6 najhorších vecí, ktoré môžete urobiť svojmu autu

Chcete, aby vám vaše auto nejaký ten rok vydržalo? Potom sa k nemu musíte správať s citom. Poradíme vám, čo by ste mu nemali robiť. 

Dlhé súvislé brzdenie

Tento neduh vidieť u mnohých šoférov v dlhších súvislých klesaniach, napríklad pri prejazde horskými priechodmi. Dlhodobo zľahka zošliapnutá brzda znamená neúmerne prehrievanie brzdových kotúčov, brzdy sa môžu vznietiť, brzdové kotúče zvlniť. Lepšie je v tejto situácii brzdiť prerušovane, aby si brzdy mohli oddýchnuť, a rýchlosť znižovať brzdením motorom, teda preradím na niektorý z nižších prevodových stupňov.

Státie „na spojke“

Toto je ďalší častý nešvár. Niektorí vodiči napríklad pri státí v kopci pred semaforom zaradia neutrál, zošliapnu spojku a zároveň stoja na brzde. Za takéto zaobchádzanie vám bude „vďačné“ najmä spojkové ložisko, ktoré sa veľmi rýchlo opotrebuje. A oprava, respektíve výmena, spojky nie je vôbec lacná záležitosť.

Noha na spojke: Častý nešvár, za ktorý vám bude „vďačné“ najmä spojkové ložisko. Foto: wikihow.com

Ruka na páke

Ak si chcete niekam oprieť pravú ruku, použite lakťovú opierku. Určite ju však nenechávajte na radiacej páke. Tak totiž stláčate vidlicu páky do objímky v prevodovke, čím urýchľujete jej opotrebovanie.

Ruka na páke: Tento nešvár neprospieva prevodovke - o to viac, ak v tej situácii páku aj nevedomky mierne tlačíte vpred. Foto: Internet

Príliš nízke otáčky

Dnes sa všetko podriaďuje dosahovaniu čo najnižšej spotreby a často vás aj samotné auto prostredníctvom ukazovateľa radenia nabáda, aby ste jazdili v nízkych otáčkach. Z dlhodobého hľadiska to nie je dobré, občas treba auto aj výraznejšie zaťažiť, inak sa bude motor zanášať karbónom. Najviac takto trpia motory s priamym vstrekovaním. Navyše úmerne s klesajúcimi otáčkami rastie tendencia motora vibrovať, čo mu neprospieva.

Parkovanie bez ručnej brzdy

Státie, respektíve parkovanie v kopci len so zaradeným rýchlostným stupňom bez použitia ručnej brzdy neprospieva autu, bez ohľadu na to, či máte manuálnu, alebo automatickú prevodovku. Trpí tým jej ložisková sústava a čiastočne aj rozvody - tie najmä pri moderných nízkoobjemových motoroch.

Navyše pri opotrebovanej spojke môže rýchlosť „vyskočiť“ a auto sa samovoľne posunie o nejaký meter dopredu, v najhoršom sa môže úplne rozbehnúť.

Bez ručnej brzdy neparkujte: Trpí tým prevodovka. Foto: Internet

Motorové extrémy

Najmä v zime motoru nerobí dobre, ak ho zaťažujete, kým sa adekvátne nezohreje. Problém v tejto situácii je nedostatočné premazanie jednotlivých komponentov, z ktorých olej stiekol a navyše je príliš chladný. S atakovaním červenej hranice otáčkomera preto radšej počkajte, kým sa nezohreje na prevádzkovú teplotu.

Ten istý problém nastáva vtedy, ak ho ráno necháte bežať na voľnobeh, aby sa zohrial, a vy následne nastúpite do vyhriateho auta. Okrem toho príliš bohatá zmes horí v nízkych otáčkach nedokonale.

Vianočné tipy na darček