Inkoginito: Kým kamenné predajne už niekoľko rokov zápasia s poklesom tržieb, internetovým obchodom sa darí. Aj vďaka anonymite.

Ekonomická kríza neobišla ani sexšopy

Erotické pomôcky sa najlepšie predávajú pred Vianocami. Na rozdiel od minulosti sa záujmu tešia anonymné internetové predajne.

Aj keď by sa mohlo zdať, že sexbiznis nepozná krízu, ťažké roky neobišli ani predajcov erotických pomôcok. V snahe udržať si zákazníkov sa presťahovali na internet. Zatiaľ čo internetové predajne sa tešia záujmu klientov, klasické „kamenné“ sexshopy upadajú. Tí, čo ich ako prví po páde socializmu otvárali v Bratislave, sa ich už pred niekoľkými rokmi po výraznom páde tržieb zbavili.

Nezmenil sa jedine čas, keď je o erotické pomôcky najväčší záujem - podobne ako v minulosti sú ním Vianoce. Na dračku idú najmä vibrátory a erotická bielizeň. Odborníci na potenciálnych darcov však apelujú, aby boli pri výbere i samotnom odovzdaní darčeka nanajvýš taktní. Predstavy mužov a žien o vhodnosti toho-ktorého „náčinia“ sa neraz výrazne líšia.

Dusno v rodine môže nastať i vtedy, keď sa pikantný darček omylom ocitne v rukách ratolesti či svokry. Ak aj skončí u správnej osoby, vybaliť pred rodičmi či starými rodičmi z vianočného papiera umelý penis asi nebude tým najpríjemnejším zážitkom.

Dominuje klasika

Vianoce nie sú iba sviatkami pokoja. Pripadajú na ročné obdobie, keď rastie chuť vyskúšať niečo nové a nezvyčajné. „Ľudia nemajú toľko času a možností cestovať, sú skôr doma, a tak okrem iného hľadajú nové podnety, ako ozvláštniť svoj sexuálny život,“ tvrdí hovorca českej Asociácie portálov hromadného nakupovania David Antič. Jeden z najlepších liekov proti stresu a nude počas dlhých večerov je sex.

Najväčší záujem v predvianočnom období je podľa neho o klasický sortiment, ako sú vibrátory, putá, krúžky na penis, nafukovacie panny či venušine guľôčky. Ak je dobrá cena, údajne sa predávajú aj po desiatkach až stovkách.

Analýzy potvrdzujú, že erotické pomôcky tvoria viac ako polovicu celkového objemu internetového obchodu s erotickým tovarom. V tejto kategórii sa predáva a vystavuje najviac položiek aj na aukčných portáloch. „Mimoriadne obľúbenou kategóriou je tiež erotická bielizeň, no suverénne najvyhľadávanejším slovom v tomto segmente je vibrátor. Najväčší záujem oň je pred Vianocami a na Valentína,“ potvrdzuje hovorkyňa najväčšieho česko-slovenského aukčného portálu Michaela Papežová.

Vibrátory a masturbátory patria spolu s erotickou bielizňou medzi najžiadanejšie aj v kamenných sexshopoch, kam sa však stále odvážia skôr muži ako ženy. Tie nakupujú viac na internete, ktorý zaručuje anonymitu.

Pozor pri výbere

Laura Janáčková z Inštitútu partnerských vzťahov nevidí na erotických pomôckach nič zlé. „Vo všeobecnosti prispievajú k zlepšeniu sexuálnych zážitkov pri mileneckých hrách a k oživeniu manželskej sexuality u párov v strednom veku, ktoré relatívne často riešia problém vyhorenia v partnerskom sexuálnom živote,“ tvrdí sexuologička a psychologička. Pripomína, že erotické pomôcky pomáhajú rozvíjať aj sexuálne fantázie a hrajú dôležitú úlohu pri liečbe niektorých sexuálnych porúch.

Nakupovanie cez internet má, podobne ako pri iných tovaroch, svoje nevýhody. Výrobky si nemožno „poťažkať“, a tak podľa obchodníkov zákazníci často uprednostňujú dizajnové erotické hračky, ktoré napokon nenaplnia očakávania, prípadne sa ukážu ako úplne nevhodné.

Rovnako platí, že ženám sa zväčša páči niečo iné ako mužom. „Muž kúpi vibrátor na vnútornú stimuláciu, prevažná väčšina žien by si však vybrala pomôcky na vonkajšiu stimuláciu,“ upozorňuje predajca luxusných erotických pomôcok Zdeněk Šebelka. Ani ženy však nie sú vo vnímaní potrieb a fantázií svojich partnerov oveľa lepšie. Mužom často kupujú príliš „jemné“ pomôcky.

Pri výbere erotických pomôcok by sme sa mali riadiť potrebami a predstavami partnera. Aj v tomto prípade platí, že lepšie je „pokaziť“ prekvapenie, ako podarovať niečo, čo obdarovaného privedie do rozpakov a skončí zabudnuté na spodnej polici šatníka. Rovnako treba zvažovať, či je vibrátor, alebo nafukovacia panna vhodným darčekom pod stromček. Pikantné darčeky si možno odovzdať aj medzi štyrmi očami. Ak sa tak stane v bezpečí spálne, budete ich môcť hneď aj vyskúšať.

Miliardový biznis

Za erotické pomôcky minú ľudia na celom svete podľa odhadov približne sedem miliárd eur ročne. Do roku 2020 by sa táto suma údajne mohla zvýšiť až na päťdesiat miliárd eur ročne.

Rozhodujúce postavenie si zrejme udržia erotické pomôcky, keďže erotické služby sa na internetovom trhu minimálne v našich zemepisných šírkach zatiaľ presadzujú v obmedzenej miere. „Podľa našich skúseností sa ešte relatívne dobre predávajú služby typu pánsky striptíz alebo tantrické masáže. Ale napríklad pokusy o priamy predaj zľavnených vstupov do verejných domov nemali úspech,“ dodáva zástupca jedného zo zľavových portálov Michal Hardyn. Do „bordelov“ chodia najmä muži, kým erotiku na internete nakupujú skôr ženy.

„V súčasnosti kupuje erotické pomôcky viac ako štvrtina heterosexuálnych mužov i žien a viac ako polovica homosexuálov. Najčastejšou motiváciou je skvalitnenie sexuálneho zážitku pri autoerotických hrách. Na druhom mieste je spestrenie manželskej alebo mileneckej sexuality,“ dodáva Janáčková.

Z histórie erotických pomôcok

Prvé nálezy erotických predmetov sa datujú do obdobia 20-tisíc až 15-tisíc rokov pred naším letopočtom. Ide o kamenné či kostené penisy, ktoré možno vidieť napríklad pri návšteve Národného múzea v Les Eyzies vo Francúzsku. Nemožno však s určitosťou potvrdiť, či tieto predmety skutočne slúžili na erotické hry.

Preukázateľne erotické pomôcky existujú približne viac ako 2 500 rokov. Používali ich starí Egypťania, Gréci a Rimania, ktorí dokonca vyrábali sviečky v tvare veľkých penisov. Starobylé čínske rukopisy zas vysvetľujú, ako podviazať penis hodvábnou šnúrkou na udržanie erekcie. Povestný bol tiež čínsky ježko - zlatá obdoba dnešných krúžkov na penis, na ktorom bol pripevnený krúžok z jemného peria. Nekorunovaným kráľom modernej doby je vibrátor. Odborníci ho považujú za najúspešnejšiu erotickú pomôcku.


  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].
VIDEO Plus 7 Dní