Posledné slová pred smrťou: Esemeskovali za volantom, prišiel krutý trest

Podľa štatistík v USA denne zomrie len pre vlastnú nepozornosť 8 vodičov a zraní sa vyše 1200 členov posádky.

Relax

Jednou z najčastejších príčin straty koncentrácie je písanie textových správ. Spoločnosť AutoInsurance Center vyspovedala vyše dvetisíc esemeskujúcich vodičov, pričom ju zaujímalo nielen prečo, ale aj čo vlastne píšu.

Kto, čo a prečo

Pokiaľ ide o dôvod, prečo za volantom píšu, tak 26 percent opýtaných uviedlo potrebu rýchlo odpovedať blízkym alebo členom rodiny, 19 percent vodičov niečo plánovalo, 17 percent nechcelo nechať druhú stranu dlho čakať, 15 percent potrebovalo pomôcť s navigáciou a 10 percent sa za volantom jednoducho nudilo.

Ešte zaujímavejšie sú zistenia týkajúce sa dôležitosti posielaných správ. Iba 1,54 percenta vodičov uviedlo, že SMS za volantom potrebovalo poslať nevyhnutne, vyše polovice opýtaných potvrdilo, že správy, ktoré posielajú, nie sú príliš dôležité. A aké sú tri najčastejšie frázy, ktoré Američania posielajú cez SMS popri šoférovaní? Meškám, Budem chvíľku meškať, Pošli mi adresu. Iné to bolo v prípade vyše dvadsiatich analyzovaných textových správ, ktoré šoféri poslali tesne pred smrteľnou nehodou. V tomto prípade to boli frázy - Som (šoférujem) opitý, Zomriem, Milujem ťa.

Muži, ženy, deti

Ukázali sa aj výrazné rodové rozdiely u rodičov, ktorí sa priznali, že počas šoférovania píšu textovky. Alarmujúce je, že viac než štvrtina z nedisciplinovaných matiek uviedla, že esemeskujú za volantom prakticky pri každej jazde aj s deťmi na palube, u otcov to bolo len necelých desať percent. V prípade oboch pohlaví pritom bolo percento rodičov, ktorí za volantom správy zásadne nepíšu, veľmi podobné - 42 v prípade matiek a 46 v prípade otcov. Výskumníci sa zároveň spýtali ich detí, či rodičov za volantom videli písať textovky - potvrdilo to takmer šesťdesiat percent oslovených tínedžerov. Treba však zároveň povedať, že v prípade mužov aj žien podľa ďalšej štatistiky za volantom píše správy len necelá polovica z nich. Konkrétne, 44 percent žien a 46 percent mužov.

Posledné zistenie sa týka pasažierov - v prípade mladších ako 20 rokov nevadilo, že vodič píše na mobile textovú správu, takmer 20 percentám spolucestujúcich, pri starších to bolo menej ako 15 percent.

Jazdný režim

A na čo sú vlastne podobné analýzy dobré? Ukazujú napríklad, že približne polovicu vodičov pokuty od písania správ na mobiloch neodradia. Veľká časť týchto nedisciplinovaných vodičov chce byť v kontakte s blízkymi alebo má zlý pocit, keď nechávajú prijaté správy bez odpovede. Preto niektorí odborníci odporúčajú popri letovom režime zaviesť v mobiloch jazdný, ktorý by obmedzil prijímanie textových správ a odosielateľom by automaticky poslal informáciu, že dotyčný práve šoféruje a správa mu bude doručená po manuálnej alebo automatickej deaktivácii „jazdného“ režimu.

K nej by mohlo napríklad prísť vždy, len čo senzory telefónu zistia, že mobil má dlhšie ako tri minúty nulovú, respektíve minimálnu rýchlosť vzhľadom na okolie. Zaviesť takýto režim do smartfónov vôbec nie je softvérovo náročná záležitosť, ktorá by pritom mohla ročne ušetriť stovky životov a predísť množstvu vážnych zranení.

Relax