Závan minulosti: Návrhár Christian Dior má vo svojej pracovni dokonca pôvodné fotografie.

Najlepší módni štylisti: Kedysi makali zadarmo, dnes sa o nich celebritné modelky trhajú

O špičkových slovenských štylistoch takmer nepočujeme. Vysvetlili, prečo sa neprezentujú cez celebrity a ako funguje v móde konkurenčný boj.

Tak ako máme u nás nespočetné množstvo modeliek, návrhárov a vizážistov, máme aj módnych štylistov. Ale ako oddeliť profesionálov od tých, ktorí sa s módnou kombinatorikou iba pohrávajú? To sme sa snažili zistiť u troch najvychytenejších slovenských štylistov.

Tu boli najspokojnejší: V nestráženej chvíli spravili u Diora záber na schodoch, kde nemali povolenie fotiť.
Tu boli najspokojnejší: V nestráženej chvíli spravili u Diora záber na schodoch, kde nemali povolenie fotiť.
Foto: ARCHÍV M. G.

Tu boli najspokojnejší: V nestráženej chvíli spravili u Diora záber na schodoch, kde nemali povolenie fotiť. Foto: ARCHÍV M. G

U Diora

Ich mená nie sú širokej verejnosti známe. Žijú v Česku, kde je viac pracovných príležitostí. Svoju prácu prezentujú na titulkách zahraničných módnych magazínov, spolupracujú so svetovými topmodelkami a vyberať kúsky chodia do prestížnych módnych domov.

„Fotili sme so svetoznámym fotografom Andreasom Ortnerom novú kolekciu haute couture Dior priamo v parížskej centrále. Nakoniec nás pustili do originálnej Christianovej kancelárie, do ktorej inak nemá prístup nik. Bol to pre mňa neskutočný zážitok, zrazu sa ocitnúť na mieste, kde sa to všetko začalo,“ zverila sa nám štylistka Martina Gvizdová. Prezradila nám tiež, aké pravidlá u bájneho návrhára platia a prečo ich nonstop strážili.

Ján Kimák: Rodičom ako tínedžer prešíval oblečenie a tí si svoje kúsky v skrini veľakrát nevedeli nájsť.
Ján Kimák: Rodičom ako tínedžer prešíval oblečenie a tí si svoje kúsky v skrini veľakrát nevedeli nájsť.
Foto: ARCHÍV J. K.

Ján Kimák: Rodičom ako tínedžer prešíval oblečenie a tí si svoje kúsky v skrini veľakrát nevedeli nájsť. Foto: ARCHÍV J. G

Môže za to láska

Ružomberčanka Martina Gvizdová (35) vyštudovala na Ekonomickej univerzite, no vždy ju to ťahalo k móde. V Londýne sa zaľúbila do módneho fotografa, s ktorým odišla žiť do New Yorku. Tam mu začala pri foteniach asistovať. Privoňala k móde. „Úplne ma to fascinovalo, tak som mu ponúkla, že to skúsim ako jeho štylistka,“ približuje nám svoje začiatky.

„Každý víkend sme testovali s rôznymi modelkami. Pričuchla som tiež k práci produkčnej a agentky, keď som potom výsledné fotky ponúkala rôznym časopisom v USA. Po dvoch rokoch sme sa vrátili do Londýna. Tam som znova začínala. Prešla som rôznymi zamestnaniami, od internistky pre Volt Magazine a Harpers Bazaar UK až po agentku fotografov a mejkap umelcov. Až som dostala ponuku presťahovať sa do Prahy.“

Zažila si: Martina Gvizdová začala pracovať s módou v zahraničí.
Zažila si: Martina Gvizdová začala pracovať s módou v zahraničí.
Foto: ARCHÍV M. G.

Zažila si: Martina Gvizdová začala pracovať s módou v zahraničí. Foto: ARCHÍV M. G

Miesto, pre ktoré sa „zabíja“

Neváhala a odišla za vysnívaným miestom v módnom časopise. Dnes to považuje za najlepšie rozhodnutie, aké mohla urobiť. „V Londýne je obrovská konkurencia. Všetci robia styling spočiatku aj niekoľko rokov zadarmo. Buď po večeroch pracujú v bare, aby sa uživili, alebo pochádzajú z bohatých rodín a nepotrebujú mať príjem, kým sa nevypracujú,“ opisuje Martina systém v brandži.

