Pozor na prejedanie!

Gastroenterológ radí: Ako prežiť sviatky bez zapáleného pankreasu a žlčníkového záchvatu

Ak žijete nespútane a nemáte žiadne ťažkosti s trávením môžete sviatky prežiť aj s prejedaním bez ujmy na zdraví. Ak ste opačný prípad, toto vám pomôže.

Snom asi každého z nás je prežiť sviatky bez zapáleného pankreasu a žlčníkového záchvatu. Práve s týmito diagnózami vyhľadávajú ľudia pohotovosť počas sviatkov najčastejšie. Najviac ich príde na pohotovosť počas druhého sviatku vianočného. Telo to už nedokáže uniesť. „Vianoce demaskujú chronické ťažkosti. Pacient, ktorý už má predispozíciu, vtedy mu už prostá štedrá večera môže spôsobiť ťažkosti. Ľudia si povedia „raz v roku si to môžem dovoliť- nemôžem,“ hovorí gastroenterológ Jarolím Šutka z Univerzitnej nemocnice v Bratislave.

Aj Vianoce sa dajú prekonať bez prejedania sa
Aj Vianoce sa dajú prekonať bez prejedania sa
Laura Witteková

Podľa Šutku sú problémom ťažké jedlá plné cukru, tuku a bielkovín a málo pohybu. “Aj naši predkovia hodovali, ale dojedli a išli makať do zimy. My sedíme na gaučoch a dopĺňame zásoby. Pohyb pomáha peristaltike, trávi nám lepšie. Počas sviatočných dní by sme si mali dopriať každý deň aspoň hodinovú prechádzku,” radí.

Gastroenterológ odporúča, aby sme striehli dni, kedy toho zjeme viac s diétnymi dňami. “Uvarte si čaj, pripravte mäso na šťave s ryžou, odľahčite tie črevá,” hovorí. Po Sviatkoch nepotrebujeme žiadne detoxikačné kúry. Stačí dať si každý deň trochu kyslej kapusty, alebo pitie kvalitnej hroznovej šťavy.

Ako zabrániť priberaniu počas Vianoc, tipy portálu daystofitness

1. Nakladajte si jedlo na menšie taniere - áno tie dezertné

2. Nechajte po jedle dôkazy - údajne pomáha, keď si necháte pred očami vypité fľaše, obaly po cukríkoch- nezbavujte sa hneď dôkazov, že ste sa poriadne najedli.

3. Vypite pred jedlo veľký pohár vody - je bez kalórií a spôsobuje rozšírenie žalúdka. Mozog sa dozvie omnoho skôr, že ste sa už najedli

4. Prehnali ste to? Nevadí. Dajte si pozor na to, ako vyzerá jedlo, ktoré ešte máte v pláne skonzumovať

5. Vyplňte si tanier zeleninou, má veľa vody a vlákniny, ktorú potrebujete. Vaše top zeleniny v tomto období sú brokolica, karfiol, kapusta a kyslá kapusta. Veľká časť z nich nemá viac ako sto kalórií.

6. Zbehajte si, zacvičte si, prejdite sa. Neprestaňte sa hýbať len preto, že vaše fitko je počas sviatkov zatvorené.