Galapágy: Darwin tu sformuloval svoju evolučnú teóriu.

Nič pre chudákov ani pre machrov: Slovenská cestovka ponúka zájazd okolo sveta

Obyčajné dovolenky sú minulosť. Za neošúchanosť sa však platí.

Juraj Špaňár otvorene priznáva, že táto dovolenka nie je pre každého. „Možno tam nenájdete ľudí, ktorých pozná celá krajina z médií, no každý z nich niečo zásadné dokázal, je pojmom vo svojom odbore, prípadne rentiérom či reštituentom,“ naznačuje šéf cestovnej kancelárie podmienku, že na cestu okolo sveta treba mať peniaze.

Cena za dvadsaťpäťdňový zájazd sa pohybuje od 28-tisíc eur vyššie, no, ako hovorí Špaňár, „jej účastníci nevydajú zbytočne ani jediný cent“.

Všetko, čo sa tejto netradičnej dovolenky týka, má totiž prívlastok nadštandardné. Či už ide o privátne, špeciálne prestavané lietadlo, neotrepané destinácie, najlepšie hotely a program šitý na mieru, alebo - čo je pre účastníkov takéhoto zájazdu niekedy najväčším bonusom - záruku stopercentného súkromia a absolútnej diskrétnosti voči klientom.

„Niektorí naši klienti nechcú byť z rozličných príčin videní, a my im to garantujeme. Preto ich tváre neuvidíte ani v žiadnom propagačnom materiáli. Nepotrebujeme si robiť reklamu na zaujímavých menách,“ vraví Špaňár.

Havajské ostrovy: Pre Američanov stelesnenie luxusnej dovolenky. Foto: profimedia.sk

Machrov neberú

Netradičný zájazd má viacero zvláštnych pravidiel. Predovšetkým zoznam sa uzatvára už pol roka pred začiatkom cesty. Obsahuje len šesťdesiatštyri cestujúcich a, paradoxne, môže sa stať, že sa doň nedostanete. Stačí, ak ste priveľký „macher“, ktorý rád robí ramená a svojím správaním je schopný znepríjemniť ostatným celý zájazd.

„Chceme vylúčiť, aby ľudia museli dvadsaťpäť dní bojovať s nejakým otravným majstrom sveta. Aj preto sa s každým záujemcom osobne stretneme, aby sme videli, aký je. Problémové typy sa snažíme elimimovať,“ prekvapuje Špaňár.

Osobné stretnutie má však aj iný dôvod - vytiahnuť z klienta čo najviac informácií o jeho záujmoch a očakávaniach, aby mu potom mohli ušiť program doslova mieru. „Spoločné sú vlastne len destinácie, no v podstate to môže byť šesťdesiatštyri individuálnych zájazdov,“ vysvetľuje Špaňár.

Cestujúcim sa venujú štyria českí a slovenskí sprievodcovia, každá destinácia má štyri typy vopred pripraveného programu. No kto oň nemá záujem, môže sa rozhodnúť robiť čokoľvek iné. „Jediná podmienka je, aby sa to dalo vybaviť,“ hovorí Špaňár.

Individualisti si môžu zvoliť vlastný program, ak sú jazykovo zdatní, k dispozícii je sprievodca hovoriaci po anglicky. „Kto má chuť, môže si tiež v každej destinácii zahrať golf - pravdaže, okrem Galapág,“ smeje sa Špaňár.

„Dokonca teraz máme úplne novú požiadavku - jeden pán veľmi túži zažiť v Austrálii poľovačku. Nie je pre neho priorita, že musí niečo streliť. Stačí, ak tam bude a zažije to - napríklad lov na krokodíla,“ dodáva.

Pravdaže, za všetko navyše si treba priplatiť. „V tomto zmysle to nie je all inclusive,“ upozorňuje Špaňár. A aké sú ceny? Napríklad fakultatívny výlet s obedom na Barbadose stojí deväťdesiat eur, celodenný okruh po San Franciscu stoštyridsať eur. Za ajurvédsky balík v Indii a výlet do Macaa dá klient stošesťdesiat eur.

