Obtiahli Žilinčanov: Pozemky na stavbu železničného terminálu predalo mesto pod cenu súkromným firmám a tie obratom železniciam.

Žilinčanov okradli: Mesto prišlo o tisíce eur, dostali ich súkromníci

Žilinská mestská firma predala pozemky súkromným firmám, aby ich obratom za trojnásobok ceny posunuli štátnym železniciam.

Keď viete, ako na to, dajú sa pri obchodovaní zarobiť pekné peniaze. A v Žiline to vedia. Lacno kúpim, draho predám, tam tentoraz platí trojnásobne. Šikovní obchodníci zo spoločností MMB-I a TWG Group kúpili od mestskej spoločnosti Žilina Invest pozemky po desať eur za štvorcový meter a o dva týždne ich predali štátnym Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) po tridsať eur.

Dvestopercentná prirážka. Takmer 180-tisíc eur skončilo namiesto v rukách štátu na súkromných účtoch. Zaujímavé na predaji je, že ŽSR ešte v januári 2013 napísali mestskej firme Žilina Invest, že takmer o desaťtisíc štvorcových metrov budú mať záujem a odkúpia ich zhruba po 30 eur. Stavia sa tam totiž nákladné železničné prekladisko. Z eurofondov.

Napriek listu a potvrdeniu ceny Žilina Invest predala pozemky dvom súkromným spoločnostiam po desať eur. Aby ich obratom speňažili predajom železniciam.

Jedna štruktúra

Spoločnosť Žilina Invest patrí pod mesto Žilina, kde je primátorom Igor Choma zo Smeru. V Žiline Invest je zatiaľ konateľom Vladimír Liššák, na Chomov návrh ho tam zvolilo mestské zastupiteľstvo. Veď je zakladajúcim členom Smeru v Žilinskom kraji. Šéfom železníc je tiež nominant Smeru Štefan Hlinka.

Nechce sa ani veriť, že traja ľudia z jednej „politickej štruktúry“, ako ich nazýva premiér Robert Fico, by nevedeli, že pozemky budú potrebovať železnice, a napriek tomu predaj nehnuteľností prehnali cez dve súkromné firmy. Mesto tak prišlo asi o 180-tisíc eur.

O kúpe vedeli

ŽSR potvrdili, že mestskú firmu Žilina Invest informovali už v januári 2013, že dotyčné pozemky pri ceste do závodu Kia smerom na Terchovú budú potrebovať. Plánujú tam vystavať železničný terminál.

„Výzva na uzatvorenie kúpnej zmluvy s cenou 29,64 eura za štvorcový meter bola doručená spoločnosti Žilina Invest dňa 16. 1. 2013 v papierovej aj v elektronickej forme. Spoločnosť následne súhlasila so stavbou a vyňatím pôdy z pôdneho fondu. Z uvedeného vyplýva, že ŽSR oznámili svoj zámer odkúpiť pozemky skôr, ako bol uzatvorený dodatok medzi Žilina Invest a MMB-I,“ potvrdila hovorkyňa železníc Martina Pavlíková.

Žilinská firma MMB-I pritom kúpila prakticky mestské pozemky až v decembri 2013, a to za 28 927 eur, čo vychádzalo na 10,74 eura za štvorcový meter. Presne o tri mesiace neskôr tie isté pozemky predávali Železniciam SR za 95 801 eur, teda po 29,64 eura za meter.

Scenár, ale v rýchlejšom tempe, sa opakoval aj s druhou žilinskou firmou TWG group. Tá podpísala dokonca dve zmluvy v jeden deň - 14. marca 2014. Od Žilina Invest kúpila pozemky za 65 300 eur, aby ich obratom 4. apríla 2014 predala železniciam za 180 300 eur, takže za pár dní zarobili iba prepisom pozemkov v katastri 115-tisíc eur.

Mestská spoločnosť Žilina Invest teda predala pozemky oveľa lacnejšie, ako ich mohla speňažiť priamym predajom železniciam. Alebo, naopak, železnice mohli ušetriť a zaplatiť o 176-tisíc eur menej, ako ponúkali na začiatku podľa znaleckého posudku. V prvom znaleckom posudku, ktorý si dali urobiť železnice, vyšla cena 29,64 eur za štvorcový meter.

Až po nich si dali urobiť posudok v Žilina Invest, ale tam znalcovi z neznámych príčin vyšla cena iba 10,74 eura za štvorcový meter. Železnice sa pritom bránia, že ony za nič nemôžu, lebo ich cena bola jasne daná, nemohli nakupovať lacnejšie, ani keby chceli.

„Otázka šetrenia či dohodovania vyššej alebo nižšej ceny je irelevantná. ŽSR vykupujú pozemky v zmysle znaleckých posudkov podľa platnej legislatívy. ŽSR nenakúpili pozemky ani drahšie, ani lacnejšie, ale za cenu, ktorú stanovuje znalecký posudok bez ohľadu na to, či bola vlastníkom pozemkov spoločnosť Žilina Invest, alebo MMB-I,“ tvrdí Pavlíková zo železníc.

