Jérôme Cornuau

Film o Štefánikovi za milióny eur: V konkurze na slávneho generála uspela hviezda SND!

V novom životopisnom diele o Milanovi Rastislavovi Štefánikovi stvárni slávneho generála Milan Ondrík. „Teším sa na moment, keď sa mi otvorí slovanská duša,“ hovorí exkluzívne pre PLUS 7 DNÍ režisér filmu Jérôme Cornuau

Jedna z najväčších a najdôležitejších postáv našej histórie bude mať na sté výročie založenia Československa svoju filmovú podobu. Prvá klapka životopisného filmu o Milanovi Rastislavovi Štefánikovi s názvom Generál padne 12. júla. Na stole je rozpočet s visačkou štyri a pol milióna eur a niekoľkoročná príprava. Kormidla sa už ujal francúzsky režisér Jérôme Cornuau, ktorý momentálne prepisuje pôvodný scenár. Týždenník PLUS 7 DNÍ s ním cez víkend urobil exkluzívny rozhovor. V ňom filmový tvorca prezradil, čo ho na postave Štefánika zaujalo, aj to, ako chce muža mnohých záujmov so silným čarom pre nežnejšie pohlavie zobraziť.

Unikát: Štefánikov neobyčajný príbeh sa dočká sto rokov po jeho smrti sfilmovania.
Unikát: Štefánikov neobyčajný príbeh sa dočká sto rokov po jeho smrti sfilmovania.
Foto: Archív

Vytiahla ho z džungle

„Ponuku som prijal, lebo ma zaujíma slovanská duša, možnosť spoznať Slovensko, Slovákov a Čechov a následne toto poznanie prepísať do konštrukcie postáv. V tomto filme budem rozprávať príbeh skoro mýtickej osobnosti. Je to pre mňa obrovská výzva, lebo očakávania a nároky sú veľmi veľké, musí to byť perfektné a to ma núti byť na úrovni týchto očakávaní a zároveň, keďže to je mýtická postava, každý má na Štefánika nejaký názor. A teším sa na moment, keď sa mi otvorí slovanská duša,“opisuje svoje pocity Cornuau. Za sebou má množstvo filmov a umelci z jeho snímok pravidelne získavajú ocenenia na filmovom festivale v Cannes a ceny César. Pod jeho taktovkou hrala Raquel Welchová, Jean Marc Barr, Fanny Ardantová či Diane Crugerová, známa ako krásna Helena z filmu Trója. Jeho samého získať pre film bol malý zázrak. Zastupuje ho totiž najprestížnejšia francúzska agentúra, ktorá pod svojimi krídlami združuje hollywoodske hviezdy ako Monika Belluciová, Vincent Cassel, Laetitia Casta, Vanessa Paradisová či Marion Cotillardová. „Jérômovi som volala, keď práve nakrúcal v džungli vo Francúzskej Guyane. Dosť nás tlačil čas, a tak za dva dni prečítal scenár a povedal, že to berie,“spomína koproducentka filmu Beata Grenecheová.

Šošovky to urobia

Cornuau po necelých dvoch mesiacoch práce stihol absolvovať výber filmovacích lokalít, dotvára scenár a najmä má za sebou dve kolá kastingov na hlavného predstaviteľa. Jeho pozornosť upútal Milan Ondrík. „Je veľmi dôležité, aby Štefánika hral Slovák. Milan Ondrík vyžaruje vnútornú silu a zároveň veľa citu a nežnosti. V maskérni sa pokúsime šošovkami zmeniť farbu jeho očí a, samozrejme, farbu vlasov. Bude to práca maskérov, aby sa na Štefánika podobal,“ netají nadšenie Jérôme Cornuau.

Tvorcovský tím filmu Generál: Zľava producent Milan Stráňava, koproducentka Beata Grenecheová a režisér Jérôme Cornuau. „Všetky naše filmárske kontakty vo Francúzsku nám odporučili práve Jérôma. Podporuje nás ministerstvo zahraničných vecí Francúzska aj Francúzske inštitúty v Česku a na Slovensku. Robíme nonstop, bez prestávky a výsledky sa začínajú dostavovať,“ hovorí Grenecheová.
Tvorcovský tím filmu Generál: Zľava producent Milan Stráňava, koproducentka Beata Grenecheová a režisér Jérôme Cornuau. „Všetky naše filmárske kontakty vo Francúzsku nám odporučili práve Jérôma. Podporuje nás ministerstvo zahraničných vecí Francúzska aj Francúzske inštitúty v Česku a na Slovensku. Robíme nonstop, bez prestávky a výsledky sa začínajú dostavovať,“ hovorí Grenecheová.
Foto: Archív

V hre o režisérsku stoličku boli aj iné veľké mená, napríklad Eric Toledano a Christian Duguay, no voľba padla na Cornuaua. Ten zaujal miesto po Mariane Čengel Solčanskej, ktorá pripravila scenár. Ukončenie spolupráce napokon znamenalo polročný časový sklz v nakrúcaní. A ťažké obdobie neistoty.

