Budúcnosť televízie: Programy na želanie a virtuálni herci

Aká budúcnosť čaká televízory? Postupný prechod na rozlíšenie 4K, väčšie a prehnuté prijímače, kvalitnejší a kontrastnejší obraz za nižšiu cenu než pri OLED. Otázkou ešte zostáva, ako sa zmení samotné televízne vysielanie.

Na úvod trochu teórie. Podľa štúdie Media Vision 2020, ktorú si dala vypracovať spoločnosť Ericsson, bude v roku 2020 na svete približne deväť miliárd ľudí, z ktorých viac ako osem miliárd bude využívať mobilné širokopásmové pripojenie. Až 1,5 miliardy domácností bude vybavených digitálnymi televízormi, čo znamená, že analógové vysielanie sa do piatich rokov stane prakticky históriou.

Na konci tejto dekády bude na internet pripojených približne 50 miliárd zariadení, pričom zhruba v pätnástich miliardách z nich bude možné púšťať videá. A to zásadným spôsobom zmení distribúciu televízneho obsahu.

Video na želanie

Ľudia budú totiž chcieť čoraz viac pozerať svoje obľúbené programy vtedy, keď na to budú mať čas - a navyše bez reklám. A budú ochotní za túto vymoženosť aj platiť. Už dnes sú prakticky všetci veľkí poskytovatelia širokopásmového internetu zároveň poskytovateľmi televíznych služieb a distribútormi videoobsahu, predovšetkým v podobe rozličných televíznych a filmových archívov.

Tento trend sa v najbližších rokoch bude ešte väčšmi zvýrazňovať a klasické televízie čaká odliv záujemcov smerom k plateným službám poskytujúcim obsah na želanie.

Inak, čoraz viac ľudí prestane byť ochotných čakať na pravidelné vysielacie časy svojich obľúbených seriálov, navyše každú chvíľu prerušovaných reklamami, keď si ho budú môcť pozrieť bez nich a vtedy, keď im to bude vyhovovať, hoci za mierny poplatok. Deje sa tak už teraz a v roku 2020 by malo video na želanie tvoriť až polovicu z ponúkaných televíznych služieb.

Začalo sa to Netflixom

Ako príklad môže poslúžiť obrovský nárast popularity americkej streamovacej služby Netflix. Tú si už v súčasnosti predpláca vyše 60 miliónov ľudí a v Spojených štátoch je dnes populárnejšia ako najrozšírenejšie káblové televízie.

Táto služba v druhej polovici uplynulého roku prenikla aj na vybrané európske trhy a jej expanzia na starom kontinente by mala pokračovať aj v roku 2015, pričom chce filmy a seriály ponúkať aj v rozlíšení 4K.

Čoraz rýchlejší internet

Z tohto zámeru sa chytajú poskytovatelia rýchleho internetu za hlavu, pretože podobné služby znamenajú obrovské dátové toky zahlcujúce sieť a spomaľujúce internet. Takže v snahe neprísť o zákazníkov sú nútené s vysokými nákladmi neustále zvyšovať prenosové rýchlosti.

Aj keď my sa dnes len začíname tešiť z rýchlych mobilných sietí štvrtej generácie (LTE), ktoré sú zatiaľ dostupné len vo vybraných lokalitách, vo svete sa už experimentuje s rýchlymi sieťami piatej generácie. V roku 2019 by napríklad rýchle mobilné siete štvrtej generácie malo využívať približne 85 percent zákazníkov. Dnes sú najrozšírenejšie v Kórejskej republike a Japonsku, kde ich už v súčasnosti využíva približne polovica zákazníkov.

Na prelome dekád by sa však mala začať výraznejšie budovať infraštruktúra potrebná pre komerčné siete piatej generácie. Vývoj 5G technológií zahŕňa nové anténne technológie so širším pásmom, s vyššou frekvenciou a kratšími prenosovými intervalmi, nové základňové stanice a nové frekvenčné pásma (vrátane 15 GHz).

Výsledkom by mali byť prenosové rýchlosti až na úrovni 5 Gb/s, prípadne viac. A to všetko predovšetkým pre šírenie videobsahu vo full HD a 4K rozlíšení.

Nové technológie

Programy na želanie budú chcieť ľudia čoraz viac pozerať nielen na mobilných zariadeniach, ale aj na domácich televízoroch s veľkými obrazovkami.

Tomu sa budú musieť prispôsobiť nové technológie, pretože z hľadiska jednoduchosti bude potrebné nielen to, aby poskytovatelia televízneho obsahu sprístupnili video na želanie prostredníctvom aplikácií v smart televízoroch, ale aj to, aby sa zjednodušilo obojsmerné streamovanie obsahu medzi mobilným zariadením a „veľkým“ izbovým televízorom a aby vznikla univerzálna platforma, ktorá to bude umožňovať bez ohľadu na značku a výrobcu konkrétneho smartfónu a smart televízora.

Posun od sledovania klasických televíznych programov smerom k videu na želanie však nie je jedinou zásadnou zmenou, ktorá nás čaká v najbližších rokoch. Popri rozvoji dokonalejších digitálnych filmových efektov sa čoraz viac hovorí o využití virtuálnych, počítačom vytvorených hercov, ktorí by mali byť na nerozoznanie od skutočných.

Nepôjde pritom o postavy vytvorené iba pre konkrétny film, ale o avatarov, ktorí by mali žiť svoj digitálny život a boli by opakovane použiteľní v rôznych filmových projektoch. Expert na nové technológie Dave Evans, ktorý predtým pracoval pre Cisco, si myslí, že najneskôr o 20 rokov takýto herec získa svojho prvého Oscara.

Podľa vkusu

Vyzerá to tak, že v najbližších dekádach nás čaká výrazný posun od programov, ktoré sú divákom servírované bez toho, aby sa mohli rozhodnúť, čo budú pozerať, smerom k aktívnemu výberu založenému na osobných preferenciách a individuálnom čase pozerania.

Aj preto bude čoraz viac ľudí využívať služby video-on-demand, a to nielen na televízoroch, ale predovšetkým na mobilných zariadeniach. A budú ochotní si za túto vymoženosť platiť. Rozlúčime sa postupne s analógovým vysielaním.

Horšie časy čakajú klasické televízne stanice, ktoré sa novým trendom neprispôsobia a nedokážu divákom ponúknuť rôzne archívy a služby, v rámci ktorých si z programov nimi vysielaných budú môcť vyberať a sťahovať, respektíve streamovať len to, čo naozaj chcú vidieť. Aby to všetko fungovalo, budeme potrebovať čoraz rýchlejší internet a poskytovatelia pripojenia budú čoraz dôležitejšími hráčmi aj na poli šírenia konkrétneho obsahu.

Inak, filmové a televízne archívy veľkých telekomunikačných operátorov sa budú spolu so špecializovanými videoslužbami čoraz viac využívať na úkor sledovania klasických televíznych programov.

Možno očakávať, že operátori sa s poskytovateľom obsahu budú postupne spájať a vzniknú nové individualizované služby, ktoré budú z trhu vytláčať bežné televízne programy.

Vianočné tipy na darček