Životodarná voda: Človek vydrží šesťdesiat dní bez potravy, ale len čo klesne obsah vody v organizme o dvadsať až tridsať percent, umiera.

Najzdravšia potravina na svete? Voda!

Tri litre. Zhruba toľko vody stratí dospelý človek denne potením, močom, stolicou a dýchaním. Nahradiť to však dokáže málokto.

Väčšina našincov má problém dodržať pitný režim, ak nejde o alkohol. Jeho spotreba síce od polovice deväťdesiatych rokov minulého storočia klesá, no štatistiky nie sú optimistické - v roku 2011 pripadlo na každého vrátane novorodencov takmer sto litrov alkoholických nápojov a zhruba 221 litrov nealkoholických.

Keď to prepočítame na deň, každý z nás vrátane detí a dôchodcov vypil čosi vyše pol litra nealkoholických a takmer tri deci alkoholických nápojov. Bez započítania vody z vodovodu či domáceho páleného.

Alkohol stále riziko

Jedno je teda isté - Slováci by si mali dopriať viac vody a iných tekutín s prívlastkom nealko a menej alkoholu, napriek pribúdajúcim správam o jeho účinkoch prospešných zdraviu. Prezident Ligy proti obezite Ivan Majerčák pripúšťa, že medicína má dôkazy o preventívnych účinkoch rozumnej konzumácie alkoholu. Práve s rozumným pitím máme však problémy. „Rozumne konzumovať alkohol znamená piť tak, aby sme ostali človekom, nie ‚opicou‘,“ hovorí košický lekár. A čo je rozumná dávka?

Hoci medzi číslami existujú odchýlky, podľa Majerčáka možno za takú považovať desať až dvanásť gramov čistého alkoholu, čo zhruba zodpovedá malému dvanásťstupňovému pivu, jednému decilitru bežného vína alebo 0,2 až 0,3 decilitra štyridsať-päťdesiatpercentného destilátu. Muži si môžu dať denne dve dávky, ženy jednu, ak s ním nemajú problém. Majerčák zdôrazňuje, že alkohol stále patrí medzi drogy, hoci legálne. „Na to, aby som bol zdravý, nie je nutné pravidelne konzumovať alkohol. Navyše, táto ‚prevencia‘ sa nedá dobehnúť jednorazovo v piatok večer. Nárazové pitie vedie ešte skôr k závislosti, ktorá je už potom doživotná,“ varuje.

Ani s nealkoholickými nápojmi však nemusíte vždy vyhrať. Fľaša farebnej sýtenej limonády vám, na rozdiel od pohára kvalitného červeného vína, prinesie minimum pozitív, ak vôbec.

Osvedčená voda

Pri otázke, čo piť, vám väčšina odborníkov odporučí ako nápoj číslo jeden vodu z verejného vodovodu. V porovnaní s balenou pitnou vodou či minerálkou, nehovoriac o sladených nealkoholických nápojoch, je lacnejšia a v zásade na ňu neplatia žiadne obmedzenia.

Ak máte v poriadku domovú prípojku i vnútorné rozvody, možno diskutovať o využívaní chlóru či iných dezinfekčných prostriedkov, o následnej tvorbe karcinogénnych zlúčenín trihalometánov a o hranici oficiálne povolených hodnôt, limitujúcich koncentrácie toxických či inak zdraviu škodlivých látok. V zásade však platí, že voda z verejného vodovodu musí byť zdravotne bezchybná.

„Chlórovanie vody je súčasťou jej technológie a zyškový obsah chlóru musí byť kontrolovaný a nesmie prekročiť limit uvedený v príslušnej norme,“ hovorí Alexander Príbela z Fakulty chemickej a potravinárskej technológie Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Majerčák dodáva, že na zdravý pitný režim úplne postačuje voda, čaj, minerálne vody a vody s nízkym obsahom sodíka.

Prírodné minerálne vody, nehovoriac o liečivých, však treba striedať a kontrolovať dávky i zloženie. „Niektoré nie sú vhodné pre ľudí s určitými chorobami srdca, obehového systému či obličiek,“ citujú autori stránky pijemzdravuvodu. sk hygienikov z Úradu verejného zdravotníctva. Opatrný treba byť aj pri sýtených stolových vodách obohatených oxidom uhličitým. Otvorenú fľašu by sme mali skladovať na chladnom a tmavom mieste a vypiť ju do niekoľkých dní. Ak na plastovú fľašu svieti slnko a je dlhodobejšie vystavená teplu, vzniká podľa autorov stránky propagujúcej obyčajnú vodu riziko kontaminácie výluhov z plastu a tiež môže dôjsť k nadmernému množeniu baktérií prirodzene prítomných vo vode.

Nealko

Pri nealkoholických nápojoch treba mať na pamäti jedno - sladené limonády a povzbudzujúce nápoje môžeme z jedálneho lístka pokojne vynechať. Ich hlavným negatívom je vysoký obsah cukrov. Povzbudzujúce nápoje nahradí zelený čaj alebo káva, ktoré sú okrem iného bohatým zdrojom antioxidantov.

