S maestrom: Slovenský politik so svojím maestrom Rogerom pocas pobytu v Peru.

Mystická rastlina amazonských Indiánov: Jej drastické účinky vyskúšal aj náš politik

Relax
Peter Galan

Hovoria jej liana duše, ale aj liana mŕtvych. Ayahuasca vraj odhalí najtajnejšie zákutia vašej mysle a ukáže vám cestu...

Relax

Podľa amazonských Indiánov stvorili ayahuascu bohovia, aby umožnili ľuďom opúšťať väzenie tela. Prírodní lekári - šamani - využívajú jej liečivé účinky už viac než tisíc rokov. Vďaka nej vraj dokážu diagnostikovať choroby a nájsť vhodný liek. Používajú ju aj pri obradoch, na komunikáciu so svetom duchov, preniknutie do najhlbších zákutí ľudskej duše. Víziami, ktoré ponúka, neraz drastickým spôsobom, sa zaoberajú vedecké tímy, filmári, dokumentaristi. Niektorí dokonca hovoria, že ayahuasca nám umožňuje komunikovať s dušami mŕtvych, preniknúť do iných dimenzií, stretnúť sa so vzdialenými civilizáciami.

Hoci v západnom svete sa považuje za silnú drogu, pribúdajú liečebné centrá, ktoré jej účinky kombinujú s modernou medicínou a psychoterapiou hlavne pri liečbe závislostí. Jej údajne zázračné vlastnosti dávajú nádej chorým na celom svete a tí, často v slepej dôvere, smerujú do Amazónie. Aj zo Slovenska a z Česka. Popri pozitívnych ohlasoch sa však stretávame aj s tragickými príbehmi a ľuďmi, ktorí na amazonskú skúsenosť doplatili. Pričom strata peňazí nebola najhoršou ujmou.

Ayahuasca: Rýchlorastúca tropická liana, ktorú domorodci považujú za matku všetkých rastlín.
Ayahuasca: Rýchlorastúca tropická liana, ktorú domorodci považujú za matku všetkých rastlín.
INTERNET

Ayahuasca: Rýchlorastúca tropická liana, ktorú domorodci považujú za matku všetkých rastlín. Foto: internet

Za bránou

Jan Rostlinka žije v Amazónii už deväť rokov a patrí k šamanom, ktorí pomoc iným považujú za svoje poslanie. Nestavia sa do pozície univerzálneho liečiteľa, otvorene hovorí o limitoch prírodnej medicíny či hrozbe pre tých, čo v zázračnú moc výťažkov z exotických rastlín nekriticky uveria. Je však presvedčený, že to, čo robí má zmysel. „Každému človeku chýba spojenie s posvätnom, s prírodou, koreňmi, múdrosťou predkov, objavenie vlastnej spirituálnej sily,“ hovorí nám. Podľa neho práve prírodná medicína nám to všetko môže ponúknuť. Ak nenaletíme podvodníkom.

Boli časy, keď sa sám hľadal. Krátko po vysokej škole sa cítil stratený, plný nechuti. Rozhodol sa niečo zmeniť, dať svojej existencii nový rozmer. S ayahuascou experimentoval už v Európe. Sám skúšal, čo rastlina dokáže. Začiatky však neboli slávne. „Bolo mi zle a nemal som žiadne vízie,“ spomína. „Až na tretí- či štvrtýkrát sa mi otvoril priestor. Akoby kľúč konečne zapadol do zámku a otvorila sa brána. Za ňou som počul hukot obrovského vodopádu, ktorý ma obklopil a očistil od negatívnej energie. Potom som uvidel ľudí. Liečiteľov, ktorí ku mne prichádzali jeden po druhom a pomáhali mi.“

Nazrel do sveta, ktorý nepoznal. Uvedomil si, že je pred ním niečo veľké, čo sám nezvládne. Preto sa rozhodol vydať za zdrojom poznania. Tam, kde si ľudia z generácie na generáciu odovzdávajú svoje znalosti o zázrakoch prírody a rituálov.

