Zlatoš s rodinou: S manželkou Tinou a dcérou Amelie Zoe.

Chcete naozaj schudnúť? Buďte sebci, radí expert

Krátkodobé trápenie tela nemá žiadny význam - tvrdí Tóthov výživový poradca Vlado Zlatoš.

Zabudnite na diéty. Oplatí sa len komplexná zmena stravovacích návykov. Taká, kde pevnú vôľu ani nebudete potrebovať. Také je presvedčenie experta na zdravý životný štýl Vlada Zlatoša. Muža, ktorý už pár rokov robí výživového poradcu nášmu olympijskému víťazovi v chôdzi Matejovi Tóthovi. „Na krátky čas nemá diéta skutočne žiadny význam. Na konci budete slabší, chorľavejší, tučnejší. Stojí vám to za jedno leto v plavkách?“ pýta sa autor viacerých kníh o zdravej strave a funkčnej kondícii a jedným dychom dodáva: „Zmysel má len trvalo udržateľná životospráva. Iná cesta ako dlhodobý plán neexistuje. Ani vám ju neodporúčam hľadať.“

Na Vianoce dva koláče

Kopírovať Tóthov striktný stravovací plán by pre bežného človeka asi nebolo optimálne. Maťo prešiel na nízkosacharidovú diétu, často vôbec neraňajkuje a sladkému sa vyhýba. „Cez Vianoce som si dal len dva koláče. Od oboch mám po jednom. S orechmi a bez cukru,“ priznáva náš chodecký majster sveta. „Teoreticky by sa Maťov jedálny lístok dodržiavať dal. Vždy je však dobré rešpektovať individuálne zvláštnosti danej osoby. Maťo svoj životný štýl optimalizoval asi 22 mesiacov. Nedá sa automaticky očakávať, že bude vyhovovať aj ostatným. A už vôbec nie počítať, že budú vďaka tomu podávať rovnaké fyzické výkony ako on,“ vraví Zlatoš.

FOTO Z tejto bacuľky je dnes modelka: Neuveríte, v čom spočíva tajomstvo jej chudnutia!

Nejedia cukor a vyzerajú fantasticky. Ktoré hviezdy držia no-carb diétu?

Podstata úspechu, ak chce mať človek kondíciu a žiť zdravo, spočíva aj v načasovaní stravy. „Na jedlo si treba nájsť čas a aspoň raz denne mu venovať plnú pozornosť. Napríklad na večeru. Biostrava je fajn, ale nehľadajte v tom žiaden zázrak. Môžete konzumovať aj biopotraviny, no v nesprávnej kombinácii alebo načasovaní vám to ani tak nepomôže,“ radí náš expert.

Žiadne trápenie: Matejovi Tóthovi už koláče nijako nechýbajú.
Žiadne trápenie: Matejovi Tóthovi už koláče nijako nechýbajú.
MATEJ JANKOVIČ

S hladom opatrne

Rozumné a zdravé je podľa neho čiastočne hladovať. „Jesť od večere až za ďalších 14-16 hodín. Aspoň dva razy do týždňa by to mal absolvovať každý, komu na zdraví záleží. Prospieva to najmä tukovému metabolizmu (bunkám, mitochondriám). Nehovoriac o tom, že telo v tomto čase prirodzene spaľuje viac tukových zásob, ktorých má drvivá väčšina ľudí nadmieru. Aj takýmto spôsobom mu zabezpečíte prirodzenú detoxikáciu a nemusíte riešiť už nič ďalšie.“ Podobných prestávok môže byť viac, ak si trúfate, no je nutné postupne sa adaptovať. „Hlad je silný stresový faktor, s ktorým treba narábať opatrne.“ Rovnako záleží na tom, čo si vkladáme do úst.

Pijete denne citrónovú vodu? Primiešajte do nej TOTO a tuky nemajú šancu!

