Bez vyplatenia: Štyridsaťtriročný Ján Demeter sa s poisťovňou súdil takmer desať rokov. V ruke síce má právoplatný rozsudok vo svoj prospech, no peniaze zo svojej životnej poistky zrejme už nikdy neuvidí.

Šokujúca spoveď klienta Rapid life: Pre poisťovňu som bol len číslo

Pre poisťovňu som bol len číslo, hovorí muž, ktorý sa s Rapid lifom súdil takmer desať rokov. Hoci vyhral, peniaze nikdy neuvidí.

Pavel Fiala, RNDr. Peter Talán a Ing. Helena Vernerová - traja Košičania nesúci zodpovednosť za vklady tisícok ľudí do životnej poisťovne Rapid life. Práve títo ľudia tvoria predstavenstvo akciovky, ktorá je momentálne v nútenej správe. Uvalila ju na ňu Národná banka Slovenska (NBS) 14. júna 2016, a to pre neštandardné operácie a fakt, že svojim klientom nebola schopná vyplatiť ich vklady, na ktoré mali nárok. A vyzerá to tak, že neschopná vyplácať bola už pred niekoľkými rokmi.

Peniaze v lufte

Krach poisťovne sa týka 15 500 klientov, ktorí si životnou poistkou chceli zabezpečiť istotu v prípade, ak by sa im niečo stalo. Nútená správkyňa Irena Sopková už oznámila, že klienti tejto poisťovne na 99 percent svoje vklady neuvidia. „Bola to takzvaná rodinná firma. Aj pri pracovných zmluvách, ktoré, mimochodom, u štatutárov chýbali, v personálnej agende zisťujem, že tam bolo desať ľudí, ktorí túto poisťovňu vlastne riadili. Boli to členovia predstavenstva a členovia dozornej rady,“ upresnila na nedávnej tlačovej besede. Fakt, že poškodení klienti majú pramalú šancu na vyplatenie svojich peňazí, podkladá aj informáciou o tom, že budovu, ktorú Rapid life vlastnil a sídlil v nej, predal realitnej spoločnosti AB Real. V nej nefiguruje nik iný ako syn predsedu predstavenstva Talána. Zatiaľ čo NBS a správkyňa vidia tento krok ako špekulatívny a vysokoneefektívny pre nízku predajnú cenu, samotný Talán ho obhajuje ako spôsob, akým môže vyplatiť aspoň časť svojich poistencov.

Namotávky na mobil

Medzi poškodených patrí aj 43-ročný Ján Demeter z Košíc. „Poistil som sa ešte v lete 1999. Ponúkla mi to sestrička môjho obvodného lekára. Bola naša rodinná známa. Núkala mi to ako výhodu, vraj sú tam nízke mesačné splátky a nikdy neviem, čo sa môže stať. Že budem mať aspoň nejaké peniaze k dobru. Nevidel som v tom nič zlé, tak som súhlasil,“ vysvetľuje svoje rozhodnutie pán Demeter. O životnú poistku sa viac nestaral a riadne platil. Mesačné splátky predstavovali niečo vyše 220 korún. Ani suma na vyplatenie nebola v miliónoch. V prípade jeho smrti by rodina dostala 50-tisíc korún, v prípade, ak by prežil 20 rokov a zmluva by vypršala, tak by dostal vyše 86-tisíc korún (asi 2 900 eur).

„Čo čert nechcel, dostal som sa do zdravotných problémov. Zlyhali mi obličky. Prešiel som zdĺhavou dialýzou a následne mi jednu obličku transplantovali,“ prezrádza. O tomto všetkom svoju poisťovňu riadne informoval, dokonca, keď bol chvíľu na plnom invalidnom dôchodku, nemusel svoju životnú poistku platiť. No asi po desiatich rokoch od podpísania zmluvy mu prišiel z poisťovne zaujímavý list. „Pozvali si ma, že majú pre mňa darček. Dostanem od nich grátis novučičký mobil. Stačí, ak im podpíšem dodatok k zmluve, že v nej môžu robiť zmeny. Nepodpísal som. A tak mi do týždňa prišiel od nich papier, že rušia moju poistku, pretože bol urobený zlý výpočet. Podotýkam, že ten výpočet robili oni, nie ja,“ opisuje udalosti spred desiatich rokov Ján Demeter. Poslali mu šek na nejakých 14-tisíc korún a tým to zhaslo. To, že to nepokrývalo ani čiastku, ktorú do poisťovne vložil, vraj nikoho nezaujímalo.

