Autá bez vodiča búrajú pomerne často. Boja sa ich najmä ženy

V Googli už pred piatimi rokmi vyhlásili, že ich cieľom je, aby autá bez šoféra v dohľadnom čase najazdili milión míľ bez vodiča.

Google by chcel mať plne autonómne autá v uliciach už o päť rokov, odborníci si však myslia, že po bežných cestách nebudú jazdiť ani o desať. Podľa medzinárodnej štúdie Automotive 2025: Industry without borders, ktorá bola zostavená na základe odpovedí 175 manažérov pracujúcich v tejto oblasti, stále pretrváva k autonómnym vozidlám skepticizmus.

Len osem percent z oslovených odborníkov je presvedčených, že o desať rokov budú autá bez šoféra súčasťou bežnej premávky, 19 percent si myslí, že asistenčné systémy v autách budú natoľko automatizované, že autá budú schopné samostatnej jazdy aspoň pod dohľadom šoféra.

To je realistickejší pohľad. Čiastočná autonómnosť je skutočne cesta, ktorou pôjde vývoj v najbližších rokoch.

Bez vodiča

Napríklad Volvo experimentuje s automatickou konvojovou jazdou - autovlakmi. Pri nej za vedúcim, manuálne riadeným autom idú ostatné autá bez šoféra, jednoducho ho nasledujú a prispôsobujú sa mu. Posádka si zatiaľ môže čítať noviny alebo prezerať sociálne siete.

Alebo si predstavte, že s autom vojdete do podzemnej garáže a jediné voľné miesto pred vami je úzke, s komplikovaným nájazdom a navyše ďaleko od vchodu. Nemusí vás to trápiť. Vystúpite z auta, privoláte si výťah a kým príde, auto zaparkuje bez vás. Celý manéver pritom môžete sledovať na displeji svojho smartfónu.

Hudba vzdialenej budúcnosti? Kdeže - systém, ktorý by sa už onedlho mohol stať súčasťou výbavy áut. Ide o autonómne parkovanie s využitím technológií spoločnosti Valeo.

V Googli, ktorý vo vývoji autonómnych áut pokročil najďalej a spolupracuje s ním napríklad aj Audi, však zostávajú skutočnými puristami. Žiadna čiastočná autonómia, autá budú jazdiť samy. Nebude v nich dokonca volant ani žiadne iné prvky umožňujúce posádke prevziať nad jazdou kontrolu. Výnimkou bude jediné tlačidlo slúžiace na núdzové zastavenie.

Bez nehody

V Googli tomu konceptu naozaj veria, už pred piatimi rokmi vyhlásili, že ich cieľom je, aby autá bez šoféra v dohľadnom čase najazdili milión míľ bez vodiča. V tomto roku sa im to aj podarilo, no nehody sa im nevyhli - bolo ich spolu jedenásť.

Podľa predstaviteľov spoločnosti však vo všetkých prípadoch bol na vine druhý účastník, ich auto chybu nespravilo, no bližšie informácie o nich zverejniť odmietli.

V Delphi, ktorých autonómne Audi Q5 malo tiež nehodu, z toho veľkú vedu nerobili. Informácie o zrážke s autom, ktorého vodič náhle prešiel do protismeru a narazil do ich SUV, zverejnili detailne.

Zároveň prišli so zaujímavým postrehom. Ostatní účastníci cestnej premávky sa k autonómnemu Audi správali pomerne agresívne, príčinou podľa nich bolo hlavne to, že auto bez vodiča sa v každej situácii snažilo dodržiavať rýchlostné limity a bezpečný odstup, preto však vznikali kolízne situácie.

Nedôvera

S autonómnymi autami majú problém aj vodiči, ktorí s nimi neprišli do priameho kontaktu. Prieskum britskej spoločnosti Churchill Car Insurance v minulom roku ukázal, že z takýchto áut má obavy 92 percent oslovených.

K podobným záverom prišiel tohtoročný americký prieskum spoločnosti NerdWallet. Podľa neho by 76 percent z vyše tisícky oslovených nepustilo takýmto autom svoje dieťa na výlet a približne polovica z nich nie je ochotná zaň zaplatiť viac, respektíve ho nechce a zároveň pochybuje o jeho bezpečnosti.

Zaujímavé bolo aj porovnanie názorov mužov a žien - pochybnosti o bezpečnosti vyjadrilo vyše 55 percent žien, no len 37 percent mužov. Zároveň však 44 percent mužov tvrdí, že takéto autá znamenajú stratu radosti z jazdy, no táto vec by prekážala len 23 percentám žien.

Objavila sa aj pomerne nečakaná výhrada - približne tretina z oslovených je k autonómnym autám skeptická preto, lebo si myslia, že by zbierali príliš mnoho dát a obávajú sa o svoje súkromie.

Vyzerá to tak, že autonómne autá sa budú musieť v najbližších rokoch vyrovnať nielen s mnohými zásadnými legislatívnymi obmedzeniami, ale aj prekonať skeptický a nedôverčivý postoj verejnosti.

To je vec, na ktorú doplatili už mnohé vynálezy, ktoré predbehli svoju dobu. Vie o tom svoje aj Google, ktorý na podobnú bariéru už narazil so svojimi inteligentnými okuliarmi.

Vianočné tipy na darček