Krehkejšie a tučnejšie: Testovacie figuríny v autách sa musia zmeniť

Keď bratia Cohenovci v roku 2007 nakrútili slávny film Táto krajina nie je pre starých, asi netušili, aké zvláštne konotácie môže mať.

Toto auto nie je pre starých. Faktom totiž zostáva, že Američania, tak ako prakticky všetci obyvatelia rozvinutých krajín, naozaj viac starnú a priberajú. To sa však netýka figurín pre nárazové testy áut, známych aj ako dummies.

Nereálne

Tie sú totiž stále chudé a príliš mladé, presnejšie, sú v kondícii zodpovedajúcej mladším ľuďom. Preto zo simulovaných nárazov spravidla vyjdú oveľa lepšie než skutoční ľudia, ktorí majú často nejaké to kilo navyše a pre vek aj krehkejšiu telesnú konštrukciu. Podčiarknuté a zrátané - z hľadiska bezpečnosti pri kolízii súčasné autá naozaj nie sú pre starých a tučných. A s tým treba niečo spraviť.

Preto sa odborníci zo spoločnosti Humanetics rozhodli v spolupráci s úrazovým chirurgom Stewartom Wangom z University of Michigan - špecializujúcim sa na automobilové nehody - vytvoriť novú generáciu nárazových testovacích figurín, ktoré budú mať nadváhu a zodpovedať pokročilému veku. Tak vznikli dve nové dummies - jedna obézna s hmotnosťou 124 kilogramov, čo je o 45 kilogramov viac, než majú súčasné, druhá s telesnou konštitúciou zodpovedajúcou 70-ročnej žene. Na vytvorenie prototypov pomocou 3D tlačiarne využili vyše 6-tisíc počítačových skenov reálnych osôb.

Tučnejšie: Nová testovacia figurína, má o 45 kg viac než štandardné „dospelé“ figuríny.
Tučnejšie: Nová testovacia figurína, má o 45 kg viac než štandardné „dospelé“ figuríny.
HUMANETICS

Iná hmotnosť, iné zranenia

Rozdiely v stavbe a konštitúcii tela totiž vedú pri automobilových nehodách k celkom iným typom zranení, čo sa pri súčasných figurínach nezohľadňuje. Tučný vodič sa totiž môže pri čelnom náraze „potopiť“, čo znamená, že sa zošuchne popod bezpečnostný pás. To značí - a testy to preukázali -, že mu dvojnásobne viac hrozia nebezpečné zranenia v dolnej časti tela. Navyše ide o vážnejšie zranenia, pretože na spodné časti tela sa pre nadváhu vyvíja oveľa väčší tlak.

Následne hra so štatistikami ukázala, že práve pre takéto zranenia americké poisťovne platia pacientom ročne o dve až štyri miliardy dolárov viac, než by platili, ak by sa pri konštrukcii áut viac zohľadňovala nadváha. Pri starších ľuďoch zas platí, že ich hrudník je oveľa krehkejší a chrbtica viac pokrivená, čo má vplyv na rozloženie telesnej hmotnosti. Preto často utrpia pri nehodách zranenia v oblasti hrude a brušnej dutiny, ktoré sú pre ich pokročilý vek mnohokrát smrteľné.

Nové dummies by mali pomôcť odhaliť rezervy v konštrukcii áut a viesť k redizajnu nárazových zón s vyskopevnostnými materiálmi v autách aj k ďalším technologickým bezpečnostným zmenám týkajúcim sa pásov a airbagov.

Vianočné tipy na darček