Na východ: V posledných dňoch brázdili slovensko-ukrajinský hraničný priechod vo Vyšnom Nemeckom kamióny naložené starými - 30 ročnými električkami z Košíc.

Lukratívny biznis s električkami! V Košiciach ich vyradia, na Ukrajine sa o ne bijú

Vyradené košické električky končia v Kyjeve. Nové električky nakupuje mesto z operačných programov európskej únie, tie staré predávajú v súťažiach. A kto na tom zarába? Česi.

Kauzy

Kamióny smerujú na východ

Cez hraničný priechod Vyšné Nemecké v posledných dňoch putujú kamióny s netradičným tovarom. Na korbách majú električky, ktoré donedávna brázdili metropolu východu. S logom dopravného podniku, aj samotného mesta Košice sú riadne ukotvené a skôr pripomínajú kopu šrotu, ako pojazdnú električku. Ako sme sa od jedného z vodičov kamiónov dozvedeli, smerujú do Kyjeva a potom ďalej. Kde presne, sám nevedel. „Budú jazdiť u nás. Nakladali sme v Košiciach. V Prahe nie,“ prezrádza ďalej ochotný vodič. Koľko ich už odviezli, ani to, koľko ich ešte na Ukrajinu poputuje, netuší.

Staré dámy zo socíku

O púti košických električiek na Ukrajinu v Dopravnom podniku mesta Košice netušili, no predaj zastaralých a nepotrebných električiek potvrdili. „K 30. júnu sa odpredalo 44 ks električiek typu T3 cez verejno-obchodnú súťaž," upresnila hovorkyňa DP mesta Košice Michalea Karaffová. Predávané električky nakúpilo ešte za éry socializmu mesto Košice ako fungl nové kusy ešte v rokoch 1983-1989. „Ich dodávateľom bolo ČKD Tatra Praha. Cena električiek typu T3 bola rôzna - od cca 569 298,-Kčs v roku 1983 po cca 757 835,- Kčs v roku 1989," upresňuje ďalej hovorkyňa. Dopravný podnik má ešte ďalších 13 električiek tohto typu, no všetky sú vyradené a čakajú na svoj predaj.

Lacno kúpia, draho predajú?

Záujemcami o tieto staré električky sú dve pražské spoločnosti . Spoločnosť Kvazar Plus Praha v dvoch kolách verejnej súťaže získala 24 starých vyradených električiek a zaplatila za ne dokopy 180 850 Eur. Ďalšia spoločnosť Medzinárodní inovativní kancelář Praha za 20 kusov viac 30-ročných električiek dala 135 370 Eur.

„Cena jednej električky sa pohybovala od 4 400 Eur po 8 370 Eur," upresnila Michaela Karaffová. Po koľko ich následne Česi Ukrajincom predávali, sa ním zistiť nepodarilo. Iste však na tom neprerobili.

Nekúpite električku?

No ak má niekto chuť a záujem o kúpu takejto starej električky, má stále možnosť. DPMK ešte bude cez verejnú súťaž predávať zvyšné.

„Na predaj je ešte 11 ks električiek typu T3, ktoré boli v ponuke aj v predchádzajúcich kolách," dodáva Karaffová.

Štedrá únia

Košice však bez električiek nezostanú. Po niekoľkomesačnej nákladnej renovácii električkových tratí financovaných najmä z eurofondov prišlo na rad aj nakupovanie nového typu električiek.

„Dopravný podnik už zakúpil cez Operačný program Doprava 33 kusov električiek typu Vario LF2plus. V súčasnej dobe realizujeme aj projekt nákupu 13 kusov električiek cez Operačný program integrovaná infraštruktúra v spolupráci s ministerstvom dopravy.,“ povedala hovorkyňa. Košičania sa tak už môžu tešiť na nové elektirčky z Prahy.

Kauzy
  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu plus7dni@7plus.sk.