Odlet po daňových priznaniach

Prvú cestu okolo sveta robila agentúra pred troma rokmi. Podľa Špaňára ju pripravovali rok a pol a zaujímavosťou je, že im pri výbere destinácií pomáhal aj tenista Dominik Hrbatý. „Ako jeden z prvých Slovákov bol vo Francúzskej Polynézii, ktorá bola jedným z našich vtedajších cieľov, a rád sa tam vracal. Pomohol nám nájsť tam to najlepšie a najzaujímavejšie,“ hovorí Špaňár.

Dnes príprava cesty zaberie už „iba“ pol roka. Zahŕňa návštevy zvolených hotelov aj dohodnutie špeciálnych podmienok a výnimiek. „Napríklad, zvyčajne vás ubytujú až o druhej, no to si my nemôžeme dovoliť. Preto sme vybavili, aby našich ľudí prijali už o deviatej. Vyzerá to ako drobnosť, ale dosť podstatná,“ hovorí Špaňár.

Hotely vyberajú iba tie najlepšie a tak, aby „sme boli priamo v centre diania. A tiež, aby ľudia videli presne to, čo poznajú z katalógov - hoci bungalovy na koloch na Bora Bora alebo v Honkongu panorámu s mrakodrapmi. Lebo keď si listujete v katalógoch, všetko sú to imidžové obrázky odfotené z najvyššieho poschodia mrakodrapu. Bežný človek však to mesto nikdy tak neuvidí, no my sa snažíme, aby ho tak uvidel,“ hovorí Špaňár. A to má podľa neho priamy vplyv na cenu.

„Každý zážitok a hotel stoja viac než bežný štandard.“ Zaujímavé je, že tak ako počet účastníkov aj termín konania je vždy rovnaký. „Vždy sa to robí v rovnakom čase, marec - apríl. Vychádza to zo skúseností a z viacerých faktorov - okrem dostupnosti lietadla, ktoré si potrebujeme prenajať na celý mesiac, napríklad aj počasie. Ideme okolo sveta, to znamená dvadsaťštyri časových pasiem, preto sa snažíme cestovať v čase, keď je v každej destinácii približne rovnaké počasie s malými odchýlkami."

"S ohľadom na batožinu aj reakcie organizmu. No a potom, štartujeme v čase, keď už má väčšina ľudí podpísané daňové priznania a nemusia sa stresovať. Odlietame pred víkendom, aby sme mali čo najviac voľných dní. Z tých dvadsiatich piatich dní je v podstate iba pätnásť pracovných,“ vysvetľuje Juraj Špaňár. S tým, že hoci si ich klienti nemusia pýtať od nikoho dovolenku, „ide o to, aby oni nechýbali vo firme“.

Neošúchané

Trasa cesty okolo sveta sa mení každé dva roky, tento rok je teda po prvý raz iná. Filozofia výberu destinácií však zostáva. „Aj keď ideme do známych oblastí, snažíme sa tam nájsť niečo neotrepané. „Chceme, aby dostali superkvalitu, aby ani jedna zastávka nebola do počtu, ale niečo, čo si zapamätajú a nebanujú, že ju absolvovali,“ hovorí Špaňár.

Tentoraz cesta zahŕňa Barbados, Galapágy, Kostariku, San Francisco, Havajské ostrovy, Bora Bora, Nový Zéland, Austráliu, Honkong a Macao a cestovateľské „must be“ Indiu. Podľa čoho vyberali destinácie? „Predovšetkým, aby boli nejakým spôsobom unikátne. Takže v Karibiku nezvolíme Kubu ani Jamajku, lebo to je ošúchané. Ale na Barbadose ani tí scestovaní ľudia asi neboli.“

Rovnako sa snažia o pestrosť a rôznorodosť, „aby ďalšia zastávka nebola v tom istom duchu ako predošlá“. Do úvahy však berú aj bezpečnosť.

