Drahé prešľapy športovcov: Od hriešnikov dávajú sponzori ruky preč

Sponzori už opustili športové esá aj za nepatričné poznámky o homosexuáloch či výchovnú bitku syna.

Korupčné aféry v atletike či vo futbale, dopingové škandály v cyklistike alebo hrubé prešľapy hviezd z iných odvetví. Profesionálny šport je stále plný káuz, ktoré vzťahu športovec - sponzor poriadne ubližujú.

Búrlivý sexuálny život golfistu Tigera Woodsa, výlety za prostitútkou v podaní futbalového útočníka Manchestru United Wayna Rooneyho v čase, keď mal doma tehotnú manželku, či šluky marihuany a šoférovanie pod vplyvom alkoholu u najúspešnejšieho plaveckého olympionika všetkých čias Michaela Phelpsa nezostali bez reakcie.

Ani dopingové priznanie z užívania meldónia od ruskej tenistky Marie Šarapovovej. Obdivované športové esá vďaka týmto prešľapom prišli o milióny dolárov.

Firmy, ktorým dovtedy prepožičiavali tvár, sa im postavili chrbtom. Sponzoring športu dnes občas vyzerá ako riskantný biznis. Môže to byť zlatá baňa, no len v prípade, ak sa vzťah športovca so sponzorom nenaruší.

Horší než zvieratá?

Filipínsky boxerský šampión Manny Pacquaio si poriadne zavaril, keď vyhlásil, že homosexuáli sú horší ako zvieratá. Okamžite sa ho zriekla firma Nike aj spoločnosť Wonderful Pistachios. Losangeleský obchod The Grove mu zakázal vstup. „Chodia k nám ľudia z gay komunity. Necítili by sa dobre, keby na seba narazili,“ vysvetlil majiteľ obchodu Rick Caruso.

Americký golfista Tiger Woods prišiel pre sexuálne škandály so švédskou modelkou Elin Nordegrenovou na reklamných príjmoch o viac než 20 miliónov dolárov. Niektorí to odhadli až na dvojnásobok.

Tiger, ktorý už v dvadsiatich piatich rokoch mal zmluvu s General Motors a päťročný kontrakt s Nike v hodnote 105 miliónov dolárov, napokon skončil až na klinike liečby sexuálnej závislosti. Opustil ho Gillete, Gatorade aj spoločnosť Accenture. Nike sa ho, prirodzene, zrieklo tiež. Dnes žije sám v haciende za 60 miliónov dolárov a väčšinu času vraj trávi hraním videohier. Už dlho žiadny turnaj nevyhral.

Adidas a Nestlé zasa ukončili spoluprácu s Medzinárodnou atletickou federáciou, keď vyšli najavo korupčné aféry jej bývalého senegalského šéfa Lamina Diacka.

Nedávno sa médiami prevalila meldóniová kauza ruskej tenistky Marie Šarapovovej. Prípad ešte nie je uzavretý, no Porsche aj Nike už pozastavili so športovkyňou kontrakt. Spoločnosť TAG Heuer sa rozhodla nepredĺžiť ho.

Čítajte viac:

Sponzor je pán. Islamským mecenášom európskych klubov vadia kríže

Hrozí strata dôvery

„Čím väčší sponzor a previazanejší vzťah so športovcom, tým väčšie škody môže prípadný škandál narobiť. Ak vám pri mene vinníka už automaticky naskakuje nejaká asociácia so značkou, tak z toho musí daná firma okamžite vycúvať. Ak nechce riskovať stratu dôvery,“ vraví odborník na športový marketing zo spoločnosti Generations Daniel Bradáč.

Tá zastupuje napríklad automobilového pretekára Maťa Homolu. Podľa Bradáča je dnes situácia v športovom sponzoringu odlišná než v minulosti.

„Už neplatí, že zlá reklama je tiež reklama. To je hlúposť. Každá firma i korporácia vyznávajú nejaké hodnoty a keď ich športovec, ktorého tvár roky spájajú s ich menom, sklame, musia zvážiť, či to má pre ne nebezpečné účinky, alebo nie.“

Bestovcom odzvonilo

Časom Georgea Besta, hviezdneho futbalistu Manchestru United, na reklamnom poli, podľa neho, odzvonilo. „Best vo veľkom jedával hamburgery, opíjal sa, chodil na diskotéky. Na druhý deň aj tak dokázal rozhodovať zápasy a všetko bolo v poriadku. Dnes by nebol taký úspešný, dovolím si tvrdiť. Šport je dnes dynamickejší, rýchlejší, ide o väčší výkon.“

Podľa Bradáča stále platí, že športovci sú tu primárne na to, aby vyhrávali. Sponzori však majú právo zväzovať ich pravidlami. „Keď idete do sponzoringu, nedávate peniaze len samotnému športovcovi. Raz alebo dva razy toľko zaplatíte za aktiváciu celého sponzoringu a to už je veľa peňazí.“

Podľa marketingového riaditeľa Českého olympijského výboru Marka Tesařa sa odchodom značiek od veľkých mien v prípade problému nemožno čudovať. „Sponzori sú pod veľkým tlakom verejnosti, zákazníkov aj médií. Preto reagujú tak rýchlo,“ povedal pre denník MF Dnes.

