Vľavo Kleopatra z Turca: Aby sa pripomenula, znova nastúpila do reality šou. Vpravo prvá dáma slovenského divadelníctva Emília Vášáryová.

Degradujeme? Postavičky z reality šou zarábajú viac ako divadelní herci

Mesačný plat divadelného herca zarobí Martinka z Turca za jeden večer.

Pozrite, to je Adam! A vedľa neho Lucia! Akú má príšernú kabelku! - debatujú kuchárky v práci. Namiesto toho, aby vydávali v jedálni obed, pozerajú cez okno von - na ulici stojí slávny pár zo slávnej Farmy. Obed aj zákazníci musia počkať. Všade, kam sa Adam Kováč a Lucia Frčková pohnú, rozdávajú autogramy. V médiách ich tváre vidíme častejšie než Zdenu, Dianu či Emíliu. Oplatí sa chvíľková sláva na Slovensku viac než dlhé roky driny a priehrštia plné talentu? Pokúsili sme sa porovnať, komu sa u nás žije lepšie - či typickému produktu reality šou, alebo uznávanému hercovi v divadle. Kto z nich zarobí na Slovensku viac?

Na hanbu

O platoch v divadlách roky kolujú legendy. Herci týždne skúšajú, aby večer čo večer vychádzali s kožou na trh. Odtrpia si trému a pred divákmi prednášajú často náročné party. Napriek tomu múzami pobozkaní umelci radi berú moderátorske kšefty, úlohy v mizerných seriáloch alebo sa zatvárajú do dabingu. Nie je výnimkou, keď známy herec, o ktorom si všetci myslia, že sa topí v tisíckach eur, berie v materskom divadle mesačný plat 350, 400 eur. Starší kolegovia sú na tom lepšie, na doskách, ktoré znamenajú svet, zarobia aj 600 eur mesačne. „Divadelný plat možno vystačí na účty,“ priznal nám aspoň Ady Haydu, ktorý hrá v bratislavskej Astorke Korzo ’90. „Som zamestnanec vyššieho územného celku, platy máme podľa tabuliek a s tým nič nenarobíme. Ešteže máme seriály a dabingy, aby sme mohli žiť. Divadlo však máme radi, lebo je to jediná kultúra, ktorá nám zostala. Tam ukazujeme, že vieme hrať,“ prízvukoval nám.

Za luxusný koníček označuje prácu s múzami aj riaditeľ nitrianskeho Divadla Andreja Bagara Ján Grešo. „Každý, kto robí v divadle, ho naozaj musí ľúbiť,“ povedal a netajil, že v „jeho“ divadle sa pohybujú základné platy hercov „od 400 do 750 eur“. V hrubom. „Stále platí zatriedenie, keď nastúpi mladý človek do divadla, viac ako 450, 500 eur nedostane. Musí niečo dokázať, potom mu môžeme plat zdvíhať podľa mzdových fondov. V tomto kolose musíme korčuľovať vo finančných limitoch.“ Takzvané rolovné, ktoré dostávajú za každý večer na javisku, je len symbolické. „Ak niekto odohrá dvadsať predstavení, môže dostať 90 eur navyše.“ V tejto situácii divadlu nezostáva nič iné, len vychádzať zamestnancom, ktorí sa snažia zarobiť v televízii či dabingu, v ústrety. „Riešime to prípravou plánu, aby divadlo, ktoré je ako inštitúcia prvoradé, fungovalo a zarábalo. Ale aby si vo voľnom čase mohli herci privyrobiť." Len preto sa riaditeľovi ešte nestalo, že by mu niekto zrútený klopkal na dvere, že nemá na nájomné. „De jure je divadelný zákon dosť plytký, lebo je starý. Bolo by dobré, keby zohľadňoval, že mladí ľudia nemajú také príjmy, aby žili dôstojne,“ dodáva Grešo. O nič lepšie na tom neboli donedávna ani herci našej prvej scény, Slovenského národného divadla. že keď sa spýtate tých elitných na platobnú mizériu v kultúre, neuspejete. Nepochvália sa ani neposťažujú. „Nehnevajte sa, ale cez telefón žiadne rozhovory nedávam,“ povedal nám aktuálny šéf činohry Emil Horváth a zložil. „Mňa to nezaujíma, z divadla som odišiel pred dvoma rokmi,“ odbil nás zas jeden z jeho predchodcov Juraj Slezáček. „Mne sa nikto neprizná, koľko zarába,“ vyhla sa odpovedi divadelná diva Emília Vášáryová. „Nezaujíma ma to,“ reagovala na tému platy kolegyňa Zdena Studenková. „Teraz nemôžem,“ dodal Maroš Kramár, ktorý pritom už členom SND nie je. Najpríjemnejší bol František Kovár: „My sa k platom nemôžeme vyjadrovať, lebo sme podpísali klauzulu, že ich nemôžeme zverejňovať. V podstate ani pred kolegami. Takže, bohužiaľ.“ Pridala sa k nemu Soňa Valentová. „O peniazoch je ošemetné hovoriť, lebo ľudia si myslia, že v divadle zarábame milióny.“ Milióny nie, ale určite viac než kolegovia v menších divadlách alebo na vidieku.

