Diktuje trend: Charlotte počas života prinesie do ekonomiky Spojeného kráľovstva 3,2 miliardy libier. Príspevok pochádza najmä z jej vplyvu vo svete módy. Značka, ktorú si oblečie, má zarobené kráľovsky.

Hodnota princeznej: Charlotte je pre britskú ekonomiku cennejšia ako jej dvaja bratia

Rečou peňazí - trojročná princezná Charlotte má pre britskú ekonomiku celkovú hodnotu 3,2 miliardy libier, v prepočte takmer 3,7 miliardy eur, zatiaľ čo jej starší brat princ George „len“ 2,4 miliardy libier (2,8 miliardy eur).

Kráľovské pokladničky

Podstatná časť Charlottinho „príspevku“ do národného hospodárstva primárne pochádza z jej vplyvu v módnom svete, zo zvýšenia predajnosti všetkého, čo si malá princeznička oblečie, prípadne na čo svojimi zlatými detskými ručičkami siahne. To, že Charlotte má len tri roky, sa nevylučuje s tým, že je módnou „influencerkou“, škôlkarka vo svojej vekovej kategórii diktuje trend.

Cenu malých britských aristokratov pre Spojené kráľovstvo vyrátala konzultačná firma Brand Finance, ktorá je svetovým odborníkom na oceňovanie obchodných značiek a každoročne vypracúva správu o hospodárskom prínose monarchie. Za obchodnú značku jednoznačne možno považovať aj samotnú monarchiu, ktorá každý rok prinesie do rozpočtu krajiny nemalé peniaze. Vlani to bolo takmer 1,8 miliardy libier. Suma sa odvíja aj od toho, či má kráľovná v danom roku okrúhle narodeniny, výročie nástupu na trón, či dakto z monarchie privedie na svet nového člena s modrou krvou, alebo skončil pod čepcom, čo sú dôležité udalosti, na ktorých sa zarába o to viac. „Tieto čísla predstavujú predpovede o tom, čo môžu kráľovské deti priniesť do ekonomiky Spojeného kráľovstva počas svojho života za predpokladu, že budú mať naďalej rovnaký pozitívny efekt,“ uviedol manažér pre komunikáciu Brand Finance Sehr Sarwar pre Insider.

Čerstvé kráľovské dieťa, mesačný princ Louis, ešte pred tým, ako oslávi jeden rok, prinesie do britskej ekonomiky necelých 51 miliónov libier. Jeho životný príspevok zatiaľ Brand Finance nevypočítal. „Narodenie princa je obrovskou marketingovou príležitosťou pre výrobcov a maloobchodníkov s detskými produktmi, ktorí môžu postaviť svoje propagačné kampane na radostnej správe z Kensingtonského paláca. Ekonomický vplyv kráľovských detí rastie spolu s nimi. V priebehu rokov najmladšie kráľovské dieťa bude naďalej zvyšovať predaj značkám odevov, ktoré bude nosiť, a hračkám, s ktorými sa bude hrať. V tomto smere bude mať veľmi podobný efekt na britské podnikateľské prostredie ako jeho starší súrodenci a matka, vojvodkyňa z Cambridgea, ktorá premení na zlato všetko, čoho sa dotkne, špeciálne v módnom priemysle,“ opisuje riaditeľ Brand Finance David Haigh.

Malí kráľovskí členovia majú značný podiel aj na príjmoch monarchie z cestovného ruchu a po­dľa Haigha utvárajú pozitívny obraz Londýna v zahraničí. Takzvaní kráľovskí turisti prichádzajú do mesta a dúfajú, že zočia kráľovských novorodencov pred pôrodnicou alebo im zakýva kompletná kráľovská rodina z balkóna Buckinghamského paláca. Neuveriteľný záujem médií a verejnosti bol badateľný na nedávnych oficiálnych návštevách Williama a Kate v Poľsku a v Nemecku, ktorých pridanou hodnotou bolo, že sa na nich zúčastnili aj ich deti. Nuž, potomkovia panovníkov sú malé kráľovské pokladničky naplnené po vrch.

Škôlkarská ikona

V deň, keď Kate vyšla z pôrodnice a svetu ukázala desaťhodinovú dcéru Charlotte prekrytú vyšívanou šatkou za 68 libier, zaznamenali výrobcovia šatky G. H. Hurt & Sons vo svojom e-shope divy. „V priebehu niekoľkých minút sme si na našej internetovej stránke všimli, že prikrývka sa začína predávať,“ povedal v roku 2016 riaditeľ spoločnosti Gillian Taylor pre Telegraph. Za deň zaznamenali viac ako stotisícovú návštevnosť a objednávky od rodičov z Ameriky, Austrálie či Kanady sa len tak sypali. Biznis, o akom sa im ani nesnívalo. Prikrývka sa predávala ešte aj rok po narodení princeznej.

Vyšívaná šatka: Kate ňou prikryla Charlotte, keď s ňou vychádzala v máji 2015 z pôrodnice. Do niekoľkých minút sa začala v internetovom obchode predávať.
Vyšívaná šatka: Kate ňou prikryla Charlotte, keď s ňou vychádzala v máji 2015 z pôrodnice. Do niekoľkých minút sa začala v internetovom obchode predávať.
Foto: Kirsty Wigglesworth

Podobne bezprostredne po tom, čo Charlotte dopravili na júlový krst v roku 2015 v štýlovom retro kočíku, do ktorého tak rozkošne nazeral princ George, zaplavili výrobcu, spoločnosť Prams With Pizazz, e-maily a telefonáty klientov, ktorí krstiny pozorne sledovali.

