať rokov! - povzdychne si Pavel Greksa. „Naši ľudia už po ničom inom netúžia, len po obchvate. Môžete im hocičo ponúknuť, debaty sa vždy končia pri jednej téme,“ dodáva hlava obce Mýtna v Lučeneckom okrese.

Iste, kde nie sú cesty, nie sú investori, teda ani práca. Starosta obce Mýtna už dlhé roky bojuje za obchvat svojej rodnej dediny. Nedávne stanovisko Útvaru hodnoty za peniaze Ministerstva financií (MF) SR však opäť narušilo jeho nádeje. Hovorí sa v ňom, že namiesto stavby ďalšieho úseku R2 Kriváň - Lovinobaňa stačí rozšíriť existujúcu cestu I/16. Výstavba ďalších úsekov rýchlostnej cesty R2 od Kriváňa v okrese Detva smerom na Lučenec, Rimavskú Sobotu a ďalej na Košice je teda stále neistá.

Šašo z vétriesky

Len čo vystúpime z auta, zarazí nás hustá premávka a obrovský hluk, ktoré dedine neďaleko Lučenca vôbec nepristanú. Po ceste prechádza jedno auto za druhým, takmer tretinu tvoria kamióny. Chvíľu trvá, kým prejdeme z parkoviska pri malom námestí cez cestu k obecnému úradu.

Plno prasklín: Premávka narušuje statiku domov pri ceste.
Plno prasklín: Premávka narušuje statiku domov pri ceste.
Monika Mikulcová

„Tí politici, ktorí ma nemajú v láske, mi hovoria šašo z vétriesky,“ smeje sa starosta Pavel Greksa. „Lebo som na nej vyskakoval, keď som protestoval kvôli ceste, dodáva muž, ktorý dlhé roky bojuje o výstavbu ďalších úsekov rýchlostnej cesty R2 v smere od Kriváňa na Košice. Odbremenili by nielen obec Mýtna, ale napríklad aj neďalekú Lovinobaňu. „Za tie roky som sa stal vedúcim pracovnej skupiny pre výstavbu R2 Stred splnomocnenca vlády SR pre rýchlostné cesty a dostávam sa na všetky rokovania o nej. Možno keby nebola naša aktivita, tak by sa o tej ceste ani neuvažovalo,“povzdychne si. „Doma sa už so mnou nikto nebaví. V hlave mám len tú cestu,“priznáva ospravedlňujúco.

Horšie ako pri letisku

Hluk, množstvo exhalátov, narušená statika domov, to je len malý výpočet toho, čo musia znášať obyvatelia Mýtnej pre nešťastnú cestu. Niektorí si zbalili kufre a našli svoj domov na inom mieste, iní sa snažia o budovanie protihlukových bariér. Ľudia, ktorých sme v dedine stretli, pripomínajú, že keby sa dodržiavali normy, tak dvadsaťtonové autá by po ich ceste jednoducho nemohli jazdiť, lebo nie je na to uspôsobená. Občas sa zdá, že štát sa stará o normy a zákony len tam, kde sa mu to hodí.

„Ako môže niekto od stola rozhodnúť, že cesta nie je využitá? Keby ju starosta pred troma rokmi nedal opraviť, tak neviem. Boli tu jamy, voda nám striekala na živý plot aj na dom. To boli hrozné otrasy, teraz je to trocha stlmené,“ pustí sa s nami do debaty Viera Naďová.

Dôchodkyňa má dom priamo pri ceste. „Nevieme prejsť k susedom na druhú stranu. Deti sú ohrozené. Ja sa divím, že nedošlo k nejakému smrteľnému úrazu,“ krúti hlavou. Priznáva, že všetko si odnáša starosta, na ktorého hlavu sa sypú sťažnosti, očakávania aj zlosť obyvateľov obce. „On sa, chudák, snaží. Hovorila som mu, nech ma vezme do Bratislavy, že im to tam vysvetlím! Večne sa to odkladá, odkladá… desaťročia!“ rozhorčuje sa Viera Naďová. Tvrdí, že letisko je nič oproti tomu, keď dedinou začnú v nedeľu od dvadsiatej druhej hodiny premávať kamióny. Zrazu sa malebná dedinka zmení na „dopravné peklo“.

Dočkajú sa?: Výstavba ďalších úsekov rýchlostnej cesty R2 v smere od Kriváňa na Košice, ktorej súčasťou je aj obchvat Mýtnej, je stále neistá.
Dočkajú sa?: Výstavba ďalších úsekov rýchlostnej cesty R2 v smere od Kriváňa na Košice, ktorej súčasťou je aj obchvat Mýtnej, je stále neistá.
Monika Mikulcová

Zničili mu dom

„Niektorí veria, že raz sa cesty dožijú, iní už stratili nádej,“ krčia plecami dôchodcovia v parku na lavičke. „Je to strašné! Tu sa nedá žiť ani chodiť cez cestu. Bývam tam, kúsok od nej. Nedá sa tu prechádzať, mamičky sa boja o deti,“pohundrú si chlapi v neďalekej krčme.