1 500 eur mesačne

Keď sme chceli vedieť, v akých výškach sa pohybujú mzdy našich najuznávanejších divadelníkov, museli sme vytočiť číslo ich bývalého generálneho riaditeľa divadla Ondreja Šotha. Práve ten velikánom zo SND mzdy asi pred rokom výrazne upravil. „Ľuďom, čo niečo znamenajú, som zvýšil platy maximálne, ako som si mohol dovoliť. Na Slovensku je kultúrna obec na mizine, sú to veľmi nízke mzdy, ktoré nedosahujú niekedy ani priemer na Slovensku. V mojej koncepcii bolo osobnosti SND ekonomicky vyzdvihnúť,“ dôvodil nám Ondrej Šoth. „Málokto vie, čo je to byť hercom na javisku. Čo to stojí energie učiť sa dennodenne texty a keď sa niečo nehrá tri týždne, opakovať si ich nanovo. To je tvrdá rehoľa. Rozdiel je aj medzi Bratislavou, Bystricou alebo Prešovom. Náklady na život sú v hlavnom meste o jednu tretinu vyššie a stále sa hovorí, že SND je prvá scéna. Tak keď je, musí byť aj mzdovo prvá scéna. Pre mňa bolo absurdné, keď Zuzana Fialová hosťovala v SND a hrala ťažké štvorhodinové predstavenie Anna Kareninová za 160 eur. Chápete? Tanečníci z baletu, ktorí hosťovali v opere, mali rolovné tri eurá za večer.“ Do Šothovho príchodu sa vraj v SND našli asi traja, štyria umelci, ktorí brali „až“ 900, maxi

málne 1 000 eur mesačne. „Zamestnanci nemajú tabuľkové, ale zmluvné mzdy. A v SND bol v určitom období nastavený mzdový systém, ktorý sa roky nehýbal. Dnes sa v SND pohybujú platy najkvalitnejších hercov, myslím, do 1 500 eur v hrubom. Nie všetci majú vysoké platy, len najvyššia kvalita, ktorá najviac hrá a sú to osobnosti.“ Podľa výročnej správy bol vlani v divadle priemerný plat na úrovni 893 eur. Stále tu totiž hrajú herci, ktorí sa mesačne uskromnia so 600 eurami. K tomu prirátajme „rolovné“ - to môže mesačne vychádzať na 150 až 200 eur. „Keď to zdaníte, nie sú to veľké peniaze,“ vraví Šoth, podľa ktorého viac než na Slovensku zarobia divadelní umelci už aj na Ukrajine.

Štyri hodiny na scéne: Jedno z najťažších činoherných predstavení Anna Karenina. Foto: Ctibor Bachratý

Rozmýšľa ako Madonna

Na druhej strane sledujeme na Slovensku nový fenomén. Hviezdy televíznych reality šou. Čím vedia menej, tým lepšie. Stačí sedliacky rozmýšľať a dobre sa predať. Čo je zvláštne, oproti hercom sa za svoje honoráre, väčšie či menšie, nikdy nehanbia. Tí najúspešnejší začínajú skromne a postupne zvyšujú nároky. Napríklad svojská Martinka z Turca, ktorá vstúpila do televíznej histórie formátom Farmár hľadá ženu, dnes za menej než 20 eur ani z postele nevstane. Aj keď sa to nezdá, táto rázovitá žena nebude najhlúpejšia. Najprv si urobila meno v jednej reality šou, čo ju nečakane vynieslo na vrchol. Vďaka tomu už asi dva roky prijíma pozvania na večierky, narodeninové oslavy, diskotéky, jej spoločnosť si na párty objednali aj trenčianski hokejisti na čele s Mariánom Gáboríkom. Nie zadarmo, podľa našich odhadov môže za večer kasírovať 200, niekedy aj 300 eur. Aby stredoslovenská Kleopatra udržala svoju značku na trhu, prihlásila sa teraz do televízie znova - do reality šou Farmár hľadá ženu III. „Myslí si, že je hviezda, a chce sa ľuďom pripomenúť,“ prezradil nám za Martinu, ktorá práve nakrúca, zdroj z televízie.

Aby diváka nezunovala, zainvestovala a obnovila si svoju garderóbu. „Myslí si, že udáva trendy, a potrebuje, aby tie najlepšie veci, ktoré má, ľudia videli.“ Len za to, že sa prostoreká Kleopatra s ponožkami v lodičkách znova postavila pred kamery, si vypýtala honorár okolo tisíc eur, čo nie je veľa. Každý ďalší deň, ktorý strávi u nového farmára, sa však táto cifra bude zvyšovať. Ráta tiež s tým, že svoju chvíľkovú slávu predĺži a bude na nej ďalšie dva roky ryžovať.

