Legenda reklamy: Stvoriteľ úspechu svetoznámej značky pánskej módy je pôvodom Slovák

Stvoriteľ úspechu svetoznámej značky pánskej módy Hugo Boss je pôvodom Slovák a dodnes sa k svojim koreňom hrdo hlási. V Nemecku je z neho marketingová legenda

Relax

Príbeh Petra Littmanna by sa dal označiť aj ako americký sen, ale odohral sa v Európe. Pokojne by sa podľa neho dal nakrútiť hollywoodsky film - začína sa v revolučnom roku 1968, keď vrela celá Európa a v komunistickom Československu sa na chvíľu pootvorili dvere na Západ, čo mladý chlapec bez peňazí a kontaktov okamžite využil, aby sa z neho po rokoch tvrdej práce stal jeden z najuznávanejších expertov na marketing. Kedysi radil aj Tomášovi Baťovi a v zozname klientov jeho poradenskej firmy svietia značky ako BMW, Porsche, Marc O’Polo či Mercedes. Jeho prácou je vytvárať značky, ktoré predávajú, a radiť iným, ako to urobiť.

Ťažká práca: Propagovať Slovensko v Nemecku je náročné, nemá žiadny imidž.
Ťažká práca: Propagovať Slovensko v Nemecku je náročné, nemá žiadny imidž.
Július Dubravay

Nosič káblov

Peter Littmann sa narodil v Prahe v roku 1947, ale jeho rodičia boli Slováci. Keď mal dva a pol roka rodina sa presťahovala do Bratislavy, kde prežil detstvo aj dospievanie. Ako študent si privyrábal v Československej televízii v Bratislave. Politický odmäk šesťdesiatych rokov na malú chvíľu pootvoril dvere do sveta mnohým šikovným ľuďom, ktorí sa v komunistickej krajine cítili zviazaní. Peter mal šťastie, že bol v správnom čase na správnom mieste. Keď do Bratislavy prišli na filmovačku nemeckí kolegovia z televízie WDR, spriatelil sa s jedným kameramanom.

Neskôr sa ukázalo, že to bolo pre vtedy 20-ročného Petra osudové stretnutie, ktoré rozhodlo o ďalšom smerovaní jeho života. Nemecký kameraman mu dal svoje číslo s tým, aby sa mu ozval, ak by niekedy zavítal do Kolína nad Rýnom. Písal sa rok 1967 a takéto pozvanie sa ešte zdalo ako nereálny sen. Lenže už o pár mesiacov vypukla Pražská jar a železná opona sa ako zázrakom na chvíľu zdvihla, kým ju „bratská“ pomoc vojsk Varšavskej zmluvy v auguste neprišla opäť zatiahnuť. Mladý muž hladný po živote neváhal ani chvíľu, zbalil si malú tašku a vydal sa hľadať šťastie na Západ.

Ako to už v podobných príbehoch býva, aj on mal vo vrecku len pár drobných, neovládal žiadny cudzí jazyk a nikoho v Kolíne nepoznal. Jeho jedinou poistkou bol papierik s číslom na nemeckého kameramana, nič viac. Našťastie to bol naozaj dobrý kamarát, ktorý sa mladému emigrantovi neotočil chrbtom. Predstavil ho svojmu šéfovi v televízii a ten ho zamestnal ako dievča pre všetko. Nosil káble, pomáhal, kde to bolo treba, a dostal aj plat dvadsať mariek na deň, vďaka čomu dokázal v cudzine prežiť a postupne sa úspešne začleniť do novej spoločnosti.

Littmann bol ambiciózny mladý muž a rozhodne sa nechcel uspokojiť s kariérou televízneho nosiča káblov. Preto hneď, ako sa v Nemecku trochu zabýval a naučil jazyk, prihlásil sa na univerzitu. Najprv si vybral štúdium filozofie a neskôr presedlal na podnikové hospodárstvo, čo ho naštartovalo na prácu, v ktorej o pár rokov získal prezývku reklamný mág.

Starý priateľ: Tomáš Baťa požiadal Littmanna, aby radil jeho firme v otázkach marketingu.
Starý priateľ: Tomáš Baťa požiadal Littmanna, aby radil jeho firme v otázkach marketingu.
profimedia

Hugo Boss

Po škole začal pracovať v textilnom priemysle. Najprv bol opäť len dievča pre všetko, ale Littmann je dôkazom toho, že keď sa človek snaží a drie, úspech mu príde oproti. Postupne sa vypracoval, získal skvelé meno v odbore a keď mal 45 rokov, prišiel ďalší zlomový okamih v jeho živote. Personálna agentúra ho oslovila s tým, či by sa nechcel uchádzať o miesto šéfa spoločnosti Hugo Boss.