Čas pre individuality

Aj slovenské firmy dnes pristupujú k športu inak. „Veľké korporácie sa už neboja prejsť od sponzorovania tímových športov k individualitám. Strach, ktorý v minulosti mali, prekonali. Kolektívne športy sú stále istota. Keď sa jeden zraní, naskočí druhý. Hokej a futbal navyše majú stále dostatok fanúšikov plných očakávaní.

Keď sa dnes spýtate ľudí na ulici, či máme šancu vyhrať blížiace sa futbalové EURO, vždy sa nájde desať percent bláznov, ktorí budú tvrdiť, že áno. V takom prípade môžete ťažiť z očakávania.

Pri individuálnych športoch je však situácia iná. Musí existovať oveľa väčšia spojitosť s morálnymi hodnotami. Hantuchová, Moravcová, Mečíř mali spočiatku len lokálnych sponzorov. Veľkí sa takej spolupráce báli. Sagan či Cibulková však pomohli tomu, že globálne firmy si ich všímajú viac. Aj u nás. Stále však platí, že na konci dňa musí prísť výkon. Ten je stále prvoradý,“ pokračuje Bradáč.

Upozorňuje, že treba zvážiť, s kým sa dohodnúť a ako vybraného športovca prezentovať. Účinkovanie Adama Žampu v reklame na bločkovú lotériu s Evou Mázikovou vraj nebol šťastný ťah. „Rovnako keď sa Dominik Hrbatý otočí do kamery a povie: Milujem túto poisťovňu. Tomu nikto neverí.“

Bradáča prekvapilo aj rozmýšľanie Igora Vlhu, otca Petry Vlhovej, keď vyhlásil, že sponzorov bude riešiť až po sezóne. „To je hlúposť. Niet na čo čakať.“ Podľa Bradáča si dnes šikovní športovci so správnym postojom dokážu slušne zarobiť. Len musia byť schopní zvyšovať základňu fanúšikov.

Ich zverenca Maťa Homolu sleduje na Facebooku už viac než 65-tisíc ľudí. „Keď sme prekročili 57-tisíc, niektoré firmy sa ozvali samy,“ vraví. Prípadný podvod by však ani Bradáčova spoločnosť Homolovi netolerovala.

„V žiadnom prípade. Keď športovci začnú dosahovať medzinárodné výsledky, tak už majú minimálne desať rokov práce za sebou. To je dosť, aby ste spoznali ich charakter či potenciál. Aj keď stať sa môže všeličo.“

Najskôr bitka, potom svadba

Hviezdu amerického futbalu Adriana Petersona potopila v novembri 2014 bitka. Štvorročnému synovi naložil za to, že strčil do svojej sestry. V Petersonovi, ktorý mal ročný plat 14 miliónov dolárov, vzkypela žlč a trstenicou ho zmlátil do krvi. Reakcia sponzorov? Najskôr s ním ukončila zmluvu sieť hotelov Radisson, vzápätí Castrol Oil aj farmaceutická spoločnosť Mylan.

„Nikdy som nechcel pre tím Vikings predstavovať žiadny problém,“ bránil sa. „Chcel som len jediné. Naučiť syna rozlišovať dobré od zlého. Verím, že keby ma rodičia netrestali rovnakým spôsobom ako ja teraz svojho syna, stalo by sa aj zo mňa dieťa ulice. Vždy som veril, že spôsob, ktorým ma rodičia trestali, má veľký podiel na mojom úspechu,“ tvrdil. Márne.

Za mreže síce nemusel, no bývalého najužitočnejšieho hráča súťaže odsúdili na 80 hodín verejných prác a pokutu štyritisíc dolárov. Za rozhodnutím sponzorov však stáli aj jeho predošlé škandály. Prichytili ho, ako si v spoločnosti rodinných priateľov, ba aj neplnoletého brata užíva sex so štyrmi ženami naraz.

Zle pre bitku dopadol pred dvoma rokmi aj ďalší hráč amerického futbalu Ray Rice. Keď na verejnosť preniklo video, na ktorom opora tímu Baltimore Ravens pod vplyvom alkoholu tlčie svoju priateľku Janay Palmerovú, potichu ho opustila poisťovacia spoločnosť Vertimax.