Nestíhajú

Na výslní sa teraz ohrieva i mladučký Adam Kováč, nad ktorým sa v úvode článku nadchýnali kuchárky. Študent z Bratislavy, ktorý vyskúšal niekoľko povolaní. Tým, že si v reality šou Farma našiel frajerku Luciu Frčkovú, svoju hodnotu na trhu znásobil. Kde sa zaľúbená dvojica objaví, vyvoláva šialenstvo. „Naposledy v Dolnom Kubíne - prišli za mnou dve osemnásťročné dievčatá. Keď ma uvideli, rozplakali sa. Vraj sa im splnil životný sen,“ približuje nám súčasný stav mladý muž. „V Kamenici bolo 1 500 ľudí a keď sme zakričali, či pozeral niekto Farmu, naozaj tisíc ľudí dalo ruky hore a začalo skandovať naše mená. Tam to bolo geniálne. Prešli sme napríklad dedinou Oravská Poruba a hneď od nás chceli, aby sme sa stali krstnými rodičmi kaderníctva, ktoré tam práve otvárali. Najlepšie o nás bolo postarané na Orave. Ubytovanie, apartmán, jedlo, všetko bolo zaplatené. Všetky atrakcie s nami chceli vyskúšať. Kone, splav, ukázali nám zámok. Ale takto je to teraz, s výnimkou Bratislavy, kde sú na známych ľudí zvyknutí, po celom Slovensku. Obrovský boom, milión ľudí, každý sa chce vyfotiť. Hlavne dievčatá vo veku okolo osemnásť rokov. Toto beriem ako obrovskú životnú kuriozitu, že my sme takí obyčajní ľudia a diváci robia takúto fantasmagóriu,“ krúti nad nečakanou slávou hlavu.

Aj preto televízia Adama angažovala po Farme do ďalšej reality šou Pláž 33. Zaplatila mu vraj kráľovský honorár, podľa medializovaných informácií mal za každý týždeň za barom vziať 500 eur. Aj bez toho sa však nemá s priateľkou na čo sťažovať. „Každý víkend sme dosť vyťažení. Skoro každý piatok a sobotu až do konca septembra máme plný kalendár. Autogramiády, diskotéky, festivaly, pozývajú nás do porôt rôznych súťaží, na súkromné oslavy. Všade, kam prídeme, nám preplácajú organizátori dopravu a konzumné.“ Za menšiu akciu berie každý po 200, 300 eur, stalo sa už neraz, že si za noc prilepšili aj o podstatne vyššiu sumu. „Na jednej diskotéke na východe, na ktorú prišlo 1 500 ľudí, sme dostali každý 800 eur. Prišli sme okolo polnoci, hral som chvíľu ako DJ, kvázi som to moderoval a burcoval ľudí, zabávali sme sa tam až do rána.“

Predháňajú sa: Bradavky, zadky a emócie ukazujú prešpekulované postavičky z reality šou premyslene a na počkanie. Foto: Michal Smrčok

Čo na to Milka a spol.

„Nepoteším vás, pretože ja tieto veci nepozerám,“ reagovala prvá dáma slovenského herectva Milka Vášáryová. S témou finančného ohodnotenia skutočných umelcov a televíznych postavičiek sme u nej neuspeli. „Viem, že nejaká Farma sa objavuje v televízii, ale to ja nemôžem pozerať. Považujem za zbytočné takto strácať čas. Sú to také zúfalé výkriky a je mi to jedno,“ odmietla nás sedemdesiatročná členka SND, ktorá berie jednu hereckú cenu za druhou, je držiteľkou štátnych cien, trikrát získala divadelné ocenenie Dosky a v roku 2004 Českého leva. Samozrejme, vyjadrovať sa k postavičkám reality šou bolo pod úroveň aj iných jej kolegov. „Keď sú ľudia hlúpi a dajú im toľko za to, nech im dajú. Každý si chce zarobiť, ja im doprajem. Keď je niekto ochotný zaplatiť za ‚neumenie‘, tak nech sa páči, nič s tým nenarobíme. Smutné však je, že za umenie sa im všetko zdá veľa. Degradujeme,“ komentovala zárobky neznámych Soňa Valentová.

Najvýstižnejšie však aktuálny stav hodnôt zhrnul divadelný režisér Nikita Slovák. „Nesledujem reality šou a ich kladných alebo záporných hrdinov nepoznám vôbec. Jedno je však pre mňa nepochopiteľné, že v povedomí verejnosti sú na takom istom mieste ako herci, spisovatelia či speváci,“ tvrdil otvorene a vytiahol aj postrehy z aktuálneho divadelného života: „Ak patríte k tým pár šťastlivcom a ste zamestnaní v divadle, dostávate niečo ako podporu v zamestnanosti, smiešny plat, za ktorý hráte občas aj viac ako dvadsať predstavení mesačne. Svoje umenie obhajujete každý večer, ste súčasťou súkolia, v ktorom vám nikto nič nedaruje. Väčšinou máte vysokú školu a riadnu dávku talentu. Učíte sa scenár, máte trému a zodpovednosť za premiéru. A potom prídu novinári a na vašej premiére fotia niekoho, kto má len krstné meno, pár vulgárnych úvah v reality šou a bezbrehú chuť byť slávnym, samozrejme, dočasne aj väčšie honoráre. Ale ak môžem hovoriť za svojich kolegov udržujúcich si svoju úroveň a dávku hrdosti, nemenili by sme.“

  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].