K najdiskutovanejším patria vysokosýtené nealkoholické nápoje. Príbela priznáva, že ak je obsah oxidu uhličitého nízky, pôsobí povzbudivo a osviežujúco, čo platí najmä pre zdravého človeka. „Pacienti s gastroenterologickými poruchami, čo sú choroby tráviaceho ústrojenstva, a malé deti by sa ich mali vyvarovať,“ dodáva.

Pri džúsoch by sme mali podľa odborníka uprednostniť stopercentné ovocné a zeleninové šťavy pred nektármi. „Podiel ovocia v nektároch je spravidla nízky, nahrádza sa buď lacnejšou sacharózou, alebo lacnejšími ovocnými druhmi, respektíve náhradkami,“ dôvodí. Spoliehať by sme sa nemali ani na údaje o podiele ovocnej sušiny, čo je určujúca hodnota, ktorú si treba všímať.

Príbela upozorňuje, že hoci existujú vedecké metódy na stanovenie podielu jednotlivých druhov ovocia, analýzy sú drahé a robia sa zriedka. „Tento fakt využívajú nepoctiví výrobcovia,“ upozorňuje. Všímať by sme si mali aj to, či sú džúsy tepelne konzervované. „Ak sú, neobsahujú chemické konzervačné látky a sú výživovo kvalitnejšie. Ak je nápoj chemicky konzervovaný, musí to byť uvedené na obale ako príslušné éčko,“ hovorí.

Čo sa týka obsahu vitamínov - najmä vitamínu C, aj v tomto smere sú rozdiely. Relatívne vysoký je napríklad v ovocných šťavách z citrusových plodov, ale aj z niektorých druhov zeleniny, ako napríklad paprika či mrkva. „Oproti tomu v jablkách je ich obsah nezaujímavý,“ dodáva Príbela.

Džúsy obsahujú veľa cukru. Foto: Profimedia.sk

Pravda o víne

Článkov o pozitívach vína sa popísalo mnoho, no ani s nektárom bohov to nie je také jednoznačné. „Na Slovensku nastal boom vína, niektorým vinárom sa veľmi darí, ich profit rastie, no mnohí si zamieňajú vinárstvo s alchýmiou. Nie vždy si uvedomujú, že hoci teraz niečo získajú, v budúcnosti sa môžu tieto pokusy negatívne odraziť na spotrebiteľovi,“ hovorí Katarína Furdíková zo Slovenskej technickej univerzity.

Niektorí vinári síce používajú povolené látky, o nich však laici nevedia a výrobcovia ich nemusia uvádzať na etiketách. Príkladom je kyselina metavínna, ktorá zabraňuje kryštalizácii vína, či ferokyanid používaný na čírenie. Na etiketách nemusí byť uvedený ani obsah histamínu, ktorý môže spustiť alergickú reakciu v tele.

Často vyzdvihovanou vlastnosťou vína je vysoký obsah antioxidantov. Medzi alkoholickými nápojmi mu síce patrí prvenstvo, no oveľa viac takzvaných troloxov, čo je jednotka, pomocou ktorej meriame účinnosť antioxidantov, má preso káva. Na porovnanie - kým červené víno má túto hodnotu desať až šestnásť v závislosti od odrody a technológie spracovania, preso má tridsaťšesť. Biele víno a pivo majú vo všeobecnosti desaťnásobne nižšiu aktivitu ako červené víno.

Červené, biele či ružové? Foto: Profimedia.sk

Pivo proti smädu?

Hoci povesť piva ako zdraviu prospešného nápoja nie je vo verejnosti rozšírená do takej miery ako povesť vína, Daniela Šmogrovičová zo Slovenskej technickej univerzity tvrdí, že ani pivo v tomto smere nezaostáva. Mnohé prínosy umierneného pitia piva sú jedinečné iba pre tento druh nápoja vďaka jeho zloženiu. Obsahuje množstvo vitamínov, prevažne zložiek B-komplexu, kyselinu listovú a minerálne látky. Pivo dokáže telu rýchlo dodať chýbajúce soli vylúčené potom a močom.

Pivo má vyše deväťdesiat percent vody a maximálne sedem až osem percent alkoholu, no podľa odborníčky možno z neho priberať aj pri striedmom pití. Šmogrovičová však upozorňuje, že hoci má rovnaký počet kalórií ako ovocná šťava, zároveň má trikrát menej cukru. Na ilustráciu - sto gramov piva má 45 kalórií, rovnaké množstvo koňaku 75 kalórií, víno 140 kalórií a kúsok torty 450 kalórií. „Výživová hodnota štvrť litra piva zodpovedá napríklad 150 gramom zemiakov, 50 gramom chleba, 15 gramom masla či 90 gramom mäsa,“ uvádza na porovnanie. Problém je, že zdatný pivár si dá k obľúbenému moku nezriedka tanier údenín a problémy nielen s váhou narastajú.

Pivo tiež obsahuje antioxidanty, no s vínom ho nemožno porovnávať. Dokonca ani so zeleným čajom. „Človek by musel vypiť oveľa viac piva, aby mal toľko antioxidantov ako zo šálky zeleného čaju,“ upozorňuje Šmogrovičová.