Prvé kroky

„Nebol som bohatý. Predal som všetko, čo som mal, a kúpil jednosmernú letenku do Ekvádora. Priletel som tam s tisíckou dolárov a so základmi španielčiny.“ Jana čakala dlhá cesta. Vystriedal viacero učiteľov, žil v rôznych rodinách a keď sa minuli peniaze, pracoval u domorodcov za bývanie, jedlo a znalosti. „Našťastie, tamojší ľudia majú otvorené srdcia, sú dobrí, vľúdni, veselí a ústretoví.“ Nájsť však skutočného majstra sa mu nedarilo. „Väčšina šamanov tam za veľa nestojí,“ hodnotí.

„Pijú alkohol, úroveň ich poznania nie je vysoká a neraz stačí len na to, aby z turistov vytiahli peniaze.“ Po viacerých pokusoch konečne našiel toho pravého. Dona Luisa. Stal sa prakticky členom jeho rodiny a začal prenikať hlbšie do tajomstiev starých liečiteľov. „Nie je to ako v škole. Všetko som sa učil v praxi, prostredníctvom rituálov. Učiteľ ma viedol, ale poznanie prichádzalo z môjho vnútra.“ Dnes žije vo dvoch svetoch. V malom ekvádorskom mestečku Tena a v dome na brehu rieky Napo, kde pestuje rastliny a pomáha ľuďom pochopiť samých seba.

Príprava: Ayahuascu pripravujú varením liany Banisteiopsis caapi spolu s ďalšími prísadami.
Príprava: Ayahuascu pripravujú varením liany Banisteiopsis caapi spolu s ďalšími prísadami.
ARCHÍV J. R.

Príprava: Ayahuascu pripravujú varením liany Banisteiopsis caapi spolu s ďalšími prísadami. Foto: ARCHÍV J. R.

Pochopenie

Hoci do Peru či Ekvádora už roky jazdia tisíce chorých s poslednou nádejou, zázraky sa nekonajú. Ayahuasca nie je univerzálny elixír zdravia, hoci podľa Jana Rostlinku skutočne pomáha. Pri závislostiach, žalúdočných problémoch, cukrovke, stresoch, depresiách, traumách z detstva, niekedy aj pri smrteľných chorobách. Vždy záleží na tom, kto a ako ceremóniu vedie. Pomôže zmierniť každú chorobu, ale úplné vyliečenie nie je pravidlo. Stane sa napríklad, že nádor prestane rásť alebo sa zmenší, ale vyoperovať ho musia v štandardnej nemocnici.

„Je to predovšetkým energetická rastlina, ktorá vydá impulz, aby sa telo liečilo samo. Sú ľudia, ktorí majú šťastie a zbavia sa zhubného nádoru už po prvej ceremónii, iným to trvá mesiace aj roky, ďalší môžu robiť čokoľvek a nepomôžu si.“ To podstatné, čo nám ayahuasca dáva, je odhalenie nášho vnútra, pochopenie traumy, choroby - a energiu, ktorá zhubné procesy môže zvrátiť. Nič sa však nedeje len tak. Napríklad drogové závislosti si vyžadujú niekoľkomesačný proces a ak človek nie je pevne rozhodnutý, že naozaj chce skončiť, žiadna rastlina ho neuzdraví.

„Veľmi často ku mne prichádzajú tí, ktorým lieky západnej medicíny nepomáhajú alebo im menia osobnosť, obete zneužívania či týrania v detstve. Teraz napríklad pracujem s dievčinou zo Slovenska, ktorú týrala mama a neskôr manžel. Mávala také vážne depresie, že nevedela vstať z postele. Dostali sme ju z toho a dnes je sama liečiteľkou. Veľmi často si však pacienti nechávajú svoje diagnózy pre seba. Až neskôr, z ich ďakovných e-mailov, sa dozvedám, ako im pobyt u nás pomohol. Sú takí, čo kompletne zmenia svoj život, správanie, prístup k svojmu okoliu. Pochopia, ako sa brániť negatívnym energiám, aká je ich úloha a miesto v živote, ako naštartovať svoju cestu zdravia.“

Škaredé skúsenosti

Jan upozorňuje, že každá liečivá rastlina má aj tienisté stránky. Preto ich treba poznať, vedieť správnu mieru, spôsob, akým ich užívať. Prirovnáva exotické rastliny v Amazónii napríklad ku konope. Tá na jednej strane dokáže liečiť, ale pri nesprávnom použití dostane človeka do letargie, závislosti, osobnosť začne chátrať. S ayahuascou je to podobné. Len oveľa intenzívnejšie. Energetická trauma môže spôsobiť vážne psychické poruchy.