„Napríklad v časopise Dazed and Confused mi ponúkli prácu asistentky módneho redaktora, ktorý pracuje zadarmo minimálne tri roky dvanásť hodín denne. Musela som to odmietnuť, lebo by som nezvládla po nociach pracovať niekde v bare ako moja známa, ktorá to takto robila. Módne redaktorky napríklad v Harpers Bazaar UK alebo Elle sú ženy po štyridsiatke, šéfredaktorky sú panie v sedemdesiatke, ktoré tomu obetovali celý život. Vzhľadom na pretlak záujmu o prácu v časopisoch sa všetko začína neplateným pracovným pomerom. No aj na ten sa dá dostať zhruba po pol roku až roku na čakacej listine. Potom, ak máte obrovské šťastie a niekto práve odchádza, sa tam premiešajú pozície a dostanete tú najzákladnejšiu prácu.“

Komercia: Oblieka modelky najmä do televíznych reklám a do kampaní, tam sa musí držať určitých požiadaviek klienta.
Komercia: Oblieka modelky najmä do televíznych reklám a do kampaní, tam sa musí držať určitých požiadaviek klienta.
Foto: ARCHÍV P. T.

Komercia: Oblieka modelky najmä do televíznych reklám a do kampaní, tam sa musí držať určitých požiadaviek klienta. Foto: ARCHÍV P. T

Duch Christiana

Vďaka svojej práci a skúsenostiam sa Martina nedávno dostala priamo do kancelárie Christiana Diora. „V jeho pracovni stále stoja na stoloch jeho zarámované fotografie a zostal tam i jeho nábytok. Fotili sme nádherné kúsky z poslednej haute couture prehliadky Rafa Simmonsa a do toho hrala vážna hudba. Ten moment mi pripadal ako pohladenie na duši. Všetko prísne strážili, do show roomu s oblečením som mala prístup len ja, aby som si vybrala, čo chceme nafotiť. Počas fotenia pri nás nonstop stál ‚sekuriťák‘ a PR manažérka z parížskeho show roomu, ktorí dozerali, aby sme sa ničoho veľmi nedotýkali. A fotili len v jednej miestnosti, inde to bolo zakázané,“ opísala.

„V jednej chvíli, keď som vyšla z prezliekarne s modelkou, ktorá mala na sebe dlhú dvojmetrovú sukňu, tam zrazu tá pani nebola. Asi si odskočila na cigaretu, tak som to rýchlo využila a postavila modelku na schody. Mimo našej povolenej pracovne, kde sme fotili celú story. Zo schodov sukňa krásne padala a fotograf to rýchlo cvakol. Vyšla z toho najkrajšia fotka celého editoriálu.“ Martina spolupracovala s uznávanou kanadskou topmodelkou Coco Rocha alebo s vnučkou Charlieho Chaplina Kierou.

Z českých a zo slovenských to bola Alena Šeredová, Daniela Peštová, Michaela Kociánová alebo Petra Nemcová. Aj keď Martina v móde rada rebeluje, sú určité hranice, ktoré bude vždy považovať za prešľap. „Stále je faux pas, keď si žena oblečie niečo, čo jej je o dve čísla menšie, nevie v tom ani dýchať, vytŕča jej brucho a zadok. Alebo si dá opätky, v ktorých vôbec nevie chodiť. Keď si niečo oblečiem, musí ma to reprezentovať a musím sa v tom cítiť dobre. Je až bolestivé dívať sa na krívajúce slečny vo vysokých opätkoch,“ hovorí.

Zašpendlená: Na fotenie sa podľa neho štylizujú modelky ľahšie ako pred kameru.
Zašpendlená: Na fotenie sa podľa neho štylizujú modelky ľahšie ako pred kameru.
Foto: ARCHÍV J. K.

Zašpendlená: Na fotenie sa podľa neho štylizujú modelky ľahšie ako pred kameru. Foto: ARCHÍV J. K

Trapasy

Jednoznačné módne prešľapy, ktorých sa slovenské aj české ženy dopúšťajú, nám vymenoval aj štylista Peter Tistan. „V rámci módy sa hranica štýlov stále posúva. Za faux pas považujem nedodržanie dress code na významné akcie a udalosti. U nás napríklad typu Ples v opere, kde má dress code svoje opodstatnenie. Tiež sa mi zdá komické, keď sa ľudia, ktorí módu necítia, snažia umelo štylizovať často do prehnane gýčových a nevkusných modelov len preto, že to považujú za trendy. Alebo chcú ukázať, že na to majú.“

Najmä reklamy: Peter Tistan priznáva, že robil často zadarmo. Dnes sa nezastaví.
Najmä reklamy: Peter Tistan priznáva, že robil často zadarmo. Dnes sa nezastaví.
Foto: ARCHÍV P. T.

