Bez kompromisov: Najnovšie kúsky z dielne Ferrari neobmedzujú žiadne pravidlá. Majú viac než tisíc koní, zrýchliť z nuly na 100 km/h zvládnu za menej než tri sekundy.

Ojazdené formuly: Pracháči za ne platia milióny

Dva milióny eur za auto, ďalší milión za služby stajne na celý rok. Ak máte dostatok peňazí, na monopostoch formuly 1, ktoré v minulosti bojovali o body na Veľkých cenách, si môžete zajazdiť aj vy. Toto je druhý život F1.

Podmienka je, že autá, o ktoré máte záujem, už minimálne tri sezóny stoja. V neposlednom rade firma, ktorá ich vyrobila, vás musí uznať za dostatočne solventného a prestížneho klienta. Inak vám nepomôžu ani tie milióny. Spôsobov, ako zúročiť peniaze vložené do najprestížnejších motoristických pretekov na svete, je viacero. Toto je cesta slávnej talianskej značky Ferrari.

Po aprílovej prehliadke pod japonskou horou Fudži a májovom zraze na okruhu v čínskom Šanghaji sa milovníci rýchlych šípov z Maranella v rámci Ferrari Racing Days presťahovali posledný júnový víkend do Európy. Na budapeštianskom Hungaroringu sa však okrem tretieho kola pretekov konali ďalšie podujatia pre nadšencov túžiacich sa previezť v autách legendárnej značky či ich len vidieť. Kto nebol v červenom, vyčnieval z radu.

Šlofík v kokpite: Boháč Tony Nobles si za volantom ojazdenej efjednotky doprial pár minút spánku. Foto: Internet

Vyše tisíc koní

Návšteva štvornásobného majstra sveta Nemca Sebastiana Vettela, ktorý do hlavného mesta Maďarska priletel súkromnou helikoptérou zo švajčiarskeho Zürichu, bola vrcholom podujatia. No mnohí z 15-tisíc divákov sa prišli pozrieť aj na stajňovú novinku, monoposty FXX K, ktoré sa v Európe predstavili prvý raz.

Čítajte viac:

Autá bez vodiča búrajú pomerne často. Boja sa ich najmä ženy

„Na rozdiel od triedy 458 Challenge v tejto sa zatiaľ preteky nekonajú. Len sa na nich ich majitelia môžu previezť po trati,“ vysvetľuje nám v budapeštianskom depe Alberto Revelli a hrdo ukazuje na impozantné tátoše so silou 1 050 koní priamo pred sebou.

„Autá predávame len tým, ktorí sa stanú overenými členmi nášho klubu. No keď tak urobia, získajú kompletný servis. Monoposty im dovezieme na ktorýkoľvek okruh, kde si budú chcieť zajazdiť. Najčastejšie sú to práve podobné akcie ako táto,“ vysvetľuje Revelli. „Nejde nám len o finančný zisk, radi by sme získané poznatky od majiteľov využili aj pri ďalšom zdokonaľovaní vozidiel. To je aj jedna z podmienok predaja,“ dodáva.

Len na okruhy

Predvádzané autá, na rozdiel od poslednej pretekárskej triedy 458 s polovičným výkonom, na bežné cesty nesmú. Slúžia len na vystavovanie či prípadné jazdenie na okruhoch. Na tých, kde dnes prebiehajú preteky F1, no aj minulých, kde sa ešte jazdiť dá. Majitelia, či už jednotlivci, alebo bohaté koncerny, autá často ani nedostávajú domov do garáží. Zostávajú v sídle Ferrari v talianskom Maranelle, odkiaľ ich záujemcom prepravia na požadovaný okruh. Pokojne aj súkromným lietadlom.

„Starať sa o klientov je moja práca,“ dodáva Revelli. Ferrari, najstarší tím F1, ktorý nechýbal ani v jednom ročníku seriálu, ponúka na predaj monoposty z rokov 1970 až 2013. Tie najnovšie podľa interných pravidiel predávať nesmie. Mnohé už majiteľov majú. Vozidlo Brazílčana Felipeho Massu z roku 2006 vlastní barón Rotschild, rovnako ako monopost jeho krajana Rubensa Barichella z roku 2003. Kalifornský zberateľ Tony Nobles, ktorý si kúpil cestu do vesmíru, sa zasa ulakomil na stroj Michaela Schumachera, na ktorom jazdil pred trinástimi rokmi.

Viac sa dočítate v aktuálnom vydaní týždenníka Plus 7 Dní.


  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].
VIDEO Plus 7 Dní