Všetko v prospech

S otázkami sme sa obrátili aj priamo na primátora Žiliny Igora Chomu. Mesto vlastní v spoločnosti Žilina Invest nadpolovičnú väčšinu, preto rozhoduje o tom, čo sa v nej deje. Hovorca Pavol Čorba iba odpovedal, že je nutné obrátiť sa na konateľa spoločnosti, lebo mesto je v podniku len podielnikom spolu s okolitými obcami.

Vladimír Liššák pritom tvrdí, že predajom pozemkov za 10,74 eura neporušil žiaden zákon a navyše konal v prospech spoločnosti Žilina Invest. „Ako konateľ spoločnosti som povinný vykonávať svoju pôsobnosť v súlade so záujmami spoločnosti, toho som sa ako konateľ spoločnosti Žilina Invest v tomto prípade aj držal.

Záujmom spoločnosti bolo predajom pozemkov získať finančné prostriedky, za ktoré spoločnosť napĺňa jeden z účelov svojho založenia a vzniku - vykúpiť pozemky v súvislosti s investíciou Kia Motors,“ konštatoval vo svojom stanovisku Liššák.

Prečo teda nepredali pozemky priamo ŽSR za vyššiu cenu? Získali by tak viac peňazí na sceľovanie pozemkov okolo fabriky Kia, to však už nevysvetlil.

Ozaj neporušili zákon?

Gabriel Šípoš z Transparency International Slovensko vidí problém v tom, že zákony pomerne prísne regulujú štátne nákupy, ale predaje majetku až tak jasne nie sú definované. „Občas preváži iný dôvod predaja aj za nižšiu cenu, napríklad sociálny rozmer, ale takto sa to dá veľmi ľahko zneužívať. Z opisovanej situácie sa mi to zdá ako čistý tunel na vyvedenie peňazí von,“ konštatuje Šípoš.

Ako dodáva, najčistejším riešením je prehľadné zverejňovanie všetkých predajov. „Najlepšie vopred a na jednom mieste na internete, kde sa stretáva množstvo kupujúcich, čím sa dosiahne najlepšia cena,“ tvrdí Šípoš. Podľa poslanca Miroslava Beblavého zase až také bezproblémové z pohľadu zákona to nemusí byť.

„Aj v súkromných firmách musí konateľ spoločnosti dbať na hospodárne nakladanie so zvereným majetkom, teda firmou. Ak existuje podozrenie, že to nebolo dodržané, potom majiteľ, v tomto prípade mesto, by mohol dať žalobu a žiadať náhradu škody,“ vysvetľuje Beblavý.

„V každom prípade, keby vynechali prostredníka, daňový poplatník by na tom ostal lepšie. Či už v meste Žilina za lepšiu cenu predaja, alebo my všetci za lacnejší nákup železnicami,“ uzatvára Beblavý.

Chomove pozemky

Žilinský primátor Igor Choma (Smer) nemá starosti iba s predajom mestských pozemkov, ale aj vlastnou pravdovravnosťou v prípade kúpy dvaapolmiliónového pozemku. Na ostatnom mestskom zastupiteľstve iba dva týždne pred voľbami presviedčal poslancov, aby mu odklepli nákup pozemku za dva a pol milióna eur, ktorý mesto bude splácať päť rokov.

Pôvodne na zasadnutí tvrdil, že je to výhodná kúpa, lebo lúka na sídlisku bola kedysi mestská a zaplatia za ňu iba toľko, za koľko ju kedysi predali. Pozemok však mesto nikdy nevlastnilo. Poslanci skočili Chomovi na lep a kúpu lúky na sídlisku v dobrej viere schválili. Keď sa prevalilo, že nehovoril pravdu, začal si Choma sypať popol na hlavu.

„Úprimne sa ospravedlňujem vám všetkým za informáciu, ktorú som dostal, s ktorou som pracoval a ktorú som vám tlmočil na rokovaní ďalej, a to, že pozemky boli predtým vo vlastníctve mesta,“ napísal Choma v liste mestským poslancom, ktorí sa cítili oklamaní.

V liste poslancom však stále tvrdí, že to bola výhodná kúpa za „korektnú cenu“. Na otázku, čo vlastne s lúkou chce robiť a prečo ju museli kúpiť dva týždne pred voľbami, odpovedal, že nevie a že využitie pozemku „nechá na nové vedenie mesta“.

Inak podľa územného plánu musí na danom mieste zostať minimálne 70 percent zelene a ak tam bude stavba, tak len na športové účely. Momentálne tam miestni chodia so psami. Za dva a pol milióna eur.

  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].