Montáž: Pri väčšine sofistikovanejších mechanických aj elektromechanických systémov treba rátať so zásahom do interiéru, zväčša je však urobený tak, že z hľadiska estetiky nepôsobí rušivo.

Aby vám ho neukradli: Ako si zabezpečiť auto?

Spoliehať sa na jednoduchý mechanický zámok radiacej páky sa neoplatí, zlodej ho prekoná za pár sekúnd.

Relax

V súčasnosti je v autách mnoho riadiacich jednotiek a vstupných kanálov, kadiaľ ich môžu zlodeji - a najnovšie aj hekeri - napadnúť. Dá sa to najmä cez zariadenia komunikujúce s autom bezdrôtovo.

Bez drôtu a bez problémov?

Patrí k nim diaľkové ovládanie, alarm, multimédiá a rozličné aplikácie pre smartfóny a tablety. Hekerovi úplne stačí prenosný počítač a smerová anténa na to, aby na diaľku dokázal napadnuté auto naštartovať a pohnúť ním, brzdiť alebo zablokovať počas jazdy volant.

Zlodeji sú jednoducho čoraz vynachádzavejší, našťastie sa rovnako zlepšujú spôsoby, ako možno auto ochrániť. Určite je na zváženie, či si dať do auta namontovať zabezpečenie ponúkané priamo výrobcom.

Netvrdíme, že takéto alarmy sú zlé, no pravda je, že zlodejom uľahčujú život, pretože presne vedia nielen to, čo môžu v konkrétnom aute očakávať, ale aj to, ako prekážku čo najrýchlejšie prekonať. Zablokovať diaľkové ovládanie je dnes záležitosť pár sekúnd.

Prispôsobivé: Viaccestné imobilizéry umožňujú blokovať množstvo rozličných zariadení, snímačov a senzorov. Foto: VAMOS

Mechanické riešenie

Práve preto v súčasnosti netreba podceňovať ani čisto mechanické zabezpečenie auta. To najjednoduchšie je obyčajný zámok volantu alebo - z nášho pohľadu - účinnejšie zamknutie pedálov. Sú to nekomplikované a často aj ľahko prekonateľné zabezpečenia, preto je lepšie doplniť ich aspoň vlastným tajným vypínačom.

Podstatne lepšou ochranou je skrytý zámok tyče riadenia, u nás je najpopulárnejší Zeder Lock. Aby ho zlodej odstránil, musí dostať auto do dielne a samotná demontáž zaberie profesionálovi vybavenému potrebným náradím rádovo desiatky minút. V tomto prípade je dosť pravdepodobné, že sa zlodej obzrie radšej po inom aute a vaše nechá na pokoji.

Zámok tyče riadenia: Spomedzi čisto mechanických systémov patrí k tým najbezpečnejším. Foto: Zeder

Elektronické riešenie

Klasický jednoduchý autoalarm so sirénou dnes nikoho nezaujíma, ľudia na sirény príliš nereagujú a zlodej ju dokáže odpojiť veľmi rýchlo. Ak parkujete relatívne blízko domu, lepšie je voliť dvojcestný (Magicar, Keetec), pri ktorom informáciu o poplachu dostávate aj na displej ovládača alarmu.

Ešte lepšie je voliť GSM verziu, pri ktorej nie je obmedzený dosah. V aute však potrebujete mať nainštalovanú SIM kartu. Pri drahších autách by sme určite odporúčali kombináciu elektromechanickej alebo kvalitnej mechanickej ochrany s GPS alarmom, ideálne napojeným na pult centralizovanej ochrany v niektorej bezpečnostnej službe. Napríklad Jablotron, respektíve Lo Jack.

Nie je to lacné riešenie, ale účinné. GPS alarm pritom možno využiť zväčša aj na tvorbu knihy jázd a netreba sa báť odrušenia signálu. Na trhu sú totiž už také, ktoré v prípade rušenia signálu automaticky aktivujú vzdialený poplach, čo okamžite vidí napríklad služba pri pulte centralizovanej ochrany.

GSM-GPS alarmy: Notifikáciu o poplachu dostanete aj na smartfón alebo pager. Foto: archív

Hybridné riešenie

Najnovšie opäť prichádzajú k slovu kombinované elektromechanické spôsoby zabezpečenia. Inými slovami - pokročilé imobilizéry, napríklad slovenský Vamos VAM R1. Ten sa zlodejom zatiaľ nepodarilo prekonať.

Je to elektromechanický 6-cestný zabezpečovací systém, čo znamená, že na šiestich miestach v aute sa prerušia obvody, ktoré sú napojené na riadiace jednotky alebo priamo súvisia s chodom motora.

Bezpečnejšie: Výhodou elektromechanického zabezpečenia je, že nevyužíva bezdrôtový prenos, potrebujete elektromechanický hardvérový kľúč, vľavo. Foto: Martin Domok

Pri každom aute, ktoré ho využíva, sa pritom prerušia iné obvody, takže neplatí, že všetky modely tej istej značky sú zabezpečené rovnako. Navyše sa blokujú aj netradičné obvody, ktoré dokážu zabezpečiť znefunkčnenie vozidla. Ide o rôzne snímače, čerpadlá, riadiace jednotky a podobne.

Výrobca vie takto zablokovať prevodovku, volant, plynový alebo spojkový pedál. Výhodou takéhoto riešenia je, že vôbec nevybíja batériu a nedá sa zvonku ovplyvniť rušičkami. Je to možné preto, že nevyužíva žiadne bezdrôtové prenosy - aby ste naštartovali auto, potrebujete špeciálny elektronický hardvérový kľúč, ktorý musíte priložiť do čítačky. Tá sa dá namontovať prakticky kdekoľvek vo vozidle.

Záver

Naša rada znie - v súčasnosti by sme pri zabezpečení auta určite uvažovali aj o zariadení, ktoré a priori neposiela rôzne autorizačné a prístupové kódy „vzduchom“, teda bezdrôtovo. Ideálne je, ak možno takéto zariadenia kombinovať so snímačmi a senzormi reagujúcimi na zmenu polohy auta, čo zas komplikuje jeho odtiahnutie.

V tomto prípade je, samozrejme, lepšie voliť pohybové než otrasové senzory a pridať k nim náklonové a na kabriolety mikrovlnné. Tie totiž, na rozdiel od ultrazvukových, nereagujú na prúdenie vzduchu. Kvôli maximálnej ochrane je dobré kombinovať elektronické zabezpečenie s mechanickým, respektíve elektromechanickým.

Väčšina poisťovní tak či tak požaduje kombináciu aspoň dvoch bezpečnostných zariadení v aute. A pre každý autoalarm a zabezpečovací systém platí jedna dôležitá vec - overte si, či je homologizovaný. Inak môžete mať nielen technické problémy s autom, ale v prípade krádeže môže byť problém aj s poisťovňou.

Relax