Koniec tabletov? Zväčšené smartfóny ich vyšachovali z hry

Z trhu ich začínajú vytláčať smartfóny s veľkými uhlopriečkami a konvertibilné notebooky.

Relax

Začiatok kalendárneho roku je už neodmysliteľne spojený s konaním najväčšieho svetového veľtrhu spotrebnej elektroniky CES v americkom meste Las Vegas.

Je to nielen výstava, ale aj sympózium s množstvom prednášok, predpovedí a analýz. S jednou z najzaujímavejších prišiel tento rok Steve Koenig, šéf analytického oddelenia spoločnosti CTA, ktorá samotný veľtrh organizuje. Tvrdí v nej, že zlatá éra tabletov sa pomaly končí.

Pod tlakom

Samozrejme, tento názor si len tak „nevycucal z prsta“, ale opiera sa o presné štatistické údaje. Podľa nich sa najviac tabletov predalo v roku 2014 - 224 miliónov. V minulom roku však ich predaj výrazne klesol, o 14 percent. V tomto roku má poklesnúť o 8 percent, predať by sa malo približne o 50 miliónov tabletov menej než pred dvomi rokmi. Tým by sme sa vrátili na úroveň dokonca ešte spred roku 2013.

Zaujímavý je aj pohľad na to, ako dramaticky klesá ich priemerná cena. Tá bola v roku 2010 závratných 630 eur, o dva roky klesla na 420 eur a v tomto roku by mala byť len 210 eur.

Koenig jasne pomenoval príčiny tohto trendu. Hlavné sú nárast popularity smartfónov s veľkými uhlopriečkami a konvertibilných notebookov. To sú prenosné počítače s dotykovými odnímateľnými alebo otočnými displejmi, ktoré sú na prácu praktickejšie.

Predaj smartfónov, na rozdiel od tabletov, napríklad stále stúpa, aj keď už nie tak závratne ako v rokoch 2011 až 2013. V nich bol medziročný nárast na úrovni 61, 54 a 49 percent. V tomto roku by mal byť osempercentný, čo je približne rovnaká hodnota ako v roku 2015.

Pokiaľ ide o konkrétne čísla, tak v roku 2016 by sa ich malo predať približne 1,41 miliardy, zatiaľ čo v roku 2010 to bolo len 268 miliónov. Alebo inak, za smartfóny, tablety a notebooky v tomto roku utratíme takmer 50 percent z peňazí, ktoré celosvetovo investujeme do nákupu novej elektroniky. Pritom priemerná cena smartfónov bude naďalej klesať, v tomto roku by mala byť 261 eur, zatiaľ čo v roku 2015 to bolo 281 eur.

Čítajte viac:

Žravé aplikácie: Tieto vám zaberú najviac miesta v smartfóne

Nositeľná elektronika

Ďalšia časť sumy, ktorú minieme za elektroniku, pôjde na módne novinky. Koenig očakáva, že v tomto roku výrazne porastie záujem o nositeľnú elektroniku (hlavne fitnesnáramky a inteligentné hodinky), drony, virtuálnu realitu, 3D tlač a riešenia pre inteligentné domy.

Módnym bestsellerom by sa mala stať nositeľná elektronika, kde sa očakáva takmer 60-percentný medziročný nárast predaja. Ťahať by ho mali najmä smart hodinky. Zmeny v zákazníckych preferenciách a rastúca popularita „technologického“ triumvirátu v podobe smartfón, tablet a notebook výrazne ovplyvňuje ďalšie elektronické kategórie.

Napríklad trh s televízormi. Ten by mal stagnovať aj preto, že čoraz viac ľudí uprednostňuje rôzne streamovacie služby a nimi distribuované video sleduje viac na notebookoch a tabletoch.

Prichádza k nám Netflix

V tejto oblasti sa situácia výrazne začína meniť aj u nás. Len pred pár dňami totiž na náš trh vstúpila najpopulárnejšia a najväčšia streamovacia služba na svete, ktorou je Netflix. Informácia, že sme súčasťou jej globálneho rozšírenia, zaznela oficiálne taktiež na tohtoročnom CES-e, oznámil ju výkonný riaditeľ spoločnosti Reed Hastings.

Na Netflixe možno neobmedzene a bez reklám sledovať najnovšie filmy a seriály, nie však v slovenčine. Ponúkaná produkcia je v angličtine, prípadne v niektorom ďalšom svetovom jazyku, rovnako ako titulky. U nás bude služba stáť 7,99, 9,99 alebo 11,99 eura, predpláca sa mesačne bez viazanosti, skúšobný mesiac je zatiaľ zdarma.

V strednom balíku sú filmy a seriály dostupné aj v HD kvalite, v najvyššom vybrané dokonca v 4K. Ďalší rozdiel spočíva v počte zariadení - v základnom balíku službu možno využívať na jednom, v strednom súčasne na dvoch a v najvyššom až na štyroch rôznych zariadeniach. Hoci predaj televízorov bude aj z uvedených dôvodov viac-menej stagnovať, zväčšovať sa bude aspoň ich uhlopriečka.

Len pre zaujímavosť - v roku 2011 bola priemerná uhlopriečka nových televízorov 34,7 palca (80 cm), v roku 2014 39,3 (100 cm) a v roku 2016 by to malo byť dokonca 42,1 palca (107 cm).

Tento trend sa zrejme v najbližších rokoch zvýrazní s nástupom 4K (UHD) televízorov, pri ktorých možno aj v menších priestoroch využívať väčšie uhlopriečky bez negatívneho vplyvu na kvalitu obrazu.

Relax