A EA Sports, výrobcovia športovej videohry NFL 15, stiahli jeho podobizeň z hernej ponuky. Mimochodom, Janay si Raya aj tak vzala a dodnes sú spolu.

Nezlomný Guardiola

Anderson aj Rice boli preukázateľne vinní, no čo v prípade, ak sú obvinenia nepodložené? V novembri 2010 ako hráč Brescie neprešiel Pep Guardiola, dnes uznávaný tréner, dopingovým testom. V moči mu vraj našli nandrolon, no Španiel sa bránil. „Ja som Guardiola, ja nandrolon nepotrebujem,“ tvrdil.

Málokto mu veril. Najmä keď vzápätí prišiel štvormesačný dištanc a pokuta 50-tisíc eur. No Pep v odvolaniach vytrval. „Bojoval vari osem rokov, ťahal to po súdoch, až dosiahol totálne očistenie svojho mena. A mohol začať s čistým štítom. Dnes to každý berie ako súčasť jeho povahy, jeho víťazstva. A sponzori sa vrátili. V Armani mu znovu s radosťou šijú obleky. Nie je náhoda, ako chodí na zápasy oblečený,“ spomína si na prípad Daniel Bradáč.

„Keď sa ukáže, že športovec bol v práve, tak sa sponzori vrátia. Len ten čas, kým k tomu dôjde, je nepríjemný. Chápem firmy, že v súčasnosti nechcú vrážať peniaze do Šarapovovej. Načo, keď je tu Ivanovičová, ktorá dobre vyzerá,“ dodáva.

Nečakaný krok Head

Nie všetky spoločnosti však nad fešnou a bohatou Ruskou po nedávnej dopingovej kauze mávli rukou. Hoci Šarapovová sa k užívaniu dnes už zakázaného meldónia priznala, firma Head sa napriek tomu rozhodla podporiť ju. Čím si z mnohých strán vyslúžila vlnu kritiky.

„Je to nezodpovedné a vysiela to najhorší možný signál,“ myslí si britský cyklista David Millar, ktorého kedysi usvedčili z užívania krvného dopingu.

Podľa neho by aj sponzori mali zaplatiť ekonomickú daň z toho, ak športovec, ktorého verejne podporujú, urobí chybu. „Možno by ste sa čudovali, aký efekt by to prinieslo. Boli by aktívnejší, dávali by si pozor a snažili sa takým veciam predchádzať,“ povedal Millar pre denník The Guardian.

Do polnoci doma

Ak by Millarov systém fungoval v praxi, možno by dnes na tom bol lepšie aj najužitočnejší hráč NBA v roku 2001 Allan Iverson. Takto sa aj sponzori prizerali, ako ho na dno zráža gamblerská vášeň a kopa kamarátov, s ktorými vymetal jeden bar za druhým.

Pre dlhy neskôr hviezde Philadelphie, ktorá si v kariére zarobila vyše 200 miliónov dolárov, v banke pozastavili účet. S milovanou manželkou Tawannou sa pred štyrmi rokmi rozviedol. „Nikdy som pri Tebe nemal peniaze ani len na cheeseburger,“ vykričal jej na súde počas rozvodového konania.

Ešte predtým v snahe zachrániť manželstvo a svoj život podpísal s firmou Reebok kurióznu dohodu. Zaviazal sa v nej, že manželku nebude podvádzať, bude navštevovať psychoterapeuta aj manželskú poradňu a najneskôr do polnoci bude doma.

A do žiadnej herne či kasína viac nevkročí. Za to by mu mal Reebok, keď bude mať 55, čiže v roku 2030, vyplatiť 32 miliónov dolárov. Už dnes je jasné, že nie všetky body zmluvy dodržal. Otázne je, ako sa k nemu sponzor zachová.

Ronaldo, nie Messi

S kontroverznými hviezdami je stále problém. Taliansky búrlivák Mario Balotelli by o tom mohol rozprávať. V živote už navyvádzal toľko hlúpostí, že kluby si ho pohadzujú ako horúci zemiak. Momentálne patrí Liverpoolu, no hosťuje v milánskom AC. Angličania ho však údajne späť nechcú. Na druhej strane, ani byť príliš utiahnutý zlepšovaniu reklamného mena príliš nepomáha.

„Ak by ste sa spýtali fanúšikov na ulici, či je lepší Cristiano Ronaldo alebo Lionel Messi, asi by to bolo nerozhodne. V marketingu jasne vyhráva Ronaldo.

Vyzerá lepšie a nehanbí sa za to. Vizáž mu na ceste za úspechom pomáha tiež. Dnes sú v reklame len zaujímaví či pekní ľudia. O škaredých nie je záujem. A ani o tých, ktorí stratia reputáciu. Občas to naozaj môže mať fatálne následky. Veci sa späť potom dávajú veľmi ťažko,“ tvrdí Bradáč.