Štyridsiatnik Peter Mužík musel nedávno investovať tisícky eur do opravy svojej chalupy. „Od premávky a otrasov začal dom pukať. Mal som tam diery, že do nich vošla dlaň,“ hovorí. „Podmurovali sme základy, rozširovali a prehlbovali, aby niečo vydržal. Trochu to ešte praská. Kým tu budú jazdiť kamióny, neprestane to,“mávne rukou. Aj on sa posťažuje na hluk a prach. Nepomýšľal na sťahovanie? „To určite nie. Tu som doma.“

Nie sú prioritou

Kde vlastne viazne riešenie spornej cesty cez malú obec? Už v roku 2006 bolo ukončené posudzovanie vplyvov na životné prostredie známe ako EIA. Boli splnené podmienky na začatie stavby obchvatu obce. Odvtedy sa však neurobilo nič. „Nebola vôľa zo strany štátu. Nepovažovali za nutné, aby sa rozvíjal juh Slovenska. Chýbali protiargumenty. Raz sa hovorilo, že sa bude stavať, potom to odkladali, nezaoberali sa tým. Vždy sľubovali, že o dva roky sa to pohne, ale každý vedel, že sa nebude nič robiť,“ opisuje Pavel Greksa.

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja síce plánuje výstavbu ciest na juhu aj východe Slovenska, ale hovorca rezortu Martin Kóňa sa pre médiá vyjadril, že z celoslovenského pohľadu je prioritou spojenie Bratislavy a Košíc prostredníctvom diaľnice D1. Slovensko má podľa jeho slov obmedzené finančné možnosti, nemôže stavať všetko naraz.

Tu sa nedá žiť!: Aj chlapi v miestnej krčme hovoria o tom, že v dedine sa nedá prechádzať a mamičky sa boja o bezpečnosť svojich detí.
Tu sa nedá žiť!: Aj chlapi v miestnej krčme hovoria o tom, že v dedine sa nedá prechádzať a mamičky sa boja o bezpečnosť svojich detí.
Monika Mikulcová

Spočítal si sám

Po všetkých peripetiách a bojoch však predsa len tento rok svitlo na lepšie časy - na výstavbu obchvatu. Prišli sľuby aj z úst premiéra. Chýbali ešte nové prepočty áut prechádzajúcich cez Mýtnu. „Vraj ich môžu robiť až po pätnástom septembri. Nechcel som čakať,“ vysvetľuje Pavel Greksa. A tak si pred pár týždňami priniesol pred obecný úrad kreslo a stolík. O druhej v noci nastúpil do služby. „Chcel som o polnoci, ale zaspal som,“priznáva.

V ruke papier s kolónkami - nákladné auto, osobné auto - a pero. „Začal som rátať vozidlá jedno po druhom. Lenže nad ránom sa začala premávka tak zhusťovať, že už som nestíhal všetko zapisovať do kolónok, len som si robil čiarky,“opisuje. Narátal ich 13 500 za dvadsaťštyri hodín. Odhaduje, že asi tridsať percent z toho boli nákladiaky.

Neodchádza z boja

Do kancelárie starostu vojde muž. „Už aj doktorka povedala, že keď pôjdeš ty, pôjde aj ona,“ spustí. Sme v obraze. Vieme, na čo naráža, aj keď mnohí obyvatelia Mýtnej ešte o starostovom odstúpení netušia.

Keď sa už konečne začali lámať ľady, Pavel Greksa ohlásil odstúpenie z funkcie starostu. „Pred polrokom som občanom sľúbil, že v tomto roku bude vyhlásená súťaž na úsek R2 Kriváň - Lovinobaňa, ktorého súčasťou je i obchvat Mýtnej, a v budúcom roku sa začne jeho výstavba. Vtedy som povedal, že ak sa tak nestane, vzdám sa svojho postu a to aj splním,“ vysvetľuje.

Výstavbou sporného úseku sa už kompetentné úrady zaoberajú, ale termín je stále nejasný. Náklady na jeho výstavbu môžu dosiahnuť 270 miliónov eur a viac. „Útvar hodnoty za peniaze Ministerstva financií SR ju vo svojom stanovisku označil za ekonomicky nerentabilnú s tým, že postačí existujúca cesta I/16. A preto musím svoj sľub dodržať!“ povzdychne si aktivista Greksa. Verí, že výstavba sa začne, len stále visí otáznik nad jej začiatkom.

„Všade vás niekto nenávidí, ale tu je to málo. Naozaj veľa ľudí pri mne stojí,“ priznáva Pavel Greksa, ktorý zostáva vo funkcii starosti do decembra tohto roku. Chce, skrátka, dodržať slovo. Ale bojovať neprestane. „Ako vedúci pracovnej skupiny pre výstavbu R2 Stred splnomocnenca vlády SR pre rýchlostné cesty sa o to budem naďalej snažiť,“sľubuje. Navyše sa zapája do boja o miesto predsedu Banskobystrického samosprávneho kraja. „Možno pri debatách dám do pozornosti dôležitosť výstavby rýchlostných ciest,“dodáva.

Vianočné tipy na darček