Retro kočík: Princeznú Charlotte v ňom viezli v júli 2015 na krst. Spoločnosť na obnovu starobylých detských kočíkov mala o robotu postarané.
Retro kočík: Princeznú Charlotte v ňom viezli v júli 2015 na krst. Spoločnosť na obnovu starobylých detských kočíkov mala o robotu postarané.
Foto: TASR

Obľúbenou Charlottinou značkou - presnejšie jej matky - je španielska značka M & H, ktorej kúsky si princeznička rada oblieka. Ako polročnú ju Kate odfotila v púdrových vzorovaných šatočkách za 23 libier. Šaty vraj kúpila Charlotte jej pestúnka pochádzajúca z Madridu, Maria Teresa Turrion Borrallová, v Španielsku. Keď fotku rozkošnej Charlotte zverejnil Kensingtonský palác na sociálnych sieťach, zakladateľka detského butiku Margarita Pato Cidová bola šťastím bez seba. Ľudia sa jej pýtali, kde si šatočky môžu objednať a či si neotvorí butik aj v Londýne, značka má v Španielsku len päť kamenných obchodov. Cidová má z každého modelu len niekoľko kúskov, vyrába ich ručne z miestnych tkanín.

Móda zo Španielska: Deti Williama a Kate často nosievajú oblečenie španielskych značiek. Tieto púdrové mala Charlotte na sebe ako polročná.
Móda zo Španielska: Deti Williama a Kate často nosievajú oblečenie španielskych značiek. Tieto púdrové mala Charlotte na sebe ako polročná.
Foto: TASR

Jeden z piatich rodičov tvrdí, že princeznú Charlotte považuje za ikonu štýlu pre svoje deti. Štatistiky nakupovania to potvrdzujú. Charlottin haló efekt sa opäť dostavil v marci 2016, keď bola zverejnená rodinná fotografia princa Williama,
Kate s ich deťmi Georgeom a Charlotte zo zimnej dovolenky. Všetci boli oblečení v lyžiarskom výstroji. Malá Charlotte mala snehobiely overal, ružovú čiapočku a ružové čižmičky značky My First Years. Okamžite sa predalo 259 párov topánočiek po 25 libier, čo predstavoval nárast predaja o 97 percent!

Dovolenka v Alpách: Na lyžovačku si v marci 2016 princezná Charlotte obula ružové čižmičky. Ich predaj vrástol o 97 percent.
Dovolenka v Alpách: Na lyžovačku si v marci 2016 princezná Charlotte obula ružové čižmičky. Ich predaj vrástol o 97 percent.
Foto: John Stillwell

Ako prezradila mama Kate, Charlottina obľúbená farba je ružová. S ružovým batohom na chrbte nastúpila v januári tohto roku do škôlky. Na žiaľ značky Cath Kidston išlo o batoh zo starej kolekcie, ktorá už nebola k dispozícii. Značka však ihneď avizovala spustenie predaja nového radu batohov podobných tomu, v ktorom mala princezná poukladané škôlkarské pomôcky. Batohy sa na webe predávajú za 22 eur.

Batoh pre škôlkarku: Princezná Charlotte nastúpila v januári tohto roku do škôlky so štýlovým batohom na chrbte. Podobné sa predávajú za 22 eur.
Batoh pre škôlkarku: Princezná Charlotte nastúpila v januári tohto roku do škôlky so štýlovým batohom na chrbte. Podobné sa predávajú za 22 eur.
Foto: TASR

Modré kvetinové šatočky, v ktorých koncom apríla prišla princezná Charlotte pozrieť do pôrodnice svojho mladšieho brata Louisa, sa vypredali do 24 hodín. Šaty značky Little Alice London stáli 45 libier a vyrábali sa v rôznych veľkostiach pre deti od šiestich mesiacov do šiestich rokov. Vypredali kompletne všetky.

Charlottin haló efekt: V modrých kvetinových šatách prišla Charlotte navštíviť svojho práve narodeného bračeka Louisa. Vypredané boli do 24 hodín. Vo všetkých veľkostiach.
Charlottin haló efekt: V modrých kvetinových šatách prišla Charlotte navštíviť svojho práve narodeného bračeka Louisa. Vypredané boli do 24 hodín. Vo všetkých veľkostiach.
Foto: TASR

Je pochopiteľné, že Charlotte má „vyššiu“ hodnotu ako jej bratia vzhľadom na širší sortiment výrobkov, odevov a značiek určených ženám. Ale Charlotte podporuje nepriamo aj chlapčenskú módu, re­spektíve unisex módu. Ako? Nosí veci po bratovi. Asi to má po mame. Dokladuje to najnovší príklad, keď si vojvodkyňa z Cambridgea dala na svadbu Meghan Marklovej a svojho švagra princa Harryho krémový kabát z dielne Alexandra McQuee­na, ktorý už mala na sebe trikrát predtým na rôznych oficiálnych príležitostiach.

Kate nie je ani márnotratná matka. Charlotte mala na svojom prvom portréte s mladším bračekom Louisom modrý svetrík španielskej značky Fina Ejerique, ktorý mal v roku 2016 na sebe jej starší brat George, keď prababka kráľovná Alžbeta II. oslavovala deväťdesiatku. No a Louis mal oblečený biely svetrík španielskej značky Irulea, ktorý mala na svojich prvých oficiálnych portrétoch Charlotte. Veď deti tak rýchlo rastú a ich veci sú také rozkošné.

Prečítajte si tiež:


  • Katarína Oravská

    Ako editorka/redaktorka portálu Plus7dni.sk zodpovedá za tvorbu obsahu pre webovú stránku týždenníka. Vyhľadáva a spracúva vlastné témy, pracuje s foto a video podkladmi, ako aj  s analytickými dátami. Spravuje sociálny profil Plus 7 dní.

VIDEO Plus 7 Dní