Cesta do stredu galaxie: Nová počítačová hra môže prepísať históriu

Už čoskoro by na trh mala prísť vesmírna hra No Man’s Sky, ktorá vraj od základov zmení svet počítačovej zábavy.

Najočakávanejšia hra roka. Jedinečná simulácia vesmíru. Hra, ktorá zmení všetko. V takýchto superlatívoch píšu odborné periodiká o hre No Man’s Sky z dielne nezávislého štúdia Hello, o ktorej dátume uvedenia na trh v súčasnosti špekuluje hádam celá hráčska komunita. A čo je na obyčajnej počítačovej hre také revolučné?

Osemnásť triliónov planét

Máte občas chuť vydať sa do nekonečného vesmíru a objaviť zopár nových svetov a foriem života? V tom prípade budete No Man’s Sky milovať. Hra totiž ponúka skúmanie galaxie, ktorá síce nie je nekonečná, ale je určite dostatočne veľká na ukojenie vašej zvedavosti a túžby po pátraní.

Nájdete v nej viac ako osemnásť triliónov planét - ak chcete presné číslo, je to 18 446 744 073 709 551 616. Mimochodom, ak by sa hráčom podarilo hoci aj každú sekundu objaviť jednu planétu, na objavenie všetkých planét v No Man’s Sky by potrebovali 584 miliónov rokov!

Tieto úctyhodné čísla však zďaleka nie sú jediná vec, ktorou sa No Man’s Sky líši od ostatných hier. Napokon, nie je jedinou bádateľskou vesmírnou hrou.

Hľadanie a skúmanie nových planét však má byť o poznanie zaujímavejšie než v ostatných vesmírnych simuláciách. Prečo? „No Man’s Sky je jedinečná v tom, že tam nájdete veci, ktoré nikto predtým neobjavil,“ vysvetľuje výkonný riaditeľ štúdia Hello a vedúci vývojového tímu Sean Murray. Ba, ako dodáva, „nájdete tam dokonca veci, o ktorých nevedia ani samotní developéri hry“.

Čítajte viac:

Kráľ YouTubu: Hry na internete mu priniesli lásku aj milióny

Rátajte s evolúciou

Ako je to možné? Hra je naprogramovaná tak, že planétu so všetkými živými a neživými formami pri objavení vygeneruje počítač na základe zadaných vstupných dát a špeciálneho algoritmu. No nielen to. Planéta sa bude po vygenerovaní postupne vyvíjať. Jej vzhľad teda bude závisieť aj od interného „online“ času hry.

Inými slovami, ak nejaký hráč zavíta na planétu po časovo dlhšom období po jej objavení, musí počítať s určitou evolúciou. Obrovskou satisfakciou pre hráčov bude, že po objavení planéty či výstredného živočíšneho druhu budú môcť svoj objav pomenovať a zapísať do obrovského atlasu.

„Zrejme budeme mať aj planéty s poriadne neslušnými menami,“ očakáva Murray. „Samozrejme, bude tam filter, ale ľudská rasa je mimoriadne vynachádzavá, ľudia vždy nájdu spôsob, ako zakomponovať genitálie do názvu planéty.“

Rozhodni sa sám

No Man’s Sky patrí medzi takzvané sandboxy, čo v doslovnom preklade znamená pieskovisko. Jeden z najznámejších je Minecraft a prirovnanie je celkom trefné. Na pieskovisku sa deti samy rozhodnú, či chcú stavať vežu, kopať tunely, hrať sa s formičkami, alebo hádzať rovesníkom piesok do vlasov.

Ani pri hrách tohto typu hráč nemá definovanú konkrétnu misiu, ale sám volí, akej aktivite sa počas hry bude venovať. Okrem spomínaného výskumníka môže byť napríklad bojovníkom - vytvárať spojenectvá a zapájať sa do vesmírnych či pozemných bojov - alebo obchodníkom a zhŕňať peniaze.

Pravdepodobne však bude musieť aspoň občas tieto roly kombinovať. Ak sa chce totiž v hre niekam posunúť, musí stále získavať nové zbrane, aby bol úspešnejší v boji, lepšie vesmírne lode a palivo, aby sa dostal na vzdialenejšie planéty, a kvalitnejšie nástroje na výskum. A na to všetko bude potrebovať peniaze.

Tie možno zarobiť viacerými spôsobmi. Jedným je objavovanie nových planét a druhov a ich zapisovanie do atlasu. Ďalším obchodovanie - môže napríklad ťažiť prírodné zdroje na niektorej z planét a potom ich predávať na inej.

Nuda?

Budúcich hráčov čakajú aj prekvapenia skryté v tme. Napríklad čierne diery, mŕtve planéty, rôzne záhady či agresívni ľudia. Ak na niektorej z planét zničíte príliš veľa života alebo vyťažíte príliš veľa zdrojov, hrozí vám, že po vás pôjdu robotickí strážcovia, takzvané sentinely. Mimochodom, spomínate si na film Matrix? Aj tam boli chápadlové roboty sentinely postrachom.

Vyzerá to teda poriadne vzrušujúco. Napriek tomu po prvých demoukážkach a objasnení princípov hry sa objavili obavy, či dokáže dostatočne zaujať.

