Robia z neho šaša? Sagana zapojili svokrovci do vlastného biznisu

Peter Sagan propaguje s manželkou na YouTube svokrovu firmu tým, že paroduje Johna Travoltu.

Od Vianoc má hviezdny slovenský cyklista Peter Sagan novú marketingovú manažérku pre Slovensko, celkom netradične je ňou jeho manželka Katka.

Ich najnovší spoločný výtvor je z reklamnej stránky zásah do čierneho - sledovanosť videa, v ktorom si manželia zatancovali na slávnu Pomádu, sa v polovičke januára šplhala k miliónu.

Nie každého najnovší výtvor nadchol. Niektorí fanúškovia špekulujú, či to cyklista tentoraz neprehnal a či sa aj pod vplyvom manželky zo sympatického šoumena nestáva trochu výstredný komediant.

Pomoc polovičke

„Všetko má svoje hranice, toto je už propaganda, bojím sa otvoriť konzervu,“ ozývali sa v diskusii o videu prví kritici. „Už sme si zvykli, že Sagan robí zvláštne veci,“ komentoval video trochu ironicky server cyclingnews.

Ďalší sa pozastavili nad skutočnosťou, že Peter pomáhal svojej polovičke propagovať rodinnú firmu svokrovcov. Smolkovci vlastnia v Dolnom Kubíne penzión, no okrem toho podnikajú so zdravou výživou a biopotravinami. Pomáda Saganovcov propaguje topinambur, potravinu podobnú zemiakom, ktorou Katka dopuje Petra už dlhé mesiace.

„Sme Slováci, musíme si pomáhať. Mňa ten veľký ohlas na video neprekvapuje. Peter je teraz v kurze. Takto mohol ukázať aj novú tvár,“ vysvetlil nám jeho zrod Pavol Smolka, otec Saganovej Katky.

Čítajte viac:

Kto je Saganova Katka? Cyklistu zbalila misska, ktorá kedysi súťažila so Senášiovou

Na druhej strane je nespravodlivé dávať vznik videa výlučne do súvislosti s nástupom Katky do funkcie manažérky. Peter podobné fóriky robil aj v minulosti, povestná je napríklad jeho paródia na Toma Hanksa z filmu Forrest Gump.

„Pomáda“ navyše vznikla ešte v lete. Novomanželia Saganovci ju von vypustili na Silvestra, púšťali ju však už hosťom na svadbe v luxusnom tatranskom hoteli. Ako jedno z prekvapení večera. Tie majú Peter s Katkou odjakživa radi.

„Ani neviem, čí to bol nápad. Vznikol tak nejako spoločne. Natáčal sa potom v Taliansku. Samozrejme, všetko sme si v rámci reklamy vyriešili. Aby neboli žiadne problémy,“ pokračoval Smolka. „Mne sa to páči. A to som sa sústredila len na tanečné stvárnenie,“ pridáva sa Saganova svokra Iveta Smolková.

„Výborný je nielen nápad, ale aj jeho stvárnenie. Presne dopĺňa Petrovu súčasnú víziu v športe: koncentrácia na cyklistický výkon a k tomu pár aktivít z iného súdka. Tešte sa, to najlepšie ešte len príde,“ zastrája sa Marco Del Checcolo, šéf talianskej marketingovej spoločnosti DMTC, ktorá má na starosti Saganove reklamné aktivity.

Del Checcolo nemá ani trochu pocit, že Sagan to s Pomádou tentoraz prestrelil. „Pre cyklistiku sú takíto športovci ako Peter poklad. Takto by sa mali prezentovať hviezdy dnešného športu.

Pre mňa je v tomto smere Peter tým, čím je Tiger Woods v golfe a Usain Bolt v atletike. A v neposlednom rade, DMTC verí aj výrobkom z topinamburov. Je to obojstranne prospešná spolupráca,“ povedal nám taliansky reklamný špecialista.

Čítajte viac:

So Saganom na Kanárskych ostrovoch: Oddych v teple? Nie, tvrdá drina!

