Nič nenahradí aktívny pohyb.

Celodenné sedenie a vylihovanie na gauči je smrť. Ako s tým bojovať?

A pritom nemusí ísť o nijakú brutálnu námahu vo fitku, z ktorej by ste mali ešte tri dni svalovicu. Stačí svižná chôdza alebo vysadnúť na bicykel.

Relax

Kráčať treba rýchlosťou 5,6 kilometra za hodinu alebo bicyklovať sa v tempe 16 kilometrov za hodinu. Ráno si sadneme do auta, v práci presedíme celý deň a večer oddychujeme ležiac pred televízorom.

Čítajte viac:

VIDEO Keď je šťastím každý ďalší krok: Toto nie je hra, ale liečba

„Hýbať sa treba, ale ak neznášate telocvične, nechoďte tam!“ radí športový lekár Pavel Malovič. „Vyberte si jogu, tanec alebo prechádzky so psom, plávanie či korčuľovanie, niečo, čo vám prináša radosť! Pokiaľ ste skutočne bez kondície, začnite svoj nový cvičebný program pozvoľna. Chôdza a plávanie sú skvelou voľbou bez zbytočného stresu, pôsobiaceho na vaše telo. Tréning na ohybnosť je tiež užitočný,“ radí autor mnohých motivačných kníh, ktorému sa vďaka pohybu darí nestarnúť.

Celodenné sedenie a vylihovanie na gauči je smrť, tvrdí to štúdia 33 svetových vedcov, ktorú uverejnil brtitský medicínsky časopis The Lancet. Skúmali zdravotný stav a životné návyky až milióna ľudí. Tí, čo sa nehýbu, zápasia po čase s cukrovkou, chorobami srdca, rakovinou prsníka a hrubého čreva. Ročne zomrie na lenivosť viac ako 5 miliónov ľudí na celom svete.

Čítajte viac:

Tajomný muž na škatuľke cigariet: Nebožtíka rieši už aj Brusel!

Viac na prevenciu

„Na náš zdravotný stav najviac vplýva zdravý životný štýl, ktorý ho ovplyvňuje až z 50 percent. V tomto kontexte je priam neuveriteľné, že len štyri percentá zo všetkých výdavkov na zdravotníctvo idú práve na podporu zdravého správania pacientov. Najviac peňazí (až 88 percent!) zo všetkých výdavkov ide na liečbu ochorení. A pritom tento megabalík peňazí ovplyvňuje naše zdravie iba z desiatich percent, “ uvádza vo svojom blogu na portáli Sme generálny riaditeľ zdravotnej poisťovne Dôvera Martin Kultan.

Čítajte viac:

Pozor na ortorexiu: Zo sledovania trendov v chudnutí sa môže vyvinúť závislos

Najdôležitejšie a veľmi optimistické zistenie, ku ktorému vedci prišli je, že hodina pohybu môže naozaj takmer úplne odstrániť škody na organizme, napáchané osemhodinovým sedením v práci. Vedúci štúdie, profesor Ulf Ekelund z Cambridgeskej univerzity a Nórskej školy športových vied hovorí, že takáto aktivita vygumuje spojenie medzi dobou sedenia a predčasným úmrtím. Začali sa zápolenia na olympiáde. Ak ich sledujete vylihujúc na pohovke, zdvihnite sa aspoň raz za deň a vybehnite za športom aj vy. Vyhnete sa chorobám a budete žiť dlhšie a veselšie.

Relax