Vaše telo ho bude milovať: TENTO požierač tukov vás zbaví 5 kg a opuchov

Správna výživa má na fungovanie a energiu človeka zásadný charakter. „Absolútne zásadný. Určite si viete predstaviť, čo znamená v praxi taká mentálna hmla (útlm z nedostatku energie), ktorá najčastejšie nasleduje po nevhodnom jedle. Naopak, pri hlade len málokedy človek pociťuje nedostatok energie a nie nadarmo sa hovorí, že hladný vlk lepšie loví. Každé jedlo, ktoré si vkladáme do úst, by sme si mali vyberať podľa toho, čo chceme, aby v našom tele spôsobilo. Ak chcete preprogramovať svoj metabolizmus z cukrového na tukový, začať spaľovať významnejšie množstvo (aj podkožného) tuku, mať viac energie, lepšiu imunitu, vyššiu fyzickú výkonnosť alebo krajšiu estetiku, musíte rozumieť svojmu telu a vyberať preň optimálnejšiu výživu,“ načrtáva možné riešenie Zlatoš.

Buďte sebci

Je nevyhnutné nájsť si v tejto oblasti na seba čas. „Všetci musíme pracovať, venovať sa rodine, ale ak sa nebudeme venovať najprv sebe, naša kvalita života sa zhorší a všetko ostatné si nebudeme môcť vychutnať naplno. Budeme obmedzovaní čoraz viac a potom sa jedného dňa prebudíme a už bude neskoro. Zdravie bude preč. Kto chce mať dobré výsledky, musí mať v hlave iné priority.“ Ich súčasťou by mal byť aj pravidelný pohyb.

Zdravé avokádo: S týmto tropickým ovocím chybu v stravovaní neurobíte.
Zdravé avokádo: S týmto tropickým ovocím chybu v stravovaní neurobíte.
profimedia.sk

„Nie je podstatné len cvičiť, ale aj pohyb všeobecne. Je načase začať sa zaoberať tým, aký pohyb je pre vaše telo výživný. Vďaka ktorému môžete prospievať. Len sa prejsť pár minút do práce a potom celý deň presedieť v jednej polohe nestačí. Nedostatok pohybovej výživy vedie z dlhodobého hľadiska k postupnej fyzickej degenerácii, ktorá sa skončí invaliditou,“ varuje Zlatoš.

Zdravé tuky

Základ jeho stravy stojí na nízkosacharidovom, nízkofrekvenčnom a vysokotučnom stravovaní. „Spolu s manželkou preferujeme zdravé a kvalitné tuky, ktoré tvoria minimálne 50 percent z celkového energetického príjmu - ideálne až 70 percent, ale k tomu sa treba postupne a primerane prepracovať. Za také považujeme slaninu, bryndzu, maslo, ghee maslo, kokosové produkty, olivové produkty, avokádo, sladkú smotanu, tučné mäso, vajcia, s mierou vybrané orechy, najma makadamové, a ďalšie kvalitné živočíšne tuky.“

Alkohol? Prečo nie. „Malý pohár červeného vína dva-tri razy do týždňa je zdraviu prospešný. Pre väčšinu dospelých ľudí. Je to však rovnako individuálna záležitosť. Ten, kto už má svoje odpité, má podlomené zdravie, tomu ani malé množstvo nebude prospievať. Niekto, kto je však zdravý, má mnoho energie a zdravú pečeň, má veľkú toleranciu aj k takýmto neduhom.“

Keď kávu, tak s mliekom

Kým niektorí odborníci nad pitím kávy s mliekom len zalamujú rukami, Zlatoš razí diametrálne odlišný názor. „Káva je užitočná, ale ešte užitočnejšia je v kombinácii so smotanou, s maslom alebo veľmi funkčnými MCT tukmi. Tie v súčinnosti s kávou pomáhajú zlepšovať zdravý tukový metabolizmus. Opäť platí, aj toto robte s mierou a rozvahou. Ak ste od nej už závislí a neviete bez nej existovať, je načase pouvažovať o dobrovoľnej abstinencii aj od kávy.“ Aj ďalší názor Tóthovho poradcu prekvapuje.

„Zabudnite na to, že raňajky sú najdôležitejšie jedlo dňa. Môže to platiť iba pre tých, ktorí sú naozaj veľmi hladní. Ale potom je rozumné najbližšie až kvalitne večerať - asi tak za desať hodín.“ Ani jesť päť ráz za deň 35-ročný otec dcéry Amelie Zoe neschvaľuje. „Zdravé je jesť čo najmenej. Najviac však trikrát, aj to s čo najdlhšími prestávkami medzi jedlami. Nie menej ako päť hodín. Optimálna výživa je však len začiatok. Po nej nasleduje výživný pohyb a nakoniec trvalo udržateľná životospráva,“ radí muž, ktorého životnou filozofiou je veta - Staň sa lepšou verziou samého seba.