S dcérou Simonou Stašovou (vpravo) podporili dobrú vec.

Bohdalová si dala zaregistrovať meno, môže na ňom zarobiť milióny

Meno legendárnej herečky Jiřiny Bohdalovej bude slúžiť ako značka.

Populárna Češka Jiřina Bohdalová dokonale ovláda nielen herecké umenie, ale i umenie zarábať peniaze. Pred časom si totiž zaregistrovala svoje meno ako ochrannú známku.

V prípade, že sa niekto rozhodne vyrobiť a predávať napríklad hrnce alebo pančuchy s nápisom Jiřina Bohdalová, tvrdo narazí. Právo používať túto značku má len majiteľka ochrannej známky.

Herečka mlčí

Bohdalová má za riekou Moravou podobné postavenie ako Karel Gott, Národné divadlo alebo Chrám svätého Víta. Bez ohľadu na to, či ide o ľudí, alebo stavby, každému možno prisúdiť prívlastok národná inštitúcia. Vyvolávajú emócie, vedú sa o nich vášnivé spory. A tak je to i so slávnou moderátorkou, zabávačkou a herečkou.

Rodáčka z Prahy si zaregistrovala krstné meno aj s priezviskom na výhradné použitie. A nebola by to Bohdalová, keby tak neurobila vo veľkom štýle - registrácia sa vzťahuje na sedemnásť zo štyridsiatich piatich možných tried. Len ich opis zabral v databáze českého Úradu priemyselného vlastníctva neuveriteľných päťdesiatšesť riadkov. Prvá dáma českého filmu má vďaka registrácii výhradné právo použiť svoje meno na pivo, autá, spodnú bielizeň, kozmetiku a mnoho ďalších tovarov a služieb.

Predstaviteľka komediálne ladených i dramatických postáv sa s médiami o registrácii baviť odmietla. Isté je iba to, že ju ochrana mena stála zhruba 12-tisíc českých korún, takmer 465 eur. Herečka tak vraj urobila preto, aby jej meno niekto nezneužil.

Avšak podľa právnika Petra Kůtu ide o posilnenie právnej ochrany, pretože meno každého človeka je v Česku chránené už na základe Občianskeho zákonníka. Registrácia mena ako ochrannej známky môže zároveň uľahčiť prípadným dedičom vymáhanie práv spojených s danou osobou.

Fenomén „Bohdalka“

Bohdalová je v Česku známy pojem - pozná ju každý bez rozdielu pohlavia a veku. Nie všetci však majú na dvakrát rozvedenú matku dnes už dospelej dcéry Simony Stašovej, ktorá je tiež herečka, rovnaký názor. Zatiaľ čo jedni na ňu hľadia so zbožnou úctou a s nekritickým obdivom, iní jej nevedia odpustiť „bratríčkovanie“ s politikmi bez ohľadu na stranícke tričko a komerčné aktivity.

Fakt je, že Bohdalová vďaka talentu ovládla český film a televíziu na niekoľko desaťročí, no hraním sa jej aktivity nekončia. Populárna umelkyňa ešte varí pred kamerou, píše kuchárske knihy a angažuje sa v reklame.

Zlé jazyky tvrdia, že aj v prípade registrácie išlo výlučne o peniaze. Každé slávne meno má totiž reklamný potenciál, schopnosť prilákať a presvedčiť zákazníkov a zarobiť tak svojmu majiteľovi nemalé peniaze. Napokon, lepšie sa predáva panvica, na ktorej varí Bohdalka, ako bezmenný kus teflónu.

S Milošom Zemanom: Herečka oslavuje jeho víťazstvo v prezidentských voľbách. U časti verejnosti si za to vyslúžila kritiku. Foto: JAN ZÁTORSKÝ/MAFRA/profimedia.sk

Logický krok

Riaditeľ Asociácie českých reklamných agentúr Pavel Brabec však pripomína, že majiteľ známeho mena musel najskôr investovať veľa času a úsilia. „Emócia, ktorá je v mene skrytá, je naozaj vysoká a túto hodnotu možno zúročiť. Preto je legálne a úplne správne, že sa o tieto veci vlastníci slávnych mien starajú,“ tvrdí.

Odhadnúť „cenu“ mena Jiřina Bohdalová je takmer nemožné, no uvažovať vraj možno v miliónoch českých korún. „Ako jedna z mála je schopná ovplyvniť veľmi početnú a v určitej kategórii veľmi zaujímavú časť zákazníkov. Napríklad dôchodcovia už dávno nie sú len deduškovia a babičky so šatkou, ktorí vysedávajú pred domom a chovajú hydinu. Dnešní dôchodcovia vedia žiť,“ hovorí Brabec.

Experti sa zhodujú, že ochrana mena v prípade populárnych ľudí je logickým rozhodnutím. Celebrity reprezentujú nejaký postoj a štýl, ktorý ľudia vnímajú, prípadne majú tendenciu napodobňovať ho alebo sa s ním stotožniť. História pritom pozná viacero prípadov vypočítavých obchodníkov, ktorí sa chceli priživiť na menách slávnych.

So zneužitím mena v reklame sa v minulosti stretol aj Karel Gott. Mnohonásobný Český slávik vraj prišiel pre predaj parfumov nesúcich jeho meno o viac ako deväť miliónov českých korún, takmer 350-tisíc eur. Ani to však speváka nedonútilo zaregistrovať si meno ako ochrannú známku.

Opačným prípadom je speváčka Helena Vondráčková, ktorá má okrem mena zaregistrovaný aj vlastný podpis. S registráciou mena neotáľali ani populárni športovci - bývalý tenista Ivan Lendl alebo bývalý hokejový brankár Dominik Hašek.

O rovnakom kroku uvažuje aj český hudobník a producent Michal David. „Meno sa dá zneužiť rôznym spôsobom, napríklad čo sa týka internetu alebo akéhokoľvek ďalšieho média,“ dôvodí.

  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].