Niekedy sa tak stane pre neznalosť, inokedy zámerne. Zďaleka nie všetci šamani to so svojimi klientmi myslia dobre. Manipulujú nimi, dostávajú ich do závislosti, nútia ich platiť veľké čiastky, použitím rôznych prísad vytvárajú množstvo vízií, ktoré však ubližujú. „Poznám prípady, keď ľudia po takomto zážitku skončili v psychiatrickej liečebni. Časté je aj zneužívanie žien, dokonca priamo pri ceremóniách,“ hovorí Jan. „Mnohí šamani za to išli do väzenia.“

Moc vody: Vodopád Umbuni má vraj mystickú silu. Je tradičným iniciačným miestom šamanov.
Moc vody: Vodopád Umbuni má vraj mystickú silu. Je tradičným iniciačným miestom šamanov.
ARCHÍV J. R.

Moc vody: Vodopád Umbuni má vraj mystickú silu. Je tradičným iniciačným miestom šamanov. Foto: ARCHÍV J. R.

Sami rozhodujeme

Ayahuasca nie je jediná rastlina, s ktorou šamani pracujú. Niektoré liečia, iné človeka učia, posúvajú ho ďalej. Pritom nie je jednoduché určiť, čo je realita, mystika alebo naše podvedomie. Ľudia stretnú boha, hovoria s mimozemšťanmi, presúvajú sa do neznámych dimenzií. Čo je pravda a čo len naše predstavy? Jan hovorí, že rastliny nám umožňujú vidieť veci, ktoré existujú mimo našej reality. Sú ako knihy. Ak sa s nimi dokážete spojiť, ich duch sa stáva vaším ochrancom.

Pomôže vám zbaviť sa negatívnych energií a získať pozitívne. Vďaka týmto znalostiam sa viete liečiť, získať schopnosť diagnostikovať a pomáhať iným. „Táto medicína mení vnímanie reality a fungovanie človeka v nej. Ja sám vďaka nej viem, ako žiť plnohodnotne, ako komunikovať s ľuďmi, pochopiť, prečo sú, akí sú, ako poznať tých, ktorí nie sú so mnou kompatibilní, a, naopak, vycítiť, s kým budú moje vzťahy láskyplné.“

Ako pokračuje, človek je ako prijímač a záleží na tom, na akú stanicu je naladený. Ak je tá stanica negatívna, potom celému svetu hrá škaredú pesničku. Práca so šamanom ho nasmeruje pozitívne, vo víziách stretne krásne bytosti a napojenie na zlé kanály zruší. Neobídeme ani otázku smrti. Jan ju chápe inak ako väčšina ľudí a myslí si, že nie je správne prežiť život prípravou na koniec.

„Ceremónie ma inšpirujú prijímať svet tu a teraz, vážiť si, čo ma obklopuje, čo máme. Bez zbytočných obáv z budúcnosti. Ľudia sú dnes masírovaní rôznymi strachmi, ktoré ich trápia a nedovolia im prijímať život naplno. Posvätné rastliny nám dajú nadhľad, pomôžu intenzívne si uvedomovať skutočnosť okolo nás.“ A posmrtný život? „Môj pohľad je skôr skeptický. Počkám si, čo príde, a zatiaľ sa zameriavam na súčasnosť. Prežiť každý deň tým, čo ma napĺňa.“

Voňavý kúpeľ: Ján Rostlinka ako šaman „kúpe“ pacientku vodou, v ktorej sú macerované voňavé rastliny.Tie ju majú detoxikovať.
Voňavý kúpeľ: Ján Rostlinka ako šaman „kúpe“ pacientku vodou, v ktorej sú macerované voňavé rastliny.Tie ju majú detoxikovať.
ARCHÍV J. R.

Voňavý kúpeľ: Ján Rostlinka ako šaman „kúpe“ pacientku vodou, v ktorej sú macerované voňavé rastliny.Tie ju majú detoxikovať. Foto: ARCHÍV J. R.