Najmä na začiatku, keď bude veľká časť galaxie stále nepoznaná a vy nebudete mať dostatok peňazí na dlhšie cesty. Čo si počnete v takom rozľahlom vesmíre? Aj v prípade, že budete hrať online, v takej galaktickej šírave asi nebudete príliš často stretávať iných hráčov. Objavy určite potešia, ale zrejme nebude až také jednoduché dopracovať sa k nim. Pripúšťa to aj hlavný tvorca hry. „Objavenie života je veľká vec, jedinečný okamih, a my chceme, aby to tak bolo aj v našej hre,“ vysvetľuje Murray. Ďalším možným problémom je absencia zadaných úloh. Ako sme už spomenuli, zmapovať celý vesmír v hre je prakticky nemožné a pred hráča sa nekladú žiadne čiastkové ciele. Ako hlavný cieľ hry sa síce uvádza cesta do stredu galaxie, ale tento cieľ je dosť nekonkrétny. Vôbec nie je jasné, čo vás v strede galaxie čaká. Má to vraj byť veľké prekvapenie, ale aké, to nikto netuší. Aspoň zatiaľ.

Stále nové prekvapenia

Podľa viacerých odborníkov z herného priemyslu je otázne, nakoľko bude pre hráčov práve toto dostatočná motivácia. Murray však tvrdí, že záhadné prekvapenie ako motiváciu ani nepotrebujú, hlavným hnacím motorom by malo byť pre nich samotné objavovanie nepoznaného.

Nie všetci sa s ním zhodujú. „Dlhodobou výzvou pre štúdio Hello bude zabezpečiť, aby aj objav stej planéty hráča ohúril rovnako ako predchádzajúcich deväťdesiatdeväť objavov,“ tvrdí odborník na počítačové hry Samuel Roberts z magazínu PC Gamer. Na druhej strane pripúšťa, že to nie je neprekonateľná výzva.

Rôzne bláznivé svety v hýrivých farbách s mimoriadne čudnými formami života určite budú veľkým lákadlom. Navyše, už pri testoch sa ukázalo, že tvorcovia dokážu pripraviť pre hráčov rôzne prekvapenia aj priamo na planéte.

„Pozeral som, ako sa jeden z hráčov stratil, nevedel nájsť cestu späť k svojej lodi,“ uviedol pri jednej príležitosti Murray. „V hrách sa vám takéto veci bežne nestávajú.“

Priekopník

No Man’s Sky je hlavne Murrayho projekt. Okrem slávy a peňazí by mu mal priniesť potvrdenie jeho schopností. „Som dobrý programátor?“ zapochyboval 34-ročný sympatický rodák z írskeho Corku na jednej z prezentácií hry. „Aké sú moje skutočné schopnosti? Urobil som niekedy vôbec niečo dobré?“ pýtal sa pri inej príležitosti. Pritom práve neustále pochybovanie ho zrejme priviedlo tam, kde je.

Sean Murray sa o peniaze báť nemusí, keďže robil hry pre giganty ako Criterion a EA. No profesionálna česť ho ženie stále dopredu. Zhruba pred desiatimi rokmi, keď pracoval na strieľačke Black, zažil menšie osvietenie. „Zastrelil som asi už miliónteho avatara. Dostal som sa do určitého bodu a opýtal sa sám seba - toto chcem robiť do konca života?“

Odpoveď dobre poznal. Investoval úspory do spoločnosti Hello a už zakrátko uviedol na trh pomerne úspešnú hru Joe Danger, v ktorej sa hráči môžu preháňať v rôznych prostrediach na motocykli. Ibaže, keď začal pracovať na pokračovaní Joa Dangera, dostavili sa podobné pocity ako pri strieľačkách.

Túžil po niečom veľkom, a tak sa rozhodol splniť si veľký sen z detstva. Ako fanúšik sci-fi vždy sníval o objavovaní nových svetov. „V No Man’s Sky sme chceli vytvoriť pocit, že pristávate na planéte s vedomím, že pred vami tam nikto nebol,“ spomína.

Kedy ju vydajú?

Súdiac podľa reakcií na prvé demo a správy o obsahu hry Murray nikdy nemal dôvod pochybovať o svojich schopnostiach. Jeden príklad za všetky. Spoločnosť Amazon nedávno poslala viacerým zákazníkom, ktorí si v predstihu objednali hru, nečakaný list. Stálo v ňom, že im hru doručia koncom októbra.

Hráčsku komunitu to okamžite postavilo na nohy, začala sa šíriť fáma, že je to oficiálny dátum uvedenia hry na trh. A hoci Amazon medzičasom listy označil za omyl, špekulácie neustali.

Niektorí tvrdia, že Amazon skrátka prezradil, čo nemal, a spochybňovanie jeho listov je iba fraška. Ďalší zasa tvrdia, že koncom októbra Hello len zverejní presný dátum vydania hry, ktorá bude dostupná pre Playstation a PC. Podľa týchto odhadov by sa No Man’s Sky mohla objaviť koncom roka alebo až budúcu jar.

Vianočné tipy na darček