Silné turbulencie môžu spôsobiť aj vážne zranenia.

Aj vy počas turbulencií v lietadle kašlete na bezpečnostné pásy? Mnohí už na to škaredo doplatili

Každý rok sa počas leteckých turbulencií zraní na palubách amerických lietadiel približne štyridsať cestujúcich. Alarmujúci údaj zverejnil Federálny letecký úrad USA.

Relax

Ide pritom len o priemer. Napríklad v roku 2009 odviezli z lietadla rovno do nemocnice viac ako sto pasažierov. Keďže aj európske lietadlá lietajú v rovnakej atmosfére, dá sa predpokladať, že podobné čísla platia aj pre starý kontinent. Čo to vlastne turbulencia je a ako s ňou piloti dokážu bojovať?

Horor na palube

Pred pár týždňami zažili cestujúci spoločnosti American Airlines na trase Atény - Philadelphia hotové peklo na palube lietadla. Rozsvietila sa známa značka s výzvou pripútajte sa a nasledovalo niekoľko nekonečných minút mimoriadne silných turbulencií. Tí, ktorí si nezapli bezpečnostné pásy, skončili veľmi zle.

Zranilo sa sedem členov posádky, ktorí nemohli byť pripútaní, pretože sa snažili zvládnuť vzniknutý chaos – vzduchom lietala uvoľnená batožina a všetko, čo nebolo pripútané, vrátane troch nedisciplinovaných pasažierov. Tí tiež skončili v nemocnici so zraneniami. Lietadlo neutrpelo žiadne škody okrem škvŕn od rozliatych nápojov a kávy, ktorá vyšplechla až na strop...

Takmer 30 cestujúcich sa zranilo aj počas májového letu ruskej spoločnosti Aeroflot z Moskvy do Bankoku. Lietadlo vletelo do takých silných turbulencií, že miestami strácalo výšku aj sto metrov. Matky nedokázali udržať svoje deti na kolenách, ľudí vymršťovalo do vzduchu a narážali hlavami o strop. Výsledkom boli zlomeniny a krvácania.

Bez varovania

Väčšina ľudí si turbulencie spája so silnou búrkou, ale vôbec to nemusí byť pravidlo. Najnebezpečnejšie situácie vznikajú v čistom vzduchu pri náhlej zmene rýchlosti vetra a tlaku v blízkosti búrky. Zmeny v teplote a tlaku vzduchu vytvárajú silné prúdenie, ktoré zmieta lietadlom.

Piloti väčšinou majú vopred upozornenia od meteorológov a riadiacej veže, že môžu vletieť do oblasti so zvýšenou turbulenciou, ale rovnako tak sa môžu do nej dostať bez akéhokoľvek varovania. Patrick Smith, autor knihy Spýtajte sa pilota, vysvetľuje, že ide o naozaj nepredvídateľný fenomén.

Triky, ako sa na ne pripraviť

„Moderné lietadlá sú vybavené sofistikovanými radarovými technológiami, ale často je to to isté, ako pozrieť sa von oknom,“ hovorí Smith vo svojej knihe. Prezrádza tiež jednu maličkosť, vďaka ktorej môžu predpovedať možné turbulencie aj vnímaví pasažieri pri pohľade z okna: „Ak vidíte vonku búrkové mraky s vrcholom v tvare nákovy, pripravte sa na otrasy.“

Piloti majú niekoľko techník, ako sa môžu bezpečne dostať z turbulencií. Buď spomalia na konkrétnu rýchlosť, ktorá najlepšie umožňuje vyletieť z nepríjemnej oblasti, alebo požiadajú kontrolnú vežu o možnosť vychýliť sa z povolenej výšky a trasy. Veľmi často si tiež piloti rôznych lietadiel vymieňajú aktuálne varovania. „Ak cítite, že uprostred letu lietadlo nečakane klesne alebo vystúpi hore, zrejme ide o snahu vyhnúť sa turbulentnej zóne,“ dodáva Smith.

Relax
  • em
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].

Vianočné tipy na darček