Najrozšírenejším mýtom, s ktorým sa pri pive stretla, vraj boli informácie o zásaditosti konkrétnej značky. Šmogrovičová namieta, že žiadne pivo nie je zásadité, keďže hodnota jeho pH sa pohybuje okolo 4,5. „Všetko pod sedem je kyslé a všetko nad sedem je zásadité,“ pripomína. Výhodou piva je však jeho vysoká tlmivá kapacita - vlastné pH si udrží dlhšie ako napríklad voda.

Káva a čaj

O pozitívnych i negatívnych účinkoch kávy, ktorá obsahuje viac ako stopäťdesiat rôznych látok, sa toho popísalo mnoho. Fakt je, že káva je bohatým zdrojom antioxidantov. Jozef Augustín zo Slovenskej technickej univerzity však pripomína, že kofeín je tolerovaná droga a spôsobuje závislosť. Vysoké dávky môžu navodiť podráždenosť, ospalosť, nervozitu či zvýšený tep, preto ju neodporúča piť, keď sme v strese. Platí tiež, že kým kofeín z kávy okamžite preniká do krvi, kofeín z čaju sa uvoľňuje pomalšie. Je to spôsobené inou chemickou väzbou kofeínu na ostatné látky.

Ak sme zdraví a chceme, aby káva zvyšovala kvalitu nášho života, nemali by sme podľa Augustína vypiť denne viac ako dve až štyri šálky, pričom jedna šálka je pripravená zo siedmich gramov kávy. Podstatný je tiež spôsob prípravy. Lúhovanie by nemalo prebiehať dlhšie ako dvadsať-tridsať sekúnd. „Staré známe turecké kávy, keď zalejem a nechám polhodinu pôsobiť, sú tým úplne najhorším - lúhujem všetko, nielen pozitívne látky, ale aj triesloviny, ktoré dráždia žalúdočnú sliznicu,“ hovorí. Zároveň tak potvrdzuje, že kávová usadenina vo všeobecnosti kazí žalúdok.

Naopak, mýtom je, že prášková káva zanáša cievy. Rovnako neplatí, že nápoj zo zelených nepražených kávových zŕn pomáha chudnúť a je väčším zdrojom antioxidantov ako z pražených. „Pražením sa blahodarné účinky kávového zrna ešte zvyšujú - vznikajú okrem iného melanoidy, hnedé pigmentové látky s antioxidačnými účinkami,“ poznamenáva Augustín. Tých, ktorí si pridávajú do kávy mlieko, by mohlo zaujímať, že podľa niektorých štúdií môžu bielkoviny v mlieku oslabovať účinnosť antioxidantov. Ďalším mýtom je, že keď si človek vypije alkohol a chce sa rýchlejšie zbaviť jeho účinkov, káva mu pomôže. „Nepravda, kofeín podporuje pôsobenie alkoholu,“ namieta odborník.

Aj pri čaji platí, že o výslednom efekte rozhoduje jeho kvalita i spôsob prípravy. „Najkvalitnejší je ten z horných mladých lístkov, najviac z prvého až tretieho od vrchu,“ hovorí Augustín. Za takzvaným bielym čajom nasledujú nefermentované zelené čaje a fermentované čierne čaje, oba vyrobené z lístkov ďalej od vrchu. Najkvalitnejšie sú sypané čaje, potom tie vo vrecúšku. „S vrecúškom však lúhujeme aj drevnú hmotu z papiera a všetko, z čoho je vrecúško vyrobené.“

Ovocné a bylinné čaje nie sú v skutočnosti čaje, ale čajové nápoje. Augustín tvrdí, že ovocné nemajú nič spoločné s ovocím. „Vo vrecúšku skôr nájdeme arómy a najmä farbivá.“ Vyhýbať by sme sa mali i ľadovým čajom, ktoré tiež obsahujú prídavné látky a konzervanty. Ak chceme chladené, treba si uvariť klasický čaj a nechať ho vychladnúť. Čaje by sme mali lúhovať maximálne dve minúty, bylinné dlhšie, podľa návodu.

Červené, biele, ružové...

● Bolehlav nie je zo zmeskových vín, ale z lacných nekvalitných vín. Tie sa vyrábajú zo zvyškového hrozna a pridáva sa do nich veľa oxidu siričitého, aby sa zničili všetky plesne a baktérie, ktoré sa v hrozne nachádzajú. Nekvalitné hrozno môže obsahovať i zvyšky plesní z hrozna a postrekov, ktoré poškodzujú pečeň.

● Platí, že zo zdravotného hľadiska je najlepšie červené. Účinnosť antioxidantov je totiž mnohonásobne vyššia ako v prípade tokajského, bieleho i ružového. Červené víno tiež obsahuje menej oxidu siričitého. Ak vyberáme na Slovensku, mali by sme voliť skôr južnoslovenskú a stredoslovenskú vinohradnícku oblasť.

● Tokajské víno má vyššiu hladinu resveratrolu a obsahuje B-glukán, zložku liekov na posilnenie imunity.

● Ružové víno nie je určené na archiváciu, doma by sme ho mali držať maximálne jeden-dva roky.

  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].