Dokumentarista: Robo Puchert (vľavo) nakrútil prvý slovenský film, ktorý vznikol vďaka crowdfundingu.

Chcete podnikať? Môžu sa vám na to pozbierať tisícky ľudí

Nemusíte žobroniť v banke ani chodiť za sponzormi. Ak máte podnikateľský nápad, ale chýbajú naň peniaze, môžu vám pomôcť neznámi ľudia. Pozbierajú sa vám na podnikanie.

Crowdfunding, alebo davová podpora, je nápad, ktorý vznikol v Amerike, obľube sa teší v Británii a prvé lastovičky sa objavili už aj na Slovensku. Na podnikateľský nápad, vytvorenie umeleckého diela či nahratie albumu môžu autorovi prispievať tisícky ľudí, ktorí sa stávajú súčasťou vytváraného produktu. Nejde o vysoké sumy. Autor nápadu sa skôr snaží vyzbierať málo peňazí od väčšieho množstva ľudí.

V prípade úspechu získajú jeho donori časť z príjmu, konkrétny produkt, reklamu na stránke a mnoho ďalších foriem revanšu. Metódu oslovovania ľudí cez internet a získavanie zdrojov od rôznych malých sponzorov ako prvé rozbiehali neziskové organizácie. Neskôr sa jej chytili umelci. Dnes prostredníctvom crowdfundingu podnikajú státisíce ľudí.

Prví boli rockeri

Medzi priekopníkov tejto metódy patrí britská skupina Marillion, ktorá vďaka internetovým fanúšikom vyzbierala šesťdesiattisíc dolárov na svoju koncertnú šnúru po Amerike. Pred siedmimi rokmi zas vznikol vďaka crowdfundingu prvý film, ktorý sa volá Čakanie na včerajšok. Päťdesiattisíc dolárov, ktoré snímka potrebovala, vyzbierali jej autori za tri týždne. Pre rovnaký spôsob získavania peňazí na svoj dokument sa na Slovensku rozhodol študent Robert Puchert.

Film 10 hodín, 55 minút

„Crowdfunding ma fascinoval svojou priamočiarosťou - ,Chcete film? Prispejte a bude.‘ Mám rád kreativitu, vedel som, že je to to pravé,“ hovorí Robo, ktorý tejto metóde venoval aj svoju diplomovú prácu. Náklady na film, šesťsto eur, vyzbieral za necelé tri mesiace.

Darcovia

„Koľko som mal sponzorov? Oficiálne číslo darcov je 68. Neoficiálne možno okolo dvetisíc. Ako darcov vnímam aj ľudí, ktorí projektu venovali svoj čas - či už jeho šírením, či akoukoľvek inou pomocou,“ hovorí mladý umelec. Tí, ktorí na film prispeli, získali prístup do VIP sekcie internetovej stránky, ktorú vytvoril. Videli tak nezverejnené fotky a videá. Mohli si tiež stiahnuť film ihneď po jeho dokončení. „Samozrejme, získali zmienku o sebe na internete, v titulkoch filmu a všade, kde mi to médiá a ľudia dovolili.“

Úspech

Dokumentárny film o láske medzi pacientom s nevyliečiteľnou Wilsonovou chorobou a zdravotnou sestrou je na svete. Ašpiruje na medzinárodné ceny. Robert získal za spôsob financovania filmu 10 hodín, 55 minút ocenenie Prínos k tvorbe na medzinárodnom filmovom festivale Tell it Quick i mnohé ďalšie.

Prezrádza spôsob, akým oslovoval ľudí: „Veľmi mi pomohli štúdie zo zahraničia. Hovorili o ‚kickstart‘ efekte a o efekte získavania posledných chýbajúcich financií. Kickstarter je rázny začiatok projektu - je to niečo nové, rýchlo sa sám od seba šíri medzi ľuďmi, ktorí sú naň zvedaví. Potom nastáva fáza jemného potlačenia, keď sa noví prispievatelia nehrnú a ‚starí‘ sú zvedaví, ako projekt pokračuje. Preto im treba počas celého projektu ‚dávkovať‘ nové a nové informácie o filme, štábe, progrese celého projektu. Na záver funguje opäť niečo ako pri začiatku - mne chýbalo takmer sto eur a keď som to zverejnil, do niekoľkých hodín som ich mal na účte,“ uzatvára Robo.

  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].