Lepšie než eurá

Čo na jeho posledné aktivity mimo sedla hovoria naši odborníci? „Ide možno o jeho najvydarenejšiu marketingovú aktivitu. Všetko, čo zvyšuje popularitu športovca v pozitívnom zmysle, je správne. Veď ich neplatí len štát, žijú aj z peňazí z reklamy. A je prirodzené, keď sa Peter snaží pomôcť rodinnej firme. To je zaplatené lepším platidlom, než sú eurá,“ konštatuje riaditeľka reklamnej agentúry Creative Department Simona Bubánová.

V Saganových reklamných aktivitách jej však chýba väčšie zameranie na charitatívne projekty. „Také skvelé meno, aké on má, je vlastne spoločenský záväzok voči slabším. Voči tým, ktorí nemajú toľko šťastia ako on,“ myslí si. „Parochňa pani Saganovej a neprítomné prepojenie na reklamovanú firmu sú dve slabé miesta celého videa, reklamný šot však má za cieľ najmä pobaviť fanúšikov. A to sa scénke darí.

Pôvodná divadelná verzia Pomády z roku 1971 pomerne surovo, vulgárne a roztopašne tematizovala životný štýl mládežníckej subkultúry päťdesiatych rokov pochádzajúcej z proletariátu. Petra Sagana s nimi voľne spája už len tá pomáda,“ tvrdí odborníčka na estetiku z Ústavu literárnej a umeleckej komunikácie v Nitre Michaela Malíčková.

Upírsky efekt

„Ak bola cieľom videa recesia a vtipné PF, tak funkciu splnilo. Ak však malo propagovať konkrétnu značku bioproduktov, tak sa to jeho tvorcom nepodarilo, pretože značka nemá žiaden logický vzťah k obsahu videa,“ pridal svoj názor Milan Banyár z Katedry marketingovej komunikácie bratislavskej Filozofickej fakulty Univerzity Komenského.

„Ak filmová scéna a celebrita zatienia značku natoľko, že si ju spotrebiteľ nezapamätá, vzniká takzaný upírsky efekt,“ dodáva. Podľa Banyára je reklama s najlepším slovenským cyklistom súčasnosti v centre deja správna voľba.

„Sagan je bezprostredný, spontánny, extrovertný šoumen a zabávač. Tým si vytvoril originálnu a nezameniteľnú značku. To mu umožňuje stať sa tvárou viacerých produktov a značiek, účinkovať v reklamných kampaniach. To je jeho devíza, ktorej silu si firmy a spoločnosti dobre uvedomujú,“ pokračuje.

Čítajte viac:

Nezadaný Sagan stíha len štípať: Na baby nemám čas!

Dá sa to zladiť?

Katka, finalistka slovenskej súťaže krásy Miss Universe spred deviatich rokov, má od Vianoc v manželovom tíme na starosti len slovenský marketing. „O médiá sa budem starať ja,“ vysvetľuje Žilinčan Matej Vyšňa.

Bude to pre ňu určite náročná výzva, byť manželkou a zároveň marketingovou manažérkou môže byť zradné. „Manažovať vlastného a asi veľmi milovaného manžela je ťažká vec. Všetko vyzerá ľahko a ideálne, pokiaľ sa darí. Neviem si však dobre predstaviť, ako sa dá zachovať racionálny odstup a konať pragmatické kroky vo chvíľach, keď ide o blízku osobu. Človek má vtedy v sebe príliš veľa emócií, aby sa mohol správať profesionálne,“ domnieva sa Simona Bubánová.

„Skončí pod papučou. Už to je zvláštne, že tancuje, keď doteraz netancoval,“ doberajú si ho niektorí fanúšikovia na sociálnych sieťach.

Láska hory prenáša. A občas mení ľudí. Ak by žil John Lennon, mal by o čom rozprávať. Keď sa zaľúbil do Yoko Ono, podľa vtedajšej ženy Cynthie Powellovej stratil humor, ktorým bol dovtedy známy.