„S Marianou sme na tom projekte spolupracovali dva roky a, žiaľ, neposúvali sme sa k realizácii. Vzhľadom na zmluvu o diskrétnosti nemôžem konkretizovať dôvody, ale je fakt, že nezhody boli neprekonateľné,“ podotkne hlavný producent filmu Milan Stráňava a na otázku, či bol so Solčanskou problém v komunikácii, prizná: „Aj v komunikácii.“ Čengel Solčanská bude mať nakoniec podľa osobitnej klauzuly možnosť povedať, či chce mať svoje meno uvedené v titulkoch.

Začína sa lov na peniaze

Dnes Stráňava pri novom francúzskom režisérovi akoby opäť naplno ožil. Na 12. júla je naplánovaná prvá klapka a na koniec októbra budúceho roku samotná premiéra filmu. Uvedenie televíznej trilógie zase rok nato. Cornuauovo meno otvára snímke nové možnosti. Francúzsky tvorca prepisuje scenár do takej podoby, aby bol príťažlivý aj pre širšie vrstvy talianskeho či francúzskeho publika. Producenti si od toho sľubujú väčšie šance pri zháňaní peňazí od zahraničných koproducentov.

Observatórium v Meudone: Štefánik tu pôsobil niekoľko rokov a kroky filmárov povedú aj sem. Režisér Cornuau žije práve v tomto francúzskom mestečku a každé ráno beháva okolo Štefánikovej sochy v parku.
Observatórium v Meudone: Štefánik tu pôsobil niekoľko rokov a kroky filmárov povedú aj sem. Režisér Cornuau žije práve v tomto francúzskom mestečku a každé ráno beháva okolo Štefánikovej sochy v parku.
Foto: Archív

Zo štyriapolmiliónového balíka peňazí dáva väčšiu časť Slovensko, teda Audiovizuálny fond a RTVS. „Najťažšie bude pozháňať peniaze do plnej výšky rozpočtu. Zatiaľ sme zabezpečili finančné prostriedky len z oficiálnych zdrojov na Slovensku. Teraz nás čaká ich získanie zo súkromných zdrojov. Mali by to byť veľké firmy s francúzskym vplyvom. Potom pôjdeme ďalej, do Česka, Francúzska, Talianska a do Ruska,“tvrdí Stráňava. Nemalú sumu si vyžiada aj prepisovanie scenára, keďže dosť vysokú čiastku už museli vyplatiť Solčanskej.

Čelia obvineniam

Milan Stráňava so svojou produkčnou firmou JMB Film stojí za snímkami Únos, Lietajúci Cyprián, Polčas rozpadu či Láska na vlásku. Poslankyňa za SaS Renáta Kaščáková ho nedávno obvinila zo zneužívania štátnych dotácií a podala trestné oznámenie na neznámeho páchateľa. Nepozdávalo sa jej pri čerpaní „reťazenie zmlúv“. „Keby si dala viac práce so skúmaním tých zmlúv, zistila by, že nešlo o žiadne reťazenie zmlúv, ale o viac zmlúv na jeden projekt, v ktorých sú zahrnuté rôzne etapy práce. Pri zložitejších projektoch Audiovizuálny fond schválne volí tento typ spolupráce, aby bola každá etapa jednoduchšie kontrolovateľná. Sme povinní dať robiť vlastný audit na každú etapu. Fond audituje každé jedno vyúčtovanie. Všetky zmluvy sú verejné aj vyúčtovania sú verejné,“ vysvetľuje Stráňava.

Milan Ondrík: K Štefánikovým modrým očiam mu budú musieť dopomôcť.
Milan Ondrík: K Štefánikovým modrým očiam mu budú musieť dopomôcť.
Foto: Archív

Z celej situácie je vraj smutný. Aký vplyv to bude mať na samotný projekt, uvidí až v budúcnosti. „Poslankyňa nám jednoznačne uškodila. To, že morálne poškodila celú realizáciu, to je fakt. A nakoľko nás to poškodí aj finančne, zistíme počas najbližších mesiacov. Sťažuje nám to prácu s hľadaním investorov, pretože nikto z komerčných investorov si, samozrejme, nepraje negatívnu medializáciu. Ak by bez udania dôvodu diskrétne odstúpili od zmluvy, znamenalo by to, že na to malo priamy dosah nešťastné vyhlásenie poslankyne. Žiaľ, svojimi vystúpeniami potvrdila, že nerozumie ani audiovizuálnemu priemyslu, ani novelizácii audiovizuálneho zákona, ktorú sama iniciatívne predkladá.“

Osud antického hrdinu

Producent istý čas ležal v žalúdku aj iným filmárom, ktorí mali o výdatnú tematiku Štefánika záujem. „Pôvodne som ten film začal pripravovať pred desiatimi rokmi s iným režisérom a s iným scenáristom ešte k deväťdesiatemu výročiu Štefánikovej smrti. Boli tam tiež iné projekty, do sporu s filmármi som sa nedostal, ale viem, že sme sa obchádzali na rôznych komisiách s podobným titulom. Nakoniec sme to boli my, kto titul získal,“ hovorí Stráňava.

