Ako by ich jedna mater mala: Rytmus a Tomi sa spoločne vyhrievajú na vlneúspechu, spoločne musia čeliť aj problémom.

YouTube maže miliardy videí: O milióny chceli pripraviť Rytmusa i Popoviča

Časy, keď hudobníci žili z predaja albumov, sú minulosťou, dnes zarábajú vďaka internetu. Má to však svoje úskalia.

V dvadsiatom prvom storočí si každý úspešný interpret zriadi svoj profil na stránke YouTube, prostredníctvom ktorej šíri svoju hudbu. Čím viac ľudí na jeho video klikne a pozrie si ho, tým lepšie. No v poslednom čase sa zistilo, že internetoví piráti dokážu generovať umelé kliknutia.

Hekerský zásah

YouTube, služba na zverejňovanie videí, dokáže cez noc z neznámeho človeka spraviť superstar. Dobrým príkladom je kórejský spevák PSY, ktorého ešte začiatkom minulého roka nikto nepoznal. Vďaka tomu, že jeho video Gangnam Style si prostredníctvom YouTube prezrelo temer 1,5 miliardy ľudí, stal sa obrovskou celebritou. Čím máte lepší ranking, teda čím viac ľudí si vaše video pozrie, tým ste populárnejší a je väčšia šanca, že nosiče s vašou tvorbou si ľudia kúpia prostredníctvom iných kanálov - napríklad cez e-shopy.

To je jedna strana mince. Druhá je, že najpopulárnejšie videá sú zaujímavé aj pre veľké firmy, ktoré k nim pripoja svoju reklamu. A za to sa platí. Čím viac ľudí si video spojené s reklamou pozrie, tým viac peňazí inzerent zaplatí. Medzi sebou si ich rozdelí prevádzkovateľ portálu a autor úspešného videa. Takto možno zarobiť aj stovky miliónov dolárov.

Nie div, že YouTube začali mnohí zneužívať tak, že používajú rôzne hekerské nástroje na generovanie väčšieho počtu prezretí. Veľké nahrávacie spoločnosti tak dosiahnu, že speváci, ktorí s nimi majú zmluvu, sa prostredníctvom YouTube javia ako najžiadanejší. Ľudia si potom viac kupujú ich nosiče a agentúry majú väčší záujem o ich koncerty. Jednotlivci zas takto môžu zarábať na reklamách.

V skutočnosti si ich video pozrie niekoľko tisíc ľudí, no na YouTube to vyzerá tak, akoby vzbudilo pozornosť miliónov fanúšikov. A inzerenti veselo platia, hoci videá, ktoré sú spojené s ich reklamami, nenavštevujú žiadni potenciálni záujemcovia o ich produkty, ale iba sofistikované softvérové roboty, ktorých jediným zámerom je produkovať čo najviac falošných prezretí.

Virál: Najväčšiu modlu YouTube.com kórejskeho speváka PSY chcú všetci nasledovať a používajú na to nedovolené prostriedky. Foto: Profimedia.sk

Kam to až môže zájsť?

Koncom minulého roku YouTube zmazal dve milardy klikov na videá, ktoré označili za falošné. Najviac sa to dotklo vydavateľstva Universal, ktoré zastrešuje hviezdy ako Rihanna alebo Justin Bieber. V okamihu prišlo o miliardu prezretí. Podobne na tom bolo aj vydavateľstvo Sony, ktoré za jediný deň stratilo 850 miliónov klikov.

Na istom slovenskom portáli, ktorý informuje o dianí na našej hudobnej scéne, sa objavila informácia, že YouTube stiahol dvadsaťšesť miliónov pozretí slovenskému spevákovi Tomimu Popovičovi a vyše sto miliónov raperovi Patrikovi Rytmusovi Vrbovskému.

Popovič to označil za antikampaň voči nemu a všetkým úspešným umelcom. „Sú to totálne dezinformácie. Neviem, kde na to prišli, lebo mi neubudli žiadne videá. Mal som dvadsaťšesť miliónov videní a teraz mám stále toľko,“ objasnil spevák umelo vytvorenú kauzu pre PLUS 7 DNÍ. Doteraz ju vníma ako útok z nedefinovateľného zdroja proti tým, ktorí sú úspešní: „S Rytmusom som o tom nehovoril, lebo si myslím, že je to nezaujímavé a smiešne.“

Poslúcha

„Každý z nás má exkluzívnu obchodnú zmluvu s Googlom, ktorý zastrešuje YouTube. Musíme preto rešpektovať ich zákony. Bolo by to trestné. Nemôžeme si dovoliť umelo vytvárať pozretia. Ani neviem, za kým by som s tým chodil, že ,vytvor mi umelé pozretie‘. Nemôžem v rámci zmluvy urobiť jediný prešľap, lebo by mi ihneď zrušili účet. Dokonca nemôžem dať na YouTube video, ktoré nevlastním. Kedysi som musel navyše dokazovať, že moje video je naozaj moje. Rôznymi údajmi o jeho vzniku a technických parametroch. Je to taký neveriacky systém,“ vysvetľuje Popovič.

Keďže na YouTube zarába peniaze, zrušením účtu by sa pripravil o tisíce eur. „Potom by som mohol ísť na vyprážaný syr hore do Auparku,“ konštatoval s tým, že eurá sa mu, bohužiaľ, sypú iba za pozretia zo zahraničia. Slovensko ešte nemá s Googlom uzatvorenú zmluvu.

Pirátstvo

Naši hudobní interpreti vedú vraj skôr večný boj s hudbou sťahovanou načierno. Ročne tak údajne prídu o sto- až dvestotisíc eur. „Je to niečo také, ako keď ideš do potravín, zoberieš si rožky a pri pokladnici nezaplatíš. Tu sú ľudia zvyknutí sťahovať si hudbu zadarmo a zárobky sa minimalizujú. Takto to funguje len u nás. Na západe to nemajú zaužívané. Mám s tým skúsenosti, lebo som z toho reálne žil. Ak spravíte hit, tak si zaslúžite na tom zarobiť,“ hovorí Popovič. „Odhadujem, že z päť miliónov ľudí na Slovensku za stiahnutú hudbu zaplatí možno tisícka.“

Pôsobiť v hudobnej brandži podľa Popoviča nie je také ružové, ako sa mnohým zdá. Umelci vynakladajú finančné prostriedky na nakrúcanie klipov, ktoré si ľudia zadarmo pozerajú, a kým sa im vrátia náklady, trvá to dlhý čas. „Všetci si myslia, ako sa topíme v peniazoch, ale sú to roky investovania do kariéry. Keď nezarábam, nikoho nezaujíma, čo budem jesť. Ale keď sa mi darí, tak to už každého zaujíma,“ posťažoval sa Tomi Popovič.


VIDEO Plus 7 Dní