Softvérová úprava: Chiptuning je vlastne počítačová optimalizácia hlavných charakteristík motora.

Chiptuning dokáže zvýšiť výkon motora a znížiť jeho spotrebu

O chiptuningu sa hovorí veľa - jedni mu nevedia prísť na meno, iní ho zas vychvaľujú do nebies. A o čo pri ňom ide?

Mnohí si myslia, že chiptuning je záležitosťou mladíkov, ktorí si kúpili lacné staršie auto so slabším motorom a chcú z neho spraviť Ferrari. Nie je to celkom pravda.

Chiptuning v istom zmysle robia aj výrobcovia, stačí sa pozrieť na ponuku motorov. Mnohí ponúkajú ten istý agregát vo viacerých výkonových úrovniach.

Za rozdielom zväčša stojí úprava kalibračných dát v riadiacej jednotke - teda chiptuning. Postup pri ňom je nasledovný: „Pripojíme sa cez diagnostickú zásuvku na riadiacu jednotku, stiahneme odtiaľ pôvodný softvér a zálohujeme ho,“ vysvetľuje Marek Mosný zo spoločnosti MM Racing.

„Následne softvér upravujeme - napríklad pri benzínovom turbomotore upravíme mapy predzápalu, mapy tlaku paliva a mapy plniaceho tlaku turbodúchadla. Ako príklad môžem uviesť dvojliter TFSI v Octavii RS. Výsledkom našich úprav je, že výkon motora stúpne zo sériových 200 približne na 245 koní a, samozrejme, vzrastie aj krútiaci moment.“

To sme si overili v praxi na upravenom VW Polo 1,2 TSI s výkonom zvýšeným zo 66 na 103 kW a krútiacim momentom, ktorý po úprave narástol z pôvodných 160 na 234 Nm.

K tomu sa pridalo antikorové výfukové potrubie s pretekárskym katalyzátorom, taktiež vyrobené na Slovensku, priechodnejšia vložka vzduchového filtra, nastaviteľné pruženie a špeciálne ľahké 17-palcové disky.

Výsledkom je auto, ktoré by s rýchlejšou prevodovkou, než bola štandardná 7-stupňová, dokázalo poľahky konkurovať aj naozaj ostrým hothatchom.

Zníženie spotreby

Nie každý vie, že chiptuning môže znamenať nielen zvýšenie výkonu, ale aj zníženie spotreby. Prejaví sa to však len pri objemnejších motoroch, napríklad pri niektorých dieselových trojlitroch môže priemerná spotreba pri rovnakom štýle jazdy klesnúť aj o viac než liter na sto kilometrov.

Možno vám napadne rovnaká otázka ako nám - ak je to také jednoduché, prečo takéto úpravy nerobia priamo výrobcovia? „Pretože výrobca potrebuje vyrábať čo najuniverzálnejšie autá, aby bez problémov mohli jazdiť po celom svete. Motor preto musí vedieť rovnako optimálne pracovať s palivom u nás, v Rumunsku aj vo Švédsku. Navyše v každej nadmorskej výške, pri rôznych atmosférických tlakoch, odlišnej vlhkosti a podobne,“ hovorí Marek Mosný.

„My takéto univerzálne motory pri chiptuningu optimalizujeme na konkrétne podmienky, čo si výrobca nemôže dovoliť, pretože by to pre neho znamenalo zvýšené náklady a drahšie autá,“ vysvetľuje Mosný.

Záruka

Chiptuning je zásahom do manažmentu motora, a preto treba rátať s tým, že v prípade nových áut naň stratíte záruku. Ak je pre vás dôležitá, je lepšie počkať, kým nevyprší, a dať auto upraviť neskôr.

Na druhej strane - ak nie je reč o extrémnom chiptuningu, ktorým sa upravujú autá s pretekárskymi ambíciami, netreba sa báť, že sa ním znižuje životnosť motora. Vo väčšine prípadov ide naozaj o jeho optimalizáciu, mnohé agregáty sú totiž z výroby - najmä kvôli znižovaniu spotreby a emisií - výrazne „pridusené“.

Napríklad výkon dvojlitrového diesla v Škode Yeti možno relatívne jednoduchou úpravou zdvihnúť z 81 až na 120 kW, v prípade záujmu dokonca až na 150 kW. Naopak, iné motory nie sú na tento typ úprav vôbec vhodné.

Ide predovšetkým o nízkoobjemové hladké agregáty, k akým patrí aj u nás veľmi rozšírený motor 1,2 HTP, ponúkaný v niekoľkých modeloch koncernu VW.


  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].
VIDEO Plus 7 Dní