Ilustračná fotografia

Nečakaná finančná injekcia: Facebooku pomohla reklama v mobile

Americká spoločnosť Facebook sa postarala o veľké prekvapenie. Jej štvrťročné výsledky hospodárenia totiž ukázali, že prevádzkovateľ najväčšej komunitnej siete na svete má z reklamy na mobilných zariadeniach oveľa väčšie tržby, ako sa čakalo. Akcie Facebooku preto v reakcii na správu vzrástli skoro o 13 percent, hoci nových klientov pribúda pomalšie a Facebook po štvrťroku skončil v strate.

Firma v utorok po skončení obchodovania na amerických trhoch priznala, že za tretí štvrťrok mala stratu 59 miliónov dolárov oproti zisku 227 miliónov dolárov za minulý rok. Stratu spôsobili prevažne jednorazové položky, trh jej preto nevenoval príliš veľkú pozornosť.

Analytici sa sekli o cent

Ak by sa nebrali do úvahy mimoriadne položky, ktoré tvoria hlavne výdavky na kompenzácie za akcie, Facebook by mal zisk 311 miliónov dolárov. Zisk na akciu by potom bol 12 centov. To je o jeden cent viac, ako sa domnievali analytici. Tržby sa zvýšili o 32 percent na 1,26 miliardy dolárov. Analytici v ankete agentúry Reuters čakali tržby 1,23 miliardy dolárov.

"Chcel by som rozptýliť mýtus, že Facebook nedokáže na mobilnej reklame nič zarobiť," povedal na stretnutí s analytikmi zakladateľ a riaditeľ Facebooku Mark Zuckerberg."Mohlo to tak vyzerať na začiatku roka, pretože vtedy sme sa o to ešte ani nepokúsili," dodal. Zo všetkých príjmov za reklamu ale z mobilnej komunikácie pochádzalo asi 14 percent.

Mark Zuckerberg má aspoň aký-taký dôvod na radosť. Foto: TASR

"To určite rozptýli tie najpesimistickejšie názory, že Facebook nevie zarobiť na ľuďoch, ktorí používajú telefóny alebo tablety," priznal analytik Colin Sebastian zo spoločnosti Robert Baird & Co. Počet užívateľov Facebooku pritom počas štvrťroku prekonal miliardu. Z toho asi 604 miliónov ľudí jeho služby využívalo cez mobilné telefóny a ďalšie bezdrôtové zariadenia.

"Hovoria, že tržby za mobilnú reklamu tvorili 14 percent celkových tržieb za reklamu. To by znamenalo, že je to asi 140 miliónov dolárov. Ja som čakal, že to bude 40 až 50 miliónov," poznamenal analytik Arvind Bhatia z investičnej spoločnosti Sterne, Agee & Leach. To bol zrejme aj hlavný dôvod, prečo v reakcii na výsledky akcie Facebooku pridali 12,9 percenta na 22,01 USD.

Straty sú aj tak citeľné

Napriek silnému rastu akcií po zverejnení výsledkov hospodárenia je ale ich kurz ešte stále hlboko pod májovým vstupom firmy na burzu. Vtedy sa jedna akcia začala predávať v cene 38 dolárov a kurz prechodne vystúpil až k 45 dolárom. Investori, ktorí nakúpili medzi prvými, teda majú stále hlboké straty.

Zuckerberg však vyhlásil, že nie je spokojný s vývojom tržieb za hry. Stoja za tým najmä problémy spoločnosti Zynga, ktorá hry pre Facebook vyvíja a dodáva. Tržby, ktoré mal Facebook práve od Zynga, vo štvrťroku medziročne klesli o 20 percent. Zynga sa pritom na celkových tržbách Facebooku podieľa asi zo siedmich percent. Zuckerberg však povedal, že okrem Zynga vyzerá výhľad sľubne.


  • Plus7dni.sk
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].
  • ČTK
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].
VIDEO Plus 7 Dní