Historický okamih: Andrej Danko aj Árpád Érsek sú presvedčení, že konská železnica bude zisková.

FIKCIA: Luxus za prijateľnú cenu

Po polstoročí opäť premáva konská železnica medzi Bratislavou a Sereďou.

Predseda parlamentu Andrej Danko a minister dopravy Árpád Érsek obnovu zrušených železničných liniek zobrali zhurta. Po štátnych IC vlakoch medzi Bratislavou a Košicami ožíva aj konské železničné spojenie z Bratislavy do Serede. „Vrátili sme sa späť do histórie, aby sme sa inšpirovali históriou a mohli štandardne aj zodpovedne tvoriť novú históriu,“ vysvetlil priam básnicky šéf národniarov pri slávnostnom spustení obnovenej trate. „Hijóóó,“ vypravil symbolicky prvú konskú súpravu z Bratislavy do Serede po takmer pol druha storočí minister dopravy Árpád Érsek.

Prvú konskú železnicu na Slovensku sprevádzkovali v roku 1840 a viedla z Bratislavy do Svätého Jura, neskôr predĺžili trať cez Trnavu až po Sereď. Premávala až do roku 1872. „Už vypraviť IC vlak bol pre mňa obrovský zážitok, mal som pocit, že som pri niečom naozaj veľkom,“ zdôraznil pred prítomnými novinármi minister dopravy. „Teraz je to ešte silnejšie. Možno aj preto, že sa spolu s pánom Dankom v mysliach prenášame do čias Rakúsko-Uhorska. Kúsok monarchie totiž v sebe nosí každý z nás.“

Šéf národniarov je presvedčený, že obnovenie historickej linky má zmysel aj z ekonomickej stránky. Štátna železničná spoločnosť Slovensko chce staviť na rýchlosť prepravy a pohodlie cestujúcich. „Zohnali sme arabských plnokrvníkov z najlepších stajní, sú naozaj rýchle ako blesk,“ zdôraznil Danko. Ako dodal, štandardnou výbavou vo vozňoch bude bezplatný wi-fi prístup na internet, vyhrievané sedadlá, ale aj pršiplášte a kabanice pre prípad nepriazne počasia.

„Cestujúci sa naozaj nemajú čoho obávať. Ak sa rozhodnú cestovať konskou železnicou, dostanú luxus za prijateľnú cenu,“ zdôraznil Danko. Apropo, cena. Lístok v jednom smere je dokonca lacnejší ako v prípade obnovených IC vlakov, vyjde vás na symbolických 19,99 eura. Ešte výhodnejšie to majú študenti a dôchodcovia, ktorým dokonca priplatia za to, aby využili tento spôsob dopravy. Novinárov trochu prekvapilo, prečo je konská železnica žltá, čo pripomína vlaky a autobusy súkromného prepravcu RegioJet.

Práve Andrej Danko totiž pred niekoľkými mesiacmi v tejto súvislosti povedal, že žltú farbu neznáša, lebo nie je slovenská. „Musíte sa na to pozerať komplexnejšie, ako na jeden veľký ucelený celok. Objavili sme medzeru v tomto segmente trhu, tak sme sa rozhodli zaplniť ju. No a keď sme my žltí, sotva nám vyrastie konkurencia v podobe ďalšieho žltého prepravcu,“ vysvetlil Danko prefíkaný podnikateľský ťah. „A pri správnom odtieni a správnom majiteľovi aj žltá môže odznieť dostatočne slovensky,“ uzavrel veľavravne.