Nemá ani cent

A tak sa pán Demeter v roku 2008 obrátil na súd. Chcel naspäť všetky svoje peniaze, ktoré do poisťovne vložil. „Súdil som sa takmer desať rokov. Samozrejme, vždy, keď som vyhral, sa odvolali. Môj spis tak prešiel od okresného súdu až na ten najvyšší. Tohto roku okresný súd dal opäť za pravdu mne. Už sa neodvolávali, no peniaze som dodnes nevidel ani neuvidím. Ja veru nemám za čo na túto poisťovňu v dobrom spomínať,“ povzdychne si. Po 20 rokoch od svojho životného poistenia je totiž na invalidnom dôchodku a peniaze, ktoré si na životnom poistení nazbieral, by sa mu skutočne zišli. „Viete, nesmiem chodiť MHD, nesmiem dvíhať ťažké predmety, musím mať špeciálnu stravu. Nesmiem jesť červené mäso, nemôžem chodiť medzi masy ľudí. Tých obmedzení je skutočne veľa,“ mávne rukou. Hnevá ho, že pre poisťovňu bol len číslo. Nad plačom predsedu predstavenstva Petra Talána na Facebooku iba krúti hlavou. „Viete, ťažko mu veriť. Ja môžem hovoriť iba z osobnej skúsenosti a tá je, že peniaze, ktoré som tam vložil, mi vzali. Bez ostychu. Ja mu jednoducho neverím,“ uzatvára svoje rozprávanie Ján Demeter.

Zlý výpočet?

Video kolujúce po internete zachytáva predsedu predstavenstva Petra Talána, ako s pomerne popolavou tvárou hovorí o krivdách, ktoré svojou nútenou správou na poisťovni vraj napáchala práve Národná banka Slovenska a správkyňa. Odmieta možný konkurz a tvrdí, že nútená správa by mala byť ozdravným procesom. Pasuje sa do statusu bojovníka za svojich klientov. „Len pohľadávky voči NBS z jedného súdneho sporu v istine sú 32 miliónov eur. Správkyňa vyčíslila záväzky, ktoré by mali byť ku koncu roka 2017 25 miliónov eur. To znamená, že poisťovňa skončí v zisku 7 miliónov,“ tvrdí vo videu. Opiera sa pritom o rozsudky súdov, ktoré majú tento fakt potvrdzovať. Národná banka Slovenska však ich nároky odmieta. „Žiaden súd o výške škody právoplatne nerozhodoval a neexistuje rozhodnutie, ktoré by Slovenskú republiku alebo NBS zaväzovalo zaplatiť nejakú sumu údajnej škody,“ kontruje NBS. Talán však trvá na svojom a dokonca tvrdí, že pokiaľ vládali, tak svojich klientov vyplácali. „V tomto roku až do zavedenia nútenej správy sme vyplatili 354-tisíc eur a celkovo sme klientom vyplatili 73,1 milióna eur,“ rozpráva vo videu na webe. Celý finančný problém vidí v zlom výpočte poistného spred niekoľkých rokov a fakt, že inštitúcia určená na dohľad ich na tento fakt neupozornila. „Tak sa tento štátny orgán dopustil chyby, ktorá mala za následok škodu na strane Rapid lifu. Škodcom a vinníkom je NBS,“ vysvetľuje Talán.

Nezastihnuteľní

Poisťovňa Rapid life nezačínala od nuly, ale prevzala klientov Prvej česko-slovenskej poisťovne. Práve táto poisťovňa pred 22 rokmi od ministerstva financií získala povolenie na takéto podnikanie. A Rapid life do názvu pretransformoval. No podľa Obchodného registra v tejto spoločnosti v predstavenstve figurovali presne tie isté mená ako dnes v Rapid life.

Keď sme členov predstavenstva i samotného predsedu hľadali na miestach, ktoré uvádzajú ako svoje bydliská, nepochodili sme. Podľa výpisu z Obchodného registra bývajú v košických bytovkách. Pán Talán na Kuzmányho ulici. Tu je síce zvonček na meno Talán, ale MUDr. „Nepýtajte sa naňho. My nič nevieme. Ani nechceme. Má syna, oni sú spolu zadobre. Spolu niečo robia,“ tvrdila pani z domu. Nepamätala sa však, kedy jedného z nich alebo manželku predsedu predstavenstva Talána seniora v poslednom čase videla. Ešte pošepne, že senior má brata, ktorý je uznávaný a renomovaný odborný lekár v Košiciach. Ten bol zhodou okolností členom predstavenstva Prvého košického investičného fondu, a. s., ktorý je dnes už v likvidácii. Jeho sídlo bolo - žeby náhodou? - na Garbiarskej 2, tak ako pri poisťovni Rapid life a jej predchodcovi Prvej česko-slovenskej poisťovni.

A zhodou náhod bol v tomto investičnom fonde ďalší MUDr. Talán. Navyše, v istom okamihu sa v dozornej rade objavila aj pani RNDr. Adriana Talánová. Tá má totožnú adresu s Pavlom Talánom, ktorý aktuálne sedí v dozornej rade Rapid lifu. Členkou predsedníctva Rapid lifu je aj istá pani Helena Vernerová. Ona je zas od roku 2001 vedená ako likvidátorka Prvého košického investičného fondu, a. s. Ak by ste ju chceli zastihnúť na mieste, ktoré udáva v Obchodnom registri ako svoje bydlisko - Užhorodská 1 -, hľadali by ste márne. „O takej panej som tu ani len nepočula,“ prezrádza dôchodkyňa z bloku. Ani ďalší člen Pavel Fiala, na adrese uvedenej v Obchodnom registri, na Matuškovej v Košiciach jednoducho nie je. Zhodou okolností aj jeho meno sa objavuje v oboch spoločnostiach.