Na príprave snímky sa podieľa aj doktor histórie a bývalý náčelník oddelenia histórie pozemnej armády francúzskeho ministerstva obrany plukovník Frederic Guelton, ktorý sa Štefánikovi venuje celé desaťročia: „Vzhľadom na to, kým bol a čo dokázal, je skoro našou morálnou povinnosťou natočiť o Štefánikovi film. Podľa mňa ako historika jeho zvláštny životný osud predstavuje skutočnú látku pre hraný film. Len ten môže ukázať intenzitu jeho života. Aby sme dokázali pochopiť Štefánika, musíme vidieť jeho život v hranom filme, taká silná je jeho životná púť, jeho osud podobný antickým hrdinom.“

Jérôme Cornuau: Štefánikove ženy

Čím vás zaujala postava generála M. R. Štefánika?

Najskôr som ho vôbec nepoznal. Zaujala ma jeho mnohotvárnosť. Astrológ, politik, letec a najmä vizionár. Toto všetko bolo spojené v jednej osobe. Bolo jedno, odkiaľ a akej národnosti bol, vždy dokázal všetkých stiahnuť na svoju stranu. Išli za jeho myšlienkou. A to je očarujúce, že človek, ktorý sa narodil v malej dedine na Slovensku, priniesol myšlienku o spoločnej Európe. Budeme rozprávať príbeh muža, ktorý je zvláštny a málokedy viditeľný. A ktorý je Slovák, Francúz a Európan.

Je Štefánik stále aj pre Francúzsko zaujímavý, cítiť ho vo francúzskom povedomí?

Aby som bol úprimný, tak nie. Francúzi ho nepoznajú, teda okrem historikov a ľudí, ktorí sa zaujímajú o históriu Európy. Cez jeho život vlastne približujeme aj históriu Francúzska. Keď dnes rozprávam Francúzom o Štefánikovom živote, tak ich to veľmi zaujíma. Štefánik stretol veľa významných Francúzov, napríklad Louise Weissovú, o ktorej diskutujeme veľmi veľa, aj čo sa týka feministických hnutí. A práve prostredníctvom týchto ľudí získame záujem Francúzov o Štefánika.

Ako sa bude uberať dejová línia? Ktorú etapu Štefánikovho života chcete vo filme stvárniť?

Bude to fragmentované. Budem rozprávať časti jeho života z rôznych uhlov pohľadu. Jednu časť bude rozprávať on v spomienkach, ďalšiu časť bude rozprávať Louise Weissová a jednu časť prerozprávajú po jeho smrti osoby, ktoré ho poznali. Uvidíte scény v retrospektíve. Cez Louise Weissovú uvidíte pohľad Francúzov a pohľad Slovákov a cez vyšetrovateľov pohľad na jeho smrť. Cez Masaryka a Beneša zase pohľad Čechov. Čiže bude to rozmanitý pohľad viacerých osôb na to, kto vlastne Štefánik bol a čo robil. Umožní nám to vidieť obdobie od jeho detstva cez študentský život, príchod do Francúzska, začiatky v astronómii, rôzne misie aj to, ako dostal francúzske občianstvo. Práve vtedy sa začal otvárať svetu – cestovať a myslieť celosvetovo. Potom počas vojny, keď sa stal letcom, začal uvažovať o založení Československa.

Budete sa špeciálne venovať aj jeho ľúbostným vzťahom a ženám, ktoré ho na jeho ceste sprevádzali?

Áno, lebo pri príchode do Francúzska stretne dcéru francúzskeho astronóma Jula Janssena, u ktorého pracoval. V Česku sa zase zoznámil s dcérou poeta Jaroslava Vrchlického. A najmä pohľadom Louise Weissovej, ktorá bola do neho veľmi zamilovaná, ukážeme, aký bol muž, a všetky ženy, ktoré sa okolo neho motali. Trošku ako film od Françoisa Truffauta Muž, ktorý miloval ženy. Čiže jedna žena, ktorá ho milovala, bude rozprávať o tom, ako ho milovali aj ostatné ženy. A on popri tom nikdy nestratil ten hlavný cieľ - založiť Československo.

Kto bude hrať Štefánika?

Milan Ondrík.

Máte za sebou dve kolá kastingov. Kto vás najviac zaujal?

Přemysl Boublík, ten sa podobal na Štefánika viac. Milan Ondrík zase vyžaruje vnútornú silu a zároveň veľa citu a nežnosti. V maskérmi sa pokúsime šošovkami zmeniť farbu jeho očí a, samozrejme, farbu vlasov. Bude to práca maskérov, aby sa na Štefánika podobal. Všetci slovenskí herci, ktorých som videl na kastinoch, boli veľmi dobrí. Počúvali a vedeli zužitkovať to, čo som od nich chcel. Je veľmi dôležité, aby Štefánika hral Slovák. Všetci tí herci poznajú osobu Štefánika. Keď prídu na kasting, majú predstavu, aký bol, a spojenie mojich a ich predstáv o Štefánikovi nám pomôže dať dohromady Štefánikovu kozmopolitnosť, ktorú som spomínal.


VIDEO Plus 7 Dní