Komentár Plus 7 dní.

Nancy Závodská: Ježiškova pasca

Nerada mentorujem, ale myslím si, že občas trochu prehovoriť niekomu do duše nie je na škodu. A tak som sa teraz, mesiac pred Vianocami, rozhodla trochu prehovoriť do duše nám všetkým. Nie politikom, ale bežným občanom.

Prinútilo ma obrovské množstvo vianočných televíznych reklám, ktoré - okrem toho, že nás rozčuľujú pretože predelia náš obľúbený program - skrývajú v sebe nevídané riziká. Reklamy v duchu - S nami si môžete nakúpiť darčeky, o akých ste vždy snívali, alebo - Zažite s nami neopakovateľné Vianoce, či - Nakupujte teraz a splácať budete až po Vianociach… Kto by odolal všetkým tým lákavým ponukám na nízke úroky, bonusy, darčeky a výhry?

Aj preto objem spotrebných úverov u nás každoročne narastá, a to najmä v tomto predvianočnom období. Akoby nám nevadilo, že ich úroky na Slovensku patria stále medzi najvyššie v eurozóne. Podľa vlaňajších štatistík spoločnosti Home Credit si napriek tomu pred Vianocami berie úver 15 percent Slovákov. Možno si poviete, že to nie je až tak veľa. Pridám zopár údajov. Podľa Slovenskej sporiteľne vyše 43 percent našincov stáli minuloročné Vianoce viac ako 500 eur. Pre niekoho je to výška mesačného platu, a tak nečudo, že v takom prípade siahajú ľudia po úveroch.

Ako sa však vraví, nič nie je zadarmo. A úvery už vôbec nie. Práve naopak. Darčeky na úver sa vám niekoľkonásobne predražia počas nasledujúceho roka. Ak sa, nebodaj, dostanete z nejakých dôvodov do finančnej tiesne a prestanete splácať, ľahko sa ocitnete v pazúroch exekútora. Číslo exekúcií na Slovensku je priam hrozivé - je ich viac ako 3,5 milióna. Z nich veľkú časť tvoria práve dlhy, ktoré si ľudia „vyrobili“ pre neuvážené predvianočné nákupy. Požičať si na darčeky znie fajn, ale každý odborník na financie vám povie, že je to absolútne nezodpovedné. Dovolím si pripojiť k tomu ešte tvrdšie slovné spojenie - je to donebavolajúca hlúposť.

Nechcem byť zlá, ale aj iniciatíva poslancov okolo Borisa Kollára, ktorí predkladajú do parlamentu návrh novely zákona o zákaze predvianočných reklám, sa mi zdá z podobného nepremysleného súdka. Strana Sme rodina navrhuje, aby reklama na spotrebné úvery, pôžičky a lízing nebola v období od začiatku novembra do Vianoc povolená. Možno je za tým naozaj dobrý úmysel, mne sa to však zdá ako lacný populistický trik. Navyše bez akejkoľvek logiky a šance na presadenie. To si nie-ktorí z pánov poslancov vážne myslia, že môžeme nejakým spôsobom obmedzovať podnikanie? A keby aj hneď také niečo prešlo (čo je absurdné), naozaj si myslia, že by to vyriešilo problém s dlhmi našincov? Určite nie. Práve naopak. Začal by kvitnúť trh s nelegálnymi subjektmi a pofidérnymi firmami, ktoré by určite hneď rady chňapli po darčekovchtivých obetiach.

Takže nám zostáva jediné - použiť zdravý sedliacky rozum, ktorý hovorí - prikrývať sa treba len takou perinou, na akú máte. Viem, znie to ako klišé, ale na Vianoce by fakt nemalo ísť o darčeky. Celkom sa mi pozdáva iniciatíva jednej známej, ktorá mi pred pár dňami povedala: „My sme sa v rodine už dávno dohodli, že na Vianoce si nedávame nijaké darčeky. Veď to, čo potrebujeme, si kúpime počas roka. Nikto nemá žiaden stres, čo komu kúpiť, a užívame si naozaj pokoj a pohodu.“

Nuž, neviem, do takéhoto štádia som sa ešte nedostala. A ruku na srdce - vidieť šťastné detské očká, ako žiaria pri rozbaľovaní darčekov, nie je pocit na zahodenie. Takže - bez darčekov asi nie. Ale ani bez rozumu. Finanční poradcovia majú na to, ako zbytočne nemíňať, jednu základnú a v podstate jednoduchú radu. Skúste platobné karty nechať doma a vložte si pred nákupom vianočných darčekov do peňaženky len toľko peňazí, koľko plánujete minúť. Zo psychologického hľadiska sa ťažšie púšťajú z ruky papierové peniažky…

  • Nancy Závodská, šéfredaktorka týždenníka Plus 7 dní

    Šéfredaktorka týždenníka PLUS 7 DNÍ pracuje vo vydavateľstve od roku 1994. Začínala v PLUS 7 DNÍ ako redaktorka, neskôr sa stala vedúcou oddelenia a zástupkyňou šéfredaktora. Venovala sa najmä politickej investigatíve. V roku 2006 bola zakladajúcou šéfredaktorkou denníka Plus JEDEN DEŇ. V novembri 2015 prevzala pozíciu šéfredaktorky týždenníka PLUS 7 DNÍ. 

Vianočné tipy na darček