„Napríklad Nový Zéland. Pôvodne sme uvažovali o Južnom ostrove, ale tam bolo vlani silné zemetrasenie, a práve v tom období, keď tam ideme. Infraštruktúra stále nie je celkom obnovená, je to tektonicky labilné územie, tak sme sa rozhodli, že nebudeme pokúšať osud.“

Posledným kritériom je dolet. „Nechceme robiť tri medzipristátia, snažíme sa koncipovať to tak, aby sme tam prišli na jeden raz,“ objasňuje Špaňár.

„Nafúknu“ lietadlo

Apropo, lietadlo. Luxusný Boeing 737-800 je na túto cestu špeciálne prestavovaný. „Štandardne je lietadlo pre 189 cestujúcich. Ale keď letíme my, prestavia sa na 64 miest. Čiže každý má trikrát toľko priestoru ako v bežnom lietadle. A trikrát viac v lietadle znamená obrovský priestor,“ hovorí Juraj Špaňár.

O pohodlie cestujúcich sa stará česko-slovenský personál, „máme aj česko-slovenských pilotov. Keď sa to dá, snažíme sa urobiť deň otvorených dverí. Ľudia môžu ísť ku kapitánovi, porozprávať sa, pozrieť si, ako fungujú všetky tie budíky… To v bežnom lietadle nezažijete,“ opisuje Špaňár s tým, že ak krajina dolu ponúka zaujímavý výhľad, pilot môže na požiadanie lietadlo trošku nahnúť, aby si to ľudia mohli lepšie pozrieť, odfotiť.

„Skrátka - je to privátne lietadlo a my určíme trasu.“ Kto to stihne, môže si vybrať, kde bude sedieť. „Nad krídlami ani pri toaletách sedadlá nebudú. Tam podľa prieskumov ľudia sedieť nechcú.“

Privátny charter má aj ďalšie výhody. „Okrem toho, že nám stačí prísť na letisko hodinu pred odletom oproti klasickým dvom, najväčšia je zjednodušený check-in - naša skupina sa nebude musieť otravovať v nekonečných radoch. Naši klienti nemusia nikde prestupovať, sedia celý čas na svojom mieste. A keďže je to naše lietadlo, nerozhádže nás ani defekt po ceste na letisko. Pretože náš stroj nás určite počká.“

Počas maximálne šesťhodinového preletu z miesta na miesto sa ľudia vždy výdatne najedia. No zabudnite na typickú a typizovanú lietadlovú stravu. Ľudia jedia a pijú to, čo si na začiatku sami vyberú. Mimochodom, ak by predsa len niekomu prišlo nevoľno, súčasťou tímu je lekár.

Oddychovka na záver

V každej z desiatich destinácií strávia približne dva a pol dňa. Zo skúseností z minulých ciest sa poučili a na záver novej cesty okolo sveta tentoraz naplánovali oddychovku.

„Končíme to v Indii ajurvédskym, relaxačným pobytom. Ľudia si môžu vyčistiť hlavy, vypnúť, utriasť si zážitky. Chceme, aby prišli domov príjemne naladení a nie s pocitom - fúha, teraz sa budem dávať týždeň dokopy, lebo som toľko zažil,“ hovorí Špaňár.

„Samozrejme, ak niekto chce mať aj na poslednej zastávke dobrodružný program, nie je problém.“ „Snažíme sa klientom, ktorí sa s nami vyberú na cestu okolo sveta, ukázať, že peniaze neminuli nadarmo,“ dodáva Juraj Špaňár. „A keď sa niekto prihlási opäť - tak ako sa nám to stalo teraz - to je najjasnejší dôkaz, že sme uspeli.“

  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].