Najväčšou výhodou je cena: Zľavové portály ponúkajú luxusný tovar a služby za zlomok ceny.

Zľavové portály ponúkajú luxus za babku

Zľavové portály sú rajom pre tých, čo chcú darovať niečo extra za rozumnú sumu.

Prvé zľavové portály sa na Slovensku objavili v lete 2010 a napriek počiatočnej nedôvere chuť Slovákov ušetriť z nich čoskoro urobila lákavú alternatívu internetových obchodov - veď napríklad len ZlavaDna. sk predá každý mesiac kupóny v hodnote milión eur.

Dnes u nás funguje niečo vyše stovky zľavových portálov a, ako väčšina obchodníkov, najväčší nápor zažívajú pred Vianocami. Nečudo, veď vďaka nim môžu aj tí menej solventní zažiť pocit luxusu, ktorý by si inak nedopriali.

Hromadné nakupovanie

Elektronika či parfumy sú fajn, ale čo keby ste dopriali svojej polovičke čokoládový kúpeľ, večeru v luxusnej reštaurácii či dokonca plastickú operáciu alebo jazdu vo Ferrari? Že na to nemáte? Vďaka zľavovým portálom to už nemusí byť pravda.

Systém takzvaného hromadného nakupovania, na ktorom fungujú, totiž umožňuje ponúknuť zákazníkom neuveriteľné, niekedy dokonca až 90-percentné zľavy. Princíp je jednoduchý - vďaka zľave sa firma spropaguje u množstva zákazníkov. Ich návrat záleží na kvalite.

Zoznam nespoľahlivých

Ponuka zľavových portálov je pritom naozaj široká - od tovaru cez dovolenkové či víkendové pobyty, kozmetické a kadernícke služby až po netradičné adrenalínové zážitky. „Zľavy“ si vyberajú prevádzkovatelia portálov - ak sa osvedčia, oslovujú ich aj firmy samy.

Berú portály pod svoje krídla každého? Tí skúsenejší vraj nie. Tomáš Sroka, riaditeľ Zlavomat. sk, hovorí, že odmietajú pomerne často. „Najmä firmy, ktoré nám ponúkajú ,zľavu‘, ktorá v skutočnosti nie je zľavou, alebo firmy, ktoré naši zákazníci v minulosti vyhodnotili nedostatočne.“

Zdenko Hoschek, konateľ portálu ZlavaDna.sk, vraví, že „za viac ako dva roky nášho pôsobenia na trhu sme si už stihli vybudovať cit na dobré ponuky, respektíve na tie, ktoré by mohli byť problémové. Vopred odmietame ponuky prevádzok, o ktorých vieme, že nie sú schopné uniesť nápor zákazníkov, ktorých im pošleme. Takisto odmietame prevádzky, kde tušíme, že by mohol byť problém s kvalitou služieb. V prípade produktov si zase preverujem ich skutočné ceny a to, či deklarované ceny po zľave sú naozaj pravdivé.“

Údaje o každom potenciálnom partnerovi si preverujú v dostupných registroch. „Zbierame aj spätnú väzbu od zákazníkov. Vedieme si čierne listiny nespoľahlivých partnerov, s ktorými už viac nespolupracujeme. V Českej republike, kde pôsobíme tiež, sme súčasťou projektu Blocklist. cz, kde si so zľavovými portálmi vymieňame informácie o neserióznych partneroch,“ dopĺňa Hoschek.

Ako sa neobabrať

Práve obavy z neserióznosti sú hlavným dôvodom obáv z nakupovania cez internet a zľavové portály nie sú výnimkou. Existuje návod, ako sa vyhnúť podvodníkom? „Kvalitný portál poskytuje svojim klientom priestor na verejnú spätnú väzbu, na maily a telefonáty odpovedá v reálnom čase a má pozitívne zákaznícke ohlasy na sociálnych sieťach. Od portálu, ktorý nespĺňa súčasne všetky tri parametre, by som si nekúpil nič,“ varuje Tomáš Sroka zo Zlavomat. sk.

Zdenko Hoschek tvrdí, že zárukou je predovšetkým nakupovanie na overených portáloch so zabehnutou značkou. „Ak sa už dostanete na stránku, ktorú nepoznáte, ale javí sa dôveryhodne, jediný spôsob, ako sa presvedčiť, či nejde o podvodný portál, je zavolať priamo do prevádzky, kde si chcete zľavový kupón uplatniť. Telefónne číslo by ste si mali však vziať priamo zo stránky partnera, teda napríklad hotela,“ radí.

Zľavové agregátory

Ľudia by sa podľa neho mali mať na pozore aj pred zľavovými stránkami, kto-ré môžu zlučovať aj zľavy z neoverených portálov. To úprimne priznáva aj Štefan Fukas zo zľavového agregátu Zlavovar.sk, ktorý momentálne monitoruje 108 zľavových portálov. „Nie je v našich silách zisťovať, či novovzniknutý zľavový portál to myslí vážne, alebo má v ponuke len zopár zliav na začiatok a hneď zanikne. No keď si zákazník kúpi zľavový kupón od zavedeného a známeho portálu, ktorý je na trhu dlhší čas, nič neriskuje.“

Podľa Fukasa však môžu byť zľavové agregáty pre zákazníka aj osožné - čo napokon potvrdili aj ich starší kolegovia z internetového obchodu Najnakup.sk či Heureka.sk. Veď okrem toho, že združujú na jednom mieste množstvo zľavových portálov, ponúkajú aj skúsenosti klientov s nimi.