Najmä reklamy: Peter Tistan priznáva, že robil často zadarmo. Dnes sa nezastaví. Foto: ARCHÍV P. T

Česi verzus Slováci

Banskobystričan Peter Tistan (34) študoval síce manažment, no k móde mal blízko už počas štúdia. Istý čas pôsobil v Slovenskej televízii, kde obliekal ľudí v relácii Zmenáreň. Dnes žije v Česku, tam štylizuje najmä televízne reklamy a projekty. Jeho začiatky však boli ťažké.

„Robil som zadarmo alebo za minimálny honorár. Postupne som stretával rôznych zaujímavých ľudí, ktorí ma posúvali ďalej. V tomto biznise často okrem profesijnej stránky a dobrého mena sú dôležité kontakty. Pamätám sa na svoje prvé roky, keď som pracoval prakticky nonstop. Bral som kvôli skúsenostiam úplne všetko. Bol som plný energie, bavilo ma, že mi ľudia dávajú dôveru a mám toľko práce. Postupom času prichádzali rôzne väčšie, zaujímavejšie projekty, ponuky, možnosti. Začal som si vytvárať tím spolupracovníkov, bez ktorých by som momentálne taký veľký objem a charakter práce robiť nemohol a nezvládal.“

Keďže Peter Tistan má prehľad o českej aj slovenskej scéne, zaujímalo nás, kde to dámy s módou vedia lepšie. „Na Slovensku vidím u ľudí všeobecne väčší záujem o módu, vizáž, spôsob, akým sa prezentujú. Ale často, a to je čisto môj názor, to až preháňajú. Naopak, v Česku ľudí, ktorí dbajú o seba, o to, čo majú na sebe, je síce menej, ale na druhej strane celková prezentácia, vizuálna stránka tých, ktorým móda nie je cudzia, sa mi zdá vkusnejšia, prirodzenejšia a bližšia svetovým trendom.“

Biele alebo biele?: Štylisti to veľakrát nemajú ľahké.
Biele alebo biele?: Štylisti to veľakrát nemajú ľahké.
Foto: ARCHÍV P. T.

Biele alebo biele?: Štylisti to veľakrát nemajú ľahké. Foto: ARCHÍV P. T.

Chcel byť návrhárom

O móde toho vie dosť aj Humenčan Ján Kimák (40), ktorý odmala trápil rodičov výstrelkami. V šatníku im prestrihával veci, a keď potom hľadali svoje oblečenie, nevedeli ho nájsť. „Ako šestnásťročný som navrhol svoju prvú kolekciu oblečenia a v rodnom meste som usporiadal prehliadku. Myslel som si, že budem návrhár, ale po rokoch som začal obliekať modelky v Bratislave na fototesty. Tak som rýchlo presedlal na štylistu. Keď som mal dvadsať, zo dňa na deň som sa zbalil a odišiel z Bratislavy do Prahy, kde som pokračoval na foteniach testov pre modelky, až som sa jedného dňa dostal do časopisu Elle.“

Zašpendlená: Na fotenie sa podľa neho štylizujú modelky ľahšie ako pred kameru.
Zašpendlená: Na fotenie sa podľa neho štylizujú modelky ľahšie ako pred kameru.
Foto: ARCHÍV J. K.

Zašpendlená: Na fotenie sa podľa neho štylizujú modelky ľahšie ako pred kameru. Foto: ARCHÍV J. K

Nuda v Bratislave

Dnes štyridsaťročného Jána oslovil v mladosti prvý módny česko-slovenský časopis. Zo Slovenska odišiel, lebo sa tu v tom čase podľa neho nič nedialo. V Prahe bolo vždy viac možností. „V Bratislave som sa veľmi nudil. Žiaden medzinárodný časopis, žiadne módne značky. Potreboval som vypadnúť,“ zaspomínal si. Dnes má za sebou prácu takmer so všetkými českými a slovenskými topmodelkami, herečkami, speváčkami. „Veľmi ma potešilo, keď mi dorazil osobný e-mail od Karla Lagerfelda z Chanel alebo Fridy Giannini z Gucci ako poďakovanie za dobre odvedenú prácu.“

Ján sa podieľa aj na televíznych reklamách a tam cíti zásadný rozdiel. „Veci, ktoré niekedy nesedia, môžete pri fotení zopnúť špendlíkom, prilepiť páskou a vždy sa to dá vo finále vyretušovať. Ale na nakrúcaní musí všetko sedieť presne, tam vidieť každý detail. Musíte vedieť, že pruhované veci na kamere interferujú alebo kamera väčšinou pridáva pár kíl navyše.“ Ale, čo je základ, profesionálny štylista by mal poznať nielen nové trendy. „Má mať prehľad o súčasnej móde, ale mal by ovládať aj základné pravidlá etiky a celkový vývoj módy od začiatku minulého storočia.“


VIDEO Plus 7 Dní