Rad pri pokladni si vyberte podľa toho, koľko tovaru majú zákazníci v nákupných vozíkoch.

Máte dosť čakania v dlhých radoch? Vedci ponúkajú zopár trikov, ako sa dostať k pokladni čo najrýchlejšie

Vedci odhalili vzorec, ako si vybrať v supermarkete najrýchlejší rad pri pokladni.

Relax

Poznáte to - zdá sa vám, že v nákupnom košíku máte len pár vecí, ale všetky fronty pri pokladniach sú nekonečne dlhé a ako na potvoru, vždy, keď sa postavíte do toho najrýchlejšieho radu vy, začne napredovať slimačím tempom a všetci zákazníci okolo vás sa posúvajú k pokladniam, zatiaľ čo vy len sotva dovidíte na východ. Nehovoriac o tom, že zákazníci pred vami majú košíky preplnené, ako keby si robili zásoby pred blížiacim sa pádom meteoritu, pred ktorým sa treba ukryť do podzemného krytu.

Existuje spôsob, ako sa rozhodnúť pre správny rad, v ktorom strávite naozaj len nevyhnutný čas a ani minútu navyše? Táto otázka roky máta aj matematikov, no, našťastie pre nás všetkých, prichádzajú aj s tipmi, ako sa k pokladni dostanete o čosi rýchlejšie, píše The Sun.

Nazrite do nákupných vozíkov

Intuitívne si vyberáme rad pri pokladni, kde je najmenej zákazníkov. Akoby krátky rad naznačoval, že pokladník je skúsený a blokovanie mu ide od ruky. Vo všeobecnosti to však neplatí a niekedy je pripojenie sa do krátkeho radu zákazníkov nevýhodné. Napríklad, ak máme v krátkom rade len dvoch zákazníkov, zato s plnými vozíkmi, zatiaľ čo v druhom rade sú štyria, no s pomerne malým nákupom.

Ak máme rovnako efektívnych pokladníkov, nerozhoduje počet zákazníkov v rade, ale počet položiek, ktoré majú v košíku.

Dôležitou premennou je podľa odborníkov aj to, ako často sa zákazníci do radu pripoja. Závisí to od priemerného času medzi dvomi po sebe nasledujúcimi zákazníkmi, ktorí vkročili do obchodu. Čím viac ľudí prichádza v určitom čase, tým dlhšie budú fronty.

Stavte na psychológiu

V praxi je však ťažké po vstupe do obchodu odhadnúť všetky matematické premenné vedúce k najrýchlejšiemu nákupu, ale stále môžete využiť psychologické triky, napríklad zaradiť sa do radu naľavo, pretože väčšina pravákov automaticky zabočí vpravo.

Keď už stojíte v rade pri pokladni, radšej nemerajte čas, za ktorý je vybavený zákazník pred vami, pretože je pravdepodobné, že prvý zákazník, ktorého uvidíte, bude pri pokladni dlhšie ako je priemer a vy sa zaručene rozčúlite, že ste sa opäť postavili do nesprávneho frontu.

Vedzte, že ide o štatistický paradox, veď aj keď sa postavíte na autobusovú zastávku, zdá sa vám, že práve na váš autobus čakáte dlhé desiatky minút, zatiaľ čo všetky ostatné čísla len tak ufujazdia okolo, vaša linka, stále nikde a pritom autobusový poriadok funguje stále rovnako.

Rady ako si vybrať medzi dvoma frontami a dostať sa k pokladni čo najrýchlejšie:

  • Nepredpokladajte, že kratší rad bude najrýchlejší. Skontrolujte, či ľudia v rade majú vozíky naplnené tovarom alebo naopak poloprázdne. Zaraďte sa tam, kde majú zákazníci v košíkoch menej položiek na zaplatenie.
  • Vyberte si rad vľavo. Praváci idú inštinktívne doprava.
  • Skontrolujte si rýchlosť pokladníka. Zdá sa vám pomalý, nemotorný či ukecaný? Zaraďte sa inam.
  • Ak si predsa len nie ste istí, najlepšou voľbou bude predsa len krátky rad.
Relax
  • kor
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu plus7dni@7plus.sk.