Zrazu sa z neho stal mierotvorca, práve Yoko Ono prišla s nápadom, aby ležali za mier v niektorých svetových hoteloch. John a Yoko vtedy týždeň nevychádzali z izby, volali si tam novinárov a poskytovali interview v pyžamách.

Rád na očiach

Aj Peter sa často tlačí do záberu. Snaží sa však najmä zabávať. Fanúšikovia a nielen tí naši sa bavili, keď sa počas rozhovoru vopchal do kamier talianskemu kolegovi Vincenzovi Nibalimu.

Tak, ako sa smiali na srbskom tenistovi Novakovi Djokovičovi, keď si vlani na Roland Garros robil selfie s podávačmi loptičiek alebo keď na US Open mával Rafaelovi Nadalovi pred očami počas improvizovanej tlačovky v areáli Flushing Meadows plyšovým Mickey Mousom. Aj Nadal sa usmieval.

Len občas to Peter preženie. Uštipnutie hostesky Maje po druhom mieste na pretekoch World Tour Okolo Flámska pred tromi rokmi časť priaznivcov pohoršilo.

Aj pomyselné strieľanie na divákov na pódiu vlani v júli počas vyhlasovania víťazov Tour de France na parížskych Elyzejských poliach, krátko po teroristickom útoku na redakciu Charlie Hebdo, bolo šliapnutím vedľa. Brit Chris Froome aj Kolumbijčan Nairo Quintana, stojaci na pódiu vedľa neho, len neveriacky krútili hlavou. Taký však Sagan je.

Bez konkurencie

„Šoumen. Rád sa ukazuje,“ skonštatoval Matej Vyšňa. „Nech rozmýšľam, koľko chcem, podobného zabávača ako on svet cyklistiky nemá. A tú Pomádu zvládli naozaj skvele,“ zložil manželom Saganovcom poklonu športový riaditeľ Petrovho súčasného zamestnávateľa, stajne Tinkoff-Saxo, Ján Valach.

Ani Juraj Sagan sa reklamným aktivitám brata nebráni. „Na Slovensku zažíva vďaka nemu cyklistika rozmach. Ľudia Petra poznajú, no mám pocit, že aj tak je čoraz ťažšie zohnať peniaze.

Ekonomická situácia je horšia ako po iné roky. Cyklistiky začína byť pretlak. Pokiaľ ide o organizovanie a podporu pretekov, stále cítim rezervy. Pre nás oboch je najdôležitejšie, že je naša práca koníček. Sme maximálne šťastní a želáme si len jedno. Aby sme boli zdraví,“ prial si starší z bratov Saganovcov.

Pre Petra sa napriek všetkým úspechom začína jedinečná sezóna. Premiérovo sa do nej vrhne, už o pár dní v Argentíne na etapových pretekoch Tour de San Luis, v dúhovom drese majstra sveta.

„Som rád, že som ho získal, no bol by som veľmi nerád, keby ovplyvnil môj život. Budem sa snažiť zostať taký, aký som,“ tvrdil Sagan koncom roka v Bratislave. „A že sa nezúčastňujem na všetkých akciách, na ktoré ma pozývajú? Nezostáva mi čas. To by som sa musel rozkrájať.“

Pozrite si video so Saganovou verziou Pomády:

Aj Vavrincová

Sagan nie je jediný prípad spomedzi elitných športovcov, ktorému pomáha s propagáciou vlastná manželka. Podobne funguje švajčiarsky tenista Roger Federer so svojou Mirkou Vavrincovou.

Bojnická rodáčka hrávala sama tenis do svojich 22 rokov, po zranení päty však kariéru ukončila a milovanému Rogerovi začala od roku 2002 robiť manažérku a agentku.

„Koordinujem jeho lety, hotely, prácu s novinármi, spoločenské akcie, povinnosti pre sponzorov. Rodičia majú na starosti finančné prémie a štartovné,“ vysvetľovala pre denník Sme krátko po tom, čo sa ujala funkcie.

Spolupráca trvá dodnes a Mirka popri tom stíha starostlivosť o ich štyri deti - dva páry dvojičiek. Dcéry sa narodili v roku 2009, chlapci pred dvoma rokmi.