Záruky sú dôležité

Aj napriek opatrnosti sa však môžete seknúť. Čo v takom prípade, aké záruky ponúkajú zľavové portály klientom? „Ak nie je zákazník spokojný, vrátime mu peniaze. Samozrejme, pri státisícoch predaných zliav sa vyskytli aj takéto prípady, ale snažíme sa ich eliminovať vylúčením nedôveryhodných partnerov zo spolupráce,“ hovorí Tomáš Sroka zo Zlavomat.sk.

„Ak takáto situácia nastane, vždy sa snažíme vyjsť zákazníkovi v ústrety a aj nad rámec našich zákonných povinností mu napríklad v prípade krachu prevádzky alebo aj akejkoľvek inej nespokojnosti vraciame peniaze za jeho kupóny, a to v plnej výške. Je to možné preto, že v zmluvách s klientmi máme zavedený inštitút zádržného - časť peňazí si ponechávame na účtoch, aby sme v prípade nespokojnosti mohli kompenzovať zákazníkov. Ukázalo sa to ako mimoriadne dôležité z hľadiska prevencie kvality,“ vysvetľuje Zdenko Hoschek zo ZlavaDna.sk.

Letia služby a zážitky

Menia sa nakupovacie zvyky pred Vianocami? Podľa Tomáša Sroku zo Zlavomatu sa najviac predávajú reštauračné, kozmetické a hotelové služby. „Pred Vianocami nám stúpa predaj tovaru, ale skôr sa rapídne zvyšuje obrat vo všeobecnosti,“ hovorí a dodáva: „Slováci v porovnaní napríklad s Čechmi radi míňajú peniaze na zľavnený značkový tovar a luxusnejšie pobyty.“

Zdenko Hoschek z konkurenčnej ZlavaDna.sk očakáva v predvianočnom čase na základe skúseností z minulých rokov zvýšený dopyt po ponukách z oblasti cestovania a rôznych zážitkových kupónoch. „Momentálne je u nás úspešná jazda na formule alebo Porsche. Ľudia majú záujem aj o romantické večere a pobyty alebo klasické vianočné fotoknihy a kalendáre s vlastnými fotkami. Vlani mali úspech napríklad potápačské a tanečné kurzy, permanentky do fitnescentier a podobne.“

E-shopy nezaspali

Zľavové portály výrazne ovplyvnili zvyklosti zákazníkov internetových obchodov, no klasické e-shopy sú stále obľúbeným cieľom ľudí, ktorí dávajú prednosť nákupu z pokoja obývačky pred vianočnou tlačenicou.

Vianočné bonusy

Dôvody sú tradičné - okrem pohodlia nižšie ceny, veľký výber, ale aj viaceré predvianočné bonusy, napríklad poradne s rozlične cielenými tipmi na vianočné darčeky, doprava zadarmo či exkluzívne vianočné balenie - darček vám príde tak, že ho už stačí položiť pod stromček. Horúcou novinkou je možnosť vrátenia či výmeny nepodareného vianočného darčeka. Ponúkajú ju napríklad predajcovia športových potrieb worker.sk, pod názvom Daruj bez obáv ju spustilo aj Hej.sk.

„Táto služba platí pre všetok tovar kúpený na Hej.sk od súčasnosti až do Štedrého dňa. Na vrátenie či výmenu tovaru majú pritom zákazníci dosť času až do 13. januára 2013. Vrátený tovar však nesmie byť rozbalený a zákazníci ho musia vrátiť aj s faktúrou, ktorá preukáže, že bol skutočne kúpený na Hej.sk,“ hovorí Jitka Součková.

Letia čítačky

A čo tento rok ľudia nakupujú najviac? „Ako každý rok sú to typické vianočné darčeky - malé domáce spotrebiče, mobily, tablety, čítačky elektronických kníh a hračky,“ vypočítava Jitka Součková, hovorkyňa internetového obchodu Hej.sk. „Najväčším hitom tohtoročných Vianoc však bude s najväčšou pravdepodobnosťou čítačka eReading,“ dodáva.

Zásady bezpečného nakupovania

Hoci má nakupovanie cez internet u nás stúpajúci trend, Slováci sú stále pomerne konzervatívni. Dôvodom sú obavy z podvodu. Pri dodržaní niekoľkých zásad sa mu však dá pomerne úspešne vyhnúť.

  • Nakupujte len cez osvedčené obchody. Ktoré to sú, zistíte na stránke Slovenskej asociácie pre elektronický obchod www.saec.sk.
  • Spoľahnite sa na skúsenosti priateľov, obchod si preverte skúšobnou komunikáciou - ak na vaše otázky nereagujú, mali by ste zvýšiť ostražitosť. Pozrite si aj reakcie zákazníkov na sociálnych sieťach, mnohé obchody tam majú svoje kontá.
  • Pozorne si prečítajte obchodné podmienky, najmä možnosť vrátenia tovaru a reklamácie.
  • Využívajte možnosť nákupu na dobierku alebo osobný odber - tak si môžete tovar skontrolovať pred tým, než zaň zaplatíte.
  • Výhodnosť ceny alebo akcie si overte vo viacerých obchodoch - nezriedka sa ukáže, že čo je v jednom obchode super zľava, je inde bežná cena.
  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].