Zanesený demižón

O rizikách nám hovorí aj náš politik Martin Poliačik, ktorý strávil v Peru deväť mesiacov. Sám hovorí o šťastí, že neskončil u niektorého zo šarlatánov. Tvrdí, že človek, ktorý príde na takúto ceremóniu, do šamana vkladá veľkú dôveru, stáva sa zraniteľným, manipulovateľným. To sa dá škaredo zneužiť. Šarlatáni budujú u klientov závislosť od nich, montujú sa im do života, nútia ich robiť rozhodnutia vo svoj prospech.

„Viem o dievčati zo Slovenska, ktoré po vypití ayahuascy takmer ochrnulo a dlho sa dostávalo z vážnych psychických problémov. Šaman ju skoro zabil. Ďalšiu obeť som spoznal osobne. Prišiel za mnou mladý muž a žiadal radu. Povedal som mu, kam a za kým ísť. Napriek tomu si vybral syna známeho maliara Pabla Amaringa, ktorý zneužíva slávne otcovo meno. Stačila jedna ceremónia, po ktorej zostal psychicky zničený a dlho sa dával dokopy u môjho majstra.“

Martin Poliačik odrástol na bítnikoch a svojimi pubertálnymi pokusmi s drogami sa netají. Vďaka tomu vedel, ako môžu ovplyvniť vnímanie reality. Po vysokej škole cítil potrebu, nájsť sám seba a inšpirovali ho zážitky jeho sesternice v Peru. Rozhodol sa skúsiť. Trvalo mu šesť mesiacov, kým našiel svojho šamana. Čo mu to prinieslo? „Odišiel som pokojnejší, zorientovanejší, vedel som, čo chcem v živote robiť. Cítil som sa ako zanesený demižón, ktorý niekto vyčistil kefou. Dnes viem, že život má zmysel, a dôverujem vlastnému úsudku.“

Všetko je možné

„Fascinácia západného sveta šamanmi a cestou k veľkému osvieteniu pomocou rituálov a drog sa zrejme začala knihou Carlosa Castanedu Učenie dona Juana,“ hovorí Poliačik. „Inšpirovala mnoho ľudí a veľa z nich, vrátane mňa, hodnotí túto skúsenosť pozitívne. Človek sa v procese ceremónií skutočne vyrovnáva sám so sebou. Niekedy až drastickým spôsobom spozná, kto je, čo ho motivuje, ako sa v živote správal. To všetko potom dokáže spracovať a získať vnútornú integritu. Teraz je moje rozhodovanie v každodennom živote bez pochybností, získal som istotu. Je to skrátka veľmi intenzívny druh sebapoznávacieho procesu.“

Vízie prepletené s realitou a podvedomím dokážu riadne zamotať hlavu. „Hovoríme o látke, ktorá medzi psychedelikami patrí k najsilnejším svojho druhu. S vyššími dávkami, keď človek prestane mať kontakt s realitou, je možné čokoľvek. Mystické a náboženské skúsenosti, komunikácia s mimozemšťanmi, nové vnímanie farieb, sveta. Nikto nevie, či je to skutočné, alebo len práca našej mysle. Šaman by povedal, že vstupujeme do sveta rastliny. Všetko, čo vidíme a počujeme, je na to, aby sme sa niečo naučili. Netreba skúmať, odkiaľ to prišlo, či je to skutočné, alebo nie. Dostávame sa do obrovskej školy, kde nám duch rastliny núka nové poznatky.“

Učenie dona Juana: Fascinácia západného sveta šamanmi a cestou k veľkému osvieteniu sa zrejme začala knihou Carlosa Castanedu.
Učenie dona Juana: Fascinácia západného sveta šamanmi a cestou k veľkému osvieteniu sa zrejme začala knihou Carlosa Castanedu.
INTERNET

Učenie dona Juana: Fascinácia západného sveta šamanmi a cestou k veľkému osvieteniu sa zrejme začala knihou Carlosa Castanedu. Foto: internet

Spomína si aj na poznanie smrti. Či skôr nahliadnutie za hranicu života. „Bolo to na jednej z ceremónií, keď nás navštívil veľmi starý šaman. Ja som sa vtedy cítil veľmi mocný a hľadel naňho s akýmsi pohŕdaním. On sa postavil oproti mne a začal spievať modlitbu. Akoby ma v tej chvíli vypol. Pred mojimi očami sa strácal a zostali len obrysy. V nich bola nekonečná ničota. Ukázal mi smrť. Zároveň som však cítil, že to nie je nič, čoho sa treba báť...“

Relax