Známa odevná značka v tom čase stagnovala, zúfalo potrebovala nájsť novú identitu a šťavu, ktorá by opäť naštartovala predaj. Littmann najprv váhal a dokonca odmietol, pretože mal pocit, že módnemu svetu nerozumie. Napokon však ponuku vzal a spôsobil vo firme revolúciu. Značka Hugo Boss sa zásadne zmenila a z lokálnej odevnej firmy urobil Littmann legendu pánskej módy. Prekopal nielen strihy, ale aj komunikáciu s klientmi, štruktúru značky a celkový imidž spoločnosti.

„Hugo Boss je značka, ktorá za normálne peniaze pekne a vkusne oblečie každého muža. Tým sa odlišuje napríklad od talianskej módy, ktorá síce sedí úžasne, ale pán musí mať postavu ako Adonis. Ale nie všetci muži, ako vieme, takto vyzerajú. Majú rôzne menšie či väčšie nedostatky a keď si oblečú oblek značky Armani alebo Versace, vyzerajú, akoby išli na karneval. Keď si dajú Huga Bossa, vyzerajú lepšie ako v saune,“ vysvetlil Littmann v rozhovore pre PLUS 7 DNÍ v roku 2012. Zahraničné médiá ho odvtedy nazývajú aj Boss von Boss, čo je slovná hračka so slovom šéf.

Ťažké začiatky: V nemeckej televízii WDR začínal Peter Littmann ako nosič káblov.
Ťažké začiatky: V nemeckej televízii WDR začínal Peter Littmann ako nosič káblov.
profimedia

Priateľ Baťa

Z mladého slovenského emigranta sa stal úspešný reklamný guru, ktorý sa pohyboval vo vysokej nemeckej spoločnosti. Na jednej večeri sa zoznámil s legendou československého priemyslu Tomášom Baťom. Littmann ho odmalička obdivoval a bol šťastný, že ho stretol aj osobne. Starý pán ešte rozprával výbornou češtinou a rýchlo rozvinuli veľmi príjemnú česko-slovenskú debatu. Sympatie boli obojstranné a Tomáš Baťa požiadal Littmanna, či by vzal členstvo v dozornej rade Baťa Corporation a radil mu v otázkach marketingu. Nemecký reklamný mág to vnímal ako česť a okamžite súhlasil.

Na tejto pozícii zostal desať rokov. Priateľstvo s Baťom si veľmi cenil a neskôr ho opísal ako veľmi vitálneho človeka, ktorý si do vysokého veku zachoval duševnú sviežosť, otvorenosť novým nápadom a tiež obdivuhodnú fyzickú kondíciu, ktorá sa prejavovala najmä pri lyžovaní a tenise. Peter Littmann mal v živote šťastie na priateľstvá so slávnymi a zaujímavými osobnosťami. Ako fanúšik F1 sa spriatelil aj s jazdcami Michaelom Schumacherom a Mikom Hákinnenom..

Stvoriteľ úspechu značky Hugo Boss sa dodnes považuje za Slováka a rád do svojej pôvodnej domoviny vodí svoje tri dcéry, hoci tie už slovenčinu neovládajú. Jeho spojenie so Slovenskom je stále veľmi aktívne - je naším honorárnym konzulom v Hamburgu a pomáha viacerým slovenským značkám vybudovať silný imidž, ktorý by ich dokázal predať na zahraničných trhoch. Je presvedčený o ich potenciáli a s veľkým nasadením sa snaží popularizovať aj Slovensko ako krajinu.

„Som slovenským honorárnym konzulom a mojou úlohou je aj propagovať vašu krajinu. Je to ťažká úloha, pretože v severnom Nemecku nemáte žiadny imidž. Ľudia o vás skrátka nič nevedia, netušia, čo si majú predstaviť.“ Snaží sa teda aspoň v rámci rôznych akcií a výstav šíriť medzi Nemcami zaujímavé informácie, ktoré by ich mohli na Slovensko prilákať. Keďže platí, že dobré veci sa chvália samy, ideálnym príkladom, ako úspešne propagovať svoju krajinu v zahraničí, je podľa Littmanna Švajčiarsko.

Každý pozná jeho čokoládu, syry, hodinky a banky. Nič viac už nemusí robiť. Napokon, aj samotnému Littmannovi sa podarilo urobiť zo svojho mena značku, ktorá má cveng. Priznáva, že dnes si už užíva luxus, že spolupracuje iba s ľuďmi, ktorí sú mu sympatickí, a vyberá si projekty, ktoré nemusia byť nevyhnutne finančne lukratívne, ale predstavujú výzvu. Jedným z nich je aj propagácia Slovenska v zahraničí.

Odevná legenda: Značka Hugo Boss sa stala svetoznámou vďaka slovenskému emigrantovi.
Odevná legenda: Značka Hugo Boss sa stala svetoznámou vďaka slovenskému emigrantovi.
profimedia
Relax